Hva forårsaker slik oppblåst mage på ancistrus yngel? (side 2)

Ja, sånn kan det gå. Har lært mye nytt etter det her, og håper med disse innleggene at det kan spare andre malleyngel for samme skjebne.
I sted fant jeg to døde i det opprinnelige karet, så jeg avlivet alle med mageproblemer og også de som bare virket litt svak.
Det går omtrent seks stk i karet nå, og de virker helt friske (foreløpig).

Takk for all hjelp
Har lest igjen forskjellige forklaringer til oppblåst mage på ancistrus yngel, etter at jeg oppdaget dette på mine yngel som går i 260L i dag Fant også flere døde....

Etter å ha lest om forskjellige forklaringer her på AF, sjekket jeg 120L hvor jeg har flyttet over 10 av yngelen for en uke siden. Vanligvis når jeg tar ned en agurk bit eller en algae wafer så kommer de frem. Men i dag kan jeg ikke se en eneste en ?

260L ph 7.8 gh 3
120L ph6.5 gh 1

Eneste fellesnevneren for dem begge er et for jeg brukte for første gang i går. jbl diskus granulat ??? Noen som har opplevd samme?

Står om noe lignende i innlegg 19 i denne tråden. Nå vet jeg ikke om diskusgranulat har det med å svelle ut på samme måte som enkelte algetabletter.
mona o
Disse to bildene viser en av mange ancistrus yngel jeg har i en 19 liter. Jeg har sett et par stykker som plutselig fikk slik mage som dette, rett etter et større vannbytte en gang. Jeg trodde egentlig de skulle stryke med, men mange dager etterpå ser jeg fremdeles de to albinoynglene med slik mage. Det ser ut som vommen (buken) er væskefyllt på en måte. Tro hva dette er? Og ikke minst ; hva er det som forårsaker slikt? Er det sykdom eller forhold i kosten eller vannet som gjør det? De får de vanlige tablettene og pelletsene til mat som de voksne får ellers rundt om i akvariene. En sjelden gang en squash-skive.

hei Mona,

hvilke pellets er det du bruker/brukte ?
Wardleys rekepellets får ancistrusynglers mager til å svelle. De voksne tåler den, og ciklideyngel tåler den, så det har nok kanskje med næringsinnholdet å gjøre... ?
vet du hva rekepellets inneholder?

JBL Diskus granulat er vel hovedingrediensen råprotein.

uten at jeg kan finne noen andre årsaker ser det ut til at det har tatt kverken på ett kull
Råprotein er ingen ingrediens, det er betegnelsen av hvilket næringsstoff ingrediensene består av. Protein kommer jo som oftest fra kjøtt eller fisk.
Rekepellets inneholder jo rekekjøtt. Antar at proteiner som er tørket, sveller på en måte som ancistrusbarn ikke tåler da?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap