- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Skiftet vann - ble grått - fiskene dør, hvorfor er vannet grått? (side 2)
Skiftet vann - ble grått - fiskene dør, hvorfor er vannet grått? (side 2)
Postet 13.06.06 kl 00:31
Karl Inge SDumt spørsmål kanskje, men du tappet kaldt vann? Kankje ikke alle som er klar over at man ikke skal tappe varmt vann fra springen til akvariet... Bøtte skikkelig rengjort?
Jeg bruker en JBL in & out, og jeg tapper alltid vann rett fra krana.
Jeg fyller på med ganske kaldt vann, men ikke 100% kaldt vann.
Har ikke hatt noen problemer med det enda i allefall.
Postet 13.06.06 kl 00:53
Kristel AngellJeg hadde dette problemet en gang, og jeg trodde det skyldtes mye klor i vannet. Det var før jeg var klar over at jeg måtte ha i sånn som glør springvann bra for fiskene...
Vel.. *kremt*.. du mener Aqua-safe/lignende?
Dette er noe som i allefall jeg mener er tull å bruke her i Norge hvor vannet er så rent.
Det er nok ment for andre steder hvor det er klor og mer metaller i vannet.
Jeg bruker det aldri.
Tipset til innlandskrabba var bra!
Kontakt kommunen, og skulle det være noe slikt som medfører klor er kanskje aqua- safe en løsning.
Eller å "lufte" (la vannet stå i bøtte over natta) vannet før man heller det i karet.
Postet 13.06.06 kl 00:55
Postet 13.06.06 kl 13:45
Kristel AngellJa, var vel aqua-safe jeg mente. Her er det ganske mye klor i vannet da, så jeg må nok bruke det! ;)
Om det er mye klor i vannet, er det nok en fordel å fjerne dette før man har det i karet.
Aquasafe er ett alternativ til dette, men det finnes andre måter.
En balje\ bøtte som man kan la vannet stå å lufte i, er like effektivt. I tillegg får vannet temperere seg til romtemperatur.
Bruker selv 30L vinbøtter, og en slik holder i massevis til deg.
Fyller disse med vann dagen før vannbytte, og tilsetter det som skal til for å justere verdiene dit dem skal i samme slengen.
Kan derfor fylle vann i karene, som er noenlunde rett temp (fremdeles lavere enn akvarievannet, og trigger derfor til lek (som om de fiskene jeg har trenger å overtales til å leke, da), og har riktige verdier med en gang.
Slipper også å risikere at det er brukt klor for å rense vannet (stort sett kun rensing med UV og marmorfilter, men av og til klorer dem også).
Sparer ganske mye penger på å gjøre det slik, kontra å bruke litervis med aquasafe
Postet 14.06.06 kl 17:07
Frank Angell[QUOTE=Kristel Angell]Ja, var vel aqua-safe jeg mente. Her er det ganske mye klor i vannet da, så jeg må nok bruke det! ;)
Om det er mye klor i vannet, er det nok en fordel å fjerne dette før man har det i karet.
Aquasafe er ett alternativ til dette, men det finnes andre måter.
En balje\ bøtte som man kan la vannet stå å lufte i, er like effektivt. I tillegg får vannet temperere seg til romtemperatur.
Bruker selv 30L vinbøtter, og en slik holder i massevis til deg.
Fyller disse med vann dagen før vannbytte, og tilsetter det som skal til for å justere verdiene dit dem skal i samme slengen.
Kan derfor fylle vann i karene, som er noenlunde rett temp (fremdeles lavere enn akvarievannet, og trigger derfor til lek (som om de fiskene jeg har trenger å overtales til å leke, da), og har riktige verdier med en gang.
Slipper også å risikere at det er brukt klor for å rense vannet (stort sett kun rensing med UV og marmorfilter, men av og til klorer dem også).
Sparer ganske mye penger på å gjøre det slik, kontra å bruke litervis med aquasafe
Vel, jeg har skrevet feil. Er ikke KLOR som er i vannet her, men FLUOR. Det er mye fluor i vannet her. Men om det er fluor og ikke klor, funker det å bruke samme metoden?
Postet 15.06.06 kl 17:41
Er litt forskjell på klor og fluor. For den del, ganske unikt at det er mye fluor i vannet deres (lite av den sorten i det meste av vann i norge)
Siden fluor gjerne finnes i mineraler (fluor finner man uhyre skjeldent i rent format), er det vanskelig å si om du kan lufte ut denne eller ikke.
Om du derimot vet hvilken kjemisk forbindelse fluoren opptrer i, er det noe lettere å si om du i det hele tatt kan fjerne denne på en enkel måte.
Og for den del, det er garantert en del flourforbindelser selv ikke aquasafe tar seg av
Hvor mye fluor er det forresten i vannet deres?
Om du vil lære mer om denne noe spesielle gassen, finner du alt som er verd å vite på denne siden (og mer enn hva en vanlig menigmann trenger å vite\ forstå)
Siden fluor gjerne finnes i mineraler (fluor finner man uhyre skjeldent i rent format), er det vanskelig å si om du kan lufte ut denne eller ikke.
Om du derimot vet hvilken kjemisk forbindelse fluoren opptrer i, er det noe lettere å si om du i det hele tatt kan fjerne denne på en enkel måte.
Og for den del, det er garantert en del flourforbindelser selv ikke aquasafe tar seg av
Hvor mye fluor er det forresten i vannet deres?
Om du vil lære mer om denne noe spesielle gassen, finner du alt som er verd å vite på denne siden (og mer enn hva en vanlig menigmann trenger å vite\ forstå)
Postet 16.06.06 kl 17:43
Frank AngellHvor mye fluor er det forresten i vannet deres?
Jeg aner egentlig ikke. Vet bare at det er såpass at barn helst ikke skal ha av det vannet før de er nærmere to år. Så vi får gratis Imsdal vann av kommunen, til å gi barn fra 0 -1,5 år. Det er også slik at man må bruke den tannkremen med minst fluor, så det ikke blir for mye flour til de små. Men hvor mye det er, det vet jeg ikke. Men kan høre om jeg finner ut av det noe sted. Er det farlig for fiskene med fluor i vannet?
Postet 16.06.06 kl 22:10
Tviler på at det er spesielt gunstig i alle fall, med høye verdier av fluor.
Fluor er som kjent et uhyre giftig grunnstoff, som også med letthet kan være noe radioaktivt.
Tror nesten jeg ville skjekket ut om ett RO (Reversert osmose) anlegg fjerner slike greier også, og gått til innkjøp av dette.
Vannet etter slike anlegg er svært rent, alt (så og si) av partikler, mineraler og metaller fjernes. Hvorvidt det tar gass-former (eller om fluor-en er i gassform i vannet deres for den del), er jeg mer usikker på. Ta kontakt med f.eks Tor på Tropefisk, så sjekker han det sikkert opp for deg Eller send mail selv rett til en av mange produsenter av slike
Fluor er som kjent et uhyre giftig grunnstoff, som også med letthet kan være noe radioaktivt.
Tror nesten jeg ville skjekket ut om ett RO (Reversert osmose) anlegg fjerner slike greier også, og gått til innkjøp av dette.
Vannet etter slike anlegg er svært rent, alt (så og si) av partikler, mineraler og metaller fjernes. Hvorvidt det tar gass-former (eller om fluor-en er i gassform i vannet deres for den del), er jeg mer usikker på. Ta kontakt med f.eks Tor på Tropefisk, så sjekker han det sikkert opp for deg Eller send mail selv rett til en av mange produsenter av slike
Postet 17.06.06 kl 09:41
Frank AngellTviler på at det er spesielt gunstig i alle fall, med høye verdier av fluor. Fluor er som kjent et uhyre giftig grunnstoff, som også med letthet kan være noe radioaktivt. Tror nesten jeg ville skjekket ut om ett RO (Reversert osmose) anlegg fjerner slike greier også, og gått til innkjøp av dette. Vannet etter slike anlegg er svært rent, alt (så og si) av partikler, mineraler og metaller fjernes. Hvorvidt det tar gass-former (eller om fluor-en er i gassform i vannet deres for den del), er jeg mer usikker på. Ta kontakt med f.eks Tor på Tropefisk, så sjekker han det sikkert opp for deg ;) Eller send mail selv rett til en av mange produsenter av slike :)
Fluor er så reaktivt, faktisk det mest reaktive grunnstoffet av dem alle, så jeg tviler stert på at du finner fluor i naturen i noe annen form enn i saltform, fluorid. Enten i form av mineraler som feks. flusspat eller oppløst i vann som F- -ioner (i områder der det finnes fluorrike mineraler). Fluortabletter og tannpasta inneholder F- ioner, ofte fra natriumfluorid. Du kan jo sammenligne det med klorgass og klorid, det ene er giftig som fy mens den andre jo er halvparten av vanlig bordsalt.
Sjekk først med vannverket hvor mye fluor det faktisk finnes i vannet. Så kan du jo sjekke hva akvarister andre steder i verden gjør? I Norge er det vanligvis veldig lite fluor i vannet, men andre steder er det mye mere vanlig. Og så har du steder som feks. i USA hvor drikkevann blir tilsatt fluorid, pga. man ønsker bedre tannhelse.
Postet 17.06.06 kl 13:54
Endret: 17.06.06 kl 13:56