Hvordan få kampfisk til å trives? (side 2)

Inaktiv bruker
Lealaus
[QUOTE=Elin Randahl Vullum][QUOTE=Lealaus]Jeg har 1 betta splendens hann (helt fredelig mot andre typer fisk) og 3 betta splendens hunner, og jeg ville aldri satt han sammen med bare en hunn - hun hadde trolig ikke levd veldig lenge. Min lille trio derimot, det går helt OK. Men nå vet ikke jeg fordan det er med betta imbellis da.


Jeg har ett Betta Splendenspar, og det går veldig bra. Men fiskene er jo individer de også, og alle er ikke like tross samme sort.

Mm. Det stemmer. Jeg snakker kun ut av erfaring med mine egne (som ikke er så alt for stor enda, dessverre). BS-hannen min har aldri så mye som sett på en annen fisk i det øymed å jage/skade - han lar andre gå i fred og andre lar han gå i fred. Jeg hadde frem til da jeg satte inn BS-hunnene aldri sett ham spille seg opp heller.
Men det ble fart i sakene når damene kom inn. Det gikk over natten med jaging og terrorisering, og så hadde damerne blitt så hjemmevante at de sa i fra. Nå lever alle mine fisk fredelig sammen og ingen krangler.

Men jeg tviler ikke på at det ikke vil funke hos noen. Men for meg funker det - så langt. Men nå er jo heller ikke betta splendens det samme som betta imbellis.

Mine to Splendenser kom inn i karet samtidig. Kanskje det er derfor de ser ut til å gå såpass godt ilag? Ingen av dem som hadde rukket å fått sitt eget territorium før den andre kom i hus?
Malldrian
Jeg ville aldri ha satt bettahannen min sammen med noen... De lever alene i naturen, og jeg mener det er slik det bør være i mine akvarier også. Jeg bestrider ikke at det går bra hos andre, men jeg tror likevel at det er en stressfaktor for begge parter. Spørsmålet blir da: Hvor lenge går det fint? Det kan gå helt strålende, helt til.... Jeg har dessuten hørt flere historier om tilfeller der dette ikke har gått, enn tilfeller der dette har gått fint. Jeg har ikke helt sansen for "prøve/feile" metoden så lenge det finnes såpass mye erfaring og dokumentasjon tilgjengelig. Jeg ser imidlertid ikke noe galt i å prøve "nye" ting dersom man kjenner fisken såpass godt at man med stor sikkerhet kan si at det vil slå an. Nå vet jeg ikke hvordan du har innredet karet ditt, Fokuz, men jeg ville kanskje ha satt inn etpar flyteplanter eller andre planter som fisken kan gjemme litt seg mellom. Stort sett liker de ikke store, åpne områder i karet. De kan snu på en femøring og komme seg stort sett dit de vil, så det skal mye til før det blir for trangt for ham.


Ingen, absolutt INGEN, kan vite helt sikkert på forhånd hvordan det vil gå når man putter en ny fisk i karet sitt. (Hvis det ikke er forsket på og dokumentert naturligvis)
Jeg personlig ser ikke noe galt i prøve/feile-metoden. Men da må man være til stede for å skille fisken, dersom det bærer galt av sted.
Og man må naturligvis lese masse om fiskesorten på forhånd!

Forresten: det skulle egentlig vært forbudt ved lov det vi holder på med. Tenk: putte disse søte, små fiskene i trange kar der de må gå for "lut og kaldt vann" .
Fysjamei, så slemme vi er!!
Jeg har en Betta splenders(kampfisk) i fiske suppa mi(212 liter)-med endel forskjellige fisker-gå inn på profilen å se, vis det er av innteresse. Men støtter overnevnte innlegg at man aldri vet hvordan det går når man setter inn ny fisk i karret. Jeg ble frarådet å sette kampfisk inn i fiskesuppa mi, for de fleste mente det vlle gå dårlig. Men det har godt kjempe bra. Så har jeg et godt beplantet karr, bådei grusen og med endel flyte planter-etter min erfaring så er det et must for åfå kampfisken til å trives.
Har også en Betta imbelis i et annet karr(fiskesuppe)det og-samme oppskrift, godt beplantet både i grusen og med flyteplanter-aldri værtnoe tull der heller.
mulig jeg/vi har vært heldig og fått 2 rolige eksemplarer av arten-men jeg tror innredningen har mye å si
Men viktig å følge med vis du setter inn "kampfisk" i et karr med andre fisker-og ta den ut vis det blir noe tull.
Lussi
Ingen, absolutt INGEN, kan vite helt sikkert på forhånd hvordan det vil gå når man putter en ny fisk i karet sitt. (Hvis det ikke er forsket på og dokumentert naturligvis) Jeg personlig ser ikke noe galt i prøve/feile-metoden. Men da må man være til stede for å skille fisken, dersom det bærer galt av sted. Og man må naturligvis lese masse om fiskesorten på forhånd!


Selvølgelig må man prøve og feile på enkelte områder, men akkurat dette har da vært godt dokumentert i noen år...
Jeg kan dessverre ikke linke til bøker, så det får holde med noen nettsider:



(se under "reproduction")



Sist, men ikke minst:

Jeg har brukt denne til å fremskaffe utrolig mye info om bettaer.
Siden er seriøs, informativ og lettfattelig for bettaholikere på alle nivåer, og er mitt førstevalg blant flere informasjonskilder.

Svein A, hvis du er en slik fyr som ikke takler skryt (altså en typisk nordmann), så er det nok på tide å melde seg på et kurs
Inaktiv bruker
Malldrian
[QUOTE=Lussi] Ingen, absolutt INGEN, kan vite helt sikkert på forhånd hvordan det vil gå når man putter en ny fisk i karet sitt. (Hvis det ikke er forsket på og dokumentert naturligvis) Jeg personlig ser ikke noe galt i prøve/feile-metoden. Men da må man være til stede for å skille fisken, dersom det bærer galt av sted. Og man må naturligvis lese masse om fiskesorten på forhånd!


Svein A, hvis du er en slik fyr som ikke takler skryt (altså en typisk nordmann), så er det nok på tide å melde seg på et kurs
Hvordan skal jeg tolke det ) bli djevelsk selvsentrert eller motsatt?
Det er hyggelig å få skryt for Betta sidene mine ettersom jeg brukte svært mye tid på den.
Imidlertid det jeg synest er morsomt, er at siden har vært med på å endre noen "sannheter" om hold av Betta, ikke minst dette med å holde han og hun sammen,uansett (menneskelig tankegang)

men du må gjerne gi meg et kurs, og det må vel være første gang en "rødstrømpe" har gitt meg skryt )))) desto morsommere

[External Image]
Svein
Til Maldrian-vis du med det mener at det er et fasit svar på at "kamp"fisk må gå alene så blir det jo direkte feil. Og du kan linke opp til hva du vil-har som sagt 2 forskjellige typer i karra våre, og det går bra og det ser ut til at fiskene trives.
Så for meg blir det direkte fel å påstå at bettaer må gå alene i karra. Og hva dem evt. gjør i naturen er en annen sak.
Må gjerne komme å se mine bettaer som lever i samme kar - til og med sammen med mollyer, kobbertetra og en ancistrus. Jeg kan ikke se annet enn at de trives; de spiser godt, de vokser, de har sterke klare farger, ingen sykdommer eller sykdomstegn og heller ingen mobbing/slåssing.

Men nå er karet mitt innredet etter hva jeg har lest meg frem til er bra for kampfisk som skal gå sammen; mange planter med varierende bladstørrelse, mange flyteplanter og en del huler
Ken Myrseth
Til Maldrian-vis du med det mener at det er et fasit svar på at "kamp"fisk må gå alene så blir det jo direkte feil. Og du kan linke opp til hva du vil-har som sagt 2 forskjellige typer i karra våre, og det går bra og det ser ut til at fiskene trives. Så for meg blir det direkte fel å påstå at bettaer må gå alene i karra. Og hva dem evt. gjør i naturen er en annen sak.


Lussi spurte etter dokumentasjon, og det fikk hun.
Har jeg noensinne påstått at det finnes ett fasitsvar???

Jeg er ikke enig i at det er en annen sak hva de gjør i naturen - de kommer nemlig fra naturen (selv om enkelte er blitt drettet i fangenskap i noen generasjoner).

Linkene jeg la ut, er til diverse informasjon som er fremskaffet av folk som har holdt på med bettaer i årevis, og de fleste har også utallige vellykkede oppdrett bak seg.
Hvor lenge har du hatt bettaer, og hvor mange vellykkede oppdrett har du på dem?

Mulig jeg tar feil, men innlegget ditt lukter av forsvarsposisjon - noen grunn til det?
Svein A
Hvordan skal jeg tolke det :-)) bli djevelsk selvsentrert eller motsatt? Det er hyggelig å få skryt for Betta sidene mine ettersom jeg brukte svært mye tid på den. Imidlertid det jeg synest er morsomt, er at siden har vært med på å endre noen "sannheter" om hold av Betta, ikke minst dette med å holde han og hun sammen,uansett (menneskelig tankegang) men du må gjerne gi meg et kurs, og det må vel være første gang en "rødstrømpe" har gitt meg skryt :-))))) desto morsommere Svein

Hehe, djevelsk selvsentrert er vanligvis lite kledelig, men å smile kokett, blunke etpar ganger med sine uskyldsblå og takke pent for komplimentet, er en god begynnelse
Ellers holder jeg gjerne kurs (gratis for offentlige tjenestemenn)

Hmmm.. hvis det er første gang en rødstrømpe har gitt deg skryt, er det to muligheter:
1) Det var jammen på tide
2) Du er en utpreget mannssjåvinist
Du får stryke det som ikke passer - jeg har min oppfatning, og gir sjelden skryt uten at det er vel begrunnet

Fra spøk til alvor:
Det var en nyyydelig doubletail du har der !!!
Har ikke sett disse fargene før...
Har du oppdrett på denne?


Til maldrian-hvor mange drettinger jeg har på kampfisk blir jo fullstendig off topic-saken vi/jeg snakker om er at kampfisker kan gå i samme karr sammen mange andre fisker.
Og nei er ikke i forsvars posisjon, men blir litt oppgitt når noen mener den må gå alene i karret.
Har L maller og jeg, og i naturen lever de i elver, men trives i karret mitt-enda det ikke er i nærheten av den strømmen som det er i naturen. Så jeg sier det igjen, hvordan fisken lever i naruren har ikke alt å si.
Kampfisk kan og trives ofte bra i et selskaps karr som er innredet med stille soner og "masse"planter.
Inaktiv bruker
Malldrian
[QUOTE=Svein A]Hvordan skal jeg tolke det :-)) bli djevelsk selvsentrert eller motsatt? Det er hyggelig å få skryt for Betta sidene mine ettersom jeg brukte svært mye tid på den. Imidlertid det jeg synest er morsomt, er at siden har vært med på å endre noen "sannheter" om hold av Betta, ikke minst dette med å holde han og hun sammen,uansett (menneskelig tankegang) men du må gjerne gi meg et kurs, og det må vel være første gang en "rødstrømpe" har gitt meg skryt :-))))) desto morsommere Svein

Hehe, djevelsk selvsentrert er vanligvis lite kledelig, men å smile kokett, blunke etpar ganger med sine uskyldsblå og takke pent for komplimentet, er en god begynnelse
Ellers holder jeg gjerne kurs (gratis for offentlige tjenestemenn)

Hmmm.. hvis det er første gang en rødstrømpe har gitt deg skryt, er det to muligheter:
1) Det var jammen på tide
2) Du er en utpreget mannssjåvinist
Du får stryke det som ikke passer - jeg har min oppfatning, og gir sjelden skryt uten at det er vel begrunnet

Fra spøk til alvor:
Det var en nyyydelig doubletail du har der !!!
Har ikke sett disse fargene før...
Har du oppdrett på denne?




Som sagt hjertelig skryt gjør noe med en gammel mann ) takk nok en gang.

Dt har jeg ikke hatt oppdrett på, det var en import jeg hadde for å forbedre mine HM, men den gikk til Jevnaker )


Så over til Ken Myrseth; jeg synest det er noe tidlig for deg som en ivrig nybegynner å bli oppgitt. Jeg skal love deg at de siste årene har fått hundrevis av mail (også fra deg? ) som har hatt problemer med adferden til den domistiserte bettaen.

Det er flott at det går bra med din kampfisk i ditt selskapskar, og det gjør det for mange, og når sant skal sies, så går de fleste Bettaer i et selskapskar. Bettaen er en av de mest populære arter som finnes, og derfor blir de også trykket inn i et selskapskar hos en vanlig husstand.

Imdllertid er det da noen som har gått et skritt videre, og forsøker å gi Bettaen et optimalt hold ut ifra en del fakta som forskningen har gitt. Jeg var en av dem, og derfor kunne jeg avle dem når jeg ville, jeg hadde ikke noe svinn and so on. Artsakvarier er ganske vanlig for akvarister som har holdt på noen år, enten det er Betta, Killi Diuscus osv osv.

Et spørsmål til deg, hvor ofte bygger din Betta skumrede, og har du ev. et bilde av rede?
Svein
Inaktiv bruker
Svein A
[QUOTE=Malldrian][QUOTE=Svein A]Hvordan skal jeg tolke det :-)) bli djevelsk selvsentrert eller motsatt? Det er hyggelig å få skryt for Betta sidene mine ettersom jeg brukte svært mye tid på den. Imidlertid det jeg synest er morsomt, er at siden har vært med på å endre noen "sannheter" om hold av Betta, ikke minst dette med å holde han og hun sammen,uansett (menneskelig tankegang) men du må gjerne gi meg et kurs, og det må vel være første gang en "rødstrømpe" har gitt meg skryt :-))))) desto morsommere Svein

Hehe, djevelsk selvsentrert er vanligvis lite kledelig, men å smile kokett, blunke etpar ganger med sine uskyldsblå og takke pent for komplimentet, er en god begynnelse
Ellers holder jeg gjerne kurs (gratis for offentlige tjenestemenn)

Hmmm.. hvis det er første gang en rødstrømpe har gitt deg skryt, er det to muligheter:
1) Det var jammen på tide
2) Du er en utpreget mannssjåvinist
Du får stryke det som ikke passer - jeg har min oppfatning, og gir sjelden skryt uten at det er vel begrunnet

Fra spøk til alvor:
Det var en nyyydelig doubletail du har der !!!
Har ikke sett disse fargene før...
Har du oppdrett på denne?




Som sagt hjertelig skryt gjør noe med en gammel mann ) takk nok en gang.

Dt har jeg ikke hatt oppdrett på, det var en import jeg hadde for å forbedre mine HM, men den gikk til Jevnaker )


Så over til Ken Myrseth; jeg synest det er noe tidlig for deg som en ivrig nybegynner å bli oppgitt. Jeg skal love deg at de siste årene har fått hundrevis av mail (også fra deg? ) som har hatt problemer med adferden til den domistiserte bettaen.

Det er flott at det går bra med din kampfisk i ditt selskapskar, og det gjør det for mange, og når sant skal sies, så går de fleste Bettaer i et selskapskar. Bettaen er en av de mest populære arter som finnes, og derfor blir de også trykket inn i et selskapskar hos en vanlig husstand.

Imdllertid er det da noen som har gått et skritt videre, og forsøker å gi Bettaen et optimalt hold ut ifra en del fakta som forskningen har gitt. Jeg var en av dem, og derfor kunne jeg avle dem når jeg ville, jeg hadde ikke noe svinn and so on. Artsakvarier er ganske vanlig for akvarister som har holdt på noen år, enten det er Betta, Killi Diuscus osv osv.

Et spørsmål til deg, hvor ofte bygger din Betta skumrede, og har du ev. et bilde av rede?
Svein

Hva har bygginga av skumrede med denne diskusjonen å gjøre? Ikke alle ønsker å drive med avl av kampfisk, og fisken trenger vel ikke å mistrives i karet selv om den ikke lager skumrede? Eller er jeg helt dust?
Lealaus
Må gjerne komme å se mine bettaer som lever i samme kar - til og med sammen med mollyer, kobbertetra og en ancistrus. Jeg kan ikke se annet enn at de trives; de spiser godt, de vokser, de har sterke klare farger, ingen sykdommer eller sykdomstegn og heller ingen mobbing/slåssing. Men nå er karet mitt innredet etter hva jeg har lest meg frem til er bra for kampfisk som skal gå sammen; mange planter med varierende bladstørrelse, mange flyteplanter og en del huler :-)

Jeg tar alltid imot en invitasjon til å se flotte bettaer
Innredning er et nøkkelord hvis man skal prøve seg på å ha flere fisk i karet til bettahannen, så dette legger nok en demper på aggresjonen.
Jeg ser også at du har valgt ut karkameratene med omhu og unngått de verste nybegynnerbrølerne - bra!

Jeg har også hatt en bettahann som man kunne putte omtrent overalt - det var aldri noe "bråk" med ham. Han gikk likevel til vanlig i eget kar, og jeg ville ikke drømme om å anbefale noe annet til andre..
Elin Randahl Vullum
Hva har bygginga av skumrede med denne diskusjonen å gjøre? Ikke alle ønsker å drive med avl av kampfisk, og fisken trenger vel ikke å mistrives i karet selv om den ikke lager skumrede? Eller er jeg helt dust?


Vil absolutt ikke kalle deg dust, men skumredet sier veldig mye om trivselen.
En bettahann som trives, lager skumrede i håp om at det en vakker dag skal komme en flott hunn svømmende. Dersom han ikke trives, lager han ikke skumrede heller.
Ken Myrseth
Til maldrian-hvor mange drettinger jeg har på kampfisk blir jo fullstendig off topic-saken vi/jeg snakker om er at kampfisker kan gå i samme karr sammen mange andre fisker. Og nei er ikke i forsvars posisjon, men blir litt oppgitt når noen mener den må gå alene i karret.

Jeg syns ikke det er uvesentlig å spørre etter din erfaring med bettaer så lenge vi prater om deres behov for trivsel.
Jeg vil jo gjerne vite hvem jeg bør ha mest tiltro til, og da er det vesentlig å finne ut hvem av dere som er mest erfarne og kunnskapsrike - de som jeg vet at har holdt på med bettaer i mange år, eller deg, som jeg ikke vet noe særlig om..

Jeg har heller aldri sagt at de MÅ gå alene i et kar; jeg har kun uttalt meg om hva jeg mener at de BØR og hva jeg vil anbefale videre.
Det at du oppfatter dette som om jeg prakker på andre en gitt fasit, syntes jeg tydet på at du går i forsvarsposisjon.
Nå har ha fått seg en dame:)
Det gikk veldig fint. Han gjorde seg veldig til for ho mens ho var i posen. Når ho endelig slapp fri, svømte han etter ho hele tiden. Han var snill mot ho hele tida, men ho ønsket nok å være litt i fred, og undersøke karet. Det er ikke så mye planter å snakke om i karet mitt, noen få stilker med blader på, men der er en stor, flott flyteplante, som snart dekker halve karet er der, så ho har nok å gjemme seg i. Min skjønne betta er full av liv, og jeg har endelig sett han spise litt av en siclide pellets, samtidig med hoa. Ho er jo stripete som hoer pleier å være, i tillegg har ho en del blått og antydning til rødt En dame verdig gutten min, i utseende og oppførsel. Nå kommer jeg nok til å evt skaff et par hoer til på sikt, om jeg får på følelsen av at det blir aller best. Men jeg kommer nok til å skille dem i perioder (hoa/hoene får opp i guppykaret). Det er som andre har sagt ikke naturlig at de er sammen hele tida. Kanskje jeg finner på å sette han i et stort glass en kort periode, for det er naturlig at de av og til er i små pytter. Jeg gjør det selvfølgelig ikke om jeg blir frarådet dette. Jeg skal sette meg mer inn i dette først...
Men hittil er altså innsetting a ho til hannen vellykket. Får studere dem nøye framover for å se hvordan det går videre.
Fokuz
Gratulerer med hunnen!
Det finnes mange som mener at hunnene ikke er halvparten så fine som hannene, men er ikke helt enige med dem, gitt!

Så fint og høre at hannen spiser igjen!
Håper det går bra med dem begge to (..og hvis det ikke gjør det, har man jo den perfekte unnskyldningen til å kjøpe seg et kar til )
Flere planter er nok en ypperlig ide, dersom du ikke har så mange.
Hvis du syns det blir dyrt med mange planter, kan jeg anbefale "Limnophila Sessiliflora". Du kjøper en og planter i karet, og etterhvert som den vokser til, må du fjerne skuddene, for at den ikke skal bli for lang. Da er det bare å plante det avklipte skuddet et annet sted. Mindre penger brukt på planter = mer penger å bruke på fisk

Svein A
Gammel??? Du er da vel ikke en dag over 90, er du vel?
Inntil da heter det noe ganske annet - "moden", "i sin beste alder", "godt voksen" etc etc..
Tror nok du trenger et kurs, ja...
Inaktiv bruker
Malldrian
Fokuz Gratulerer med hunnen! Det finnes mange som mener at hunnene ikke er halvparten så fine som hannene, men er ikke helt enige med dem, gitt! Svein A Gammel??? Du er da vel ikke en dag over 90, er du vel? Inntil da heter det noe ganske annet - "moden", "i sin beste alder", "godt voksen" etc etc.. Tror nok du trenger et kurs, ja... :-)


Bare si ifra hvilket Spah hotell jeg skal møte opp på ))

Hvis man driver med Halfmoon og de mere "stamtalverelaterte" bettaer, så er hunnen til vanlig like vakre som hannen i fargen.

På bildet s fremstår en Betta spl halfmoon royal blue, hunne, og som dere kan se, så var hun litt for hormonell til å være den perfekte " avelshunne) da hun var svært agressiv og hannen ble skremt og ganske ødelagt, men det ble barn )

Det er helt vanlig at svært hormonelle hunner skummer og viser skjoldet under haka som er en helt vanlig adferd hos virile hanner.

[External Image]
Svein
Svein A
Bare si ifra hvilket Spah hotell jeg skal møte opp på :-))) Hvis man driver med Halfmoon og de mere "stamtalverelaterte" bettaer, så er hunnen til vanlig like vakre som hannen i fargen. På bildet s fremstår en Betta spl halfmoon royal blue, hunne, og som dere kan se, så var hun litt for hormonell til å være den perfekte " avelshunne) da hun var svært agressiv og hannen ble skremt og ganske ødelagt, men det ble barn :-)) Det er helt vanlig at svært hormonelle hunner skummer og viser skjoldet under haka som er en helt vanlig adferd hos virile hanner. Svein


WOW !! For ei dame!!
Hun kan forsåvidt minne om damen jeg forsøker avl på for tiden.. :-S
Hun er den fineste bettahunnen jeg har sett (i virkeligheten), men hun er så røff og hensynsløs at jeg lurer litt på om den litt fortapte, matglade kjæledeggen av en hann kommer til kort.

Første møte via et yngelkar gikk over all forventning.
Andre møte så også helt greit ut, men igår gjemte han seg under javamosen da han så henne blåse seg opp.
(Det ser ut som om det går litt bedre idag, men noe stort skumrede er det fortsatt ikke. Fungerer det like dårlig imorgen får jeg vurdere en annen konstellasjon)

Spah hotell?
Er ikke det et slikt sted som har boblebad og massasje, tro?
Hvis jeg putter noen ekstra luftesteiner oppi 400-literen og flytter black ghosten... (Den er 20 - 25 cm lang med et enormt gap som biter over det meste :-/)
Inaktiv bruker
kampfisk, og guppy går bra ilag. og jeg har en 54l!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
og det går faktisk bra!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap