Jeg gikk rundt og tok bilder av saltvannsfiskene på akvariemagasinet (bjølsen) en gang, og jeg spurte ikke om lov. Vet de så meg, men jeg tok det som at det var greit
Det er vanskelige lysforhold i butikkene, men med 1600iso blir det bilder selv om de ikke er skarpe i dybden. Pga. høy iso blir støyen merkbar. Bildet er tatt uten blitz med største blenderåpning (2,8) og 1600iso. Det gjelder å unngå flekkene på glasset og siliconfugene bak slik at flatene blir rene. Slike bilder duger greit i fiskebasen når vi mangler bedre bilder av arten.
Absolutt. Du traff bra på Endlersen du fotograferte i butikk med internblitzen. Ved bruk av blitz er det sikkert smart å spørre i butikken.
Må legge til at noe støy fra lav iso kan være akseptabelt på fiskebilder. Fisk beveger seg og man må derfor ha raske nok innstillinger. Plantebilder derimot bør være nærmest helt støyfrie siden de kan eksponeres lenger.
med svak stemme: Jeg tror Håvard ikke bruker blitz siden han ikke spørr om lov til å ta bilder i butikken ;)
Nå tror jeg ikke de i butikkene hørte meg, så bare fortsett å ta bilder uten blitz in the name of Akvaforum! :)