Palettciklider (side 2)

Så koselig lesning!
Og de så farverike og fine ut.

Hans Rune, jeg mener det er vanskelig å se før lek, men et tegn er jo om de jager hverandre masse.
Det er ikke bra.
Men jeg er ikke sikker så kanskje jeg blir koorigert her
Hans Rune Bø
Har et forhåpentligvis par av disse jeg også, flotte fisker! Men hvordan vet man egentlig at de har dannet par? Vet man det på noen måte før de leker?

Når de har dannet par,så har begge sterke farger, selv om de jager hverandre.

Hunnen vil dempe hans aggresjon ved å bøye magen mot han.

De vil følge hverandre rundt i karet og spise litt her og der i nærheten av hverandre.

De vil også sjekke ut hulrom og andre mulige ynglesteder.

Du ser det egentlig ganske godt. Mest på fargene
Da er det nok ikke noe ennå nei...Hannen er ganske sløv i fargene, hunnen har bitelitt rødfarge, men ikke mye. Hvor store er de forresten når de er kjønnsmodne?
Det vet jeg ikke. Størrelse har mye med oppvekstforhold å gjøre. Når de er kjønnsmodne har mere med alder å gjøre.

Din hun er nok snart kjønnsmoden siden hun er rosa i buken.

Kan være at de ikke liker hverandre noe serlig.
Eller at de har vert i samme kar lenge før de ble kjønnsmodne.

Jeg pleier å ha to jeg vil avle på fra hverandre helt til jeg vil parre de. Har sett at de ikke blir så lett interessert i hverandre hvis bor i samme kar fra de er små(selv om de ikke er i slekt).

Har du kjøpt dem i samme butikk samtidig er det stor sjanse for at de er søsken. De parrer seg alikevell,men du får ikke den stormkurtisen som to som ikke kjenner hverandre fra før.

Har du et ekstra kar kan det vere lurt å ha de fra hverandre en stund.

Kjerlighet fra første blikk fungerer for paletter
De ble kjøpt samtidig i samme butikk og hadde gått i samme kar ja. Jeg har dessverre bare ett kar (foreløpig). Men så var det den litersyken da! Jeg har dessverre mistet mange fisker under oppstarten, så akkurat nå er jeg i grunnen glad hver morgen når jeg ser de er i live
Hans Rune Bø
De ble kjøpt samtidig i samme butikk og hadde gått i samme kar ja.

Mine to turtelduer gikk også i samme kar i butikken. De var like store da jeg kjøpte dem, ca 3cm. Kjærligheten uteble helt til hannen hadde vokst seg en del større enn hunnen...men da ble det liv i leiren!
Han er nå en riktig staselig kar på ca 9cm...mens hun er ca det halve.
De leker å legger egg på løpende bånd. Jeg har levert 3 stk avkom til den lokale dyrebutikken, og har nå 9 "tenåringer" gående for framtidig leveranse...disse er nå ca 2-3cm.
Foreldrene er allerede i gang med neste kull.....
Rose U
[QUOTE=Hans Rune Bø]Har et forhåpentligvis par av disse jeg også, flotte fisker! Men hvordan vet man egentlig at de har dannet par? Vet man det på noen måte før de leker?

Når de har dannet par,så har begge sterke farger, selv om de jager hverandre.

Hunnen vil dempe hans aggresjon ved å bøye magen mot han.

De vil følge hverandre rundt i karet og spise litt her og der i nærheten av hverandre.

De vil også sjekke ut hulrom og andre mulige ynglesteder.

Du ser det egentlig ganske godt. Mest på fargene

Ja, det er sånn mine oppfører seg nå om dagen. Hannen småjager hunnen litt, mens hun bøyer kroppen sin når han bli nærgående. Ellers svømmer de rundt - ofte ganske nær hverandre og spiser i sanda. De er veldig opptatt av kokosnøtta og styrer mye der for tiden, i går var de mye blant røttene. Blir spennende å se om noe skjer og hvor de eventuelt til slutt finner ut at de vil yngle.
Rose U
Har du kjøpt dem i samme butikk samtidig er det stor sjanse for at de er søsken. De parrer seg alikevell,men du får ikke den stormkurtisen som to som ikke kjenner hverandre fra før.

Jeg kjøpte jo mine i samme butikk der de gikk i samme kar, hm ... kanskje derfor jeg ikke fikk noen "reaksjon" annen enn jaging før de hadde vært adskilt i nesten en uke? Kanskje de rett og slett hadde glemt hverandre i løpet av den tiden ...

Det jeg også synes er så rart er at hannen har blitt utrolig GRÅ i hele kroppen etter at hunnen kom i karet. Den mørke stripen vises nesten ikke. Men buken er rosa. Hunnen derimot er ganske lys i kroppen med den mørke streken midt på.
Mine paletter
Jeg kjøpte meg også paletter for et par dager siden. Jeg har dem i det største lille akvariet mitt (60 liter), og han jager henne vekk så ofte han kan. Han er fargesterk og sjefer mye over guppyene og ottoen som de deler plass med. Hun er tidvis ganske blek, men det hender at hun får litt sterkere farger. Rosa buker er det dessverre ganske dårlig med. Kjøpte dem forresten i samme butikk.

Jeg vurderer å skille dem ad en periode, da jeg ønsker at de skal danne par, men det eneste stedet jeg eventuelt kan ha den som da flyttes er i en 24-liter. Det syns jeg er veldig lite plass, men kanskje dama klarer det i noen dager? Har noen god råd til meg blir jeg veldig glad for å høre dem!
dnusim
Jeg kjøpte meg også paletter for et par dager siden. Jeg har dem i det største lille akvariet mitt (60 liter), og han jager henne vekk så ofte han kan. Han er fargesterk og sjefer mye over guppyene og ottoen som de deler plass med. Hun er tidvis ganske blek, men det hender at hun får litt sterkere farger. Rosa buker er det dessverre ganske dårlig med. Kjøpte dem forresten i samme butikk. Jeg vurderer å skille dem ad en periode, da jeg ønsker at de skal danne par, men det eneste stedet jeg eventuelt kan ha den som da flyttes er i en 24-liter. Det syns jeg er veldig lite plass, men kanskje dama klarer det i noen dager? Har noen god råd til meg blir jeg veldig glad for å høre dem!

Dette høres jo veldig ut som min historie, og for meg var det veldig vellykket å skille de noen dager (tror det var fem). Jeg hadde jo også kjøpt de i samme butikk hvor de gikk i samme kar, og hannen jaget hunnen konstant da jeg hadde de i mitt kar. Jeg hadde hannen i et større kar, og planen var egentlig at han skulle flytte tilbake til henne, nå ble det til at jeg hadde hunnen i hans kar noen dager senere og da var det kjærlighet ved første blikk. Nå lever de veldig harmonisk sammen, selv om de ikke har ynglet ennå. Begge er fine og røde.

En 24-liter er jo ikke store plassen. Har du annen fisk der? Jeg vil tro hun kan klare seg der alene noen dager uten problemer. For meg var en adskillelse på fem dager nok for å skape søt musikk, så det er jo ikke snakk om mange dagene.

Hvis de begynner å yngle i 60-literen etterhvert bør du følge med guppyen. Palettciklider kan visst bli temmelig aggressive når de yngler, og guppy har nok ikke så mye å stille opp med mot en palettciklide med forelderinnstinkt. Det kan sikkert gå bra, siden guppy helst holder seg til overflaten, mens palettciklider like seg nær bunnen, men sikkert lurt å holde et ekstra øye med dem.

Lykke til!
Ir
[QUOTE=dnusim]Jeg kjøpte meg også paletter for et par dager siden. Jeg har dem i det største lille akvariet mitt (60 liter), og han jager henne vekk så ofte han kan. Han er fargesterk og sjefer mye over guppyene og ottoen som de deler plass med. Hun er tidvis ganske blek, men det hender at hun får litt sterkere farger. Rosa buker er det dessverre ganske dårlig med. Kjøpte dem forresten i samme butikk. Jeg vurderer å skille dem ad en periode, da jeg ønsker at de skal danne par, men det eneste stedet jeg eventuelt kan ha den som da flyttes er i en 24-liter. Det syns jeg er veldig lite plass, men kanskje dama klarer det i noen dager? Har noen god råd til meg blir jeg veldig glad for å høre dem!

Dette høres jo veldig ut som min historie, og for meg var det veldig vellykket å skille de noen dager (tror det var fem). Jeg hadde jo også kjøpt de i samme butikk hvor de gikk i samme kar, og hannen jaget hunnen konstant da jeg hadde de i mitt kar. Jeg hadde hannen i et større kar, og planen var egentlig at han skulle flytte tilbake til henne, nå ble det til at jeg hadde hunnen i hans kar noen dager senere og da var det kjærlighet ved første blikk. Nå lever de veldig harmonisk sammen, selv om de ikke har ynglet ennå. Begge er fine og røde.

Ja, jeg syns historiene våre var veldig like!

Ir
En 24-liter er jo ikke store plassen. Har du annen fisk der? Jeg vil tro hun kan klare seg der alene noen dager uten problemer. For meg var en adskillelse på fem dager nok for å skape søt musikk, så det er jo ikke snakk om mange dagene.

Det er i utgangspunktet to mollyer, en ensom platy og en otto der. Ganske god plass og mye planter, men lite gjememsteder. Jeg får i så fall lage ei kokosnøtthule eller to til. I tillegg er det fire små guppyungdommer der nå, jeg vil gjerne krysse dem. Men fisk kan jo eventuelt flyttes over til 60-literen.

Ir
Hvis de begynner å yngle i 60-literen etterhvert bør du følge med guppyen. Palettciklider kan visst bli temmelig aggressive når de yngler, og guppy har nok ikke så mye å stille opp med mot en palettciklide med forelderinnstinkt. ;) Det kan sikkert gå bra, siden guppy helst holder seg til overflaten, mens palettciklider like seg nær bunnen, men sikkert lurt å holde et ekstra øye med dem. Lykke til!

Takk!

Jeg trenger større akvarium... Blir nok en ordning seinest i august, i og med at utbetalingene fra lånekassa er større første måned i semesteret...
Jeg ville i hvertfall gjort et forsøk med hunnen i det lille i noen dager.

Hehe, ja for studenter med litesyken skulle det helst vært august og januar hver måned. Dessverre blir mesteparten av det ekstra jeg får spist opp av dyre skolebøker, men kanskje jeg klarer å knø inn enda et akvarie i augustbudsjettet??

Kan nå meddele at etter at de to palettene mine har passet hulen sin vel og bra i 7-8 dager nå fikk jeg i dag et lite glimt av noen knøttsmå yngel ved utgangen av hula. Så nå har de blitt lykkelige foreldre, til tross for at de ikke ville ha så mye med hverandre å gjøre for en måned tid siden. Flinke å passe på er de, og innad har de ikke hatt noen konflikter foreløpig.
Ja, var til og med din idè å separere dem litt, og det funket strålende her i alle fall!

Skikkelig "høneforeldre" disse. Det er ikke mye jeg får se av yngelen,så snart de nærmer seg huleutgangen blir de straks plukket opp og spyttet inn i igjen.

Men jeg regner med de lar de komme ut om ikke så lenge da. Jeg er jo spent på hvor mange de har klart å produsere.

Det rare var at hannen var jo helgrå i fargen en stund. Etter at jeg satt en ny "pulje" med fisk, fikk han tilbake "normalfargene". Altså lys med en stripe, og like etter la de eggene.
Jeg tok ut hunnen i 5 dager, satte henne i 24-literen og satte guppyene over i 60-literen. Når jeg satte henne tilbake dannet de par med en gang, skikkelig røde på buken, artig!

Nå, ca ei uke etter jeg puttet dem sammen igjen, er hannen min også helgrå...
Merkelig det de rmed gråfargen! Aner ikke hva den kommer av.

I dag kom mine ut med yngelen, det var mange! Mange fler enn jeg forventet, da det jo er første gangen deres. Minst 50 var det! Så får vi se hvor mange som klarer å leve opp. Må jo være noe å holde styr på, selv om de er veldig flinke.
Hmm.. hannen min er fremdeles grå, men han hadde "skikkelige" palettfarger, altså lys med mørk stripe, for et par dager siden da jeg putta noen nye steiner og ommøblerte litt i akvariet. Når jeg var ferdig med å rote i karet blei han helgrågrå igjen.
Unger
Palettene mine ville visst ikke lage unger mens jeg var i nærheten, men nå har jeg vært borte fra dem i litt over ei uke, og fikk nettopp melding av samboeren min om at det var kommet minst 20 små. Jippi, gleder meg til å komme hjem igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap