Sammenklistret halefinner på Guppy (side 2)

Om du skal få veterinæren til å hjelpe deg, må han forskrive noe som inneholder metrifonat (neguvon).
1 mg\ L, bad på 20 minutter skal ha god effekt.
Du skal altså ikke bruke dette rett i akvariet!

Akkurat hva medisinen heter i norge, og om det er flere å få tak i, vet jeg ikke.

Om ikke veterinæren kan hjelpe deg, bør du bestille medisinen jeg reffererte til tidligere. Bare husk på å rense vannet med aktiv kull i 36 timer før du medisinerer med ny medisin
Jeg bruker ikke medisin pr øyeblikk, kun varmekuren...
Skal sjekke opp om jeg får tak i medisinen du anbefalte fra andre steder.
Reke og snegle får eget kar i morra, så jeg håper de klarer seg. Ellers er alle guppiene døde og alle mollyene ser skrale ut...tviler på at noen overlever Ancistrusen ser ikke pigg ut heller og har blitt hvitskoldet slik som den jeg hadde i andre karet var før den døde, regner med at denne også dør.

Så jeg har (selvfølgelig) flere spørsmål:

1. Hvis alle fiskene dør, dør også parasittene ut, eller må karet likevel behandles?

2. Full oppskrift på varmekuren, hvor ligger egentlig den? Jeg har søkt meg halvt ihjel og finner mange referanser til en artikkel, men ikke selve artikkelen...så mange som trenger den, kunne det kanskje vært en ide å legge linken direkte på førstesida?

3. Etter hva jeg skjønner, skal man ha over 32 grader i ett døgn og så senke temperaturen i alt fra 24-48 timer alt etter som hvor mye man senker den?

4. Hvor hurtig skal man heve/senke temperaturen? Og hvor lenge skal man holde på slik i tilfelle?

5. Mens andre sier det ikke er nødvendig med annet enn en periode med over 32 grader. Hvor lenge da? Og hva er best?

6. Viktigste nå er vel Gyrodactylus siden fiskene dør som fluer og jeg ikke ser hvitprikker på fiskene lenger? Men mange anbefaler jo medisin og varmekur samtidig mot hvitprikk, hva er annerledes med denne medisinene kombinert med varmekur? Hvis jeg skifter vann ofte og setter utløpet på pumpa høyt i overflata, vil de ikke likevel få nok oksygen?

Hmmm, for hvert spørsmål jeg får svar på, dukker det vist opp tre nye...

Malagi
Skal prøve å svare på spørsmplene dine etter beste evne
1. Jeg er usikker på hvor lenge gyro-en overlever i karet uten en fisk som vert. Men jeg ville ikke tatt noen sjangser, enten medisinere, eller sterilisere karet (bytte planter, grud, røtter, filtermasse etc)

2. Temperaturkuren beskrives noe ulikt fra flere hold. Det er derfor ikke noe standarisert oppskrift på denne.
Jeg beskrev i går i denne tråden, innlegg 4, hvordan jeg ville foretatt varmekuren.
Slik jeg ser det, er dette den beste måten å gjøre det på, for å forsikre seg om at man kverker alle parasittene.

3. Svarer egentlig på det i spørsmålet over

4. Normalt sett er temperaturendringer på over 2 grader i døgnet ikke noe jeg anbefaler. Men siden det da ville tatt så lang tid å øke tempen til 32`C, sier jeg maks 6 grader i døgnet. Det er helt klart stressende for fisken, men jeg er temmelig overbevist om at parasittene stresser fisken mer enn hva stoffskiftet gjør.
Man behandler alle sykdommer til fisken er frisk, og legger til en sikkerhetsmarging på 48-72 timer.

5. Er vel også svart på i tråden jeg linket til?

6. Helt enig i at gyro-en er den som er mest prekær i dette tilfellet. Jeg er ganske overbevist om at eventuelle hvitprikkparasitter også ville stryke med under behandling av gyro
Og siden veterinærmedisinen mot gyro skal foregå i egne bad, er det jo ikke noen grunn til å stanse behandlingen av hvitprikk i hovedkaret
Grunnen til at jeg ikke er tilhenger av både temperatur og medisin i karet samtidig, er flere.
For det første stresser begge delene fisken en del, og det er jo ikke noen grunn til å drepe parasitten mer enn en gang. Mulig er det nok heller ikke
Både temperatur og medisin fortrenger O2 fra vannet, og vil igjen stresse fisken ennå mere.
I tillegg vil det være så lite O2 til bakteriene, at disse kan dø ut.
Det er her snakk om bakteriene nitrosomonas, som bryter ned ammoniakk til nitritt. Disse bakteriene tåler normalt medisineringen mot hvitprikk, og for den del, gyro, men O2-mangel vil drepe dem.
Medisiner mot hvitprikk vil også drepe bakteriene som omdanner No2 til No3. Det vil da si at akvariet er helt uten bakteriekultur, og problemer med forurensing vil dukke opp meget fort.
I verste tilfelle, kan faktisk No3 omdannes til No2, og No2 til ammoniakk i denne prosessen.
Da er fiskedød ikke til å unngå

Håper at dette hjalp på litt, og skulle du ha flere sm\pørsmål, er det bare å "fyre" løs
Merkelig...?
Sitter igjen med 4 molly, 1 SAE og en ancistrus i tillegg til reka og eplesneglen.

Kjørte kun en runde med 32+ grader og senket temperaturen. I tillegg hadde jeg hyppige vannbytter. Alle prikkene var da borte, de som hadde mest døde. Hadde tenkt å øke tempen igjen, men så fikk jeg jo medisin mot Gyro. Der tok det meg litt tid å få oversatt bruksanvisningen, blant annet måtte jeg også få økt ph og gh (tror jeg det var..).

I mens la jeg merke til at fiskene som er igjen virker svært så friske! Nå etter tre dager er det fortsatt tilfelle, ikke en eneste prikk eller sammenklistret finne å se. I hvertfall to av disse hadde tendensene tidligere og virket heller skrale noen dager.

I tillegg har jeg hørt at de skal klø seg veldig mot alt mulig hvis de har gyro? Det har de ikke gjort...heller ikke de som døde.

Antar at det beste da er å avvente situasjonen? Ikke vits å medisinere hvis de ikke har symptomer på noe vel?

Malagi
Ja, dette var gansk merkelig Har til nå ikke hørt om fisk som selv har greid å kurere gyro, dette er en ganske seig og aggressiv parasitt.
Fisk som er rammet av parasitter, enten det er gyro eller andre, har en tendes til å klø seg, i forsøk på å skrape av parasittene.
Men det er slett ikke alle gangene at dette skjer

Siden temperaturkuren har gjort at fiskene nå virker friske, er det ingen grunn til å begynne å medisinere.
Jeg har mistanke om at det ikke var gyro, men oodinium som hadde angrepet fiskene, siden temperatur var det som skulle til for å få dem friske.
Oodinium passer ikke helt til symtomene med sammenklistrede finner, men det er svært vanskelig å komme med en 100% diagnose uten å selv studere fisken over tid
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap