Fisk dør, er dette hvitprikk-bilder vedlagt (side 2)
Joda det finnes en som har fått mye skryt på dette forumet.
Moa Syd zoo.
Snakket med de,de ville at jeg skulle ta med meg fiskene for diagnose.
Det som var litt rart var at hun sa at jeg skulle kjøre karet opp i 30 g ikke 32 over 5 dager og tilsette jodfri vanlig bordsalt???
Hun sa også at hvitprikk er eksplosivt og at fisken får nesten partikler som den er strød med salt over 24 timer,mine har gått i 2 døgn uten flere prikker.
Hun trodde derfor at det var parasitt,men samme behandling.
Fikk ikke lov å avlive fisken fra forloveden min, slik at dere blir desverre ikke kvitt sinnataggen : )
Ang moa amfi, solgte meg akvarium nedsatt fra 3500 til 1500.
Varmekolbe og alt annet fulgte ikke med . 90 liter.
Ser at dette nå var en ublu pris.
Likeså solgte de meg stein som var full av kalk,slik at ph er alltid over 7.
Når jeg spurte og var grønn om varierende nitritt verdier var noe problem, og om jeg kunne kjøpe ny fisk, sa de etter vannprøve:
Neida nå kan du kjøpe så mye du vil.
Det verste er at en av de er utdannet bio enginør.
Moa Syd zoo.
Snakket med de,de ville at jeg skulle ta med meg fiskene for diagnose.
Det som var litt rart var at hun sa at jeg skulle kjøre karet opp i 30 g ikke 32 over 5 dager og tilsette jodfri vanlig bordsalt???
Hun sa også at hvitprikk er eksplosivt og at fisken får nesten partikler som den er strød med salt over 24 timer,mine har gått i 2 døgn uten flere prikker.
Hun trodde derfor at det var parasitt,men samme behandling.
Fikk ikke lov å avlive fisken fra forloveden min, slik at dere blir desverre ikke kvitt sinnataggen : )
Ang moa amfi, solgte meg akvarium nedsatt fra 3500 til 1500.
Varmekolbe og alt annet fulgte ikke med . 90 liter.
Ser at dette nå var en ublu pris.
Likeså solgte de meg stein som var full av kalk,slik at ph er alltid over 7.
Når jeg spurte og var grønn om varierende nitritt verdier var noe problem, og om jeg kunne kjøpe ny fisk, sa de etter vannprøve:
Neida nå kan du kjøpe så mye du vil.
Det verste er at en av de er utdannet bio enginør.
Postet 01.02.06 kl 16:19
Postet 01.02.06 kl 16:27
Mange useriøse butikker i denne bransje-har selv en PH på nesten 8-.rett fra springen, siden jeg er nybegynner så finner jeg fisker som tåler/liker det-får heler begynne med å forandre vannet når jeg evt blir mere erfaren. Men mange fisker som liker ph7-8-men det er selvsakt viktig å måle spesielt NH3/4 i vannet når ph er høyere enn 7.
Hadde lyst å kaste hele karret jeg og, når jeg fikk parasit etter 2 uker-men det er jo så gøy og fint når man lærer og får det til.
Men jeg synes så absolutt at det ser ut som parasiten INCH(hvitprik).
Men vis du ar begynt med en eller anen behandling, så er nok det grunnen til at det ikke har spred seg-nå siste gang jeg skrudde opp tempen så var det bare 2 av 5 fisker som hadde prikker.
Ikke gi opp-kommer igjennom dette også-husk bruk tolmodigheten din
Hadde lyst å kaste hele karret jeg og, når jeg fikk parasit etter 2 uker-men det er jo så gøy og fint når man lærer og får det til.
Men jeg synes så absolutt at det ser ut som parasiten INCH(hvitprik).
Men vis du ar begynt med en eller anen behandling, så er nok det grunnen til at det ikke har spred seg-nå siste gang jeg skrudde opp tempen så var det bare 2 av 5 fisker som hadde prikker.
Ikke gi opp-kommer igjennom dette også-husk bruk tolmodigheten din
Postet 01.02.06 kl 17:48
Fint at du ikke gir opp, No Clue!! Du begynner jo nå å lære en del av triksene i hobbyen, og det ville jo vært totalt bortkasta
Når det gjelder prikkene på fiskene; det er noe vanskelig å si med 100% sikkerhet om det er hvitprikk, ut i fra bildene. Imidlerid ligner det såpass mye, at jeg ville behandlet med varmekuren.
Det dem sier i butikken om salt og 30`C, bør tas med nettopp en klype salt
Tidligere har det vært sagt, og dokumentert at parasitten mister sin forplantningsevne om den utsettes for vann med temperatur over 30`C. Imidlertid viser flere av de senere angrepene jeg har fulgt opp, at dette slett ikke er tilfelle.
Personlig er jeg begynt å spekulere i en annen variant av parasitten, som noen mener er dukket opp.
Om du leser sykdomsartikkelen, får du litt innsikt i hvordan man bør behandle denne parasitten, og eventuell salting. Siden du har noe maller i karet, ville jeg ikke brukt salt over 0,1% pr liter, da maller og salt ofte kan resultere i buken opp. Og det skal vi ikke ha noe av
For å gjøre temperaturkuren ennå mere effektiv, vil jeg anbefale deg å øke tempen til 32`C, og bytte vann hver dag.
Slamsug gjerne grusen grundig i forbindelse med dette vannbyttet, for å fjerne eventuelle gjennlevende parasitter, som ligger på "vent" i grusen.
Hold tempen på 32`C til alle prikker er borte, + 48-72 timer.
Om prikkene kommer tilbake, er det bare på peise på med ny varme.
Merk deg hvor lang tid det eventuelt tar før nye prikker dukker opp igjen. Hyppig observasjon er derfor å anbefale.
At ikke butikken tar ansvar for at du har fått parasittutbrudd, forstår jeg til dels.
Parasitten kan ligge lantent i fiske i lange tider, og når så fisken stresses med flytting til nytt miljø, dukker den opp.
Butikken kunne jo ikke på forhånd vite at det var latente parasitter på fisken.
PS: ennå med over 50% avslag i prisen på karet var det grisedyrt, om ikke ett meget godt møbel fulgte med på kjøpet
Når det gjelder prikkene på fiskene; det er noe vanskelig å si med 100% sikkerhet om det er hvitprikk, ut i fra bildene. Imidlerid ligner det såpass mye, at jeg ville behandlet med varmekuren.
Det dem sier i butikken om salt og 30`C, bør tas med nettopp en klype salt
Tidligere har det vært sagt, og dokumentert at parasitten mister sin forplantningsevne om den utsettes for vann med temperatur over 30`C. Imidlertid viser flere av de senere angrepene jeg har fulgt opp, at dette slett ikke er tilfelle.
Personlig er jeg begynt å spekulere i en annen variant av parasitten, som noen mener er dukket opp.
Om du leser sykdomsartikkelen, får du litt innsikt i hvordan man bør behandle denne parasitten, og eventuell salting. Siden du har noe maller i karet, ville jeg ikke brukt salt over 0,1% pr liter, da maller og salt ofte kan resultere i buken opp. Og det skal vi ikke ha noe av
For å gjøre temperaturkuren ennå mere effektiv, vil jeg anbefale deg å øke tempen til 32`C, og bytte vann hver dag.
Slamsug gjerne grusen grundig i forbindelse med dette vannbyttet, for å fjerne eventuelle gjennlevende parasitter, som ligger på "vent" i grusen.
Hold tempen på 32`C til alle prikker er borte, + 48-72 timer.
Om prikkene kommer tilbake, er det bare på peise på med ny varme.
Merk deg hvor lang tid det eventuelt tar før nye prikker dukker opp igjen. Hyppig observasjon er derfor å anbefale.
At ikke butikken tar ansvar for at du har fått parasittutbrudd, forstår jeg til dels.
Parasitten kan ligge lantent i fiske i lange tider, og når så fisken stresses med flytting til nytt miljø, dukker den opp.
Butikken kunne jo ikke på forhånd vite at det var latente parasitter på fisken.
PS: ennå med over 50% avslag i prisen på karet var det grisedyrt, om ikke ett meget godt møbel fulgte med på kjøpet
Postet 01.02.06 kl 18:36
Endret: 01.02.06 kl 18:38
0,1-0,2% salt i vannet kan hjelpe fiskene opprettholde sin naturlige saltbalanse lettere, slik at de kan bruke mer krefter på å bekjempe sykdommer. Men mange maller liker ikke særlig salt i vannet, så 0,1% er vel ikke å anbefale her.
Når jeg har salt i karet varmer jeg litt vann som jeg løser opp saltet i (og avkjøler) og så har i karet, dette for at det ikke skal legge seg et saltlag i bunnen, eller at fiskene skal tro at det er mat og spise rent salt
Med eller uten jod strides de lærde om, men jeg har prøvd begge deler uten å miste fisk i hvertfall
Når jeg har salt i karet varmer jeg litt vann som jeg løser opp saltet i (og avkjøler) og så har i karet, dette for at det ikke skal legge seg et saltlag i bunnen, eller at fiskene skal tro at det er mat og spise rent salt
Med eller uten jod strides de lærde om, men jeg har prøvd begge deler uten å miste fisk i hvertfall
Postet 01.02.06 kl 18:43
Postet 01.02.06 kl 18:46
Postet 01.02.06 kl 18:59
Ups,det var ikke prikkesyken?
De i butikken etter nøye studium sa at det ikke er prikkesyken,sa at dette er mere eksplosift.
Slik at om jeg bare har 2-3 prikker på en fisk så var det ikke det etter 24 t.
Hun sa at hun mistenkte mallene mine for å plukke på fisken min"sloss om maten"
Og ja, praktbotian jager de andre som et jagerfly,ikke helt borte sommerfugelcikliden heller.
Virket som hun viste hav hun snakket om.
Sa at fiskene kunne bli vare for andre parasitter også ved stress.
Hun holdt en knapp på Fløyelssyken?
Anbefalte meg å få verdiene i karet normalt som mulig, la det så være i ro.tilsette salt i store mengder og ta ut mallene.
Dette får sår til å gro og buffrer immunforsvaret til fisken sa hun.
Vet du,jeg tror hun har rett,men bare tror.
Kjøpte ammoniumtester,gh salt,akva salt.
Noen sa at gh salt booster ph?kan se sånn ut kaliumsulfat.
Tester etter ungene er i seng og ny senga mi montert AHHHHHH.
Etter denne økten får akva bli glemt en stund.
'Tusen takk for alle snille hjelpere!
munda
Ken Myrseth
Frank Angell
kristin
Slik at om jeg bare har 2-3 prikker på en fisk så var det ikke det etter 24 t.
Hun sa at hun mistenkte mallene mine for å plukke på fisken min"sloss om maten"
Og ja, praktbotian jager de andre som et jagerfly,ikke helt borte sommerfugelcikliden heller.
Virket som hun viste hav hun snakket om.
Sa at fiskene kunne bli vare for andre parasitter også ved stress.
Hun holdt en knapp på Fløyelssyken?
Anbefalte meg å få verdiene i karet normalt som mulig, la det så være i ro.tilsette salt i store mengder og ta ut mallene.
Dette får sår til å gro og buffrer immunforsvaret til fisken sa hun.
Vet du,jeg tror hun har rett,men bare tror.
Kjøpte ammoniumtester,gh salt,akva salt.
Noen sa at gh salt booster ph?kan se sånn ut kaliumsulfat.
Tester etter ungene er i seng og ny senga mi montert AHHHHHH.
Etter denne økten får akva bli glemt en stund.
'Tusen takk for alle snille hjelpere!
munda
Ken Myrseth
Frank Angell
kristin
Postet 01.02.06 kl 20:20
Utviklingen av hvitprikk er ikke så eksplosiv som dama sier Kurven går selvsagt opp, men det tar fort 2-3 dager før fiskene er fulle av prikker.
Ser at butikken er glade i å prakke på deg alt mulig av remedier, akkurat som det var for meg
Har etterhvert lært meg at det enkleste ofte er det beste.
Gh-saltet du har fått, inneholder 80% kaliumsulfat, CaSo4, og 20% Magnesiumsulfat, MgSO4.
Altså kunne du klart deg med en pose hobbygips, som er 100%CaSO4 Om man har mye planter, er det lurt å tilsette litt magnesium også.
Gh+ påvirker ikke ph i det hele tatt
Akvasalt: Dette er juks og bedrag, da dette er nesten 100% identisk med jozo havsalt...
Saltet vil hjelpe fiskene å bli friske, men gjør ikke noe med smitten innenfor de dosseringer som er akseptable for ferskvannsfisk. Mer om dette står også i sykdomsartikken.
Når det gjelder rådet om å ta ut maller er jeg sterkt i mot dette. Er det parasitter på ferde, er det med stor sannsynlighet parasitter også på mallene...
Fløyelssyke=Oodinium, dette gir ett gyldent støvlag på fisken. Dette kunne ikke jeg se ut i fra bildene...
Oodinium kan forøvrig kverkes på samme måte som hvitprikk, faktisk er denne ennå mindre tolerant ovenfor temperatur
Bilder av sjuk fisk, slik at du i ro og mak selv kan sammenligne opp mot pasientene, finner du her:
http://www.fishpalace.org/Disease.html
Mitt råd er helt klart:
Øk tempen til 32`C, med kraftig bevegelse i vannoverflata.
Tilsett 0,1% salt, eller 10g pr 10 L. Du har neppe mere enn 80L vann i karet, så 80 gram skulle være passe.
Bytt vann daglig, 15% eller så. Slam bunnen i samme slengen. Ha i nytt salt tilsvarende det som ble byttet ut.
Gi mindre for, reduser lystiden til 5 timer om dagen. (Oodinium er delvis avhengi av lys for å overleve, og muligens også hvitprikk)
Studer fiskene ofte, om ting forverrer seg, er det bare å rope ut
Til sist: Nyt den nye senga
Ser at butikken er glade i å prakke på deg alt mulig av remedier, akkurat som det var for meg
Har etterhvert lært meg at det enkleste ofte er det beste.
Gh-saltet du har fått, inneholder 80% kaliumsulfat, CaSo4, og 20% Magnesiumsulfat, MgSO4.
Altså kunne du klart deg med en pose hobbygips, som er 100%CaSO4 Om man har mye planter, er det lurt å tilsette litt magnesium også.
Gh+ påvirker ikke ph i det hele tatt
Akvasalt: Dette er juks og bedrag, da dette er nesten 100% identisk med jozo havsalt...
Saltet vil hjelpe fiskene å bli friske, men gjør ikke noe med smitten innenfor de dosseringer som er akseptable for ferskvannsfisk. Mer om dette står også i sykdomsartikken.
Når det gjelder rådet om å ta ut maller er jeg sterkt i mot dette. Er det parasitter på ferde, er det med stor sannsynlighet parasitter også på mallene...
Fløyelssyke=Oodinium, dette gir ett gyldent støvlag på fisken. Dette kunne ikke jeg se ut i fra bildene...
Oodinium kan forøvrig kverkes på samme måte som hvitprikk, faktisk er denne ennå mindre tolerant ovenfor temperatur
Bilder av sjuk fisk, slik at du i ro og mak selv kan sammenligne opp mot pasientene, finner du her:
http://www.fishpalace.org/Disease.html
Mitt råd er helt klart:
Øk tempen til 32`C, med kraftig bevegelse i vannoverflata.
Tilsett 0,1% salt, eller 10g pr 10 L. Du har neppe mere enn 80L vann i karet, så 80 gram skulle være passe.
Bytt vann daglig, 15% eller så. Slam bunnen i samme slengen. Ha i nytt salt tilsvarende det som ble byttet ut.
Gi mindre for, reduser lystiden til 5 timer om dagen. (Oodinium er delvis avhengi av lys for å overleve, og muligens også hvitprikk)
Studer fiskene ofte, om ting forverrer seg, er det bare å rope ut
Til sist: Nyt den nye senga
Postet 01.02.06 kl 21:05
Hei Frank
Jeg har et kar på 90 liter, planen er som følger.
Først slamsuge 40% av bunnen og erstatte dette med rød korall, mindre ph økning. "kalkstein,skjell i grusen"
Teste for ammoniakk, kjøpte den i dag.Det kan jo være skyhøyt ammoniakk nivå,ten 14 dg med ph 7,5-8....
Bytte 20 Liter vann,nøye tilmålte verdier med gh og salt.
Tilsette 1 kapsel baktocsyd,kommpensere og overdosere"20 Liter"
Dette fordi no 3 stiger fra 0,5-10 på 2 døgn etter vannskift.
Øke gh resten av akvariet og få saltinnhold til ditt nivå.
Avente til om jeg ser at det faktisk er et utbrudd, 1-2 dg.
Om ikke noe har skjedd eller at ting har roet seg så slapper jeg av.
Om det kommer tydligere prikker og flere, igangsetter jeg kuren din med å øke tNå tok det 4 dg før økning nitritt.
Hva tror du?
Er redd for denne tempen og fiskene.
Først slamsuge 40% av bunnen og erstatte dette med rød korall, mindre ph økning. "kalkstein,skjell i grusen"
Teste for ammoniakk, kjøpte den i dag.Det kan jo være skyhøyt ammoniakk nivå,ten 14 dg med ph 7,5-8....
Bytte 20 Liter vann,nøye tilmålte verdier med gh og salt.
Tilsette 1 kapsel baktocsyd,kommpensere og overdosere"20 Liter"
Dette fordi no 3 stiger fra 0,5-10 på 2 døgn etter vannskift.
Øke gh resten av akvariet og få saltinnhold til ditt nivå.
Avente til om jeg ser at det faktisk er et utbrudd, 1-2 dg.
Om ikke noe har skjedd eller at ting har roet seg så slapper jeg av.
Om det kommer tydligere prikker og flere, igangsetter jeg kuren din med å øke tNå tok det 4 dg før økning nitritt.
Hva tror du?
Er redd for denne tempen og fiskene.
Postet 01.02.06 kl 21:46
takker for den No Clue
Hør på Frank, er det noe han virkelig har greie på så er det ihvertfall sykdomer på fisk/i akvarium. Drepte masse fisk jeg med medisin, enda Frank sa at det var store muligheter for at det ville skje. Trodde liksom mere på kjemikalier jeg. Men etter jeg begynte å høre på Frank og bruke varme kuren så har jeg ikke mistet flere fisker. Så idag, faktisk akkurat nå så dempa jeg tempen igjen, og håper denne gangen at parasiten er kværka.
Du vil lykkes til slutt No Clue, kjedelig åfå en sånn smell med engang-fikk nesten lik start jeg.
Tolmodighet er nøkelen til suksess. gleder meg som en unge til å kjøpe nye fisker når parasit djevelen er borte.
butikken erstater alt jeg mistet-så jeg kan hente 15-20 fisker bare sykdommen er borte.
Hør på Frank, er det noe han virkelig har greie på så er det ihvertfall sykdomer på fisk/i akvarium. Drepte masse fisk jeg med medisin, enda Frank sa at det var store muligheter for at det ville skje. Trodde liksom mere på kjemikalier jeg. Men etter jeg begynte å høre på Frank og bruke varme kuren så har jeg ikke mistet flere fisker. Så idag, faktisk akkurat nå så dempa jeg tempen igjen, og håper denne gangen at parasiten er kværka.
Du vil lykkes til slutt No Clue, kjedelig åfå en sånn smell med engang-fikk nesten lik start jeg.
Tolmodighet er nøkelen til suksess. gleder meg som en unge til å kjøpe nye fisker når parasit djevelen er borte.
butikken erstater alt jeg mistet-så jeg kan hente 15-20 fisker bare sykdommen er borte.
Postet 01.02.06 kl 21:48
Takk ken og Frank
Stoler på dere,må ikke tro noe annet.
Det som er så snodig er at det virker som noen av prikkene forsvinner.
Uansett glemte å spørre om noe ang denne kuren.
Har fluval3 pumpe, har en extra lufteventil som drar luft ned og lager bobler i hele akvariumet.
Tenkte å sette på den andre pumpa mi også, 1 micra og få denne til å suge luft til vannet også.
Når disse er på formelig bobler det..
Poster bilder så dere får se når jeg blir ferdig men det blir seeeeiint.
Det som er så snodig er at det virker som noen av prikkene forsvinner.
Uansett glemte å spørre om noe ang denne kuren.
Har fluval3 pumpe, har en extra lufteventil som drar luft ned og lager bobler i hele akvariumet.
Tenkte å sette på den andre pumpa mi også, 1 micra og få denne til å suge luft til vannet også.
Når disse er på formelig bobler det..
Poster bilder så dere får se når jeg blir ferdig men det blir seeeeiint.
Postet 01.02.06 kl 22:01
Om du har øya på stilk, og studerer fiskene for eventuelle parasitter til dem renner (altså øya), kan du godt vente med å skruve opp tempen. Men om det forverrer seg, er det ingen utvei
Tror at du har missforstått litt rundt dette med ammoniakk.
Uanhengi om første ledd i nedbrytingen av organisk materiale gir ammonium eller ammoniakk, vil dette omdannes til nitritt når de riktige bakteriene er på plass. Du vil altså ikke oppleve en opphopning av ammoniakk, utelukkende som følge av ph på over 7.
I så tilfelle ville vi som driver kar med høy ph slite ræva av oss for å holde fiskene i live
Det som kan være skummelt, er om man øker ph forbi magiske ph7, da eventuell ammonium vil endre seg til ammoniakk, som er giftig for fisk. Men det er skjelden at man har ammonium\ ammoniakk i ett vellfungerende akvarie.
Grunnen til at No3 stiger, er at dette er ett sluttresultat av organisk nedbryting.
Om man ikke har noe som forbruker No3, vil denne stige helt til man fjerner den ved vannbytte.
For høy No3 skyldes stort sett 2 ting: For lite planter som forbruker dette, samt for mye dritt som skal brytes ned.
Håper virkelig at jeg ikke forvirra deg nå
PS: heter grusen rød korall?? Om det er korall, vil denne kunne hærpe gh\kh ennå mere...
Test den for kalkinnhold før du bruker den, er mitt råd.
Noen dråper saltsyre på litt av grusen (selvsagt utenfor akvariet), er alt som skal til.
Freser det, er den ubrukelig.
Tror at du har missforstått litt rundt dette med ammoniakk.
Uanhengi om første ledd i nedbrytingen av organisk materiale gir ammonium eller ammoniakk, vil dette omdannes til nitritt når de riktige bakteriene er på plass. Du vil altså ikke oppleve en opphopning av ammoniakk, utelukkende som følge av ph på over 7.
I så tilfelle ville vi som driver kar med høy ph slite ræva av oss for å holde fiskene i live
Det som kan være skummelt, er om man øker ph forbi magiske ph7, da eventuell ammonium vil endre seg til ammoniakk, som er giftig for fisk. Men det er skjelden at man har ammonium\ ammoniakk i ett vellfungerende akvarie.
Grunnen til at No3 stiger, er at dette er ett sluttresultat av organisk nedbryting.
Om man ikke har noe som forbruker No3, vil denne stige helt til man fjerner den ved vannbytte.
For høy No3 skyldes stort sett 2 ting: For lite planter som forbruker dette, samt for mye dritt som skal brytes ned.
Håper virkelig at jeg ikke forvirra deg nå
PS: heter grusen rød korall?? Om det er korall, vil denne kunne hærpe gh\kh ennå mere...
Test den for kalkinnhold før du bruker den, er mitt råd.
Noen dråper saltsyre på litt av grusen (selvsagt utenfor akvariet), er alt som skal til.
Freser det, er den ubrukelig.
Postet 01.02.06 kl 22:04
Ser at du har postet mens jeg klapret sammen forrige innlegg.
Sett gjerne inn en estra pumpe, det er ikke noe galt i det.
Om du lar begge pumpene lage masse bevegelse i vannoverflata (noe boblene er med på å gjøre), vil dette sørge for rikelig metting med O2 i vannet.
Du trenger nok ikke frykte mangel på dette om du kjører på med temperaturkuren (som er betydelig mere skånsom for fisk enn blå guffe-medisin)
Sett gjerne inn en estra pumpe, det er ikke noe galt i det.
Om du lar begge pumpene lage masse bevegelse i vannoverflata (noe boblene er med på å gjøre), vil dette sørge for rikelig metting med O2 i vannet.
Du trenger nok ikke frykte mangel på dette om du kjører på med temperaturkuren (som er betydelig mere skånsom for fisk enn blå guffe-medisin)
Postet 01.02.06 kl 22:07
Til Frank.
"MAS MAS MAS over hele linja"
ØH,korallstein?
Står på pakken:
Akva-stabil
Ufarvet naturgrus\stein,trykkvasket.
(At 202a Rød 2-4 mm)
Renhet over 95%
Navnet på den er korall.
Ser ikke lenger prikker på fisk jeg?????????????????
Hvordan får man tak i saltsyre? Kjenner ingen søte naturfagslærere "smekk"
Glemte at forloveden min henger over skuldra mi,derav rettskrivinga.
ØH,korallstein?
Står på pakken:
Akva-stabil
Ufarvet naturgrus\stein,trykkvasket.
(At 202a Rød 2-4 mm)
Renhet over 95%
Navnet på den er korall.
Ser ikke lenger prikker på fisk jeg?????????????????
Hvordan får man tak i saltsyre? Kjenner ingen søte naturfagslærere "smekk"
Glemte at forloveden min henger over skuldra mi,derav rettskrivinga.
Postet 01.02.06 kl 22:47
Fra kenneth
Sitat Frank.
"Sett gjerne inn en estra pumpe,"
Ser at jeg har dårlig påvirkningskraft på deg ja : )
"Sett gjerne inn en estra pumpe,"
Ser at jeg har dårlig påvirkningskraft på deg ja : )
Postet 01.02.06 kl 22:49
Saltsyre selges mange plasser, på alt fra apotek til byggevarer Om du ikke får tak i saltsyre, er andre syrer også OK. Til nød kan man bruke kaffetrakterrens, men denne bobler lite
Har ikke vært borti denne akvastabilgrusen, og finner den heller ikke på lista over grustyper dem har...
Om du sammenligner med grustypene på denne siden;
Hvilken ligner mest??
At prikkene er borte kan være ett meget godt tegn, det er ikke sikkert at det var parasitter. Kan være så enkelt som at noen av skjellene på fiskene hadde fått litt ekstra medfart, og nå har løsnet fra fiskene.
Eller så er det rett og slett at parasittene har modnet, og nå falt av med alle sine djevelyngel, for å virkelig vise seg fra sin værste side i morgen\ fredag...
Håper da virkelig ikke det
PS: har mange skriveleifer, alt for mange... Får trøste meg med at resten av innholdet er akseptabelt
Har ikke vært borti denne akvastabilgrusen, og finner den heller ikke på lista over grustyper dem har...
Om du sammenligner med grustypene på denne siden;
Hvilken ligner mest??
At prikkene er borte kan være ett meget godt tegn, det er ikke sikkert at det var parasitter. Kan være så enkelt som at noen av skjellene på fiskene hadde fått litt ekstra medfart, og nå har løsnet fra fiskene.
Eller så er det rett og slett at parasittene har modnet, og nå falt av med alle sine djevelyngel, for å virkelig vise seg fra sin værste side i morgen\ fredag...
Håper da virkelig ikke det
PS: har mange skriveleifer, alt for mange... Får trøste meg med at resten av innholdet er akseptabelt
Postet 01.02.06 kl 23:18
Hva med dette Frank?
Vi aventer å bytte grus for å hindre ekstra stress.Ph får vente...
Slamsuger, bytter vann, 20 liter, tilsetter salt 0,1 % og øker tempraturen 2 grader i kveld- fra 26-28.
Eller skal vi øke fra 26-32 på direkten?
Tar gh opp til 5 med gh salt (1skje)
Eller...
Står på pakken akvariesalt:" Om man tilfører saltkonsentrasjon på over 1 promille hindrer man utbrudd av hvitprikksyke,siden parasitten da ikke kan livssyklusen."
10 gram salt pr 10 liter vann.(eller 8 skjeier som du sa)
Etter dette legger vi oss...
P.S Ang grus stod samme kode vega 202 før bildet lastet seg inn på denne linken din,men grusen vår er helt rød.
Du Frank skjei,skje skei... Dæv... så vannsklig ord : )
Slamsuger, bytter vann, 20 liter, tilsetter salt 0,1 % og øker tempraturen 2 grader i kveld- fra 26-28.
Eller skal vi øke fra 26-32 på direkten?
Tar gh opp til 5 med gh salt (1skje)
Eller...
Står på pakken akvariesalt:" Om man tilfører saltkonsentrasjon på over 1 promille hindrer man utbrudd av hvitprikksyke,siden parasitten da ikke kan livssyklusen."
10 gram salt pr 10 liter vann.(eller 8 skjeier som du sa)
Etter dette legger vi oss...
P.S Ang grus stod samme kode vega 202 før bildet lastet seg inn på denne linken din,men grusen vår er helt rød.
Du Frank skjei,skje skei... Dæv... så vannsklig ord : )
Postet 02.02.06 kl 00:01
Enig i at det beste er å avvente med grusen, til du i hvertfall ser hvordan dette utvikler seg.
Øk gjerne tempen med ett par grader i natt, og ser alt bra ut i morgen, ett par grader på dagen. Forsett slik til ønsket temp er nådd.
Er liten vits i dette tilfellet å stresse opp tempen
Øk gjerne gh, men ta dette gradvis. Store økninger vil kunne stresse, og dette bør vi jo unngå. Akkurat hvor mye som trengs husker jeg ikke i farta, men du har sikkert rett.
Tips: bland ut pulveret i ett litersmål eller lignende før tilsetting.
Ellers vi du se at 80% av pulveret legger seg som ett hvitt teppe på bunnen...
Dette som står på pakka med akvariesalt er noe av det mest utrolige jeg har hørt Parasittene vil le onskapsfult av en saltmenge på 1 promille, det hindrer dem ikke i det hele tatt. For bryte livssyklussen med salt trenger du såpass mye salt at fiskene vil slite grundig, enkelte vil nok bikke over også.
Men det er fint å bruke salt som tilleggsbehandlig, siden fiskene kan bruke mere av energien på tilheling, i stedet for likevekt.
Siden du har maller, bør du holde deg til ca 1 promille, maks 2 (for egen risiko-kan gå bra, men kan også gå gæærnt).
En digital vekt er kjekt å ha, skjeer er ett noe unøyaktig måleinstrument
PS: Det er ikke noe i veien for å bruke både gh-salt og akvasalt samtidig, disse vil ikke kolidere\ øke hverandres verdier.
Skjeer er jo ett at de mer sære orda i stråket vårt, ser jeg jo nå
God natt
Øk gjerne tempen med ett par grader i natt, og ser alt bra ut i morgen, ett par grader på dagen. Forsett slik til ønsket temp er nådd.
Er liten vits i dette tilfellet å stresse opp tempen
Øk gjerne gh, men ta dette gradvis. Store økninger vil kunne stresse, og dette bør vi jo unngå. Akkurat hvor mye som trengs husker jeg ikke i farta, men du har sikkert rett.
Tips: bland ut pulveret i ett litersmål eller lignende før tilsetting.
Ellers vi du se at 80% av pulveret legger seg som ett hvitt teppe på bunnen...
Dette som står på pakka med akvariesalt er noe av det mest utrolige jeg har hørt Parasittene vil le onskapsfult av en saltmenge på 1 promille, det hindrer dem ikke i det hele tatt. For bryte livssyklussen med salt trenger du såpass mye salt at fiskene vil slite grundig, enkelte vil nok bikke over også.
Men det er fint å bruke salt som tilleggsbehandlig, siden fiskene kan bruke mere av energien på tilheling, i stedet for likevekt.
Siden du har maller, bør du holde deg til ca 1 promille, maks 2 (for egen risiko-kan gå bra, men kan også gå gæærnt).
En digital vekt er kjekt å ha, skjeer er ett noe unøyaktig måleinstrument
PS: Det er ikke noe i veien for å bruke både gh-salt og akvasalt samtidig, disse vil ikke kolidere\ øke hverandres verdier.
Skjeer er jo ett at de mer sære orda i stråket vårt, ser jeg jo nå
God natt
Postet 02.02.06 kl 00:22
Du er jaggu våken enda Frank.
Er ferdig med akvarium, tilsatte halve mengden salt og gh, tilsetter resten i morgen for å gi en glidene overgang.
Ellers alle verdier innenfor det akseptable, 0 ammoniakk.
Men,dette henger nok sammen med at jeg ga anti ammoniakk.
Varmekolben fusker ,ser ikke ut til at den vil krype oppover,satte den på 27,men kryper ikke over 26.
Dette var den når den stod på 25 også,prøvde å re sette,hjalp ikke.
Dritt,kjøper ny i morgen.
Ellers virker fiskene helt friske.
Er det noe jeg kan gjøre for deg en dag så si fra,om du er innom ålesund noen gang så er du hjertelig velkommen.
Ellers alle verdier innenfor det akseptable, 0 ammoniakk.
Men,dette henger nok sammen med at jeg ga anti ammoniakk.
Varmekolben fusker ,ser ikke ut til at den vil krype oppover,satte den på 27,men kryper ikke over 26.
Dette var den når den stod på 25 også,prøvde å re sette,hjalp ikke.
Dritt,kjøper ny i morgen.
Ellers virker fiskene helt friske.
Er det noe jeg kan gjøre for deg en dag så si fra,om du er innom ålesund noen gang så er du hjertelig velkommen.
Postet 02.02.06 kl 02:24