- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- 528 liter planteakvarie (side 2)
528 liter planteakvarie (side 2)
Kjetil LNæring: Ikke min sterke side, bruker for lite og får tilhørende mangelsymptomer ;-) Må opp i næringsnivå nå som det er blitt plantekar men jeg liker ikke å øke for mye av gangen. Bruker TMG og kno3. 5ml pr 100 liter ved vannskifte pluss litt påfyll midt i uka. Kno3 skal gi meg 5mg , men testsettene jeg har er ikke helt enige om hvor mye jeg faktisk har i karet.
Da kjører du på med samme oppskrift som meg. Jeg kjører med denne opppskriften
25 ml TMG to ganger i uken
Så lager jeg en blanding med 15 ml KH2PO4(Monokaliumfosfat) og 150 ml KNO3(Kaliumnitrat) i en liter vann og doserer.
25 ml to ganger i uken
Ser jeg at O2 boblene stanser opp gir jeg en liten mellomdose.
Tlfører du noe jern?
Postet 03.04.06 kl 22:30
Du bruker mer en meg, påfylldosen min er bare halvparten TMG. KNO3 bare en gang pr uke. Bruker ikke KH2PO4. Har nettopp startet med pulvernæring, så jeg kan det ikke ennå. Jeg har brukt testsett frå JBL og Tetra for å måle nitrat. Men Tetrasettet har vist mer, og JBL settet har vist forskjellig når jeg har gjentatt samme måling, så jeg vet ikke helt hva som stemmer. Ikke ekstra jern, har antakelig for lite, ikke målt. Hvor mye nitrat måler du i 100l springvann med 5ml av den blandingen i det?.
Postet 03.04.06 kl 22:47
Endret: 03.04.06 kl 22:48
Sliter fryktelig med NO3 testsettet fra Tetra. Den der lille skjeen som man skal ta pulveret med er helt umulig å benytte på en fornuftig måte. Jeg har 2X58 W + 2X80 W lys.
Har ikke målt springvannet, da jeg heller har konsentrert meg om å måle karret. Her ligger jeg konstant mellom 10 og 15. Enkelte uker opp mot 20 regner jeg med siden algene trives godt i vannspeilet.
Er litt kompliserende med 9 fullvoksne discus i karret )
Til gjengjeld bytter jeg ca 80 liter vann annenhver dag og har derfor behov for litt ekstra påfyll med næring. Vurderer å sette inn litt jern for å se om dette har noen effekt.
Postet 03.04.06 kl 22:59
Jeg skifter drøye 200 liter 1 gang i uka. En av de discusene dine spiser vel nesten like mye som fiskene mine til sammen Tror ikke karet mitt øker i nitrat i løpet av uken, mulig det minker. Den skjeen på tetrasettet er grei nok den, bare å ta et spatak med pulver oppi glasset. Tror ikke mengden er så kritisk. JBL settet har mye større skje, bare 1 flaske og 1 pulver og finere skala, men jeg synes det er vanskelig å skille fargene for 5 10 og 20 på det. PH settet fra JBL er veldig bra. Jeg har 15 corydoras , en dianema 5 ancistrus med mange avkom og en ganske stor pleco som det er litt virent å fore med alle plantene. Bruker et rør som jeg slipper fortablettene ned gjennom så de ikke havner blant plantene. Plecoen skulle vært med på auksjon ,men holdt seg vekk når jeg skulle fange den. Det er nesten håpløst å få tak i bunnfisk i det karet.
Postet 04.04.06 kl 00:02
Endret: 04.04.06 kl 00:07
Da skal jeg bestille meg det JBL settet. Uten å vite det sikkert regner jeg med at mengden med pulver i Tetrasettet må ha betydning. pH slipper jeg å bekymre meg for det stiller jeg bare inn på IKSen )
Regulerer mengden med CO2 med å regulere kH. Får du for lav CO2 mengde i karret ditt vil plantene begynne å benytte seg av karbonatet og kHen din vil falle.
Kjører en BB tank og når jeg ser avfallsmengden fra to fullvoksne discus så er det lett å forstå at det er lett å få algeproblem i discuskar.
Skulle tro det ville være bedre å skifte 100 liter vann to ganger i uka enn alt på en gang. Sett på den andre siden så er det bare å se på karret ditt så vil det være skikkelig drøyt å si at det ikke fungerer )
Regulerer mengden med CO2 med å regulere kH. Får du for lav CO2 mengde i karret ditt vil plantene begynne å benytte seg av karbonatet og kHen din vil falle.
Kjører en BB tank og når jeg ser avfallsmengden fra to fullvoksne discus så er det lett å forstå at det er lett å få algeproblem i discuskar.
Skulle tro det ville være bedre å skifte 100 liter vann to ganger i uka enn alt på en gang. Sett på den andre siden så er det bare å se på karret ditt så vil det være skikkelig drøyt å si at det ikke fungerer )
Postet 04.04.06 kl 00:20
Endret: 04.04.06 kl 00:23
To vannskifter i uka er mer enn jeg orker. Har flere plantekar så det blir et skippertak med vannskifte og trimming av planter hver helg, ellers blir det stort sett bare foring. To små vannskifter er litt mindre effektivt også, da man skifter ut noe av det "nye" vannet også. Hvor mye co2 bruker du i måneden med den controlleren?. 240l karet mitt bruker ca 1 kg i måneden med co2 på døgnet rundt. Skal bestille en magnetventil til 528l, for det blir litt for mye co2 i løpet av natten der, og for å slippe å fylle for ofte.
Postet 04.04.06 kl 21:11
Det går med i underkant av 1.kg i måneden litt avhengig av hvor mye bikarbonat jeg tilfører. Prøver å holde planteveksten på middels slik at jeg slipper å trimme en urskog hver søndag. Slik som jeg kjører nå holder det med hver 14 dag.
Min tilførsel av CO2 er primært beregnet for å holde en stabil pH på 6.7. Etterhvert oppdager man hvor morsomt det er med planter som vokser og man får større og større interresse for plantene.
Må nok legge om til mere saktevoksende planter. Discusen er ikke spesielt begeistret når jeg må inn å trimme plantene.
Ser at du også sliter med Tenellusen. Hos meg kan det se ut som det er for llite lys for denne planten. Er nok høyden på 60 cm som gjør at det ikke kommer nok lys ned i fronten. Skulle tro at mitt lysoppsett skulle være nok for det meste av planter.
Postet 04.04.06 kl 21:53
Kjetil:
Plante kar'ene dine er helt utrolige.. både 240 literen din og dette her..
Når jeg får spart nok gryn blir det co2 her også.. i dag er det bare Rotala rotundifolia som virkelig stortrives hos meg med røde fine blader.. Ellers sliter jeg med hull i blader på andre planter..
fortsett postingen din og ting som DIY greiene dine..
Utrolig spennende og informativ lesning for en fersking
Plante kar'ene dine er helt utrolige.. både 240 literen din og dette her..
Når jeg får spart nok gryn blir det co2 her også.. i dag er det bare Rotala rotundifolia som virkelig stortrives hos meg med røde fine blader.. Ellers sliter jeg med hull i blader på andre planter..
fortsett postingen din og ting som DIY greiene dine..
Utrolig spennende og informativ lesning for en fersking
Postet 04.04.06 kl 22:16
Liten oppdatering påhvordan det ser ut i slutten av april. Har luket ut en del av stilkplantene bak glossoen for å gi den litt mer plass og lys og få fram litt av røttene. Det ble litt mye rett vegg av planter bak så neste gang skal jeg prøve å lage en åpning bakover mellom javagruppene for å få litt dybdevirkning. Glossoen vokser sakte men lavt. Hemianthusen trives ikke, den blir tynn og glissen med knøttsmå blader. Byttet den ut med ny fra 240literen hvor den vokser som bare det. Denne planten er litt enten eller, enten vokser den som bare det eller så vil den ikke.
Målte nitrat med tetrasett =12,5 med JBL 1 ! Begge kan vel ikke være riktige, så jeg bør kanskje finne en oppskrift på å kalibrere.
Plantet en masse javabregneavleggere på røttene. Det er vanskelig å knyte disse på i karet, så jeg festet de til tynne trepinner og festet så hele pinnen på de store røttene de skal sitte på. Disse er det mye mindre pes å holde vedlike enn stilkplantene. Når jeg fjernet plantene foran røttene så kom litt av en plastrist jeg skrudde under den ene rota for å få den til å stå på høykant til syne. Sånn går det når man jukser litt.
Har satt på en magnetventil. Satte den først på lystimeren. Med 14 timer av så ble det litt høy ph når lyset slo seg på, så jeg satte den på en egen timer så den starter tidligere enn lyset.
Målte nitrat med tetrasett =12,5 med JBL 1 ! Begge kan vel ikke være riktige, så jeg bør kanskje finne en oppskrift på å kalibrere.
Plantet en masse javabregneavleggere på røttene. Det er vanskelig å knyte disse på i karet, så jeg festet de til tynne trepinner og festet så hele pinnen på de store røttene de skal sitte på. Disse er det mye mindre pes å holde vedlike enn stilkplantene. Når jeg fjernet plantene foran røttene så kom litt av en plastrist jeg skrudde under den ene rota for å få den til å stå på høykant til syne. Sånn går det når man jukser litt.
Har satt på en magnetventil. Satte den først på lystimeren. Med 14 timer av så ble det litt høy ph når lyset slo seg på, så jeg satte den på en egen timer så den starter tidligere enn lyset.
Postet 30.04.06 kl 02:07
Endret: 30.04.06 kl 02:09
Postet 30.04.06 kl 09:32
Takker. Skal oppdatere den etterhvert som det forandrer seg. Her er litt mer fra DIY avdelingen. Den snor greia er låsemekanismen for heisemekanismen som jeg bruker for å løfte hele armaturet til værs. Det er veldig mye lettere å rote oppi karet når man får hele toppen fri og fremdeles har lys. Det er en liten bit laminat med to hull gjennom. Når man holder den rett så glir snorene, slipper man den så det blir vekt på den låser den. Snorene er festet i fire punkter i armaturet, går sammen til en snor som går gjennom en liten karabinkrok som er festet i en ring i taket og så ned til låsen. Den bare hukes av fra karabinkroken når den ikke er i bruk.
Det andre er en trakt med et plastrør som er veldig grei når man forer med tabletter o.l for å hindre at foret havner i plantene. En vanlig stekepinsett fra Spar ble en fin plantepinsett. Isoporen på enden er for å ikke kakke enden i frontruta.
Det andre er en trakt med et plastrør som er veldig grei når man forer med tabletter o.l for å hindre at foret havner i plantene. En vanlig stekepinsett fra Spar ble en fin plantepinsett. Isoporen på enden er for å ikke kakke enden i frontruta.
Postet 30.04.06 kl 22:03
Endret: 30.04.06 kl 22:07
Jeg har sett at på plantekarforumer anbefaler mange å bruke mer profesjonelle tester for nitrat, så jeg tok nitrattesten på en liten test. Fant ikke noen oppskrift med kno3 pulver som ikke brukte mindre presise betegnelser som teskjeer o.l. Men jeg har en flaske med Kent nitrogentilskudd stående. Denne er oppgitt til å innholde 10 mg nitrogen eller 44.2 mg nitrat pr ml. Så jeg hadde 5ml av dette i 40 liter vann og blandet godt med en pumpe. Dette skulle da gi 5.5mg nitrat. Når jeg testet fikk jeg helt tydelig utslag. Jeg ville tolket fargen som en litt svak 12,5 mg/l på fargekartet. Jeg hadde så oppi 5ml til, blandet og testet. Dette skulle da bli 11mg/l Fikk nå en farge som lå nærmere 25mg på fargekartet. Jeg synes dette var ganske bra resultater, Muligens noe høy, men den virker ganske følsom og registrerte fint doblingen av nitratmengden.
Postet 18.05.06 kl 17:41
Postet 02.06.06 kl 22:58
Postet 02.06.06 kl 23:22
Postet 02.06.06 kl 23:31
Jeg synes fremdeles ph ble litt høy med co2 av om natten, så jeg har satt timeren på magnetventilen til å slå vekselevis av og på hver time om natten, slik at jeg dytter i halvparten så mye når lyset er av. Målte da ingen forskjell i ph om kvelden før lyset går av og før det går på. Ikke akkurat kontroller, men ser ut som det gjør nytten. Tror mye går tapt til overflaten i forhold til det som blir brukt. Har 80w T-5 underveis til å ha foran. Noen som har bra 80w rør å anbefale som gjør at den glossoen holder seg krypende.? Den kryper nå med 965 rør, men den begynte å vokse rett oppover i et annet kar når jeg byttet det forreste røret fra 9000k til 5000k. Er 6000k nok, eller bør jeg ha høyere kelvin?. Jeg må også få satt inn en vifte i toppen, ellers blir det diskustemp. Blir alt nå 27-28c uten kolbe hvis lokkene er igjen.
Postet 04.06.06 kl 02:10
Litt usikker på hva som vil lønne seg om man skal kjøre på med vanlig dagslys eller om man skal gå for litt mer spesielle rør som har mye farge i enten rødt eller blått(finnes det kombinasjon?).
Dette røret har stør andel rødlig D&D Natur og bør vel plasseres bak i karret. D&D Dagslys skal fremme lave og tette planter.
Er vel på tide og finnee en leverandør av T5 rør som ikke flår en til skinnet. Forekommer meg at disse T5 røra er høyt priset .
Dette røret har stør andel rødlig D&D Natur og bør vel plasseres bak i karret. D&D Dagslys skal fremme lave og tette planter.
Er vel på tide og finnee en leverandør av T5 rør som ikke flår en til skinnet. Forekommer meg at disse T5 røra er høyt priset .
Postet 04.06.06 kl 12:23
Endret: 04.06.06 kl 12:25
Postet 04.06.06 kl 13:01
Vet ikke om dette er interessant men... jeg kan jo nevne det.
AquaMedic er jo et godt kvalitetsmerke iallefall:
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=368610+*+368611+*+368612+*+368613&t=temartic&userid=X0CO7gfBhEODhCidTQpFRS7HF9BQrokTtnn]AquaMedic 80 watts T5 planterør [/URL]til kun en hundrelapp
Tysk nettbutikk, bruker den mye selv.
Posten bruker Tollvesenets omregningskurser ved fortolling, om man handler for mer enn 200 NOK. Alt akvarieutstyr under 200 NOk i verdi er moms og avgiftsfritt å handle/ta inn til Norge.
Kursen pr i dag for Euro er 7,82 ( En Euro er norske kr 7,82)
PS!
Prisene i den tyske nettbutikken er inkl tysk moms på 16%.
Denne skal ikke vi betale ettersom Norge er utenfor EU.
Den trekkes automatisk i fra straks du har registrert deg med norsk adresse i systemet der.
Alle ting du da legger i "handlekurven" blir automatisk uten tysk moms.
AquaMedic er jo et godt kvalitetsmerke iallefall:
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=368610+*+368611+*+368612+*+368613&t=temartic&userid=X0CO7gfBhEODhCidTQpFRS7HF9BQrokTtnn]AquaMedic 80 watts T5 planterør [/URL]til kun en hundrelapp
Tysk nettbutikk, bruker den mye selv.
Posten bruker Tollvesenets omregningskurser ved fortolling, om man handler for mer enn 200 NOK. Alt akvarieutstyr under 200 NOk i verdi er moms og avgiftsfritt å handle/ta inn til Norge.
Kursen pr i dag for Euro er 7,82 ( En Euro er norske kr 7,82)
PS!
Prisene i den tyske nettbutikken er inkl tysk moms på 16%.
Denne skal ikke vi betale ettersom Norge er utenfor EU.
Den trekkes automatisk i fra straks du har registrert deg med norsk adresse i systemet der.
Alle ting du da legger i "handlekurven" blir automatisk uten tysk moms.
Postet 04.06.06 kl 13:05
Endret: 04.06.06 kl 13:10
Postet 04.06.06 kl 13:50
Endret: 04.06.06 kl 13:51