- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Om vannbytte.(litt langt) (side 2)
Om vannbytte.(litt langt) (side 2)
PompelMed fare for å tvinge partene i skyttergraven, hvilket ikke er meningen, vil også jeg sitere fra nevnte side: "Tusenvis av liter med vann byttes jevnlig. Vannkvaliteten i akvariene er tilnærmet perfekt."
Jeg så den, men unngikk selvsagt å ta den med meg da
Ingen skyttergraver her tror jeg, er da lærerikt med slike diskusjoner.
Når det står perfekt vannkvalitet undrer jeg litt på hva som regnes med perfekt, og hvorfor den ikke hadde vært det uten vannbytter. Men jeg tolker det som står der slik at det drives oppdrett, og skal man drive intensiv oppdrett må man bla fore relativt hardt, noe som gjør hyppigere vannbytter nødvendig. Det er ikke under slike forhold jeg mener man kan redusere vannbyttene.
Postet 15.03.06 kl 13:17
Ken MyrsethOg det karret du sikter til har nitrat filter-noe de færreste av oss vanlige akvarister har(foreløpig).
Korrekt, men jeg har ikke hatt faretruende verdier på dette i mine kar uten slikt filter heller.
Men som nevnt tar jeg mindre vannbytter innimellom, men mer i forbindelse med f.eks litt oppryding/ommøblering eller slikt noe.
Postet 15.03.06 kl 13:18
Endret: 15.03.06 kl 13:36
Enig, liker sånne diskusjoner selvjeg-og ikke minst så er det lærerikt for meg, og får de "små grå" til å jobbe litt mere. Et veldig inntressant tema. Vannbytter er virkelig inntressant-jeg personlig vil ikke bytte mere vann en jeg må(dvs. fiskene skal ha rent vann) så jeg driver å måler og styrer mye rundt det temaet om dagen. På hvor mye jeg må btte av vann for at jeg kan kalle det reint, og aller viktigst-fiskene trives
Postet 15.03.06 kl 13:38
Postet 15.03.06 kl 13:49
Endret: 15.03.06 kl 13:50
Postet 15.03.06 kl 14:02
Bare et lite sidespørsmå, som gjerne Karl Inge også må svare pål:
Jeg fikk nitrittbomben litt tidligere enn beregnet pga. kluss med filteret. Verdiene stabiliserte seg. Så, en uke etterpå skjøt nitritten i været (vel, dvs. den gikk opp til rundt 0,6 mg/l) og uansett hvor mye vann jeg skiftet, hvor lite fôr jeg ga fiskene osv. så ville det ikke stabiliseres igjen.
Jeg ble nødt til å reise bort fra torsdag - mandag i helgen som var, og måtte bare la det skure og gå for seg selv - selv med nitritten. Var veldig redd for hva som kom til å skje.
Vel. Jeg kommer hjem og tester vannet - null nitritt. Faktisk mindre enn jeg noen gang har hatt.
Hva skjedde?
Jeg fikk nitrittbomben litt tidligere enn beregnet pga. kluss med filteret. Verdiene stabiliserte seg. Så, en uke etterpå skjøt nitritten i været (vel, dvs. den gikk opp til rundt 0,6 mg/l) og uansett hvor mye vann jeg skiftet, hvor lite fôr jeg ga fiskene osv. så ville det ikke stabiliseres igjen.
Jeg ble nødt til å reise bort fra torsdag - mandag i helgen som var, og måtte bare la det skure og gå for seg selv - selv med nitritten. Var veldig redd for hva som kom til å skje.
Vel. Jeg kommer hjem og tester vannet - null nitritt. Faktisk mindre enn jeg noen gang har hatt.
Hva skjedde?
Postet 15.03.06 kl 14:05
Tja , ser vel ikke andre alternativer enn at forbindelsene er brutt ned/tatt opp.... du har jo endel planter i karet ditt, kanskje bakteriefloraen begynner å få fart på sakene...
Dersom du går til http://www.santron.no/akvaristikk/akvaristikk1.htm og leser punkt 3. under Nitrogensyklusen ser du hva jeg mener.
Dersom du går til http://www.santron.no/akvaristikk/akvaristikk1.htm og leser punkt 3. under Nitrogensyklusen ser du hva jeg mener.
Postet 15.03.06 kl 14:11
Endret: 15.03.06 kl 14:13
Postet 16.03.06 kl 08:30