Medalje for bidrag til fiskebasen:-) Et lite spørsmål i den forbindelse (side 2)

Holger Lockertsen
[QUOTE=biXen]Lite belønning for å pynte på fiskeinfo. dog :)

Det finst eit system for belønning av dei som oppdaterer kunnskapsbasane også, men det er ingen som har fått kreditert mange nok endringar, difor er dette faktisk ikkje synleg på nettsidene.

Såpass :P Bruker den bare "sist endret av" informasjonen da kanskje?

Ser ut til å være mye feil otto bilder i basen, driver og identifiserer mine egne på Planet catfish, og det er ikke lett gitt. Men ser fort at mye i basen her ikke stemmer ihvertfall, men vanskelig å være konkret
Plussmedlem
biXen
[QUOTE=Holger Lockertsen][QUOTE=biXen]Lite belønning for å pynte på fiskeinfo. dog :)

Det finst eit system for belønning av dei som oppdaterer kunnskapsbasane også, men det er ingen som har fått kreditert mange nok endringar, difor er dette faktisk ikkje synleg på nettsidene.

Såpass :P Bruker den bare "sist endret av" informasjonen da kanskje?
Når vanlege brukarar får kreditert infoendring blir det logga eit "poeng" som gjev bronsemedalje ved 25 slike poeng. Ingen vanlege brukarar har gjort ein slik innsats enda.

Det skal forøvrig litt meir til enn å berre leggja til PH og GH for å få kreditert endring.
Ok, interessant. Skjulte funksjoner :P

Bittelitt OT, men har du/dere vært innpå tanken om å utvide pH data litt? Gjøre nåværende verdier til toleranseverdier, og f.eks. kunne registrere habitat pH osv.? Føler det er mye misvisende når det gjelder pH nå. Dvs. om det gjelder stor trivsel, eller hva fisken tåler eller hva.
Plussmedlem
Det har vi tenkt på, men har ikkje kome til nokon konklusjon enda.
- Det er ikkje berre enkelt å leggja til felt i basen no. Det tyder at det nye feltet vil vera eit tomt felt på alle profilar og må oppdaterast.
biXen
Men ser fort at mye i basen her ikke stemmer ihvertfall, men vanskelig å være konkret :)

Da er det vanskelig å få gjort noe med det.

Dem som har peil på en eller annen gruppe fisk må rapportere om feil artsbilde, så bli dette slettet eller flyttet ganske umiddelbart. Vi setter stor pris på slike rettelser.

Holger Lockertsen
Det har vi tenkt på, men har ikkje kome til nokon konklusjon enda. - Det er ikkje berre enkelt å leggja til felt i basen no. Det tyder at det nye feltet vil vera eit tomt felt på alle profilar og må oppdaterast.

Det er sant. Tanken min var å gjøre pHen også grafisk, illustrert med f.eks. en lang pH pinne, hvor de nåværende to verdiene blir markert med å lage en farge fra lav til høy pH toleranse, og det nye feltet vil ikke være der om det er blankt, hvis det blir lagt inn så blir det markert med en annen farge e.l. for habitatverdi f.eks. Bør være mulig med de data som er og kan være der. Eller jeg vet det er mulig, men vet såklart ikke mulige begrensninger som er i systemet idag

Håvard: Det er sant, og ettersom jeg fordyper meg skal jeg gi beskjed om de definitive her. Men det er et stort problem på planter også. Eller vel, ikke stort problem, men jeg merker det ihvertfall, dog veldig vanskelig å være 100% standhaftig på alt. Det er tross alt mye variasjoner innenfor disse tingene også.
Jeg syntes det blir meget vanskelig, om ikke umulig, å si at en enkelt fisk vil trives best med en Ph på f.eks 6,6. Selv i naturlige habitat, vil Ph variere etter nedbør, årstid m.m.

I tillegg er det enkelte arter som lever over ett større område, og dermed vil utsette seg selv for variasjoner. De artene som naturlig lever f.eks i flere innsjøer\ elver, vil jo også ha ulik "normalverdi" fra lokalisasjon til lokalisasjon

Oppgitt Ph er ofte den som er normal fra nederste til høyest verdi, i fiskens naturlige omgivelser. I alle fall i de profiler jeg oppdatterer

Ett siste argument; hvor mange av verdens innsjøer\ elver\ pytter, finner en pålitelig info om vedrørende vannverdier? Ikke så alt for stor %.
Om noen vil spandere en langtur på meg, slik at jeg får kontrollert disse, er jeg neppe uvillig til ett par-tre år med studier i f.eks syd-amerika :p
drøm søtt frank haha
Frank: Det er jo noe i det ja. Den beste begynnelsen er nok bare å fikse de med mye feil pH informasjon, og det får jo hver og en av oss prøve på. Det vil dog for mange fisker være tilfeller der noen pH områder av visse grunner er mer ideelle, men kanskje ikke så lett å generalisere.

Det jeg synes er vanskelig er når jeg ser pH for en fisk står på 6,5 til 7,5. Skal jeg da forandre til 6 til 8 fordi jeg vet fisken går veldig greit i dette, eller skal jeg la det være fordi hvis noen da er litt sløve så går det fint om de ikke treffer helt med pHen også Det er litt vanskelig å si om verdiene som er der er trivsel eller overlevelsesverdi. Jeg føler det har mest å si med pH, rare GH verdier dreper nok sjelden mange fisk utenom hvis det er store forskjeller, selv om man kan se forskjell i oppførsel, mens pH fort er "drepen".
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap