Gul palettciklide (side 2)

Da er det nok egg i hula.

Hun er inne i hula og vifter friskt vann over eggene i ca 3-4 dager.

Han er da på vakt utenfor og passer på.

Når barna er klekket, tar foreldrene yngelen ut for å beite om dagen. (paletter er altetere, og de eter en god del alger)

De vil ta de inn om natta, så det er fint om lyset kan slåes av gradvis eller at du kan ha på en liten nattlampe på den første tiden etter at barna er tatt med ut.

Husk på at de bærer de i munnen når de skal flyttes langt og fort. De spiser de ikke,selv om det ser slik ut.
Liss Nilsen
Når jeg søker på gul palettciklide,finner jeg dette navnet: Pelvicachromis taeniatus, som igjen leder meg til smaragdciklide??

Et bevis på at populærnavn aldri helt er til å stole på Gul palettciklide og Smaragdciklide er to nordiske populærnavn på P. taeniatus og det finnes sikkert flere også...

Butikker, grossister og oppdrettere har det for seg å finne på de utroligste navn for i det hele tatt å få solgt "varene" sine. Det byr gjerne på problemer for den jevne akvarist å finne riktig info om arten.

Så det kan altså være lurt å lære seg de vitenskapelige navnene på, i det minste sine egne fisker, og gjerne fisk en er på jakt etter
Jeg kjøpte meg 4 palettciklider på fredag, skal være 2 av hvert kjønn, de to minste er ganske unge enda, så de har ikke så mye farger enda. Men de to største er helt nydelige å se på, både ho og han. Flotte farger på de begge.. Har kikket en del på de i dag, og ho store står nesten å dirrer/vibrere når hanen er i nærheten av henne.. Er dette lek? Det er nesten akkurat som jeg syns ho er blitt litt tykkere i løpet av de to dagene jeg har vært bortreist nå. Kan det være ho har egg på gang tro? Ser han har vært til å gravd litt under ei rot i dag, kan være det bare er leting etter no godt å spise.. Hadde vært innmari moro å fått yngel på de, men jeg er så pass fersk, og aldri hatt disse før så jeg vet liksom ikke hva jeg skal se etter, hvordan de oppfører seg under lek og slikt..

Hysteria: Ja, når hun står og dirrer mot hannen er det tegn på lek. De legger sikkert egg snart. Mine la egg ca. to uker etter de begynte å leke.
Har funnet et palettbarn:))
Etter hjemkomst fra ferie oppdaget jeg at palettene mine har fått barn!!Og jeg som studerte dem i timesvis hver dag før ferien for å sjekke om det ble avkom.Neida,de ventet til jeg var borte...
Jeg tror dem bare har 1 barn,dem bor ikke i hule heller,men mellom planter og hornblad.Foreldrene passer veldig godt på den lille.
De fikk en fin kokosnøtt hos meg med en syltynn åpning nederst som de først flyttet inn i,men den har en 10 cm lang praktbotia overtatt

Måtte bare dele med dere,håper sterkt at denne lille nussetussen vokser opp
Liss Nilsen
Etter hjemkomst fra ferie oppdaget jeg at palettene mine har fått barn:)!!Og jeg som studerte dem i timesvis hver dag før ferien for å sjekke om det ble avkom.Neida,de ventet til jeg var borte... Jeg tror dem bare har 1 barn,dem bor ikke i hule heller,men mellom planter og hornblad.Foreldrene passer veldig godt på den lille. De fikk en fin kokosnøtt hos meg med en syltynn åpning nederst som de først flyttet inn i,men den har en 10 cm lang praktbotia overtatt:) Måtte bare dele med dere,håper sterkt at denne lille nussetussen vokser opp:)

så tøft bilder?
Nå er den ikke mer*vræææl*
Så-så, Liss, de vil sikkert legge flere egg snart!! Men klart, det er veldig leit dette her!
Jeg har anskaffet meg to vanlige paletter også.De leker ikke,og de hvite er bare sinte på hverandre etter at yngelen deres forsvant.Hun hvite er heeelt hvit,når hun var ny var hun full av farger.Hannene måler litt krefter med hverandre,men holder seg vanligvis på hver sin side av karet.Så nå har jeg 4 paletter som ikke leker....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap