Oppdrett av Apistogramma agassizii - Regnbueciklide (side 2)

Hei, alfen50 !!

Det er en liten stund siden sist i "tasta", hehe (ler).

Ja, hvordan går det med Regnbueciklide-oppdrettet, alfen50 ??? Skjer det noe i hulene, eller er det forholdsvis stille ?

Jeg vil bare ha noen oppdateringer =))

Klem Maren =))
Ingen ting enda
De svømmer jo fortsatt rundt uten at noen skjer. Den ene hunnen er helt gul og svømmer mye rundt med hannen. Den andre hunnen er mørk i fargen og holder seg mer borte ifra de andre.

Så vet ikke helt hva grunnen er at de ikke er klare, men får vel gi dem litt tid. Det er jo mye planter, og 2 huler, så mulighetene skulle nok være der. Nå har jeg ikke skiftet til helt fin sand, har heller ikke fått inn noen huler med små åpninger da det flyr litt penger i julen. Men må muligens gjøre noen endringer der om noe ikke skjer snart.

Men de er jo friske og raske, så får vel bare vente i spenning.

Alf
Gode ting lar vente på seg =))
Hei, Alfen50 =))

Det ta nok sin tid, jada )

Sannsynligvis har den hunnen og hannen som slår følge dannet par, eller er i flørteperioden, så jeg regner med at det ikke tar så lang tid nå før lekingen er igang ))))
Er hunnen god og tykk (rognfull) ??

Da mine Regnbueciklider la egg så hadde jeg grus (3-5 mm) med forholdsvis skarpe kanter. Jeg tror nok de legger egg uansett om du har sand eller grus )))
Men det kan jo hende at dine ciklider er kresne da )

Jeg tror nok at den enslige hunnen, som holder seg borte fra de andre kan bli et mulig mobbeoffer, så du må følge med på at den ikke blir hakket på !! Skjer det så er det bare å flytte den til et annet kar )

Når du først opplever å få egg på denne cikliden, og det kommer du sikkert til å få, er at PH`en ligge mellom 6.0 og 6.5, ellers klekker ikke eggene. Husk på det, Alfen50 !! Det er veldig viktig !!

God jul og godt nyttår !!

Lykke til !!

Klem Maren =))
nja, en skal ikke si bombesikkert at den enslige hunnen blir mobbeoffer, har de stor nok plass kan en ende opp med to stykk eggleggende damer
Hei, Stina !!

Jeg skriver jo at den enslig hunnen " kan bli " et mulig mobbeofer, men det er jo ikke sikkert )

Naturligvis kan Alf ende opp med 2 eggleggende damer, men det kan jo ingen vite, så det får bare fremtiden vise.

God jul og godt nyttår !!

Klem Maren =))
he he, hvis dette er de apistoene han hentet hos meg så trenger de sikkert bare litt tilvenning, opplevde at alle tre damene gikk med egg/yngel i 312 literen ¨på en gang men dessverre så var småttissene yndet snacks for resten av innbyggerne.

dog, en noe snodig opplevelse
Hei, Stina !

Åååå, kommer de ciklidene fra deg, det visste jeg ikke =((

Alf har jo Regnbueciklidene i en 54 liter, mens du hadde dem i en 312 liter. Tror du det vil oppstå en del krangel mellom de 2 hunnen hvis begge legger egg/får unger i et så lite kar ? Det kan jo bli et plassproblem. Hva tror du ?
Ellers får vi bare se hva fremtiden bringer =))

Maren =))
tror alfen har en del regnbuer nå, 54 liter generellt vil jeg si er ALT for lite for to stykk av disse men det har han fått høre på mail alt

i et oppdrettsforsøk så kan det gå men jeg ville uansett fulgt med, egen erfaring av denne arten i 63 liter (en hunn og en hann) i to ukers karantene var ikke positiv i det hele tatt.

synd Tom C ikke er her inne for dette kunne han svart bedre på tror jeg
Du var vell ikke for sint på ham på mailen, Stina ?? )

Iallefall opplevde jeg å få både egg og yngel i 63 literen min, og her gikk det bare fint =))

Ja, Tom C skulle vært her !!

Klem Maren =))
he he, jeg er da aldri sint

joda, det kan gå i et så lite kar men det som kan skje er at den underlegne part ikke får stukket seg bort hvis det blir litt amperhet mellom de.
Hei, Stina !!

Ja, det er derfor jeg er litt bekymret for den enslige hunnen, Stina , for det er ikke så lett å gjemme seg i en 54 liter

Da er vi enige =D

Maren =))
tenkte ikke bare på den enslige hunnen men også på den svakeste parten i det etablerte paret.
men dette blir for det meste hypoteser så det er like greit å se det an
Heisan.

De jeg fikka av deg stine går i en 160 liters tank, og jeg har også 3 i en 54 liter. Har jo nå mange av denne typen. Satt og vurderte en endring av plassering av fisken, og da putte alle i en 222 liter. Men vet ikke hvordan det går med 2 hanner i en sånn en.

Ellers er det jo mye planter og slikt i 54 literen, så lett og gjemme seg bort der må jeg si.

Men nå har jeg også flyttet praktbotian ut av 160 literen da de har spist det meste som ble av yngler av andre fisk der. Så mulig dette hjelpe.

Alf
Hei, Alf !!!

Det står ikke at du har Regnbueciklider i 160 literen din

Har du glemt å legge de til lista ?

GODT NYTT ÅR !!

Klem Maren =))
hm, innred 222 literen med gode gjemmesteder og klart avgrensede territorieskiller og prøv det istedet hvis det ikke fungerer i 54 literen, er det 5 damer og 2 gutter du har nå ?

eventuellt la 1 hann og 2 damer gå i 160 og resten i 222 literen
Jeg støtter deg i de forslagene, Stina !!

Jeg kunne ikke sagt det bedre =))

Klem Maren =))

Jeg har ikke lagt dem inn på lista enda skjønner jeg. Så for vel gjøre en endring der.

Men jeg har nå 5 hunner og 2 hanner ja. Så alt bra så langt.

Men har i dag disse zebra ciklidene og nå praktbotia i 222 literen. Måtta jo ta de største over så de skulle overleve der. For litt hissige er jo disse zebraene. Men så langt ser jo ting greit ut der. Praktbotiane gjemmer seg unna i en av hulene.

Men får vel se hvordan jeg for gjort om ting. Eventuelt må jeg kvitte meg med noen av fiskene. Men det er jo mest fordi disse zebra ciklidene er litt mer hissig en jeg hadde trodd.

Og i 222 literen er det jo fin sand, så der kan jo de sikkert trives. Men ser jo veldig tomt ut med bare regnbue ciklider der tror jeg. Så må vel også se på annen rolig fisk de kan gå sammen med.

Alf
annen fisk jeg har sansen for og som ikke er yngelrøvere er smykketetra, [URL=http://]gullbåndstetra[/URL] og øksefisk

bildet av gullbåndstetraen er av en hunn og yter de ikke rettferdighet, hannen er mørkere og med et mer definert gullbånd langs siden.
Yngel på plass
Nå har jeg fått yngel på mine regnbueciklider. De holder seg nå i en liten krukke og mor passer godt på. Har tatt vekk diverse annen fisk i akvariet for at de skal ha en mulighet for å overleve. Nå gjelder det jo bare å finne ut hva jeg skal mate dem med. Prøver først samme som jeg har gjort på all annen yngel som har overlevd.

Men har jo også noen scalarer i samme akvarium som jeg håper lar dem overleve. De hadde jo også lagt egg i helgen, så ønsker ikke flytte dem også.

Det hele skjedde etter at jeg fikk ned ph'en i akvariet. Nå er den vel helt nede på 5, så ikke veldig høyt kan man si.

Men alltid moro med liv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap