Mine første hvite prikker.. (side 2)

Kjipern.... Er vel ikke så sannsynlig at medisinen har tatt livet av lik 1 (Tertit, om det er den), siden den har vært borte en del timer.

Vet ikke hvordan gobyene takler medisiner, men de er jo ikke av de mest tolerante fiskene
Vannbytte og nitrit-måling

Byttet vann i dag, og sjekket nitriten.
Heldigvis var verdien kjempefint, foreløbig ser alt bra ut
Litt kløe

Har i dag observert litt klø, spesielt kuhlii- ålene og den ene sommerfuglcikliden.

Ikke vannvittig mye, men noen "sand-runder" av og til.

Er dette pga at ikke hvitprikk er borte, eller det vanlige- små forandringer i vannkjemi?
Kløingen kan komme av irritasjon, eventuell begynnende sopp i sårflatene etter parasittene.
Det er slett ikke uvanlig at sår som gror, kan klø litt, også på oss mennesker.

Det kan selvførlgelig også stamme fra at vannverdiene, tenker da på ph og ammoniakkforbindelsene begynner å melde sitt inntog, på grunn av en heller redusert bakteriekultur.
Ville spandert noen ekstra vannbytter på fiskene, og noen ekstra minutter daglig til å studere dem

Nå har jeg behandlet i en uke.
De har vært prikkfrie i flere dager, og jeg føler meg ganske trygg på å få ting tilbake til normalen.

Men hva gjør jeg nå?

Setter inn nytt kullfilter, og starter en rolig prosess med vannbytter/temperatursenkning?
Jeg tror det tar enda en uke før du kan friskmelde karet, men du kan godt tillate at temperaturen synker nå. Da bør du holde godt øye med dem de neste dagene, for å se etter tegn på evt oppblussing.
Kullfiltrering og noen reale vannbytter de neste dagene er helt topp! Da tynner du ut evt frittsvømmende parasitter.

Et godt tips når du nå bytter vann;
slamsug skikkelig nå, som du aldri før har slamsugd! Det får med opp en del av parasittene som evt kan ha slått seg ned i grusen i påvente av klekking. Ofre gjerne det øverste laget med sand i karet, og sug det opp. Kan kokes og vaskes godt og brukes igjen senere.

Jeg hadde hvitprikk på noen dverg-ciklider en gang i sommer, da de fremdeles gikk i karantene. Og hele yngelkullet deres, helt nyfødte, ble rammet av det samme som foreldrene! Men varmekuren tok seg skånsomt av det, og jeg fant ikke en eneste død yngel av det! Helt utrolig.
Men jeg mener å huske at det tok to uker før jeg følte meg trygg på at alt var borte. Jeg slamsugde som en gal og tynnet ut bunnlaget rimelig kraftig etter sykdommen, for å kvitte meg med mest mulig parasitter.

Jepp, dette med krampeaktig og ivrig slamming har jeg fått med meg!

Huff, enda en uke.. skal jeg kjøre medisinering da?

Eller, det er vel ikke vits hvis jeg senker tempen..?

(Herregud som jeg spør og graver, trøster meg med at mine spørsmål kanskje hjelper noe andre)
Jeg ville kuttet medisinen, og senket tempen til normalen.
Det er nemlig poenget; å lure frem eventuelle rester av parasitten. Dukker det opp flere prikker nå om noen dager, tar du kål på dem med varme - ikke medisin.

Bra!

Jeg er jo redd for mallene mine, og resten av darlingene
Er ett evig dilemma dette, medisin eller ikke.

Du har jo imidlertid behandlet karet i en uke nå, med både temperatur og medisin. Blir derfor meget overrasket om det ennå finnes frittsvømmende djevelyngel, eller i eggstadie, for den del.
Det at du har holdt tempen oppe i ca 30`C (regner jeg med, da), skal ha forhindret voksne parasitter i å formere seg, så jeg er ganske sikker på at du er over kneika nå.

Det som imidlertid av og til oppleves, er oppblomstring av parasittene etter en til to uker. Det skyldes at noen få parasitter har lurt seg unna behandlingen, og infisert fisken. Fisken har vært ganske restituert, og immunforsvaret har klart å holde parasitten i sjakk.
Så kommer gjerne nitrittbomba, som følge av redusert filterkultur, og fiskene svekkes. Ka-bom, så er det fullt utbrudd igjen.
Det er derfor ekstremt viktig å sørge for forgiftningene ikke dukker opp i denne fasen.
Gode vannbytter, og redusert fôr er å anbefale.

Om karet sto i min stue (hadde vært digg, det), ville jeg satt ned tempen til normalen, og byttet +-35% vann daglig i ett par uker.
Fôrmengden ville jeg halvert, og jeg ville målt vannverdiene daglig.
Rester av medisinen ville jeg fjernet med kullfilter, selv om intensive vannbytter gjør samme nytten.

Du må gjerne spørre å grave, denne tråden tror jeg vil kunne være av nytteverdi for mange brukere\ moder

Temperaturen har ligget stabilt på 32+.. var det for mye??

Skal føle rådene deres!
Så nå er det fram med slangen
Medisinen krevde 29-30`C, så å kjøre både medisin og temperatur på 32`C skulle ha drept alle parasitter, vekket dem opp igjen for å å drepe dem ytterligere en gang (og det har dem vel jaggu fortjent)

Om tempen var for høy; tja, det er jo skjenden behov for to like effektive behandlinger på en gang. Men det virker jo som mesteparten av fisk har taklet helgarderingen din fint

Jeg ble plutselig nervøs her.
Men hvis dette gjør meg til en parasitt-seriemorder er det jo bare flott
Det er 32 C den skal være. Alt under dette, bare speeder opp livssyklusen til parasitten, det dreper den ikke. 32 C eller en halv grad over, så er den dau

Du har jo medisinert også i denne tiden, så jeg er rimelig sikker på at du har greid å ta livet av parasitten. Men som Frank sier; bytt vann til den store gullmedaljen fremover, og følg nøye med på evt nitritt. Det tar filteret mange uker å opparbeide seg til gammelt nivå igjen, som du sikkert vet.

Du kan jo evt ta ut filterinnmaten og bade den i en bøtte gørr fra et annet akvariefilter, for å raske på prosessen med å få det opp og gå igjen?
mona o
Du kan jo evt ta ut filterinnmaten og bade den i en bøtte gørr fra et annet akvariefilter, for å raske på prosessen med å få det opp og gå igjen?

Det tenkte jeg ikke på!
Det er uansett på tide å sjekke tilstanden på pumpa i 420- literen
Gikk det bra med mallene dine? Har nettopp fått mine første prikker selv også. Jeg og bruker både varme og medisin. Er litt redd for acitrusen min(ikke for at den er noe skjelden)men for at jeg er veldig glad i maller. Håper det gikk bra med dine. Lenge siden er det siden siste prikk? Og hvor lenge medisinerte du og holdt varmen oppe??

Jeg mistet en malle, en L-200.

Jeg kjørte på med medisin og varme i ca 5 dager etter siste synlig prikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap