Dårlige råd i butikken? (Nytt akvarium, feil fisk?) (side 2)

Hei Øyvind!

Ansistrus er en helt grei fisk til "renhold" i slike kar. Jeg har et likt kar som du, juwel 60. I det har jeg hatt et par med ansistrus som har yngla mange ganger!! Samt annen fisk som har stortrivdes.
Alternativt kan du bruke "otter". Små algespisere som trives best i stim. Har du i tillegg 5 pygme pansermaller og noen neontetra har du et fint akvarie spør du meg! Kansj emed et par guppy eller platy. Enkelt og greit!!

Når Studenten nevner lys og filter er jeg tildels uening med han. Lyset er helt ok så lenge du ikke skal holde sære røde planter ol. Mine planter gror som bare juling.

Det eneste jeg kansje kan pirke på er at strømmen ut av filteret kan være litt svak, men ellers synes jeg alt funker veldig greit!

På akvariefronten skal du ikke angre i hvertfall!

Mikkel
Ok, greit å høre at akvariet i seg selv kan fungere greit.

Nå ser det ut som den andre scalaren også er litt slapp, så noe er nok ikke riktig, til tross for at vannprøven visstnok var helt fin. Jeg vet ikke om det heller er til å stole på, men...

En litt rar ting er at det i dag er mye "svevestøv" i vannet. Har ikke noe bedre ord for det. Det er akkurat som bittesmå partikler som svever rundt i vannet. Hva kan det være, og hvorfor dukker det opp sånn plutselig? Jeg mistenker at dette vil gå helt galt, og selv om det som sagt er kona sitt prosjekt, så klarer jeg ikke helt å ikke involvere meg litt.

Sverddrageren og sølvhaien ser helt friske ut, og de spiser også greit. Ingen av scalarene har vært videre interessert i å spise, og nå ser det som sagt litt dårlig ut med den andre også.

I morgen er det en uke siden fisken ble satt i karet, og det er kanskje på tide å skifte ut en tredjepart av vannet. Er det slik å forstå at tilsetningsstoffer bryr vi oss ikke med, det er bare å temperere vannet først, og deretter tømme det forsiktig i karet?

Hvordan bør filteret se ut? Det ser ut som om det er noe slags soppgreier på toppen av det. Er det normalt? Jeg vedlegger et bilde av det, fint om noen kan si noe om det.


mvh
-Øyvind
Jeg har en Juwel 240 liter, så jeg har mer eller mindre samme filtersystem, bare større utgave. Mitt ser definitivt ikke sånn ut! Mitt er lysebrunt av farge. Jeg vet ikke hva det der er men...hvordan lukter det? Et "normalt skittent" filter (eller hvertfall den hvite filtervatten) skal lukte omtrent som vanlig jord.
Mikkel Thorkildsen
Det eneste jeg kansje kan pirke på er at strømmen ut av filteret kan være litt svak, men ellers synes jeg alt funker veldig greit!


Skulle dette være problem tror jeg selve "propellen" kan byttes ut til en større.
Nå har jeg luktet nedi filterboksen, og det lukter omtrent som når du åpner en sekk med plantejord.

Dette er helt normalt. Men jeg ville ha fjernet den vatten på toppen, det gir bedre gjennomstrømning i filteret. Har fjernet min, og har ikke merket noe forskjell i sikten i vannet.
Mikkel Thorkildsen
Hei Øyvind! Har du i tillegg 5 pygme pansermaller og noen neontetra har du et fint akvarie spør du meg! Kansj emed et par guppy eller platy. Enkelt og greit!! Mikkel


apropos corydoras... jeg synes jeg så grov grus i karet ?
Stina Engerud
[QUOTE=Mikkel Thorkildsen]Hei Øyvind! Har du i tillegg 5 pygme pansermaller og noen neontetra har du et fint akvarie spør du meg! Kansj emed et par guppy eller platy. Enkelt og greit!! Mikkel


apropos corydoras... jeg synes jeg så grov grus i karet ?
Ja, det er grov grus. Men corydoras er det vel ingen som har nevnt før deg? Antar det betyr at disse ikke er happy med grov grus. Men hva med ancistrus? Takler disse grov grus?
corydoras = pansermaller, jeg som ikke leste teksten godt nok

corydoras (ofte forkortet til "coryer") er ikke spesiellt glad i grov skarp grus da de har barter rundt munnen som de bruker til å lete etter mat etc.
disse bartene blit oftest slitt ned hvis fisken går på feil underlag og kan føre til problemer med matsøk etc.

jeg har et par stakkarer som jeg overtok av ren medlidenhet som var totalt uten barter men etter de har gått en stund i sandkaret mitt nå så ser jeg at bartene begynner å vokse ut igjen.

ancistrus tror jeg takler det meste, dise er også gode algespisere. ottoene som det blir opplyst om her er også utmerkede algespisere men hos meg så har jeg mest sett de på planter, ikke så mye på glasset.
disse trives også best i en stim på 4-5 stykker og oppover.
Da jeg hadde ottoer, var de faktisk mest på glasset, ivrige som bare det!

Det fine med ottoer i forhold til ancistrus, er at de ikke blir større enn 5 cm, så du kan ha flere av dem i en 54-liter.
Hei Øyvind!

Dette blir råd fra en fersking til en annen...

Har selv gått gjennom mye av det du beskriver. Man gjør nok en del feil i starten... Skjønner godt ditt dillemma i forhold til at du har kjøpt fisk til barna, og at det ikke er lett å forklare dette til dem. Det er klart at noe må gjøres. Hva, må dere finne ut av selv... Jeg hadde nok endt med et større kar og valgt å bruke 54 literen til karantenekar for ny fisk, eller som yngelkar (Litersyken er svært smittsom, så det går nok den veien likevel... )Jeg ville ventet med å putte mer fisk i karet til det har gått i noen uker, og dere er sikre på at systemet fungerer godt. Tiden ville jeg brukt til å lese og planlegge hva jeg ville ha i karet. Det finnes masse flott fisk man kan ha i et kar på 54 l. Algespiser av et eller annet slag er et "must". Dere finner mange gode alternativer i fiskebasen. Kjøp et par snegler og flere planter. Etter hvert kan ei reke eller to være et morsomt innslag. Det viktigste er å ta tiden til hjelp og bruke den til å planlegge hva dere vil ha i karet. Ta guttene med på planleggingen, så kan dere kanskje til og med få dem med på et fiskebytte. Lykke til
Det ligger vel muligens an til at vi anskaffer en algespiser, og leverer tilbake de tre andre fiskene. Så spørs det om vi ikke skal ta kontakt med vår lokale akvarieklubb, og stikke innom på klubbauksjonen om en drøy uke og se hva vi eventuelt kan ende opp med der.

Den eldste av guttene har sagt at det er greit for ham, så får vi jobbe litt med minstemann. Han er et følelsesmenneske av uante dimensjoner..

Da har vi levert tilbake fiskene. På butikken skjønte de absolutt ikke hvorfor, men godtok det under tvil, og vi fikk bare tilgodelapp for to av fiskene, siden scalaren var litt slapp.

Nå skal det sies at vi egentlig heller ville hatt pengene igjen, men vi kan vel bruke tilgodelappen på en malle eller noe på denne butikken, selv om vi ikke kommer til å handle mer der.

Uansett flott at det løste seg! Du kan jo bruke pengene på fiskemat eller noe slikt?!

Mikkel
Ja. Vi får se. Uansett må vi vel nå vente en stund før vi har fisk oppi igjen, antar jeg. Det ble også skiftet ca 40% av vannet nå, og plantene ble tatt opp for å fjerne pottene og vatt, siden ingen hadde fortalt kona at hun skulle gjøre det.

Flott at dere fant ut av det Barn med følelsene utenpå, vet jeg alt om...

Dere kan godt putte oppi et par hardføre fisker over helgen. Det vil bare sette fortgang i "modningsprosessen". Et par Guppyer er etter min mening ideelt. Jeg hadde også en snegle i tidlig. Den spiser en del alger og annet uønsket materiale. Ellers vil jeg anbefale dere å ta tiden til hjelp, ellers kan dere ende med å fylle karet med fisk som dere etter en tid angrer på. Et kar på 54 liter er ikke stort, og det finnes så utrolig mye fin fisk
;-D
Synes det er utrolig bra at du skjønte at noe var feil så fort!
Hva sier kona om prosjektet nå da? Håper ikke hun har mistet lysten på hobbyen.
Det beste rådet er nok, som alt som omhandler levende dyr; informasjon først, tenke og deretter kjøpe

Ser at flere har nevnt guppy som forslag til ny fisk. Kulturguppy er en morsom fisk for barna fordi de kan skille fiskene fra hverandre hvis man kjøper ulike farger, og fordi de føder levende unger, dvs eggene klekkes i det de klemmes ut av hunnen. Husk at hannen kan være litt pågående, så det bør alltid være flere hunner pr han.
Det er mange som har guppy-yngel til salgs, så her kan du spare mye penger på å kjøpe privat. Ofte er hjemmeavlete mer hardføre også.

Gå på nett og vis yngstemann masse flotte guppybilder!

Lykke til!

Hilsen Kirsti
Da har akvariet stått tomt siden lørdag, og tiden er brukt til å fundere litt på hva som skal oppi. I dag er det to planter, og det er nok litt lite. Den ene av plantene har også fått noe som antakelig er brunalger på seg, men det er vel neppe så mye å gjøre med. Vi har nok hatt lyset på for lenge (over 12 timer), så det har vi kuttet ned på. Et spørsmål melder seg likevel i den forbindelse. Hvordan bør vi ha på lyset i forhold til det normale dagslyset? Om vi f.eks skrur på akvarielyset kl 12:00 og av kl 22:00, så blir det 10 timer, men akvariet har jo i prinsippet hatt en lenger dag på grunn av dagslyset i stua (ikke direkte sol).

Vi bør nok putte oppi et par-tre planter til, kan disse settes oppi samtidig (mens fiskeposen flyter for å temperaturstabiliseres) med fisken, eller må vi ta to turer til butikken, en for å kjøpe planter og en for å kjøpe fisk?

Planen for fisk er omtrent som følger:

2 stk små ancistrus til "vaktmestre"
2-3 SAE som vaktmesterassistenter (eventuelt)
3-5 sebrafisk
3-5 platy

Tenkte å ta dette stegvis, og begynne med ancistrusene og sebrafisken for å se hvordan det går. Høres dette ut som en god plan? For mye fisk på 54 liter?

Vi har grov grus i akvariet, takler disse fiskene dette?

Et siste spørsmål: Er det noen som har erfaring med Tysvær Zoo? Kan vi stole på denne butikken? Så langt jeg kan se er dette den butikken med størst utvalg i fisk i dette distriktet.


Jeg synes det høres greit ut, du kan jo evnt spe på med flere sebrafisker etterhvert.
Er ikke de en stimfisk..?

Planter kan du sette i når som helst!

Og jeg mener det (nesten) aldri kan bli for mange planter.
Når det gjelder Tysvær zoo så har de godt og bredt utvalg av fisk. Men når det gjelder de fiskene du er på jakt etter så vil jeg anta at du finner de i "alle" butikkene, nå vet jeg ikke hvor du var så uheldig... men jeg ville anbefale Zoo Garden i Sentrum, hyggelig betjening med gode kunnskaper om akvariehold. [/URL]
Når det er sakt, så har jo haugaland akvarieklubb auksjon mandag 3/4 (som du vet) og der er det helt sikkert planter, fisk og annet du kan ta med deg hjem.
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap