Hvit sand ! (side 2)

Den gamle blåsesanda og den nye sanda som brukes fra Biltema er etter min viten den samme. Jeg har "begge" typene i mine kar, og de fungerer prikkfritt.

Er kunn den nye blåsesanda av Olivien som har skarpe kanter, da denne er knust.

Angående den studien til Jo Stenersen vet jeg ikke noe om, men den gamle blåsesanda fra Biltema blei i sin tid studert i mikroskop av en bruker her inne som konstanterte at den var så å si rund, og mere rundt en feks rådasand.
Så hvordan den da kan være skadelig for ciklider som siler sand er for meg et stort mysterie.

Men sanda fra Biltema er trygg å bruke, uansett om noen med andre intersser sier noe annet:P. Har hørt både den ene skrekkhistorien etter den andre om Biltema`s sand fra enkelte folk i akvarieforetninger, som heller vil at man skal kjøpe rådasand for en dyr penge.

Men det er etter mitt syn bare svada.
Dette er en veldig gammel tråd, og nå har tom. Mona O begynt å bruke biltema-sand Hun har nettopp begynt, men har enda ikke hørt noe negativt om denne sanden fra henne enda...

Olivinsanda burde man ikke bruke, etter hva jeg har hørt hær inne på andre forumtråder. Men husker ikke hvorfor man ikke skulle bruke denne...
Jeg har kar både med rådasand og biltemasand. Vet ikke om det er tilfeldig, men ciklidene som er i kar med rådasand virker det som graver mer. Også vært mer heldig med lek i de karene med Rådasand.
Biltemasand
Ikke vær redd for å bruke den nye typen "biltemasand". Denne består av morenesand; Dette betyr at alle kornene er slipt av årtusener i bevegelse med is og vann.At den er lys kommer av steintypen som er errodert. Hadde dette derimot vært knust sten, så vet vi jo alle hvordan singel ser ut....
Den nye "biltemasanden" kommer i 17 kg plastsekker og på beskrivelsen står det blant annet at den passer for akvarium. Dette er IKKE blåsesand og kan heller ikke brukes som det.
NB! Merk at denne tråden er flere år gammel!
Den sanden det var snakk om tidlig i tråden, er ikke den samme som brukes av akvarister pr i dag! Det var en helt annen sandtype.

Dagens biltemasand er perfekt å bruke i akvarier

Her er Biltemas varenummer og varebetegnelse år 2010:
Sand grovkornet størrelse 0,2 - 1,0 mm varenr 175425
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap