Hjemmesnekret co2-apparat (side 2)

det er ikke ulovlig og brygge øl eller vin hjemme, så denne blandinga vil havne under denne katogorien. Det som er ulovlig, er og produsere sprit. men da trenger du et kokeapparat og i dette tilfelle er det ikke det dt du gjør så du kan slappa av
Jeg tenkte på bobler fra plantene

Ja, det kan bli for mye Co2, det er derfor en skal unngå å bruke satsen de første par dagene. Co2 er ikke farlig i seg selv, men om det blir ekstreme mengder, vil denne gassen kunne fortrenge O2 fra vannet. Men med vanlig brusestein, skal det svært mye til for å oppnå slik metting med Co2 i vannet.

Du vil med stor sannsynlighet oppleve at Ph vil falle noe når du tilsetter Co2, hvor mye kommer ann på mengde Co2 og Kh i vannet.
Du bør derfor kontrollmåle Kh før du starter, er denne under 2, vil ph kunne falle raskt.
Selv liker jeg best å justere Kh med Bikarbonat (natron), da dette er lett å holde kontroll på.
Korall vil også kunne påvirke Kh, men det er litt mere knot å finne rette mengden. Korall vil også påvirke Gh (korall er stort sett kun kalsiumkarbonat).

Som Egg sier, det er på ingen måte ulovlig, eller farlig for den del, å ha en liten flaske sats (eller en stor en) stående å gjære Alkoholmengden vil også aldri bli spennende, mener at gjærsoppen dør når alkoholmengden kommer opp mot 15%.
Hvor mye co2?
Jeg har nå laga meg et sånn apparat jeg også, utfra Bjarnes oppskrift. På slangen min har jeg en slags skruventil så jeg kan justere hvor mye bobler som skal komme. Hvor mye bør jeg ha da?
Frank Angell
Jeg tenkte på bobler fra plantene :) Ja, det kan bli for mye Co2, det er derfor en skal unngå å bruke satsen de første par dagene. Co2 er ikke farlig i seg selv, men om det blir ekstreme mengder, vil denne gassen kunne fortrenge O2 fra vannet. Men med vanlig brusestein, skal det svært mye til for å oppnå slik metting med Co2 i vannet. Du vil med stor sannsynlighet oppleve at Ph vil falle noe når du tilsetter Co2, hvor mye kommer ann på mengde Co2 og Kh i vannet. Du bør derfor kontrollmåle Kh før du starter, er denne under 2, vil ph kunne falle raskt. Selv liker jeg best å justere Kh med Bikarbonat (natron), da dette er lett å holde kontroll på. Korall vil også kunne påvirke Kh, men det er litt mere knot å finne rette mengden. Korall vil også påvirke Gh (korall er stort sett kun kalsiumkarbonat).

jeg vet ikke hva KHen er. når jeg sjekket vannet mitt sist sa de at alt var bra. hvor mye natron burde jeg tilsette da? hvor ofte? hvor mye bobler burde det komme ut? den har begynt å funke nå...
må flaska stå over bruse steinen? merker det blir mer bobler da
For å vite hvor mye du skal tilsette, må en nok vite hvor mye Co2 du tilfører, og hvor høy Kh-en er i utgangspunktet. Dette siden Ph, Kh og Co2 påvirker hverandre hele veien.

Skal man først trikse med Co2, bør man også ha det man trenger av måleutstyr, litt bakgrunnskunnskap (som man finner her på forumet), og det man trenger for å korrigere verdiene etter behov

Forøvrig, skal det ganske lite natron til for å endre Kh-en mye, i ett mindre kar. Selv bruker jeg ca 2gram, dette øker Kh med 10 pr 30L... Og så høy kh skal du neppe ha
Det er både og, det

Om flaska er over brusesteinen\ toppen av karet, vil du ikke risikere at det plutselig går vann fra karet og ned i flaska, noen har opplevd at dette har skjedd, og så har sats gått i karet etterhvert. Døde fisk er gjerne resultatet da.

Selv hadde jeg dunken stående under karet, brukte heller en tilbakeslagsventil. Riktignok skal det litt trykk til for at gassen skal passere denne ventilen, men jeg liker å sjule mest mulig av det jeg har av utstyr

Hvorfor det bobler mere av at flaska er høyere, må nok noen andre svare på
FS
hva er bra KH verdi?

Siden Kh og mengde Co2 bestemmer Ph, er det klin umulig å si hva som er bra Kh
F.eks:
Dersom du tilsetter 20mg\L med Co2, og skal ha en Ph på 7,0, må Kh ligge på 6.
Har du halve mengden Co2, altså 10mg\L, og skal ha samme Ph, skal Kh ligge på 3.

Du ser her hvordan det henger sammen? Øker du det ene, endrer du noe annet.
Enkelt sagt: Økt Co2 gir lavere Ph, Økt Kh gir høyere Ph, og motsatt
Frank Angell
[QUOTE=FS]hva er bra KH verdi?

Siden Kh og mengde Co2 bestemmer Ph, er det klin umulig å si hva som er bra Kh
F.eks:
Dersom du tilsetter 20mg\L med Co2, og skal ha en Ph på 7,0, må Kh ligge på 6.
Har du halve mengden Co2, altså 10mg\L, og skal ha samme Ph, skal Kh ligge på 3.

Du ser her hvordan det henger sammen? Øker du det ene, endrer du noe annet.
Enkelt sagt: Økt Co2 gir lavere Ph, Økt Kh gir høyere Ph, og motsatt

phen min lå på 6.5 før. nå tilsetter jeg co2 så da synker den sikkert. hvordan vet jeg hvor mye co2 jeg tilfører? hva er normalt?
Om du har såpass lav Ph til vanlig, er nok din Kh i laveste laget til å tilføre Co2 uten å korrigere KH...
Regner med at Kh-en din er under 1, og da vil Ph kunne svinge værre enn Petter Solberg på rallytur
Skaff deg natron og en Kh-test over helga, vent med hele oppsettet.

De fleste som tilsetter Co2, tilsetter slik at mengen i vannet er på ca 20mg\L

For å vite nøyaktig hvor mye Co2 du tilfører, trenger du enten en Co2-test, eller Ph og Kh test.
Om du har de siste to, har du det du trenger. Det er nemlig enkelt å regne ut mengden Co2 da
Selv bruker jeg denne kalkulatoren, der jeg også beregner mengde næring til plantene med PPMD
Frank Angell
Om du har såpass lav Ph til vanlig, er nok din Kh i laveste laget til å tilføre Co2 uten å korrigere KH... Regner med at Kh-en din er under 1, og da vil Ph kunne svinge værre enn Petter Solberg på rallytur :) Skaff deg natron og en Kh-test over helga, vent med hele oppsettet.

har satt det opp nå da desverre. har ikke rå til å kjøpe tester enda. koster ikke det flere hundrelapper? hvis KHen ligger under en, kan jeg ta oppi en halv teskje natron da? ellre legge oppi en korall vi har?
jeg bruker bla. eggeskall som gjødsel. høyner det KH? brukte ikke det sist jeg målte verdiene.
Eggeskall vil øke både Kh og Gh, så den er jo grei.

En Kh-test tror jeg koster deg ca en hundrelappe, mulig mindre. Å bare tilsette natron (eller eggeskall) på måfå, kan slå ut begge veier, det kan blir både for mye av det gode, eller for lite.

Kan ikke si at jeg vil anbefale å sysle med Co2 uten å ta det man trenger av tester liggende.
Jeg hadde i alle fall enten skaffet tester, eller helt ut den satsen som var blandet. Utstyret kan du jo ta vare på, det går nok ingen vei
jeg har tilsatt natron i flere uker nå og det har gådd bra. da vlir det kanskjen ikke værre heller da? jeg prøver og ser hvordan det går. skal prøve å få testet vannet mitt.
Kjeksen: Ja, det tror jeg. Bakteriebelegg som kommer hos "alle".

Ellers... Ikke glem en slange i akvariet og ned på gulvet over natta..

Satte egen sats på mitt akvarie med en "kjøpesbeholder".
Men jeg syntes det gikk litt over alle støvelskaft.

Først klarte jeg å få satsen I akvariet. (Nysatt, så det gikk bra med fisker.. Iallefall etter kjempevannbytte)

Da satsen hadde roet seg ned i løpet av natta, satte jeg den på igjen. Fungerte glimrende, men vannet ble lettere grått av satsen. SÅ! Smarte frøken dro ut slange fra CO2-boksen..

Resulat: ca 7 liter vann utover gulvet og ned til naboen.. Ødelagt gulv.. forsikringssak! \o/
Frøken klarer selv! Hirr..
For å få gjennomgangen til flaska tett så synes jeg det virker best å ta en rund syl (ikke bor det blir ikke tett) og lage et hull i korken. Kapp så enden på slangen skrå og dra den gjennom hullet med en tang. Korken klemmer da rundt slangen så dette blir tett uten silikon. For å teste om det er tett kan man surre litt tape rundt toppen av korken så den stikker litt over kanten og fylle litt vann der. En ser da om det lekker rundt slangen. Har brukt dette på glassdiffusorer som gir høyt trykk i flaskene. Det hvite belegget på brusesteinen kommer fra satsen. Mindre sats i flasken og en ekstra flaske som vannfilter stopper det.
det vite belegning er gear och vis man setter en flaske med kun vand efter så blir det en bubbelreknere og en vaske flaske Co2 går fra flasken med mesk till en flaske ner i vand(röret skall gå i vandet och en ud till akvariet [External Image]

Dessuden fungerer den som sikkerhet for dig att få gear i akvariumet..

Lycke till

//Peter

Oops fick kun frem side 1 ikke de andre sider men nu når jag la ett inlegg kom de frem och måske har noen annen svaret på dette undskyld .
Spørsmål
Hvis man har et kar uten fisk... Gjør det noe om man gir mye co2, eller vil ikke plantene tåle det?

Hvordan beregner jeg sats til et kar med volum på 140 liter som er uten fisk?

Tenkte bare å sette opp en midlertidig sats til jeg får stappet fisk nedi.... Plantene har 60w arcadia plantelys, og de har fått flytende næring... Det er satt opp for et par dager siden, og før det har plantene som jeg har oppi dette karet måtte klare seg noen uker på bare vann (i rekekaret). De er derfor litt redusert, og jeg tenkte de vil ha godt av litt co2 for at de skal få et lite spark i planteveksten...
Planter trives best mellom ph 6,6-6,7. Tilfører du for mye CO2 vil ph sannsynligvis falle under dette. Ph økes igjen ved tilføre bikarbonat, som øker kh. Jeg holder en Kh på 3-4. Ved å holde Kh på dette nivået vil Ph holde seg rimmelig stabil. Om du klikker deg inn på Geir K sine hjemmesider finner du oppskrift til en 180 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap