hva slags fisk og planter i 16liter? (side 2)

Stina Engerud
tenkte på kommentaren din "går de med andre fisker" :) men mer om klovnene har jeg ærlig talt ikke snøring på dessverre.

ok, tenkte kanskje å ha en guppy eller 2 i tilleg men... hvilke killi hadde du? hvordan skal kjønnsfordelingen være? hvor mange killi?
nei... i en 19 liter vil jeg ikke si det er plass til mer en eventuellt den killien.
som jeg skrev i sta, hvis du går inn på min profil og ser under "killikaret" så ser du killien jeg har. jeg har en av hvert kjønn men jeg vil tro det er individuelle forskjeller på de forskjellige artene i forhold til optimal kjønnsfordeling.

bortsett fra dette så må jeg bare henvise spørsmålet videre til andre som har mer peiling på killiområdet.

*edit*

sorry, hadde glemt jeg hadde endret den karprofilen, dette er killien jeg har.
kampfisk da?
går ikke det greit med en kanmfisk hann og et par damer?? de er vel ikke så alt for vanskelige å avle?
eller har de for liten plass de oxo?

Nysgjerrig nybegynner...
Lise & Lars
går ikke det greit med en kanmfisk hann og et par damer?? de er vel ikke så alt for vanskelige å avle? eller har de for liten plass de oxo? Nysgjerrig nybegynner...

Nei, det vil overhodet ikke gå bra. En kampfisk-hann alene, kanskje - men ingen hunner. Skal du ha hunner sammen med en kampfisk-hann må de ha minst 70 liter og masse planter, hvis ikke vil hannen drepe hunnene innen kort tid.

Har ikke fulgt denne tråden, men ser at små-karene mine har blitt nevnt flere ganger.
Poecilocharax weitzmani har jeg holdt med hell i 19-liter, men dette krever svært gode vannbytterutiner og et godt øye med stabilitet i vannverdier. I en 16-liter ville jeg ikke hatt mer enn en trio. Husk at dette er revirdannende fisk og karet må settes opp spesielt med tanke på det!
I såpass små kar har faktisk de 3 litrene som skiller 16 og 19 liter en god del å si... Jeg vil ikke anbefale det til en nybegynner som deg.

Dvergkulene vil jeg absolutt fraråde i en 16-liter. Selv om de er små og søte så er de kulefisker og vil ikke nøle med å ta livet av en rival i et for trangt miljø. En alene tror jeg ikke blir spesielt spennende heller. Du kan ikke ha småreker sammen med denne.

Reker gjør seg ellers godt i små kar. Kirsebærreker, krystallreker osv er flotte fargeklatter i grønne kar. Jeg ville nok gått for småreker til fordel for fisk i en 16-liter.

Plantene bør være småbladet og ikke for rasktvoksende. Mose er flott å bruke.
Planter med store blader får karet til å se lite og trangt ut. Det samme gjør grovt bunnlag.

Fóringen må være ekstremt sparsom. En runde med overfóring er nok til potensiell katastrofe i et så lite kar. Dette er ikke noen god karstørrelse for å fóre opp fisker til lek. Ser du spør flere ganger i tråden om de ulike fiskene er enkle å drette - vel ikke i en 16-liter i alle fall. De aller fleste fisker trenger en viss oppfeting for å bli klare for lek og en 16-liter er ikke et oppfetingskar.
nå er ikke jeg en kampfisk ekspert men såvidt jeg har skjønt så bør ikke hunnene gå sammen med hannen i et såpass lite kar da han kan bli temmelig aggressiv.

*edit*

Tone var raskere på tastaturet
Tone Andreassen
Nei, det vil overhodet ikke gå bra. En kampfisk-hann alene, kanskje - men ingen hunner. Skal du ha hunner sammen med en kampfisk-hann må de ha minst 70 liter og masse planter, hvis ikke vil hannen drepe hunnene innen kort tid.

ok, jeg skal ha kampfisk der, va med killi isteden? kan jeg ha noen cory for oppdrett der? otto i karet? jeg hadde en kampfisk med 2 hunner i en 15liter bolle før. gikk kjempe bra, kom egg å greier
FS
ok, jeg skal ha kampfisk der, va med killi isteden? kan jeg ha noen cory for oppdrett der? otto i karet? jeg hadde en kampfisk med 2 hunner i en 15liter bolle før. gikk kjempe bra, kom egg å greier:D

Du skal ha kampfisk oppi der? Eller skal ikke?

Som sagt - jeg ville ikke hatt noe annet enn småreker oppi der.
Coryer er det ikke plass til her.
Tone Andreassen
[QUOTE=FS]ok, jeg skal ha kampfisk der, va med killi isteden? kan jeg ha noen cory for oppdrett der? otto i karet? jeg hadde en kampfisk med 2 hunner i en 15liter bolle før. gikk kjempe bra, kom egg å greier:D

Du skal ha kampfisk oppi der? Eller skal ikke?

Som sagt - jeg ville ikke hatt noe annet enn småreker oppi der.
Coryer er det ikke plass til her.

hvis jeg ikke skal ha kampfisk der, kan jeg ha killi da? kan jeg ha cory en liten stund?
FS
[QUOTE=Tone Andreassen]Som sagt - jeg ville ikke hatt noe annet enn småreker oppi der. Coryer er det ikke plass til her.

hvis jeg ikke skal ha kampfisk der, kan jeg ha killi da? kan jeg ha cory en liten stund?

Hva vil du jeg skal svare på dette...? Jeg kan bare gjenta det samme som jeg nettopp sa til deg.

Du kan ha hva du vil i 16-literen din... Du kan ha oscar eller discus om du vil det - det er (dessverre) ingen lov som hindrer deg i det.
Men jeg vil råde deg til å ta imot de tipsene du får her. Det virker som du syns det er litt vanskelig, til tross for at mange nå har sagt at du bør gå for reker om du skal ha noe levende i dette karet.
Tone
Jeg har en bolle på nesten 30 l, kan jeg ha blåhval i den??? ))) ))

FS!
Håper du tar til deg de tipsene du får her, det er gode råd fra flinke folk!
For å oppsummere FS:

Alternativ 1: Du kan kanskje ha et par killi -hør med killigjengen.

Alternativ 2: Du kan ha en enkelt kampfisk og ingenting annet.

Alternativ 3 (det desidert lureste): Du kan innrede med planter og reker.

Dersom du ønsker å behandle fisken din bra bør du ikke ha corydoras (ikke en kort stund engang), du bør ikke ha flere typer fisk, og du bør følge tipsene du får herfra.
anette
For å oppsummere FS: Alternativ 1: Du kan kanskje ha et par killi -hør med killigjengen. Alternativ 2: Du kan ha en enkelt kampfisk og ingenting annet. Alternativ 3 (det desidert lureste): Du kan innrede med planter og reker. Dersom du ønsker å behandle fisken din bra bør du ikke ha corydoras (ikke en kort stund engang), du bør ikke ha flere typer fisk, og du bør følge tipsene du får herfra.

Alternativ 1: Tror ikke killi er en god ide i et så lite kar
Alternativ 2: Dette kan gå bra, men da er det viktig å ha et alternativ til fisken - det er store individuelle forskjeller på bettaer, og det er slett ikke alle som er glad i å ha det så trangt!
Alternativ 3: Som sagt - det desidert lureste!! (Bare ikke gabonreker på 10-12 cm, da....)
anette
For å oppsummere FS: Alternativ 1: Du kan kanskje ha et par killi -hør med killigjengen. Alternativ 2: Du kan ha en enkelt kampfisk og ingenting annet. Alternativ 3 (det desidert lureste): Du kan innrede med planter og reker. Dersom du ønsker å behandle fisken din bra bør du ikke ha corydoras (ikke en kort stund engang), du bør ikke ha flere typer fisk, og du bør følge tipsene du får herfra.

guppy da? har veldigg bra filtrering på 400liter timen. kampfisken min er snill som et brød...
anette

guppy da? har veldigg bra filtrering på 400liter timen. kampfisken min er snill som et brød... kan jeg ha otto? står min. 20liter der.
FS: Hører du etter i det hele tatt?? Har du en kampfisk i 16 liter kan du ikke ha noe annet. Det betyr altså sagt (om mulig) enda klarere: Du kan ikke ha guppy eller corydoras, eller gjedde eller noe som helst annet enn den kampfisken jeg får inntrykk av at du allerede har der.
hadde i 15liters bollen....
Det at du hadde det i den lille bollen din er vel ikke noe argument som taler for at fisken har det bra på den måten allikevel?

Og hvorfor spørre når du overhodet ikke hører etter hva folk med mye mer erfaring svarer?
anette
Det at du hadde det i den lille bollen din er vel ikke noe argument som taler for at fisken har det bra på den måten allikevel? Og hvorfor spørre når du overhodet ikke hører etter hva folk med mye mer erfaring svarer?

den la da egg. da trives den etter det jeg har lest, hørt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap