- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Kan noen si meg hva denne heter? (side 2)
Kan noen si meg hva denne heter? (side 2)
Holger Lockertsen[QUOTE=Rune Evjeberg]Ser ikke ut så den står i fiskebasen......? :-/
Joda. Men gyldig navn er Megalechis thoracata
I bl.a Rüdiger Riehl & Hans A. Baensch's Akvariets Lexikon er denne omtalt,som Unge Herr Evjeberg sier, som Hoplosternum Thoracatum. Det er såvidt meg bekjent det mest brukte navnet på denne fisken. Har hatt flere eksemplarer selv for mange år siden. Dette er en veldig fasinerende malle. Kjønnsforskjell er ganske lett å se: Hannen har under lektiden blåaktig i buken, mens den er hvit hos hunnen. Hunnen har også en vesentlig tykkere brystfinne. De er vannvittig hardføre. Tåler ganske dårlige vannverdier, der mange andre fisk hadde gått dukken for lenge siden. De er ganske fredelige av seg, bortsett fra under lek. Da er hannen veldig aggressiv, og hunnen bør fjernes umiddelbart etter egglegging. Både hannen og hunnen er flinke til å passe på egg, men hannen blir fort sint på hunnens omsorg for eggene, og spiser opp både egg og unger, og banker madammen skikkelig...De blir fullvoksne ca 17-20 cm. De spiser alt de kommer over, det de ikke liker, kommer ut igjen gjennom gjellene. De leker faktisk på samme måte som labyrintfisker. Bygger skumbo og legger eggene der. Eggene klekkes i løpet av et par dager ved 27 grader, og er frittsvømmende etter ca 1.5 uke. Relativt enkelt å få yngel på. De blir ofte 7-8 år gamle.
Postet 09.03.06 kl 02:02
Endret: 09.03.06 kl 02:19
Petter'n[QUOTE=Holger Lockertsen][QUOTE=Rune Evjeberg]Ser ikke ut så den står i fiskebasen......? :-/
I bl.a Rüdiger Riehl & Hans A. Baensch's Akvariets Lexikon er denne omtalt,som Unge Herr Evjeberg sier, som Hoplosternum Thoracatum. Det er såvidt meg bekjent det mest brukte navnet på denne fisken. Har hatt flere eksemplarer selv for mange år siden. Dette er en veldig fasinerende malle. Kjønnsforskjell er ganske lett å se: Hannen har under lektiden blåaktig i buken, mens den er hvit hos hunnen. Hunnen har også en vesentlig tykkere brystfinne. De er vannvittig hardføre. Tåler ganske dårlige vannverdier, der mange andre fisk hadde gått dukken for lenge siden. De er ganske fredelige av seg, bortsett fra under lek. Da er hannen veldig aggressiv, og hunnen bør fjernes umiddelbart etter egglegging. Både hannen og hunnen er flinke til å passe på egg, men hannen blir fort sint på hunnens omsorg for eggene, og spiser opp både egg og unger, og banker madammen skikkelig...De blir fullvoksne ca 17-20 cm. De spiser alt de kommer over, det de ikke liker, kommer ut igjen gjennom gjellene. De leker faktisk på samme måte som labyrintfisker. Bygger skumbo og legger eggene der. Eggene klekkes i løpet av et par dager ved 27 grader, og er frittsvømmende etter ca 1.5 uke. Relativt enkelt å få yngel på. De blir ofte 7-8 år gamle.
Hadde vært flott om du kunne lagt inn denne infoen i fiskens profil, Petter'n
Postet 09.03.06 kl 09:45
Petter'n[QUOTE=Holger Lockertsen][QUOTE=Rune Evjeberg]Ser ikke ut så den står i fiskebasen......? :-/
Dette er info du absolutt burde registrere i fiskebasen, Petter'n!
Når det gjeld kva som er gyldig namn, forheld vi oss delvis til Fishbase, der originaldataene kjem frå, men i tvilstilfelle blir informasjonen sjekka opp mot Catalog Of Fishes som blir vedlikehalde av California Academy Of Sciences. I vårt tilfelle er det Fishbase vi held oss til, fordi denne informasjonen er det enkelt å koble opp mot - og iflg COF er Megalechis thoracata gyldig namn, så vi treng ikkje gjera noko. Faktisk har COF lista fisken som Callichthys thoracatus, så her må det litt research til før vi endrar noko. Vi endrar ikkje genus og species for berre ein art når det er skjedd endringar i heile genusen.
Genera blir såpass ofte oppdatert og endra no for tida at det omtrent er umogleg å bruke bøker som kjelde. Ein må gå til databasane som er oppdatert på dagleg basis.
Postet 09.03.06 kl 09:55
Holger Lockertsen[QUOTE=Petter'n][QUOTE=Holger Lockertsen][QUOTE=Rune Evjeberg]Ser ikke ut så den står i fiskebasen......? :-/
Dette er info du absolutt burde registrere i fiskebasen, Petter'n!
Når det gjeld kva som er gyldig namn, forheld vi oss delvis til Fishbase, der originaldataene kjem frå, men i tvilstilfelle blir informasjonen sjekka opp mot Catalog Of Fishes som blir vedlikehalde av California Academy Of Sciences. I vårt tilfelle er det Fishbase vi held oss til, fordi denne informasjonen er det enkelt å koble opp mot - og iflg COF er Megalechis thoracata gyldig namn, så vi treng ikkje gjera noko. Faktisk har COF lista fisken som Callichthys thoracatus, så her må det litt research til før vi endrar noko. Vi endrar ikkje genus og species for berre ein art når det er skjedd endringar i heile genusen.
Genera blir såpass ofte oppdatert og endra no for tida at det omtrent er umogleg å bruke bøker som kjelde. Ein må gå til databasane som er oppdatert på dagleg basis.
Jeg mente ikke at dere skulle endre navn på denne arten altså Holger, for guds skyld, jeg vet hvor navn blir hentet fra og hvordan de blir oppdatert. Og, med hånden på hjertet, fiskebasen til Akvaforum er et genialt oppslagsverk, som brukes flittig. All honnør til dere for den. Synes faktisk det er litt synd når en stadig leser at det mangler info om den og den fisken. Så til dere som klager: SJEKK LITT PÅ EGENHÅND, OG HJELP TIL MED OPPDATERING AV BASEN. Det er liksom noen hundretusener arter rundt om i verden, og å beskrive alle fortoner seg for meg som en umulighet. Det var dagens ros til dere og ris til brukere. he he.
Var faktisk ikke klar over at Hoplosternum (som på midten av 90-tallet gikk som populærnavn) ikke stod i basen, og dette forundret meg faktisk litt, da denne, iallefall var en relativt vanlig malle og ha i karet. Dels grunnet den livlige oppførselen, dels et spennende parringsritualet, men mest av alt kansje, dens enorme kapasitet til å gjøre rent i karet, og dens evne til å tilpasse seg vannkvalitet. Kan forresten fortelle om en hendelse i et av karene den gang. Jeg var bortreist i 5 dager, midtvinters, sikringen til akvarierommet mitt røyk, så når jeg kom hjem var det 13 grader i rommet. Alt bortsett fra Koi, gullfisk og Hyplosternum lå med buken opp. Til og med yngelen til Hyplosternum spiste av bunnslammet som om ingenting var hendt. Så de tåler det utroligste. Du kan selv tenke deg vannkvalitet oppi karene, uten varme og uten pumper....Så til alle dere som synes dette er en interessant fisk, finner dere den i handelen, så ta med noen eksemplarer. Dere vil ikke angre.
Postet 09.03.06 kl 13:27
Postet 09.03.06 kl 15:32
Postet 20.03.06 kl 00:35
jeg vet hva det er
jeg vet hva det er nå i leksikon står det spotted hoplo
Postet 20.03.06 kl 08:27
Inaktiv bruker

Twig catfishjeg vet hva det er nå i leksikon står det spotted hoplo
Kjært barn mange navn
Hadde en butikk runde i Oslo før helgen,tror ikke det var samme navnet på "thoracata'n" i noen av butikkene...
Uansett,artig liten sak og som Petter'n sier selges de billig hos Dahls i Moss.
Postet 20.03.06 kl 09:18