O2 og diskus (side 2)

At Coryene er i overflata og snapper luft er helt normalt. Siden de andre mallene forholder seg rolig så må man jo gå ut fra at O2-nivået er tilfredsstillende.

Discusene dine hadde ikke full symptompakke (klemt finne, puste med en gjellle) men de klødde seg og hadde den samme vridningen på hodepartiet som mine hadde. Jeg hadde regnet med at de nå skulle komme ned på ca 2 i sekundet da små discus har noe høyere frekvens enn voksne.

Dette er litt merkelig fordi de senker frekvensen etter vannskifte og dermed faller klorteorien nokså kjapt.

Så lenge de spiser og at de er behandlet for gjelleparasitter så er en av de tingene som gjenstår er å sjekke avføringen. Sjekk at denne er "kompakt" det vil si at det ikke kommer en klump så en tynn sytråd og så en ny klump. Sjekk også at avføringen er mørk på fargen.

Så får vi se når du har fått inn det nye filteret. Eheim 2026 burde være nok til å klare av den biologiske filtreringen. Du bør vurdere og sette inn en torvstrømpe i et av filtrene.

Har nå hatt 20% vannskifte og siste dose med medisin, frekvensen er ca 2 pr sek. Avføringen ser grei ut, er mørk på farge kan virke noe klumpete men er samenhengende og kan ikke se noe sytråd. Men den ene og bare denne ene har et hull eller en blemme, ser mest ut som et hull ikke i panna som jeg har hørt om før men under ryggfinnen ved strek nr 3. Kan det være noe, har hørt at de kan få hull i panna ved for lite næring, de spiser tera discus om morgenen, så tre ganger med oksehjerte, det hender og de stjeler tabeletter fra mallene.

Dette behøver ikke å bety noe. Skaden kan kommme av at den har skubbet seg på innredningen under jagingen.
Mulig det er et dumt spørsmål, men om de har gjellemark er pustefrekvensen høy 24 timer i døgnet, tenker da på om natta.

De skal ha høy pustefrekvens hele tiden. Gjellemarken gjør sitt til at gjellen ikke fungerer optimalt.
Det rare er at når de "sover" er de på normalen 1-2 i sekundet?

Nå har jo ikke dine discus gjellemark lengre siden du har fullført kuren .

Vi får håpe at det hele retter seg når du får inn det nye filteret. Kom til å tenke på at karret ditt er nokså nakent i øvre haldel. Mulig hvis du setter inn noen høytvoksende planter slik at disse skaper skygge og gjemmested så vil dette være med på å senke stress.

En plante jeg kan anbefale er Limnophila sessiliflora. Den vokser som ugress, men lager ikke sideskudd i bunnsubstratet slik at den er lett å vedlikeholde. Jeg kappper bare den undderste delen og setter toppene ned i grusen. Bruker faktisk bare en sten for å holde de nede slik at jeg slipper å grave i grusen hver uke.
Tror, merk, tror, at denne pesingen kommer av jaging. Har som kjent ikke mest peilig på diskus, men andre arter jeg har studert iherdig har pusta og pesa bra hyppig når det er jaging på gang :}
Har vel samme kondis som meg selv!
He,he, det var den kondisen da.
Ny pumpe.
Holder meg likså bra til denne tråden, selv om det er teknisk så gjelder det jo samme saken. Etter alt og dømme så får jeg pumpa i morgen, er det bare og peise på her eller må jeg tenke på noe. Dette med torv har jeg ikke gjort før. Hvordan, kor mye,etc.

Hvis du kjøper en pakke i akvariebutikken så tar du omtrent halve og legger det i nylonstrømpe helt i bunn av et av filtrene. Knyt skikkelig for og skyll strømpen for å bli kvitt alle ssmå partikler.

Er litt usikker på hvordan det nye filteret ditt ser ut, men i Eheimpumpa legger du den glatt under kasettene
Hva nå?
Hei og Godt Nyttår.

Her er status, pustefrekvensen går ikke ned.

Har ikke prøvd torv enda, da de ikke har i butikken men skal prøves, kan det være så enkelt.

Karet har grod seg godt til nå, og har planter som henger over slik at de får skygge områder.

Verdier i dag som før ph 7, no2 lysegul(null) kh og gh er ca 2(dråper). Er det noe annet jeg burde måle. O2 er det nok av. Temp 29.

Nå er gjellemark kuren over forlenge siden, men har ikke merket noe forskjell. Har jevne vannbytter annehver dag på 30%. bør jeg endre rutinene her. Har fått et tips om og gå ned til en gang i uken, hva tror man om det.

Litt små frustert for tiden.

Frekvensen er nå like høy til alle døgnets tider, den går litt ned under vannbyte, det tror jeg har med romsteringen og gjøre, har og prøvd med aqua safe i forbindelse med vannbytte.
Godt nytt år!

Det var et besynderlig tilfelle. Jeg var overbevist om at gjellemarkkuren skulle fikse opp i dette med pustefrekvensen. Er det fortsatt noen av discusene som klør seg mot innredningen?. Nå ser jeg bort i fra sporadisk kløing, men mere systematisk som for eksempel hver dag.

Tipset med å skifte vann kun en gang i uken blir problematisk for deg da du forer mye. Store tungt beplantede kar kan nok klare å holde nitratnivået nede, men dette vil ikke ditt kar klare. Du vil fort komme langt over 25 mg/l med kun 30% vannbytte i uka og dette er ikke bra ffor fisken over lengre tid. En annen sak er at du kan risikere å skaffe deg et algeproblem i tillegg

Vannverdiene dine ellers er helt fine og du skal ikke ha behov for å tilsette aquasafe ved vannnbytter (det er greit å ha dette også prøvd).

Du har fått satt inn det nye filteret?. Tenker her på at du måler NO2, men dette er andre ledd i kjeden slik at du fortsatt kan ha for høye verdier av Amoniak/Amonium avhengig av hva pH verdien din reelt er (over/under 7).

Hadde discusene hatt kun to gjelleslag i sekundet(ikke unormalt for små discus) hadde jeg ikke jeg latt meg stresset med dette, men dine hadde så utrolig høy frekvens. Det kan hende de har vært utsatt for høye nitritverdier før du fikk dem og at det er ettervirkninger av dette de sliter med. Jeg tror at du skal prøve å se dette litt an og kun være nøye med renhold og vannbytte i månedene fremover.

vannlopper
Hei igjen.

Begyner og bli lang denne tråden men, var nylig med lommelykta for og sjekke pusten som forøvrig er sånn høy og lav annen hver dag jeg blir snart sprø.

Men uansett, jeg oppdaget da ganske så mange vannlopper i akvariet, disse er etter som jeg forstår ufarlige, men spør alikevel om de kan ha noe innvirkning, det var mange av de. Eller er det noe annet jeg har oppi der, disse er hvite, ca0,2mm maks, en nærmest to delt kropp, har søkt litt på lopper men finner ikke den eksakte formen enda, er jo ikke akkurat få typer av de. Eller er det rett og slett gjellemark. De holder seg nært glasset, det kryr av de nå etter sjekk nr 2. Dette kan jo ha samenheng med at pusten går ned under vannbyte at det rett og slett forsvinner en god del med vann byttene. Om det er lopper kan disse fjernes.
Jeg har ikke lest hele tråden, så kanskje jeg driter på draget.. Men i høst da vannkvaliteten i Bergen var helt på trynet, så begynte vi å bruke dusjfiter ved vannbyttene. En som hadde Stendker discus merket betydelig roligere pustefrekvens etter noen dager.

Vet ikke om det er endel av løsningen, men det kostet ikke all verden og hjelper mot/fjerner:

BSR DUSJFILTER er spesielt konstruert for reduksjon av klorabsorpsjon og dampinnånding. Filteret skrus direkte på armaturen uten bruk av verktøy.

Filltermediet endrer oppløst klor til klorid ved redoxreaksjon, og tilsetter legende sink. Dermed unngår du også å puste inn skadelig klordamp. Det har en kapasitet på ca. 1 år, eller 37 800 liter vann før det må skiftes ut med et nytt.

Hjelper mot:
Tørr hud
Flass
Utslett
Kløe
Eksem
Psoriasis

Filteret fjerner helt eller delvis:
Klor
Bly
Arsenikk
Kadmium
Krom VI
Krom III
Selen
Kvikksølv
Bakterie
Alger og fungus
Kalsiumkarbonat
Magnesium
Den der virket jo smart, må prøve en sånn. Takk for tipset.
Jeg blir nok aldri ferdig med denne tråden.

Har merket at ph i springvannet i Tromsø ligger på 7,5 for tiden, mente den var 7 sist. . Akvariet har 6,5. Når jeg da skifter 30% vann annehver dag, og ph dagen etter er 6,5. Blir svingningen for stor? Det er jo tross alt 90 liter med ph 7,5 som kommer i karret, kanskje gå ned til 10% om dagen.
Bengt Fossli
Jeg blir nok aldri ferdig med denne tråden. Har merket at ph i springvannet i Tromsø ligger på 7,5 for tiden, mente den var 7 sist. . Akvariet har 6,5. Når jeg da skifter 30% vann annehver dag, og ph dagen etter er 6,5. Blir svingningen for stor? Det er jo tross alt 90 liter med ph 7,5 som kommer i karret, kanskje gå ned til 10% om dagen.

PH-en i akvariet ditt vil ikke nørvendigvis få så stor PH-endring selv om du bytter 30% vann som har en høyere PH.

PH måles langs en loggskala. Det betyr f.eks at dersom du blander 100 liter vann som holder PH 6.5 med 100 liter vann med PH 7.5, vil du ikke nødvendigvis få en PH på 7.0. Resulterende PH vil nok ligge nærmest den sureste verdien.

Har du prøvd å måle PH i karet like etter at du har byttet vann?

Jeg har PH lik 8 i springvannet og ca 6.8 i akvariet. Selv om jeg bytter ca 20% vann merkes det knapt på PH-verdien i karet.

Skyter bare inn et lite tilleg til det Geir sier og det er at hvis du har brukbar bufferevne(kH mellom 3 og 4) i vannet vil endringene være små selv om du bytter mye vann. Det eneste du må sørge for er å opprettholde kH siden denne er mellom 0 og 1 i springvannet.

Jeg har slått av pH reguleringen i det store karret mitt for å tilvenne de brune VF discusene til vannverdiene i lekskarret og de har ikke reagert på endringen. De legger trofast egg med fire dagers mellomrom, men nå er det rett før de kan flyttes
Tror vi må ta oss en prat på Tirsdag, jeg klarer ikke og slå meg til ro med denne pustingen, forstår det slik at du ikke tilsetter noe for og regulere KH og GH, jeg har kanskje 1 til 2 her i huset. Hva tror du/dere om den dingsen Jan Erik nevnte til og sette på dusjen. Men siden jeg og Geir K har samme vann tror jeg kanskje ikke det hjelper.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap