- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 20)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 20)
Satt og så gjennom bildene på kameraet, og dette bildet av en høygravid guppy-hunn skulle jeg til å slette pga blitzen ble reflektert i glasset. Men akkurat i det jeg skulle til å bekrefte slettingen, så jeg plutselig noen øyne som tittet tilbake på meg gjennom mageskinnet...! Hoppsann!
Det var det rareste....
Egentlig et ganske morsomt bilde
Se på de små guppy-yngel fjesene!
Det var det rareste....
Egentlig et ganske morsomt bilde
Se på de små guppy-yngel fjesene!
Postet 20.01.07 kl 18:22
Postet 20.01.07 kl 18:30
hehe..
ja må si meg enig...har aldri sett en så tjokk hunne før!
Du får store kull du eller..??x)
jaja...
Du får store kull du eller..??x)
jaja...
Postet 20.01.07 kl 19:48
Å komme i gang med et plantekar....
....er ikke bare-bare!
Jeg sliter med å finne ut både det ene og det andre. Blant annet må man jo ha planter!
Og hvor skal jeg skaffe disse? De lokale akvariebutikkene kan jeg glemme. De har noen fislete stilker til blodpris, og heller ikke særlig utvalg. Jeg gidder ikke kjøpe hva som helst, det er visse typer og arter jeg ønsker meg.
Så, skal jeg bruke 12 timer omtrent på å gjennomsøke alle Oslos akvariebutikker for planter nå i snøværet, kjøpe litt her og litt der og rase byen rundt? Eller skal jeg samle alt på et sted, og bestille fra nettbutikk? Ja. Det siste høres definitivt best ut!
Men så er det et annet problem... jeg har jo ingen anelse om hvilken størrelse disse plantene vil ha når jeg får dem. Klart jeg må beregne rom for planten å vokse på når jeg starter opp, men det får være grenser... da får jeg heller luke om en stund. Jeg orker ikke synet av et halvtomt kar. Jeg vil starte med mye planter (eller...bør jeg kanskje ikke ville det? . Så jeg grubler og tenker og klarer ikke helt å se for meg hvor mye planter jeg trenger. Hvor mange av den og hvor mange av den? osv.
Så sånn er det. Har kjørt meg litt fast, og skyver så fra meg problemene for jeg kommer ingen vei liksom. "Tenker på det i morgen istedet"....
Akvariet som skal startes opp med Co2 (gassflaske) og bunnlagsgjødning og hele pakka er
en 250 liter, mål: 100 x 50 x 50 cm.
Lys : 3 x 30 watt T8 + 24 w T5 (tilsammen 114 watt - for lite?)
Hvis noen plantefriker der ute leser dette *blunk-blunk*, så kunne kanskje noen være behjelpelige med å tynne ut eller fylle ut denne ønskelisten med planter?
Dette er artene jeg har lyst på, men vet ikke mengden. Antall av hver for eksempel? Og dette er vel for mange arter ? Hvem bør jeg kutte ut?
Det skal være et par høye røtter og kanskje noen avrundede steiner i karet, som kan hjelpe til å skille plantegruppene på en naturlig måte. Hvordan jeg skal beplante og innrede er greit, det har jeg klart i hodet, men det var altså antallet planter og antallet arter....
Rotala rotundifolia
Cryptocoryne walkeri (lutea)
Ludwigia inclinata var. verticillata (''Cuba'')
Cryptocoryne wendtii ''brown'' No. 109C
Alternanthera reineckii
Ludwigia repens ''Rubin'' No. 033D
Echinodorus 'Ozelot' (Green) No. 073G
Echinodorus bleheri No. 071
Echinodorus 'Ozelot' No. 073F
Microsorum pteropus 'Tropica' No. 008E
Hygrophila corymbosa ''Siamensis 53B'' No. 053B
Cryptocoryne wendtii 'Mi Oya' No. 109D
Echinodorus tenellus
Jeg sliter med å finne ut både det ene og det andre. Blant annet må man jo ha planter!
Og hvor skal jeg skaffe disse? De lokale akvariebutikkene kan jeg glemme. De har noen fislete stilker til blodpris, og heller ikke særlig utvalg. Jeg gidder ikke kjøpe hva som helst, det er visse typer og arter jeg ønsker meg.
Så, skal jeg bruke 12 timer omtrent på å gjennomsøke alle Oslos akvariebutikker for planter nå i snøværet, kjøpe litt her og litt der og rase byen rundt? Eller skal jeg samle alt på et sted, og bestille fra nettbutikk? Ja. Det siste høres definitivt best ut!
Men så er det et annet problem... jeg har jo ingen anelse om hvilken størrelse disse plantene vil ha når jeg får dem. Klart jeg må beregne rom for planten å vokse på når jeg starter opp, men det får være grenser... da får jeg heller luke om en stund. Jeg orker ikke synet av et halvtomt kar. Jeg vil starte med mye planter (eller...bør jeg kanskje ikke ville det? . Så jeg grubler og tenker og klarer ikke helt å se for meg hvor mye planter jeg trenger. Hvor mange av den og hvor mange av den? osv.
Så sånn er det. Har kjørt meg litt fast, og skyver så fra meg problemene for jeg kommer ingen vei liksom. "Tenker på det i morgen istedet"....
Akvariet som skal startes opp med Co2 (gassflaske) og bunnlagsgjødning og hele pakka er
en 250 liter, mål: 100 x 50 x 50 cm.
Lys : 3 x 30 watt T8 + 24 w T5 (tilsammen 114 watt - for lite?)
Hvis noen plantefriker der ute leser dette *blunk-blunk*, så kunne kanskje noen være behjelpelige med å tynne ut eller fylle ut denne ønskelisten med planter?
Dette er artene jeg har lyst på, men vet ikke mengden. Antall av hver for eksempel? Og dette er vel for mange arter ? Hvem bør jeg kutte ut?
Det skal være et par høye røtter og kanskje noen avrundede steiner i karet, som kan hjelpe til å skille plantegruppene på en naturlig måte. Hvordan jeg skal beplante og innrede er greit, det har jeg klart i hodet, men det var altså antallet planter og antallet arter....
Rotala rotundifolia
Cryptocoryne walkeri (lutea)
Ludwigia inclinata var. verticillata (''Cuba'')
Cryptocoryne wendtii ''brown'' No. 109C
Alternanthera reineckii
Ludwigia repens ''Rubin'' No. 033D
Echinodorus 'Ozelot' (Green) No. 073G
Echinodorus bleheri No. 071
Echinodorus 'Ozelot' No. 073F
Microsorum pteropus 'Tropica' No. 008E
Hygrophila corymbosa ''Siamensis 53B'' No. 053B
Cryptocoryne wendtii 'Mi Oya' No. 109D
Echinodorus tenellus
Postet 21.01.07 kl 06:32
Endret: 21.01.07 kl 06:36
Postet 21.01.07 kl 12:52
Snart blir det Rød Krystallreke-yngel:-)
I går kveld satt jeg og sønnen min (seks og et halvt år) og tittet på karet til de Røde Krystallrekene. Vi snakket litt om livet i karet, blant annet så vi et perfekt, tomt rekeskall som lå på bunnen der. Jeg forklarte at rekene skiftet skall fordi de vokste, og han lyttet med undring og betraktet dem interessert når vi matet dem. Rekene hentet hver sin fòr-kule (JBL Prawn) og pigget av gårde med den mellom klørne for at ingen andre skulle få ta den. Dette synes seks-åringen var veldig morsomt
Når vi satt der og snakket, fikk jeg plutselig øye på to "høygravide" reke-damer Det dinglet tjukt av egg under magen på dem. Dette pekte jeg ut og vi snakket litt om det også.
Dette var moro for meg, for jeg har ikke lagt merke til at det er yngel på gang der før. Har hatt disse rekene siden midten av forrige måned.
I dag var det tid for vannbytte i flere kar, inkl. dette rekekaret. Da så jeg til min store sorg at en "høygravid" rekehunn lå død på bunnen blant mosen. En fòrkule satt mellom klørne hennes. Dette var synd. Det er ingen som har dødd der før, av de 10 jeg kjøpte har alle greid seg fint. Så når en først skulle falle fra, så måtte det typisk nok være en hunn med unger... æsj. Men det har åpenbart vært 3 slike hunner med egg, for jeg kunne fremdeles se to til med en stor eggklase dinglende. Den døde rekens eggklase hadde merkelig nok skiftet farge og blitt helt mørk.
Nåja, jeg fisket opp den døde reken og skiftet vann som normalt. Det var leit, men det ser jo ut til at det vil bli flere reker her snart uansett
Når vi satt der og snakket, fikk jeg plutselig øye på to "høygravide" reke-damer Det dinglet tjukt av egg under magen på dem. Dette pekte jeg ut og vi snakket litt om det også.
Dette var moro for meg, for jeg har ikke lagt merke til at det er yngel på gang der før. Har hatt disse rekene siden midten av forrige måned.
I dag var det tid for vannbytte i flere kar, inkl. dette rekekaret. Da så jeg til min store sorg at en "høygravid" rekehunn lå død på bunnen blant mosen. En fòrkule satt mellom klørne hennes. Dette var synd. Det er ingen som har dødd der før, av de 10 jeg kjøpte har alle greid seg fint. Så når en først skulle falle fra, så måtte det typisk nok være en hunn med unger... æsj. Men det har åpenbart vært 3 slike hunner med egg, for jeg kunne fremdeles se to til med en stor eggklase dinglende. Den døde rekens eggklase hadde merkelig nok skiftet farge og blitt helt mørk.
Nåja, jeg fisket opp den døde reken og skiftet vann som normalt. Det var leit, men det ser jo ut til at det vil bli flere reker her snart uansett
Postet 21.01.07 kl 17:35
Postet 21.01.07 kl 21:50
Riccia fluitans minner litt om andemat
(Kommer inn som blindpassasjer i ørsmå biter, og sprer seg deretter umerkelig i overflaten i karet.)
I dette karet, en 98 liter med Corydoras panda, har jeg aldri puttet inn Riccia med vitende og vilje. Men jeg har hentet en annen plante, Hydrocotyle leucocephala, fra et kar med Riccia og flyttet over her. Da har det åpenbart fulgt med noen usynlige små biter av Riccia.
Denne har så drevet rundt, havnet ved bakveggen og klort seg fast. Ved vannbytte i dag oppdaget to steder på bakveggen (innvendig bakgrunn) der den har grodd seg fast, og begynt å vokse litt. Den har klatret over vannlinjen Fuktig nok miljø for den åpenbart. Den endrer "bladtype" litt når den kommer over vann, blir flatere og bredere.
Blir spennende å se hva denne kan gro til ettehvert
På det første bildet er vannstanden senket, hadde tappet ut 30% for vannbytte. De neste to har jeg fyllt opp igjen, og da flyter noe av mosen ut på overflaten men forankringen i bakveggen holder den på samme sted.
(beklager uskarpe bilder)
(Kommer inn som blindpassasjer i ørsmå biter, og sprer seg deretter umerkelig i overflaten i karet.)
I dette karet, en 98 liter med Corydoras panda, har jeg aldri puttet inn Riccia med vitende og vilje. Men jeg har hentet en annen plante, Hydrocotyle leucocephala, fra et kar med Riccia og flyttet over her. Da har det åpenbart fulgt med noen usynlige små biter av Riccia.
Denne har så drevet rundt, havnet ved bakveggen og klort seg fast. Ved vannbytte i dag oppdaget to steder på bakveggen (innvendig bakgrunn) der den har grodd seg fast, og begynt å vokse litt. Den har klatret over vannlinjen Fuktig nok miljø for den åpenbart. Den endrer "bladtype" litt når den kommer over vann, blir flatere og bredere.
Blir spennende å se hva denne kan gro til ettehvert
På det første bildet er vannstanden senket, hadde tappet ut 30% for vannbytte. De neste to har jeg fyllt opp igjen, og da flyter noe av mosen ut på overflaten men forankringen i bakveggen holder den på samme sted.
(beklager uskarpe bilder)
Postet 21.01.07 kl 22:05
Endret: 21.01.07 kl 22:06
Håvard S. A : ang. spreng-gravid guppyhunn-bilde
Håvard Støre AndresenBildet av den gravide guppyhunnen var bra. Kunne du redigert et utsnitt av dette til fiskebasen? Kunne være greit å vise til når nybegynnere kommer med spørsmål om når hunnen føder osv. Bildet du har der svarer godt på spørsmålet om når fødsel er forestående:)
Jeg prøvde å emaile bildet til webmaster-adr. til Akvaforum, men får bare feilemeldinger. Har gjort det de siste par-tre gangene jeg har forsøkt å maile dere på den adressen. Jeg tenkte kanskje det var best at noen med et litt bedre bildebeh.program tok den biten
Hvis du vil, kunne du kanskje redigere og ta utsnitt av guppy-bildet med ditt fotoredigeringsprogram? Da får du med akkurat det du synes er passe å ha i basen
Postet 21.01.07 kl 22:14
Postet 22.01.07 kl 13:45
*ler*
Haslana and fishesja må si meg enig...har aldri sett en så tjokk hunne før!:D Du får store kull du eller..??x) jaja...:)
Slik ser den stakkaren min ut KONSTANT.......* the guppysexmachine*
Postet 22.01.07 kl 14:01
Postet 22.01.07 kl 14:15
Postet 22.01.07 kl 15:12
Postet 22.01.07 kl 16:31
Den høygravide guppyhunnen jeg postet bilde av den 20. januar, har født i dag.
Det gikk altså 3 dager fra jeg kunne se de små fjesene med øyne gjennom mageskinnet til hun fødte. Interessant å vite
Jeg plasserte henne og 3 andre på husmorferie i et mindre kar uten andre fisk enn Corydoras. De var under konstant beleiring av vanvittig pågående hanner i 160 literen de vanligvis er i, så jeg synes de fortjente en hvil. De fikk jo aldri fred. Det var i det lille akvariet (54 liter) den fødte.
Søsteren hennes er gravid enda og går fremdeles der, men frøken Nå-Plutselig-Sylfide er flyttet tilbake til 160 literen, og ble øyeblikkelig stormkurtisert av en gjeng hanner.
Merkelig nok ser jeg bare et rødt kryss i innlegget fra den 20/1 (på forrige side i tråden, innlegg #381) hvor bildet stod for noen dager siden. Irriterende.
Samme bilde legges derfor ut her på nytt.
Det gikk altså 3 dager fra jeg kunne se de små fjesene med øyne gjennom mageskinnet til hun fødte. Interessant å vite
Jeg plasserte henne og 3 andre på husmorferie i et mindre kar uten andre fisk enn Corydoras. De var under konstant beleiring av vanvittig pågående hanner i 160 literen de vanligvis er i, så jeg synes de fortjente en hvil. De fikk jo aldri fred. Det var i det lille akvariet (54 liter) den fødte.
Søsteren hennes er gravid enda og går fremdeles der, men frøken Nå-Plutselig-Sylfide er flyttet tilbake til 160 literen, og ble øyeblikkelig stormkurtisert av en gjeng hanner.
Merkelig nok ser jeg bare et rødt kryss i innlegget fra den 20/1 (på forrige side i tråden, innlegg #381) hvor bildet stod for noen dager siden. Irriterende.
Samme bilde legges derfor ut her på nytt.
Postet 23.01.07 kl 23:27
Endret: 23.01.07 kl 23:34
Corydoras davidsandsi i lek? :-)
Utførte et par triks jeg hadde gjemt i ermet i går på akvariet med Corydoras davidsandsi.
Og resulterer ikke leken i egg nå, så gjør det det aldri...
Full rulle i karet da jeg slo på lyset i dag, men så langt har det ikke resultert i noen egg som jeg kan se.
Hannene er fullstendig hyper og fotfølger hunnene i rasende fart, har sjelden sett slikt tempo. Og det er vill opp og ned svømming langs frontglasset, de er helt på tuppa.
Jeg har hatt to av hunnene siden midten av november, og de 5 andre i ca fem - seks uker. Fikk dem rundt 11. desember tror jeg.
Nå krysser jeg fingrene for at de slutter å late som, men virkelig får i gang lek som resulterer i egglegging. De har holdt på en stund med "nesten-men ikke helt" nå, men i dag ser jeg en ny giv som jeg ikke har sett før. Så nå håper jeg virkelig...
Og resulterer ikke leken i egg nå, så gjør det det aldri...
Full rulle i karet da jeg slo på lyset i dag, men så langt har det ikke resultert i noen egg som jeg kan se.
Hannene er fullstendig hyper og fotfølger hunnene i rasende fart, har sjelden sett slikt tempo. Og det er vill opp og ned svømming langs frontglasset, de er helt på tuppa.
Jeg har hatt to av hunnene siden midten av november, og de 5 andre i ca fem - seks uker. Fikk dem rundt 11. desember tror jeg.
Nå krysser jeg fingrene for at de slutter å late som, men virkelig får i gang lek som resulterer i egglegging. De har holdt på en stund med "nesten-men ikke helt" nå, men i dag ser jeg en ny giv som jeg ikke har sett før. Så nå håper jeg virkelig...
Postet 24.01.07 kl 13:26
Postet 24.01.07 kl 13:46
Postet 24.01.07 kl 13:52
Postet 24.01.07 kl 13:54
Hei!:)
Høres bra ut!
Selv har jeg ikke corydoras lenger,
hadde nemlig noen nydelige eksemplar,..men disse døde etter ca.2-3 år hos meg!
Det som er så rart er at etter å ha lest så mye om cory`ene nå i ettertid kan jeg ikke skjønne
at jeg faktisk har hatt så fine fisker!:O
Trist at jeg aldri interesserte meg for dem når jeg hadde dem, så mer på dem som
"regngjøringshjelpen" og ikke mer enn det!:l
Nå har jeg mega lyst på corydoras av mange varianter, synes panda er veldig stilig da!,
og jeg har liksom mye mer interesse for dem nå!
Det er takket være deg (Mona O.) og mange flere som lager så fine tråder og innlegg om disse
nydelige fiskene!
Så over til noe annet..
Det blir mye yngel der med deg altså?x)
Jeg har selv en nydelig oransje guppyhunne (som jeg reddet fra døden hos venninnen min)
Og hun har hatt sine kull, men nå er hun den eneste guppyen jeg har,
så jeg selger henne med de tre mollyene mine (1gutt+2jenter)
Jenten i dette kullet er også reddet fra venninnen min, men de to andre er kjøpt som selskap
og avl. Hunnen fra venninnen min har nemlig også hatt noen fine kull,
men det virker som at i dette nye akvariumet er det så mye annet å gjøre på at de ikke
tenker på lek engang!:/
Det må forøvrig nevnes (synes jeg):
Disse fiskene levde i gullfiskbolle før jeg fikk dem!:S
Rett fra en kald fiskebolle og til mitt 25-30 graders akvarium!!:O
Nei jeg vet ikke hvordan de overlevde, men de stortrives nå
og spiser seg gode og runde på artemia, tenker det var noe annet enn flakfor!
Tok en vanntest for ca. 2 uker siden og fant til min store fortvilelse ut at jeg har ALT for mye
dritt og lort (for å si det på den måten så jeg startet og planlegge om-møblering,
forandringer for bedre å kunne nå all shiten o.l.
Så for 2 dager siden startet jeg dette prosjektet og tok først 2/3 med slamsuger,
så nytt rent kaldt vann, så tok jeg 1/2 av vannet med bøtte, så nytt rent kaldt vann,
så tok jeg ca. 2/3 med slamsuger igjen og fylte så på igjen med nytt rent lunket/kaldt vann.
Renset pumpen tre ganger og satte ned tempen til 24 grader.
Steg så til 25 igår og 26 idag!
Fant ut at jeg har ALT for lite planter og interiøren ble veldig kjedelig,
men får se hva jeg finner på!!
Jeg skal jo bytte til biltema sand, selge/kjøpe fisk,
kjøpe mange flere planter, få meg skiferhule o.s.v. neste gang jeg om-møblerer!
Dette blir mest sannsynligvis utpå våren og inntil da får jeg utnytte situasjonen
og fokusere på palett ciklidene;>
Har hørt at regntid skal trigge dem, så jeg fant en oppskrift som var laget til...
zebra, men prøver meg litt frem!
Er dette helt feil av meg?
Er det en annen, bedre metode å gjøre dette på??
Trenger også forslag til neste om-møblering for best mulig resultat!
mvh maria
Selv har jeg ikke corydoras lenger,
hadde nemlig noen nydelige eksemplar,..men disse døde etter ca.2-3 år hos meg!
Det som er så rart er at etter å ha lest så mye om cory`ene nå i ettertid kan jeg ikke skjønne
at jeg faktisk har hatt så fine fisker!:O
Trist at jeg aldri interesserte meg for dem når jeg hadde dem, så mer på dem som
"regngjøringshjelpen" og ikke mer enn det!:l
Nå har jeg mega lyst på corydoras av mange varianter, synes panda er veldig stilig da!,
og jeg har liksom mye mer interesse for dem nå!
Det er takket være deg (Mona O.) og mange flere som lager så fine tråder og innlegg om disse
nydelige fiskene!
Så over til noe annet..
Det blir mye yngel der med deg altså?x)
Jeg har selv en nydelig oransje guppyhunne (som jeg reddet fra døden hos venninnen min)
Og hun har hatt sine kull, men nå er hun den eneste guppyen jeg har,
så jeg selger henne med de tre mollyene mine (1gutt+2jenter)
Jenten i dette kullet er også reddet fra venninnen min, men de to andre er kjøpt som selskap
og avl. Hunnen fra venninnen min har nemlig også hatt noen fine kull,
men det virker som at i dette nye akvariumet er det så mye annet å gjøre på at de ikke
tenker på lek engang!:/
Det må forøvrig nevnes (synes jeg):
Disse fiskene levde i gullfiskbolle før jeg fikk dem!:S
Rett fra en kald fiskebolle og til mitt 25-30 graders akvarium!!:O
Nei jeg vet ikke hvordan de overlevde, men de stortrives nå
og spiser seg gode og runde på artemia, tenker det var noe annet enn flakfor!
Tok en vanntest for ca. 2 uker siden og fant til min store fortvilelse ut at jeg har ALT for mye
dritt og lort (for å si det på den måten så jeg startet og planlegge om-møblering,
forandringer for bedre å kunne nå all shiten o.l.
Så for 2 dager siden startet jeg dette prosjektet og tok først 2/3 med slamsuger,
så nytt rent kaldt vann, så tok jeg 1/2 av vannet med bøtte, så nytt rent kaldt vann,
så tok jeg ca. 2/3 med slamsuger igjen og fylte så på igjen med nytt rent lunket/kaldt vann.
Renset pumpen tre ganger og satte ned tempen til 24 grader.
Steg så til 25 igår og 26 idag!
Fant ut at jeg har ALT for lite planter og interiøren ble veldig kjedelig,
men får se hva jeg finner på!!
Jeg skal jo bytte til biltema sand, selge/kjøpe fisk,
kjøpe mange flere planter, få meg skiferhule o.s.v. neste gang jeg om-møblerer!
Dette blir mest sannsynligvis utpå våren og inntil da får jeg utnytte situasjonen
og fokusere på palett ciklidene;>
Har hørt at regntid skal trigge dem, så jeg fant en oppskrift som var laget til...
zebra, men prøver meg litt frem!
Er dette helt feil av meg?
Er det en annen, bedre metode å gjøre dette på??
Trenger også forslag til neste om-møblering for best mulig resultat!
mvh maria
Postet 24.01.07 kl 15:24