Om "svar og råd" på forumet. (side 2)


Dette siste hørtes bedre ut, Hållger.

Men man skjønner jo også litt slikt hvis man leser artikler, og sjekker hva slags fisker folk har.
Og hvem som svarer mest innen de forskjellige temaene.

Men dette er jo ting man ikke oppdager før man har vært her en stund
Holger Lockertsen
Vad tycks?


Jättebra!

Har vel allerede ymta frampå om dette i mitt forrige innlegg i denne tråden... Tror slike interesse-grupper kunne vært veldig spennende!

Det beste av alt er at det ikke utelukker noen, men samtidig gir det en liten pekepinn på om den som svarer på innlegg har litt peiling. Man lærer seg jo gjerne mer om egne fisker enn om de andre har, sjøl om man har lite erfaring. Jeg er nybegynner sjøl og har begrensa kunnskaper, men allikevel kan jeg vel mer om Corydoras enn Malawi, for eksempel...
Først vil jeg si at jeg forstår godt Svein sitt utspill, men er enig i motforestillingene som er kommet frem.

Tone sitt forslag er flott og bør kunne iverksettes så snart Holger har tid til å gjøre jobben, men det dekker vel ikke fullt ut Svein sin ide.

Kunne man i tillegg til gruppene hatt en liste over personer man kunne sendt en mail til og spurt om råd ? Eller er dette egentlig moderatorenes jobb ? Dvs hvis jeg sier at maller føder levende unger , så dukker det snart en moderator opp og sier i fra om hvor landet ligger. Og jeg tar det for gitt at moderatorene prøver å være seriøse.
Plussmedlem
Hæ? Føder ikkje maller levande ungar??

Noko av det vi vil unngå er jo at nokre få skal få alle moglege spørsmål pr mail fordi dei har peiling. Det er dei færraste som har kapasitet til å svar på alle moglege spørsmål heile tida. Det er difor det er så bra med at vi er mange på forumet som kan svare.

AkvaForum er heller ikkje nokon svarteneste. Ein kan ikkje forvente å få svar på alt alltid. Vi er alle her av eigen fri vilje, og vi brukar fritida vår her fordi vi synst det er moro. Dersom det byrjar følast som plikt blir gleda snart borte. Det gjeld både medlemer og moderatorar!

Dersom nokon ser at noko er heilt feil i ein tråd, så er det fint om alle brukar "Rapporter innlegg"-knappen, så vil heilt sikkert ein moderator sjå på det snarast råd.
Dersom alle engasjerer seg og tar litt kollektivt ansvar for at vi skal ha eit bra, engasjerande forum med høg fagleg kvalitet og ikkje minst moro her, så får vi det heilt sikkert til. Eg synst vi er flinke allereie!
Hei. Lenge siden jeg har vært aktiv her nå men planlegger å komme sakte tilbake.

Bra diskusjon her.. Skjønner poenget på begge sider. Liste kan være farlig men litt pekepinn på hvem som er interester i hva er en mulighet. Dette kan være vanskelig også siden en egen liste over interesser ikke nødvendigvis sier noe om hvor mye en kan.. Kanskje en bare syns scalarer er "fine" og dermed setter dem opp på listen...

Jeg lurte på en ting..

Mulig dette er helt på siden av det dere har snakket om men hadde det ikke vært mulig for moderatorene å sette opp en liten merkelapp på de brukerene de synes gir gode svar innen et felt? Dette er selvølgelig en merkelapp en får etter lang og tro teneste...

Som f. eks.

Frank får en lite boks under navnet sitt som sier "flink med sykdom"

Woland "flink med kulefisk"

Det trenger ikke stå "GURU" eller annet slikt men bare en liten merkelapp som kan hinte om noe mer en gjennomsnitts kunnskap..?

Dette er noe moderatorene kan sette på og ikke noe en gjør selv..

Klar over at dette kan være mye arbeid Holgeir men....

Er jeg på feil bærtur?
Veldig enig med siv her.

Hvis det ikke skulle funke kunne vi jo bare bytte om igjen eller?
Angående merking av personer, så foreslår jeg da heller et system som de har ved et annet forum jeg frekventerer; merking av særdeles gode spørsmål/innlegg som kan være av stor interesse for andre, uansett om det er Kari i gata eller "guruen" som har skrevet det
Jeg syns ikke "merkelapper" er noen særlig god løsning, da problemet med at enkelte kan føle seg ekskluderte er like stort her som ved en eventuell liste
Først.... Beklager Holger for navneproblemet....


Hvis det er utelukkelse som er problemet så kan en jo bare si fra hvis en føler en burde ha en merkelapp.

Det som er greia er jo det at en kan la det gå litt sport i det å gi gode råd... Det blir jo litt prestisje i det å ha en merkelapp... Men hvorfor er det fælt.. Det er jo ikke barnehage dette slik at alle må få premie.....

Men som tenkt.... Bare et forslag....
Tro om ikke.....
.....en liten notis under avataren eller noe slikt kunne gi noe av det samme?
En liten notis der det står noe i stil med f.eks.
"Akvarist siden: tidenes morgen"
eller
"Julen 2005"
eller
"1989",
kanskje kunne gi leserne en liten pekepinn om hvor mye vedkommende har i skolten når han/hun svarer?

Ved å bare nevne hvor lenge man har hatt/drevet med akvarium på et sted der alle leserne av svaret straks ser det (UTEN å måtte gå innom profiler og luse-lese seg frem til det) ved avataren f.eks, kunne være en fin veileder...?

Da slipper man jo "titler", man slipper "ingen nevnt, ingen glemt" og "hvorfor er ikke jeg med som ressursperson" og slike ting.

Jeg synes faktisk det er en veldig god pekepinn, jeg, når jeg får vite hvor lenge folk som svarer meg har hatt akvarium. Det er unektelig litt mere tungtveiende svar når det står "Siden januar 1998" enn om det står "For 10 dager siden"....i svaret man får



mona o
Jeg synes faktisk det er en veldig god pekepinn, jeg, når jeg får vite hvor lenge folk som svarer meg har hatt akvarium. Det er unektelig litt mere tungtveiende svar når det står "Siden januar 1998" enn om det står "For 10 dager siden"....i svaret man får:-)


Ja og nei. Stort sett er det vel slik, men synes jeg ser nok av unntak også. Folk som har hatt kun slørhaler eller guppy f.eks. i 25 år og ikke veit hva nitritt er, og så sånne som deg som har holdt på noen få år, men er genuint interessert og har lest en hel masse... Men det er vel nok en ting man kan se ut fra hva folk skriver.
Enig i det, Grete, men det er en liten "hjelpeopplysning" som er litt mer informativ enn om det sto ingenting om det...?

Jeg synes ikke antall år har så mye å si egentlig, noen setter seg ned og leser masse, tester ut og er veldig interessert.
Andre lar karene tutle og gå uten noe videre kunnskap i mange år.

Min søster fikk sitt første kar i -81. Masse har skjedd siden da, og jeg har lært henne masse.

Og mange er kanskje spesielt intressert i en type fisk, eller planter.
Og hvis en har spesialisert seg på maller det siste året kan nok ikke en med kun en ancistrus i karet i 10 år måle seg.
Inaktiv bruker
En dyktig og erfaren akvarist er i mine øyne en akvarist som har en stor fingerspitzgefühl, som vet hva slags tiltak som skal settes inn når uventede ting skjer i akvarie, ikke en akvarist som kan kjemihåndboka ut og inn, men ikke kan sette i gang korrekte tiltak.
Når det gjelder denne forum delen, så vil han/hun også kunne gå inn å gi gode enkle råd, ikke en hel remse av utsagn som andre dyktige akvarister har kommet med i feks. bokform.
Og det er de akvaristene som er nyttig i et slik medium som dette, spesielt for de som har problemer.

Husk; ferskvannshobbyen er til syvende og sist svært enkel dersom man får en enkel og god rettledning,,,,,,ikke masse formler )
Svein
Hva med å kunne gi poeng til svarene?
Jeg har sett dette brukt i ett annet forum. Der gis det poeng for særdeles gode artikler og svar. Kanskje det kunne vært en idé? Dersom en person da har veldig masse poeng, så kan jo alle se at denne ofte skriver noe nyttig. Er jo self. ikke noen garanti for at alt denne personen skriver er 100% riktig...

Ja men da er vi jo tilbake til problemet med hvem som skal bedømme hva som er et godt eller dårlig innlegg\svar, eller de som vil føle seg forbigått ettersom deres svar ikke får poeng.

Jeg mener at vi ikke trenger noe slikt på dette forumet. Her er det moderatorer som fort kommer på banen når innleg er direkte gale.

Mener slike virkemidler som diskuteres i denne tråden hører mere hjemme på store forum med veldig fraverende og utydelige moderatorer.

Har savnet det på enkelte forum, men ikke her.

mona o
Enig i det, Grete, men det er en liten "hjelpeopplysning" som er litt mer informativ enn om det sto ingenting om det...? :)


Joda. Ser jo det. Slike opplysninger sier noe om erfaring, men egentlig ikke om kunnskap. Så da kommer det jo an på hva som teller.... Det er vel gjerne begge deler.
Ingen av forslagene vil på noen som helst måte hjelpe brukerne i å skille god fra dårlig informasjon.

Problematikken er ikke reell siden det ikke finnes noen løsning.

Håvard Støre Andresen
Ingen av forslagene vil på noen som helst måte hjelpe brukerne i å skille god fra dårlig informasjon. Problematikken er ikke reell siden det ikke finnes noen løsning.


Så sto skapet omsider på riktig plass, du har helt rett Håvard, dette er en diskusjon uten løsning.
Inaktiv bruker
Håvard Støre Andresen
Ingen av forslagene vil på noen som helst måte hjelpe brukerne i å skille god fra dårlig informasjon. Problematikken er ikke reell siden det ikke finnes noen løsning.


Det er dette som er det "fornøylige" med forum retorikken, til slutt vet man ikke hva man diskuterer ))

Dette er veldig enkelt, enten så mener forum ledelsen at det er behov på ressurspersoner ut i fra den kunnskap de har om akvarister, eller så forkaster man forslaget enkelt og greit, vanskeligere er det ikke. Dette er ikke noe brukerene faktisk trenger å bestemme, og jeg tror vel at det er bare Tone som har fanget poenget mitt.
No big deal dette, var kun ment som et lite forslag ut i fra min erfaring på forumene( så kan man kanskje ta en diskusjon hva som menes med min erfaring )
God helg alle sammen
Svein
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap