- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Innrednings tips til min 70l. (side 2)
Innrednings tips til min 70l. (side 2)
Postet 18.02.06 kl 23:16
Postet 18.02.06 kl 23:21
Postet 18.02.06 kl 23:34
Ja, da går jeg for det.
Men siden jeg ikke bor ved en biltema butikk tar det lang tid før jeg får det, åssen skal jeg gjøre det med innkjøringen av akvariet da?
Jeg skulle egentlig sette alt opp i morgen.
Er det mulig å kjøre inne vannet og legge i sand forsiktig senere?
Skal jeg ta den største størrelsen på sanden (0,2-1,0mm) eller den minste (0,1-0,7)?
Men siden jeg ikke bor ved en biltema butikk tar det lang tid før jeg får det, åssen skal jeg gjøre det med innkjøringen av akvariet da?
Jeg skulle egentlig sette alt opp i morgen.
Er det mulig å kjøre inne vannet og legge i sand forsiktig senere?
Skal jeg ta den største størrelsen på sanden (0,2-1,0mm) eller den minste (0,1-0,7)?
Postet 18.02.06 kl 23:39
Postet 18.02.06 kl 23:42
Inaktiv bruker
RE: Sand
Bare vær ops på at plantene ikke liker sand så godt, det blir veldig kompakt i bunnen ved sand, og røttene trives dårlig med det,
sørg derfor for at du velger noen planter som trives i sand.
Har hatt sand selv, meget pent, men ikke så lett for plantene.
sørg derfor for at du velger noen planter som trives i sand.
Har hatt sand selv, meget pent, men ikke så lett for plantene.
Postet 18.02.06 kl 23:45
Postet 18.02.06 kl 23:46
HummerenBare vær ops på at plantene ikke liker sand så godt, det blir veldig kompakt i bunnen ved sand, og røttene trives dårlig med det, sørg derfor for at du velger noen planter som trives i sand. Har hatt sand selv, meget pent, men ikke så lett for plantene.
Hm. Jeg skal spørre etter noen "sandlikende" planter
Postet 18.02.06 kl 23:48
Inaktiv bruker
Re: sand
Det går fint det, men husk å slamsug før du fyller på sanden, og du bør ikke ha fisker i når du tilsetter sand, da det blir veldig mye partikler i vannet.
Sørg for å skyll sanden godt i en sil e.l.
Når du mener du er ferdig med å skylle den kan du gjøre det noen ganger til for å være sikker.
Du må også la det være igjen litt grus, da plantene dine vil like dette.
la bare plantene stå i mens du fyller på sand.
Sørg for å skyll sanden godt i en sil e.l.
Når du mener du er ferdig med å skylle den kan du gjøre det noen ganger til for å være sikker.
Du må også la det være igjen litt grus, da plantene dine vil like dette.
la bare plantene stå i mens du fyller på sand.
Postet 18.02.06 kl 23:50
HummerenDu må også la det være igjen litt grus, da plantene dine vil like dette. la bare plantene stå i mens du fyller på sand.
Det funker jo dårlig hvis sanda skal syns. Selv om sanda evt legges oppå grusen vil det ikke ta lange tiden før den ligger i bunn og grusen på toppen igjen. Poenget med sanda var jo et annet utseende
Postet 18.02.06 kl 23:53
HummerenDet går fint det, men husk å slamsug før du fyller på sanden, og du bør ikke ha fisker i når du tilsetter sand, da det blir veldig mye partikler i vannet. Sørg for å skyll sanden godt i en sil e.l. Når du mener du er ferdig med å skylle den kan du gjøre det noen ganger til for å være sikker. Du må også la det være igjen litt grus, da plantene dine vil like dette. la bare plantene stå i mens du fyller på sand.
Ok, takk for svar
Da setter jeg opp karret i morgen og sanden kommer vel om ca. en uke.
Postet 18.02.06 kl 23:54
Inaktiv bruker
Tone Andreassen[QUOTE=Hummeren]Du må også la det være igjen litt grus, da plantene dine vil like dette. la bare plantene stå i mens du fyller på sand.
Det funker jo dårlig hvis sanda skal syns. Selv om sanda evt legges oppå grusen vil det ikke ta lange tiden før den ligger i bunn og grusen på toppen igjen. Poenget med sanda var jo et annet utseende
Ja det er greit det, la grusen f. eks. være ca 3 cm tykk, så fyller du på med sand, til sanden har dekket over grusen, evt. etterfylle hvis det trengs.
: )
Postet 18.02.06 kl 23:55
Hummeren[QUOTE=Tone Andreassen][QUOTE=Hummeren]Du må også la det være igjen litt grus, da plantene dine vil like dette. la bare plantene stå i mens du fyller på sand.
Ja det er greit det, la grusen f. eks. være ca 3 cm tykk, så fyller du på med sand, til sanden har dekket over grusen, evt. etterfylle hvis det trengs.
Men noen dager etterpå vil jo grusen ligge på toppen! Sanda renner ned mellom gruskorna og blir borte. Da kan hun jo like gjerne ha bare grus, da.
Skal du ha sand, kan du ikke ha grus i tillegg
Postet 18.02.06 kl 23:56
Inaktiv bruker
[
Ok, takk for svar
Ok, håper det går bra, ta noen bilder etterhvert da.
Lykke til.
Ok, takk for svar
Ok, håper det går bra, ta noen bilder etterhvert da.
Lykke til.
Postet 18.02.06 kl 23:57
Postet 18.02.06 kl 23:59
Inaktiv bruker
Tone Andreassen[QUOTE=Hummeren][QUOTE=Tone Andreassen][QUOTE=Hummeren]Du må også la det være igjen litt grus, da plantene dine vil like dette. la bare plantene stå i mens du fyller på sand.
Men noen dager etterpå vil jo grusen ligge på toppen! Sanda renner ned mellom gruskorna og blir borte. Da kan hun jo like gjerne ha bare grus, da.
Skal du ha sand, kan du ikke ha grus i tillegg
Hør nå her Tone.
Hvis man har ett kar med ca 3 cm tykt gruslag i bunnen og fyller på med sand, vil sanden legge seg imellom grusen og renne ned til bunnen, ja dette er helt korrekt.
Men, da sanden har fylt segg opp i mellom grusen vil den etter hvert som man fyller på, legge seg oppå grusen, grusen vil jo ikke løfte seg opp p.g.a. at man tilsetter sand.
Postet 19.02.06 kl 00:00
Inaktiv bruker
SommerfuglJeg skal se om jeg får kjøpt noen planter som liker seg i sanden, men da må jeg nok dra til en annen by, for dyrebutikken her jeg bor kan ikke så mye.. Når jeg spurte hvor ofte jeg skulle bytte vann svarte han en gang annenhver måned:|
Ta deg en tur til Oslo du, der har dem det meste.
Postet 19.02.06 kl 00:02
Postet 19.02.06 kl 00:03
HummerenHør nå her Tone. Hvis man har ett kar med ca 3 cm tykt gruslag i bunnen og fyller på med sand, vil sanden legge seg imellom grusen og renne ned til bunnen, ja dette er helt korrekt. Men, da sanden har fylt segg opp i mellom grusen vil den etter hvert som man fyller på, legge seg oppå grusen, grusen vil jo ikke løfte seg opp p.g.a. at man tilsetter sand.
Jo, faktisk så vil den det når fisker roter rundt nedi der! Sanda er mer kompakt og vil sekke sammen mot bunnen uansett. Dette har jeg prøvd flere ganger.
Poenget var at hun ønsket et rent, naturlig utseende på bunnen, og den spraglete grusen ødela dette. Det hjelper ikke å helle på masse sand, for gruskorna vil legge seg på toppen uansett etterhvert som fisker soser rundt, planter gror og man har ommøblert et par ganger.
Postet 19.02.06 kl 00:03
Postet 19.02.06 kl 00:04