- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- 128l Sør Amerika/ Brasil-Amazonas (side 2)
128l Sør Amerika/ Brasil-Amazonas (side 2)
Postet 20.03.06 kl 18:01
Håvard Støre Andresen[QUOTE=Tom C][QUOTE=Karl Inge S]Jeg bestilte Pistia fra Tropica jeg..... og de var SVÆRE!!!
Her er et bilde av "viltfanget" Pistia på Rio Amazonas.
Ikke akkurat andemat denne heller.........
Er det ditt bilde Tom? Isåfall vil vi gjerne ha det i plantebasen
Dersom ikke kan jeg knipse noen av den jeg har, er nesten like svær, selv om den nok vil se litt mindre ut i mine svære labber Bare gi beskjed om dere vil ha noen bilder.
Postet 20.03.06 kl 18:15
Karl Inge SSpm til Mona: (Håper du leser her da...) Siden jeg nå engang har 6stk mer eller mindre voksne Corydoras gående i et kar uten andre fisk (utenom 2 endlers), tror du jeg kan få til lek uten å endre altfor mye på karet? Hvilke vannverdier er etter din mening viktige for å få til lek?
Corydoras Similis ser ut til å foretrekke en smule høyere ph enn mine Adolfoi, iflg. PlanetCatfish sine standardopplysninger om oppdrett av arten så er det ph 7.2.
Dette synes jeg er rart, fordi under "Habitat information" står det at denne arten kan ha alt fra ph 5.6 (!) og opp til 7.0.
Et annet sted, i en artikkel skrevet av Ian Fuller, står det noe som hinter om at denne arten kan være litt vrien å få i lek. Leste det et annet sted på nettet også, at den kan være vanskelig.
Jeg mener å huske at Ian Fuller bruker bare kranvannet sitt på alt som er av Corydoras, fordi den ph'en (7.2) er noe som går igjen på omtrent alt han har skrevet. Merkelig, at en så dreven fyr ikke gjør noe med ph'en...? Han har vel for mange kar til at han gidder
Så kanskje, dersom du hadde trikset litt med vannet istedet, og ved hjelp av eikebarkekstrakt og/eller eikeblader på bunnen i karet senket ph-verdien til godt under 7 (hvis ikke kranvannet ditt har det allerede?), så vil det ikke være fullt så vrient som om man brukte for høy ph
Se også info på Scotcat.com
Her er litt informasjon om de såkalte Tail Spot Corydoras (en gruppe cory som C Similis er med i)
Og enda et plukk fra nettet om Similis
Som du vil se når du leser igjennom dette, så varierer informasjonen ganske mye. Så her må du egentlig bare stole på magefølelsen din, og trekke ut essensen av alt og komme frem til en middelvei.
Vet du hva jeg pleier å gjøre? Jeg finner ut stedsnavn og lokasjon der fisken opprinnelig stammer i fra, altså navnet på elven, og så søker jeg på internett etter kart og bilder, masse bilder, fra dette miljøet. Er vannet gjørmete, krystallklart, stillestående, hurtigstrømmende, er det mye vegetasjon langs elvebredden? Er det mye stein eller mye greiner, mye løv eller ikke noe løv på bunnen? Sånne ting kan hjelpe deg i å komme frem til hva slags miljø og vann du best kan gjenskape for Corydorasene dine.
Viser bildene av habitatet og elven den kommer fra at det f.eks. er mye stein der, og/eller med mye strøm, ville jeg gått for den høyere delen av ph-verdiene som anbefales under generell info om fisken, og sørget for mere sirkulasjon i akvarievannet, for eksempel.
Er det omtrent stillestående, varme pytter (bakevjer av en liten sideelv e.l.) med masse gjørme (sand og mudder) og nedfallent løv på bunnen, ville jeg droppet all stein og gått for røtter, fin-fin sand og litt løv.
Bare for å sette tankene dine i gang med å kverne, resten av det må du tenke ut selv Men det kan bli veldig spennende ikke sant?
Postet 20.03.06 kl 18:26
Endret: 20.03.06 kl 18:29
Postet 20.03.06 kl 18:29
Postet 20.03.06 kl 20:16
Her er et bedre bilde av karet forresten, litt gjenskinn til venstre i bildet dessverre.
3 røtter som dere ser, den til venstre er høy og har liksom 3 "innganger" til arealet under seg. Mallene liker å være bak/under denne. Videre er det en åpning på ca 2-4cm bredde mellom bakglasset og steinene jeg har stablet i midten, bak disse liker de seg også. Jeg tror kanskje det er litt mye lys i akvariet enda, ettersom plantene ikke er så store som de skal bli. Større planter vil dempe belysningen noe og gi mer skjul, da tror jeg de trekker litt mer frem.
3 røtter som dere ser, den til venstre er høy og har liksom 3 "innganger" til arealet under seg. Mallene liker å være bak/under denne. Videre er det en åpning på ca 2-4cm bredde mellom bakglasset og steinene jeg har stablet i midten, bak disse liker de seg også. Jeg tror kanskje det er litt mye lys i akvariet enda, ettersom plantene ikke er så store som de skal bli. Større planter vil dempe belysningen noe og gi mer skjul, da tror jeg de trekker litt mer frem.
Postet 20.03.06 kl 20:23
Du har Pistia i vannflaten, har du ikke? De gror som hakka møkk under riktige forhold (ikke for mye turbulens), og de vil danne lange, fine hengerøtter ned i vannet. Sammen med den dunkle stemningen du allerede har (gylden tone i vannet), så tror jeg det blir råflott
Det er ikke så mange som er like glad i tannin-farget vann som jeg, en del får hetta av at vannet er gyldenbrunt. Men ikke jeg!
Jeg snakker altså om klart vann likevel, men gyldent.
Ikke "gjørmete" uklart brunt vann altså
Enkelte områder i Amazonas regnskogens elver, viker og bekkefar er vannet farget som te, krystallklart, men altså farget. Slik skal det være i en ekte biotop fra slike områder
Når vi snakker om tannin-farget vann... jeg ble opplyst at Corydoras adolfoi kom fra slike områder. Derfor tilsatte jeg torv og torvekstrakt i vannet da jeg kom hjem med dem. Av en eller annen grunn så det ikke ut til at de helt likte det. Jeg kunne ikke helt sette fingeren på det, men noe var det....
Satte meg derfor ned og gjorde litt grundigere research på nettet, og de kommer nok ganske riktig fra områder rundt Rio Negro. Men det var fra tilstøtende bi-elver, ikke selve Rio Negro. Videre leste jeg at vannet der ikke var farget av biologisk masse.
Bestemte meg så for å droppe torven, og bare ha ph litt surt på 6.7. (jeg bruker eikebark-ekstrakt til å senke ph, et naturlig ph-senkende middel).
Etter å ha gått i torv-vann i tre uker eller så, fjernet jeg da dette ved et 50% vannbytte hos Adolfoi'ene. Og gjett hvem som satte i gang med lek og egglegging
Det kan se ut til at de "venter" når det er sortvannsekstrakt i vannet, og når jeg så (etter en periode MED) fjerner det igjen og erstatter med rent vann uten, så leker de.
Tro om dette gir dem følelsen av at det fosser ned masse rent regnvann, som tynner ut den inntørkede lille bekkens tanninsyrer?
Det er ikke så mange som er like glad i tannin-farget vann som jeg, en del får hetta av at vannet er gyldenbrunt. Men ikke jeg!
Jeg snakker altså om klart vann likevel, men gyldent.
Ikke "gjørmete" uklart brunt vann altså
Enkelte områder i Amazonas regnskogens elver, viker og bekkefar er vannet farget som te, krystallklart, men altså farget. Slik skal det være i en ekte biotop fra slike områder
Når vi snakker om tannin-farget vann... jeg ble opplyst at Corydoras adolfoi kom fra slike områder. Derfor tilsatte jeg torv og torvekstrakt i vannet da jeg kom hjem med dem. Av en eller annen grunn så det ikke ut til at de helt likte det. Jeg kunne ikke helt sette fingeren på det, men noe var det....
Satte meg derfor ned og gjorde litt grundigere research på nettet, og de kommer nok ganske riktig fra områder rundt Rio Negro. Men det var fra tilstøtende bi-elver, ikke selve Rio Negro. Videre leste jeg at vannet der ikke var farget av biologisk masse.
Bestemte meg så for å droppe torven, og bare ha ph litt surt på 6.7. (jeg bruker eikebark-ekstrakt til å senke ph, et naturlig ph-senkende middel).
Etter å ha gått i torv-vann i tre uker eller så, fjernet jeg da dette ved et 50% vannbytte hos Adolfoi'ene. Og gjett hvem som satte i gang med lek og egglegging
Det kan se ut til at de "venter" når det er sortvannsekstrakt i vannet, og når jeg så (etter en periode MED) fjerner det igjen og erstatter med rent vann uten, så leker de.
Tro om dette gir dem følelsen av at det fosser ned masse rent regnvann, som tynner ut den inntørkede lille bekkens tanninsyrer?
Postet 20.03.06 kl 20:54
Endret: 20.03.06 kl 20:57
Takk for enda et flott svar, kjekkt med litt lenge innlegg. (Lider av hurtig-svar syken selv dessverre).
Har sett for meg litt sånn "dunkelt" kar ja, mye planter, røtter og mye fisk-slik jo store deler av amazonas ser ut. Pistia`ne mine sliter litt, skyldes nok kort avstand fra vannet til lyset, og ikke minst at jeg mangler halve dekkglasset (ny halvdel er bestilt), de er litt tørre rett og slett. Hvis du ser på akvariene mine ser du 70lkaret, der er den største pistian min, fine lange røtter, tipper killiene jeg skal ha vil kose seg med slike røtter Men det er et eget kar og en annen tråd
Hvordan er dine erfaringer med eikeblader? Jeg liker veldig godt effekten de gir, men hvor mye påvirker de ph egentlig? Og blir de ufine etter en stund, dvs råtner på en ufin måte?
Har sett for meg litt sånn "dunkelt" kar ja, mye planter, røtter og mye fisk-slik jo store deler av amazonas ser ut. Pistia`ne mine sliter litt, skyldes nok kort avstand fra vannet til lyset, og ikke minst at jeg mangler halve dekkglasset (ny halvdel er bestilt), de er litt tørre rett og slett. Hvis du ser på akvariene mine ser du 70lkaret, der er den største pistian min, fine lange røtter, tipper killiene jeg skal ha vil kose seg med slike røtter Men det er et eget kar og en annen tråd
Hvordan er dine erfaringer med eikeblader? Jeg liker veldig godt effekten de gir, men hvor mye påvirker de ph egentlig? Og blir de ufine etter en stund, dvs råtner på en ufin måte?
Postet 20.03.06 kl 21:05
Postet 20.03.06 kl 21:15
Lange, utsvevende svar, det er meg det Puh! Skjønner godt at folk blir "sliten i aua" i blant *gliz*
Eikeblader har jeg nettopp anskaffet meg, etter å ha sett det i bruk i andre kar og lest om det. De går i oppløsning, ja, men slett ikke på noen "ufin" måte De forsvinner rett og slett, oppløses i vannet og avgir de "riktige" stoffene av skog (regnskog!) som hører til. Til slutt ser du bare spindelvevet av bladnervene igjen, samt stilken. Dette senker ph i vannet, siden eik (både bark og løv fra det treet) inneholder ph-senkende syrer. Så man bør kanskje ikke dynge på for mye før man har "lært løvet å kjenne" og hvor mye som skal til i akkurat ens eget kar.
Jeg går og gruer meg for en sjauejobb med å flytte flere akvarier inn i et annet rom nå, utsetter det og utsetter det, men når det er gjort og de skal settes opp der, skal jeg ha eikeblad i minst ett kar, helst to Må skaffe meg noen Apistogramma Trifasciata til et slikt oppsett!
Eikeblader har jeg nettopp anskaffet meg, etter å ha sett det i bruk i andre kar og lest om det. De går i oppløsning, ja, men slett ikke på noen "ufin" måte De forsvinner rett og slett, oppløses i vannet og avgir de "riktige" stoffene av skog (regnskog!) som hører til. Til slutt ser du bare spindelvevet av bladnervene igjen, samt stilken. Dette senker ph i vannet, siden eik (både bark og løv fra det treet) inneholder ph-senkende syrer. Så man bør kanskje ikke dynge på for mye før man har "lært løvet å kjenne" og hvor mye som skal til i akkurat ens eget kar.
Jeg går og gruer meg for en sjauejobb med å flytte flere akvarier inn i et annet rom nå, utsetter det og utsetter det, men når det er gjort og de skal settes opp der, skal jeg ha eikeblad i minst ett kar, helst to Må skaffe meg noen Apistogramma Trifasciata til et slikt oppsett!
Postet 20.03.06 kl 21:20
Endret: 20.03.06 kl 21:25
Postet 20.03.06 kl 21:22
Håvard Støre AndresenEr det ditt bilde Tom? Isåfall vil vi gjerne ha det i plantebasen;)
Originalbildet av Pistia'n i innlegg 13 var det Bård Farstad som tok, men jeg har selvsagt tillatelse til å bruke det ( og beskjære det som jeg har gjort).
Greit for ham å legge det i plantebasen.
Legger ved bilder jeg selv tok på samme turen. Bilde 1 viser en Pistia-biotop, en sandstrand i Rio Amazonas, ikke langt fra Iquitos i Peru. Neste bilde viser noe nærmere Pistia som flyter i skummet langs vannkanten. Og siste bilde er en mindre Pistia vi plukket opp midt ute i elva, der det drev store mengder Pistia forbi.
Postet 20.03.06 kl 22:15
mona o[QUOTE=Hans Rune Bø] Hmmm...hva tilsvarer grønne fingre for fisk mon tro? Uansett, du har det mona o! :-)
Hæ?
Kaller du fingrene mine for "fiskepinner" !???
Hehe...det var det du som sa
Men uansett, du er utrolig dyktig, og er veldig flink å svare/skrive utfyllende, det skal du ha! For eksempel også i "monologen" som du så fint kalte den tråden om corybarna dine
Postet 20.03.06 kl 23:03
Flott Tom!
Det er ikke ofte vi får bilder av villplanter
La inn bildene dine http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1102&tab=3]her
Send gjerne inn bilder av lokasjoner som kan kobles til arter av planter eller fisk. Slikt gjør basene mer spennende.
Det er ikke ofte vi får bilder av villplanter
La inn bildene dine http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1102&tab=3]her
Send gjerne inn bilder av lokasjoner som kan kobles til arter av planter eller fisk. Slikt gjør basene mer spennende.
Postet 22.03.06 kl 02:05
Endret: 22.03.06 kl 02:17
Postet 22.03.06 kl 07:49
Postet 22.03.06 kl 20:22
Postet 26.03.06 kl 15:07
Postet 06.04.06 kl 18:31
Postet 07.04.06 kl 19:00
Postet 11.04.06 kl 18:37