Killi-oppstart (side 2)

Noen butikker kan bestille killièr, men jeg har alliert meg med en lokal killiot

Ikke akkurat SveinA kvalitet på dette bildet men det får duge foreløpig. Hannen er ganske sky, litt overraskende egentlig... håper det går seg til, den er for fin til å gjemme seg bort!

[External Image]
Nå begynner også hannen å bli mer frempå ja, for en fantastisk vakker fisk.... har ikke helt dreisen på den fotograferingen enda men det kommer seg litt.

[External Image]
Larsi
Flott akvarium!! Har selv alltid hatt lyst å prøve meg på killi men d har aldri blitt noe av det Har lyst til å prøve meg på det nå. Noen som vet hvor mange nigerianus som kan gå i en 28 liter? Hvordan er det å få tak i denne fisken. Kan dyrebutikken bestille disse for meg hvis jeg ikke klare å få tak i dem privat?

I en 28 liter kan du ha en trio (evt. omvendt trio). Hannene kan være noe aggressive mot hverandre. og mot hunnene, så det må være beplantet slik at fiskene kan skjule seg.

Nigerianus er en art som pleier å stå på importørenes lister, og bør kunne skaffes via butikken.
Inaktiv bruker
Takk for svar!

Blir nok killi på meg da. Flott fisk!!
disse var jo litt fine ja
Er de vannskelige å holde?
Var ikke så mye info å finne om de..
Akkurat disse går for å være lette å holde og avle, men jeg har jo bare hatt mine en uke. De er ihvertfall lette å fore, tipper jeg kan handfore dem snart så tøffe er de blitt

Killi kan man jo ha i relativt små akvarier, mange har dem i kar på 30-40l med luftpumpe som filter. (Sånn filterhus).
Inaktiv bruker
Jeg har sakset fra en tråd jeg har et annet sted som forteller litt om denne arten. Jeg har spredd Fundulopanchax nigerianus P-82 rundt omkring, så det er kanskje denne du har, den likner ihvertfall.

En herlig afrikansk semianuell:

Familie: Aplocheilidae
Slekt Fundulopanchax
Under slekt: (Paraphyosemion)
Art: nigerianus
Beskrevet: Clausen 1963
Land: Nigeria
Biotoper. Savanne platå
Størrelse ca. 8 cm , hunnen noe mindre

Lever opptil 3 år i akvariet.

Hold

Jeg holder Fp. nigerianus i et akvarie på 90 l. Jeg har 6 par som går sammen med andre Killis arter. Akvariet er tett beplantet med javamose/bregner og hornblad.
Sand i bunnen.
Vannet holder en ph på fra 6.2 - 6.6. da denne arten liker surt vann. Temperaturen er ca. 24-25 grader.
Jeg forer med Bananfluer, moina, frosne mygglarver, oksehjerte. Tørrfor bruker jeg ikke, men vil ved tilvenning ta dette, da Fp. nigerianus er en glupsk fisk.
Hannene kan være noe kranglete mot hverandre, men medfører sjeldent skader.

Oppdrett.
Fp.nigerianus er en semi annuell art som legger sine egg både på planter og i bunnlag.
Jeg har drettet disse i javamose, mopper og i torv.
De er meget produktive og det beste resultatet har jeg fått i torv.

Jeg tar en trio (1 hanne + 2 hunner) oppi en 20 liter oppdrettstanken er kun innredet med et lite hjørnefilter og 2 cm med torv. Ingen planter. Jeg lar trioen leke i akvariet 1 uke for så å sette dem tilbake i 90 literen.
Jeg tar opp torven, og tørker den lett, ikke så mye som for annuelle arter. Legger torven i plastpose og merker den.
Jeg bruker en oppbevaringstid på ca. 3 uker, da har torven lagt ien romtemperatur på. 24 grader. Har man det noe kaldere i rommet kan utviklingstiden ta noe lengre (4-5 uker)

Jeg pleier å få et resultat med en trio på alt fra 50-100 yngel.
Yngelen tar artemia fra dag 1, men jeg bruker også infusorier de 2 første dagene.

Dette er en vakker nybegynnerfisk som kan gå iartsakvarium såvel som i et selskapsakvarie.

Svein
Masse flott info

Som fersking er jeg helt grønn her, og lurer på masse: Hvordan er de å holde sammen med andre fisker?
Har et kar på 400 L....
Bør disse helst holdes i mindre kar?
Ikke umulig disse stammer fra deg Svein, har fått de av AH her på Karmøy og mener ditt navn ble nevnt når jeg var innom. (Tanken på flere kar kom dessverre for fullt da jeg var der, er jo så mye fin og pennende fisk....argh)
Karl Inge S
Ikke umulig disse stammer fra deg Svein, har fått de av AH her på Karmøy og mener ditt navn ble nevnt når jeg var innom. (Tanken på flere kar kom dessverre for fullt da jeg var der, er jo så mye fin og pennende fisk....argh)

Det skal godt gjøres å være på akvaristisk besøk hos meg uten at navnet til Svein kommer opp i diverse sammenhenger
Joda, dette er avkom etter de jeg fikk av deg Svein.

De norske killidagene er til helgen og jeg gleder meg sykt!

Mvh
Arild
Inaktiv bruker
Arild
[QUOTE=Karl Inge S]Ikke umulig disse stammer fra deg Svein, har fått de av AH her på Karmøy og mener ditt navn ble nevnt når jeg var innom. (Tanken på flere kar kom dessverre for fullt da jeg var der, er jo så mye fin og pennende fisk....argh)

Det skal godt gjøres å være på akvaristisk besøk hos meg uten at navnet til Svein kommer opp i diverse sammenhenger
Joda, dette er avkom etter de jeg fikk av deg Svein.

De norske killidagene er til helgen og jeg gleder meg sykt!

Mvh
Arild
Jaså Arild, du forteller om alle mine mislykkede oppdrett )
Just joking, og ja dressen er nå presset, og plaStkar fra IKEA er innkjøpt, så nå kan man trygt reise på KILLI TREFF,sees
Svein
Ikke på forrige storauskjon, men på den før der, kjøpte jeg et par Fundulopanchax gardneri nigerianus P-82 av Svein A. Paret lekte den dagen de kom i karet, og det tok ikke lang tid før jeg oppdaget yngel.

Jeg flyttet foreldrene etter et par dager, noe som desverre førte til at de hoppet av det nye karet (stress går jeg ufifra) gjennom fôråpningen.

Likevel har jeg rundt 15-20 ungfisk og voksne fisk, både hanner og hunner. Yngelen er utrolig enkel å fôre opp og vokser fort.

Disse går i en 19liter. Jeg har aldri testet vannet for annet enn nitrit, så vet ikke helt hva tempen eller vannverdiene er.

Lykke til, du får nok masse yngel ganske fort =)
Har ikke testet vannet mitt i det hele tatt men disse fiskene er jo ganske hardføre, og sålenge fiskene spsier godt og er aktive ser jeg ingen grunn til å stresse. Tar nok en nitritt-test ved neste zoo-besøk bare for ordens skyld.

Har nå observert tendenser til at hannen briefer litt for damene, særlig den største. Den minste hunnen får visst litt tyn av både hannen og den større hunnen, men det ser foreløpig ikke ut til å være til skade for henne.

Jeg håper på yngel ja, i foreldre-karet. Dette vil nok redusere antallet endel, men jeg tror dette gir best resultat på sikt. Jeg trenger uansett ikke store mengder yngel, det er mest for morro skyld.
Noen som kan si noe om hvor lang tid det går (ca) før evt egg klekker i 24-24grades vann?

Det er forresten samme fisk vi har, dvs fisk fra samme oppdrett.
Jeg hadde Fp. Gardneri en stund, og jeg mener de brukte ca 16-18 dager før klekking. Fordelen med torv slik Svein gjør, er at surheten og andre ting i torven hindrer soppdannelse på eggene og en jevn utvikling. Det gjør at yngelen får lik størrelse og det er dermed færre som blir spist opp.

Er det noen som har klovnekilli her i distriktet de kunne tenke seg å avse? Jeg fik lyst på et lite killikar på kontoret med slike, en liten rot, javamose, torv ol.

Mikkel
Vurderer å ha torv i en strømpe i karet, vil ikke ha løs torv i utgangspunktet, men jeg vil vel uansett få effekten mtp ph og sopp? Er det noen plass i nærheten jeg kan kjøpe torv for en fornuftig penge?
Du kan få av meg dersom du er i blekmyrområdet. Jeg har en halv sekk. Ellers er Plantasjen stedet. Pass bare på at torven er uten gjødsel ol.

Mikkel
Plantasjen, ok. Er det noe spesielt jeg skal se etter? Kan like gjerne kjøpe en sekk når jeg er igang, har sikkert godt av litt torv hagen også
"Solmull" heter sekken min. Den er på 100 liter og kostet ca 120 kr eller noe. Du kan sikkert bruke andre typer også, men pass opp for gjødsel, ekte og kunstig, samt andre tilsetninger. Den skal være ren. Min har en ph ned mot 3,5.

Mikkel
Jeg skal se om det er mulig å slå kloa i noen klovnekilli på killidagene til helgen.

Ellers Karl Inge bruker jeg den groveste typen "spagnum" som Felleskjøpet selger. Hovedregel er at torven må være helt uten tilsetninger. (Det er mange å velge mellom og alle fungerer. Det er mest snakk om hvilken konsistens/grovhet man ønsker på torven). Du har ikke behov for så mye, (enda), så du kan svinge innom etter en bøtte torv av meg dersom du ønsker det

Mvh
Arild
Nydelig kar, Karl Inge!!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap