Jippi, Indianergobyene har lagt egg =)) (side 2)

Hei !

Dessverre hadde jeg ikke tid til å oppdatere tråden før nå. Vell, klekkingen har ennå ikke skjedd, og det begynner å tære på tolmodigheten min =( Hver morgen titter jeg inn i røret, men hver gang blir jeg skuffet, for det tar visst lengre tid for eggene å klekke enn det jeg har lest på nettet, hmmmmmmmm =(

Men en ting er sikkert jeg kan se ungene inni alle eggene Spesielt er det ett egg som jeg følger med på, og det henger rett ned fra "taket" midt i røret. Jeg kan tydelig se at yngelen har blitt større inni egget, for snart er det ikke så mye plass til det der lenger. Derfor "tror" jeg at eggene vil klekke i løpet av helgen. Det er jo ikke lett å vite hvor lang tid klekkingen vil ta, særlig når du aldri har hatt Indianergoby før

Nå har jeg funnet denne linken [/URL] som sier at eggene klekker etter 6-10 dager. Så jeg får se om den infoen stemmer mer enn annen misvisende info som jeg har funnet på nettet.

Indianergoby-pappen var tidlig i dag igjen på en av sine turer rundt omkring i 28 literen.

Mikkel =))
Tusen takk for mailen, det var veldig mye info på den =))
Hvis jeg lurer på noe vil jeg nok sende deg en ny mail angående killiene =))

Oppdatering følger =))

Mvh Maren =))
Endelig er jeg blitt "bestemor" til Indianergoby-yngel
JIPPI !!!!!!!!!!!!!!

J dag morges tittet jeg inn i 28 literen, og hva fikk jeg se der, jo 3 ørsmå yngel =)))))))))))))))

Klekkingen var over for ca. 1 time siden, og da fjernet jeg pappaen deres.
Yngelen er vell bare 3 mm store, så det er ikke så lett å se dem.

Jeg kommer til å mate dem med infusorier, avskallet artemia og nyklekket artemia fremover.

Dessverre så vet jeg ikke nøyaktig antall yngel, men det ligger vell på mellom 30-40 stk.

Mvh Maren =))
Gratulerer Det tok tid, lenger enn antatt, gjorde det ikke? Men nå er det endelig skjedd. Grattis!
Mona o =))
Tusen takk, Mona o =)))))))))))))))))

Jo, det er riktig, Mona o Dessverre fant jeg motstridende info vedrørende lengden det tok fra eggene ble lagt til de klekte =(
En plass stod det at det tok 48 timer, en annen plass stod 4-6 dager, mens en tredje plass stod det at det tok 6-10 dager.
Hos meg tok det 9 dager fra eggene ble lagt til de klekte.

Mvh Maren =))
Munda =))
Tusen takk, Munda =))))))))))))))

Mvh Maren =))

Så morsomt!
Hold oss oppdatert
May Conny =))
Hei, MC =))

Ja, det er moro å få yngel på en art man aldri har hatt før

Jeg skal oppdatere denne tråden, ja

Mvh Maren =))

Hmm.. hvor kom mitt fulle navn fra?
Tilogmed stavet rett
MC ;)
Heia !!

Navnet ditt skrev du i en tråd for lenge siden. Jeg har veldig god hukommelse )))

Så bra at jeg skrev navnet ditt rett =))

Mvh Maren =))

Godt du husker mer enn meg iallefall
MC ;)
Heia =))

Ja, jeg har en tendens til å huske navn, mens andre ganger svikter hukommelsen helt

Godt at noen har bra hukommelse

Unnskyld meg, men denne tråden har sport av "litt" nå =))
Håper det ikke gjør noen ting

Mvh Maren =))
Indianergoby-yngelen er ca. 3 dager gammel nå =))
Hei =))

Indianergoby-yngelen er som sagt 3 dager gammel nå, og de ligner små mini-nåler. Nei, en bedre beskrivelse kommer jeg ikke på i farten *flirer* =)))))))))))))
Søndag kveld begynte jeg å klekke artemia, og natt til tirsdag puttet jeg den første ladningen med artemia oppi 28 literen. Yngelen kom sakte men sikkert frem, og en time senere svømte de rundt med ørsmå, oransje mager. Siden da har de fått nyklekket artemia opptil 6 ganger om dagen.

Ifølge informasjon på nettet er Indianergoby-yngelen svært vare for dårlig vannkvalitet, og derfor må man daglig ta små vannbytter. Det har jeg begynt med nå.
Yngelen vokser veldig sakte, og de forblir gjennomsiktige de første 3 månedene, men så farger de ut.

I går kveld oppdaget jeg plutselig både vannlopper og planarier i 28 literen. Disse 2 "fråtseartene" skyldes nok min overforing av Indianergoby-yngelen + matrester som ligger igjen etter de voksne Indianergobyene. 4 tigersnegler ble ansatt som renholdsarbeidere.

Tråden oppdateres jevnlig =))

Klemz Maren =))






Indianergoby-yngelen er nå nesten 9 dager gammel :)
God kveld !!

Her er en liten oppdatering !
Man kan vell si at det ikke er noe nytt under solen

En ting er sikkert yngelen har tydelig vokst, og det er jo bra =))))
Jeg begynte å gi dem nyklekket artemia, og det likte de veldig godt =) PS ! De skal få en ny ladning med artemia i morgen (hihi, snakk om yngelsnop da ) (ler). Men en ting er sikkert de er ikke noe glade i avskallet artemia, så det får jeg vente med å gi dem. Et annet for som jeg skal prøve er noe pulver er av slag. Det skal jeg gi dem i morgen. Dessverre husker jeg verken merket, eller navnet på maten

Ellers så skal de på flyttefot i morgen. Deres nye bolig er en 19 liter som i tillegg til 28 literen jeg har blir det andre karet på nattbordet mitt. Jeg regner med å bruke en halvtime på flyttingen. Forhåpentligvis tar ikke yngelen skade av det, men det blir et svare strev å flytte/fange dem.

Nå har jeg endelig funnet et material som er finmasket nok, sånn at yngelen ikke går rett igjennom håven. Tenk at man kan bruke knestrømper til å fange fisk/yngel med. Ideen er ikke dum nei =))

Ny oppdatering kommer i morgen, når jeg har flyttet dem til 19 literen =))

Mvh Maren =))
Så fint at det går bra så langt!
Mine nekter å legge egg!

Mikkel
Er det umulig å få tatt bilde av dem...? Er de for små og gjennomsiktige enda..?
akvafreak
Deres nye bolig er en 19 liter som i tillegg til 28 literen jeg har blir det andre karet på nattbordet mitt.


Høres kjempekoselig ut!! Dere ligger vel og prater utover halve natta da, tenker jeg!
Mikkel =))
Hei, Mikkel !!

Ja, alt går veldig bra her, Mikkel =))

I hvilket kar er det du har de Indianergobyene som ikke vil legge egg ??

Hvordan er innredningen ??

Pvc-rørene mine er alle lyse i fargen, og de er 10-11 cm lange.
Jeg har 4 slike rør, 2 med en diameter på nesten 3 cm, mens de 2 mindre har en diameter på 1.5 cm. Indianergobyene har lagt sin elsk på de tynneste pvc-rørene )

I tillegg har jeg noen små terrakottapotter som jeg har snudd opp ned. Det var i en av disse de la egg den første gangen =)) Men det var ikke vellykket, dessverre =(

Rett før mine la egg forte jeg dem med massssssse frossne, svarte mygglarver =))
Hvilket for gir du dine Indianergobyer ?

Mvh Maren =))
Mona o =))
Heia, Mona =))

Hadde jeg bare hatt rett kamerautstyr så hadde jeg garantert tatt bilder av Indianergoby-yngelen =))

Nå ligner iallefall ikke yngelen på små mini-nåler lenger

Hvis du tar en nyklekket Sverddrager, og deler den på langs (fra hodet til hale), så er det vell så store Indianergoby-yngelen er nå =))

Klem Maren =))
Munda =))
Heia, Munda !!

Ja, vi ligger å planlegger neste dags formeny )

I tillegg spør jeg dem om de har noen andre ønsker For eksempel tynning av planter el.l )))))

Klemz Maren =))
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap