Inger Annes akvarieprosjekt (side 20)

Dyrehagen
Flyttingen ble for tøff for småen. Og 4 discuser sitter nå klistret i et hjørne igjen. Det betyr at mor må ut og skaffe seg nye fisker, slik at stimen på nytt blir fulltallig.

Men burde du ikke vente med å handle fler diskus til du er sikker på at alle du har er friske?
Egentlig, ja. Men samtidig så ser jeg hvordan det påvirker discusene å være så liten stim. Det er faktisk stressende for dem. De er skikkelig pinglete når de er så få, og sjansen er større for at en av de blir nytt mobbeoffer, og blir stresset ihjel. Jeg så kjempeforskjell da jeg anskaffet dem i sin tid. Jeg kjøpte først 4, og de var utrolig pinglete. De klistra seg sammen i et hjørne. Så anskaffet jeg to til, og med en gang (det var snakk om på minuttet) gikk det fra å være 4 pingler i et hjørne til 6 tøffe stimfisk. Det var slående å se effekten! Nå har jeg altså 4 pingler i et hjørne igjen. Jeg må nok også regne med at jeg mister enda en, selv om det kommer til å ta lengre tid, og da har jeg bare 3. Jeg får fortsatt ikke den siste syke til å spise, og jeg har kjørt ganske hardcore runde med Flubenol. Jeg begynner å lure på om denne og den jeg har mistet, har fått noen indre skader på ett eller annet vis. For nå ved siste Flubenolrunde, kom det ikke noe gørr ut av denne fisken, og likevel er den altså en slappfisk. De 3 andre er derimot så friske som noensinne, det merket jeg meget godt under flyttingen i går! Det var ingen tvil om hva de syntes om å bli fanget inn på denne måten! Skarpe finner har de også!
Incest i akvariet! Jeg har latt alle palettbarna gå sammen med mor i 130-literen. Det har aldri vært noen konflikter. Jeg har også registrert at størstemann av barna har blitt kjønnsmoden. Nå har han okkupert mallehula sammen med sin mor! Paletter fornekter seg bare ikke. En av hvert kjønn og tilgang til en hule, blir det egg av, okke som!

Jeg oppdaga forresten i går at min kjære Hufflepuff så absolutt ser forskjellen på hvem som er på utsiden av akvariet. Han blir helt vill hver gang jeg går forbi, og fyker opp og ned for å forsøke å få meg til å gi han mat. I går hadde jeg besøk av en kamerat, og han lot seg selvsagt sjarmere av Hufflepuff (hvem blir ikke sjarmert av han ). Men plutselig var fisken atskillig mer sjenert. Hufflepuff har vel egentlig aldri vært sjenert av seg. Selv ikke da jeg så han i butikken (det var den åpenbare kontaktsøkinga som fikk meg til å kjøpe han, og jeg har aldri angret ), var han forsiktig. Da for han også fram og tilbake foran frontglasset, og det var nesten som om han forsøkte å si "Kjøp meg! Kjøp meg! Kjøp meg!". Men plutselig ville altså ikke fisken vise fram sin personlighet i går. Han gjemte seg ikke direkte, men han lot det alltid være en plante mellom oss (meg og kompisen min). Etter at kompisen min dro, var fisken tilbake til sin vante og intense tigging Kulefisker har bare en snodig personlighet!
Det forbauser meg at disse discusene ikke tålte en forflytning fra et akvarie til et annet innenfor husets fire vegger, kanskje de ikke er/var fornøyd med vannet de har hatt og det du gav dem.

Svein
Det var ikke snakk om at fiskene generelt ikke tålte en forflytning, men snakk om en allerede dødsdømt fisk som ikke tålte stresset. Det var ingen overraskelse at den døde. Det var vel egentlig mer overraskende at det faktisk overlevde så lenge. Det var bare trist Fisken som døde, og fisken som fortsatt er syk, har vært syke siden jeg kom hjem fra påskeferie. Jeg mista en til, rett etter at jeg kom hjem.

Her er et bilde jeg tok av sykingen rett før flyttinga (Geir, se bort! Dette er av slaget du ikke vil se), og da skjønner du sikkert hvorfor flyttinga ble for stor belastning.
[External Image]
Nå, Elin, kommer resten av bildene
Men det blir foreløpig bare ett discusbilde.
[External Image]

Ikke mye tvil om hvem som har fjernet alle stimfiskene fra akvariet:
[External Image]

Bulldogmaller har noen fantastiske lepper:
[External Image]
Næmmen! Har du kidnappa Frank Angell? Var jo prikk lik, jo... ;P
Denne filmstjernen kjenner dere fra før:
[External Image]

Og så får dere hilse på Koseklumpen:
[External Image]

Til sist en sjalu og plagsom liten kjælegris:
[External Image]
Dette var kjekt Mange flotte fisk (og nydelige tenner på hunden) du har fått deg. Likte bulldogen godt får se om det blir slik md tid og stunder. Har du den sammen med discusen?
Kan bare ikke lavære å le hver gang jeg ser kulefiskene dine!!
Jeg så en kulefisk for første gang i butikken uten å ane hva det var, men allikavel utbrøt jeg at det var en pitteliten mini-valp i akvariumet!
Ja, det er leeenge siden.

Men så må jeg si noe jeg er redd flere kommer til å reagere voldsomt på, synes ikke minstemann(discusen) så så gale ut jeg??
Før folk hiver meningene sine på meg, må jeg si at jeg har null peiling på discus, og har aldri hatt det heller, så jeg skulle kanskje ikke sagt min mening, men jaa..spørsmålstegn??;-D
I går dukket monsteret fra mine mareritt fram igjen: mystusen. Denne fisken blir bare eklere og eklere for hver gang jeg ser den. Den krymper ikke akkurat heller! Den er faktisk omtrent like stor som Flode (plecoen min). Bare så synd at den ikke har Flodes temperament! For dette er ikke bare et monster utseendemessig! Sammen med sjokolademallene mine har den fjernet hver eneste lille stimfisk i akvariet. I tillegg kommer det at den faktisk er aggressiv. Jeg har sett den banke en av sugemallene mine.

Når den kommer tittende fram, grøss og gru. Man kan altså få mareritt av mindre. Først ser man noen helt vanvittig lange sorte "følehorn". De er tynne og bare helt usannsynlig lange! Allerede da begynner man å krype bakover i stolen, fordi man vet at bak disse følehornene er det en diger munn. Og ganske riktig, der dukker munnen opp. Så kommer en sort, stor, men likevel slank overkropp, osv. Selvsagt bidrar det også til monsterfølelsen at alt skjer oppned. Fisken er nemlig en fisk som foretrekker ryggsvømming! Når halve fisken har kommet fram, orker jeg som regel ikke å se mer, og jeg titter et helt annet sted. Jeg ante ikke at fisk kunne bli så ekle. Den er ikke stygg, egentlig, bare så motbydelig ekkel! Det er størrelsen, de ekstremt lange tentaklene og måten den beveger seg på, som gir meg denne skrekkfilmfølelsen. Jeg begriper ikke hvordan jeg, som er så stor malleelsker, kan hate en malle så intenst, men, æsj, noe så motbydelig! Om jeg en dag hadde bestemt meg for å avlive den, så hadde jeg ikke greid det, rett og slett fordi jeg ikke orker å ta i den! Det skal forresten innrømmes at den egentlig er ganske kul også, men ekkel, ekkel, ekkel. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre den dagen jeg skal kaste den ut. Det betyr at jeg faktisk må fange den inn, og jeg er faktisk litt redd for den! Brrr...
hehe jeg hadde en sjokolade malle men jeg solgte den til dyrebutikken jeg ville ikke ha den i mitt hus
Etter en usannsynlig møkkauke, av det virkelig ille slaget (jeg har mista enda mer fisk. 3 killier denne gangen), var det endelig på tide med litt hell. Dagen i dag er lønningsdag, og jeg var superfrustrert over å ikke finne penger på kontoen min. Etter å ha sjekka 100 ganger i telebanken, kom de endelig inn på konto sånn utpå ettermiddagen. Grunnen til at jeg nevner dette, er at det da ble en tur nr. 2 i dyrebutikken. Og det klaffet sånn at da jeg kom inn fikk jeg med meg at eieren stod og skrev noe på et papir: "Død fisk: planter". Jeg måtte jo bare spøke med at han skulle bestille død fisk. Nei, dette var det som var blitt kastet/skulle kastes i løpet av dagen. Hva? Skulle han kaste planter? Hvis de lever, kan jeg da ta dem med meg? Så dermed ble det med en diger bærepose, full av gratis akvarieplanter til meg. Jeg gjetter på at det er ca. 20. Om de ikke er så vakre akkurat nå, betyr ikke det all verden. Planter vokser da (forhåpentligvis). Ah! Deilig med noe som går min vei, etter ei møkkauke av de sjeldne.
Så flott Inger Anne!!(:
Det hørtes deilig ut med gratis planter, de er jo så dyre til vanlig!!
Ja det var på tide noe gikk din veg!
Synd 3 killier døde forresten, liker veldig godt killier..;S
Grattis med gratis planter... Ser ofte masse dårlige planter som blir liggende karene.. I nærbutikken min gjetter jeg betjeningen bruker dem i egne kar... De er akvarister nesten hele gjengen...
samme her Aggi...litt kjipt da, for oss akvarister som gjerne kunne tenkt oss gamle visne planter også jobbe litt med dem og vips er de grønne og frodige!
Dessverre ikke helt grønne fingre her da...;S
Hei Inger Anne..
Så hyggelig at du skryter litt a butikken vår på sia di da..
Du så ganske så fornøyd ut da du tuslet ut, med bæreposen full av planter, vannet som dryppet ut av posen fortalte jo hvor du hadde ruslet ut hen, hehe..
Kjempe gøy at kundene våres går ut av butikken og er kjempe fornøyde, med et stort glis..
Ønsker deg en fin helg med masse planting, kos deg

Klem Margaret.

Jeg har ikke helt grønne fingre når det gjelder akvarieplanter, jeg heller. Det er ikke alle arter som vil leve her hos meg. Jeg har forresten et skrikende behov for flere planter, så dette var noe jeg virkelig trengte. Ettersom antallet akvarier har vokst så ekstremt fort det siste halvåret, sier det seg selv at jeg ikke har hatt råd til å fullt ut dekke plantebehovet i akvariene. Og nå har jeg jo også en 325-liter som skal fylles opp etterhvert. Jeg hadde tenkt å ha dette akvaret som BB-tank, men det ser ut til at det sakte men sikkert blir til et vanlig kar likevel. Og er jeg riktig heldig, får jeg med massevis av deilige pestsnegler på kjøpet ;-D
Margaret
Kjempe gøy at kundene våres går ut av butikken og er kjempe fornøyde, med et stort glis..

Hvem ville ikke være fornøyd når man går ut av butikken med masse gratis? Ah! Men sannelig trengte jeg en oppmuntring nå! I morgen blir det ut og bruke penger på fornuftige ting (som ny lås og blomsterjord), og jeg skal forsøke å la være å kjøre til Moss for å kjøpe 8-tallskuler...

Forresten greide Kaisa til min store frustrasjon å dytte også den nye ballen under bokhylla også. Hun måtte bare presse den under. Så dermed var det på'n igjen! For de ikke innvidde: bikkja har i det siste "mistet" ballen under bokhylla så snart hun har hatt sjansen, for deretter å gneldre for å få mor til å hente den fram igjen. I går greide fjompen å slippe ballen ut gjennom vinduet (husk vi bor i 2. etasje). Jeg gadd ikke hente den med en gang. Da jeg endelig gikk ut, var den borte. Så da går det nok enten en lykkelig unge eller en lykkelig hund rundt i Askim. I dag kjøpte jeg en ny ball til henne. Og da jeg kom hjem, oppdaget jeg til min glede at den var for stor til å trille under bokhylla. Bikkja var superfrustrert pga. det, og smågneldra og stod i. Inntil hun fant ut at det gikk likevel, hvis hun trykka den innunder. Så da var det altså på'n igjen. Sukk...
Hahaha, bikkja di er avslørt... Hun er sjalu på fiskene og forum, og vil ha deg med på lek og tur...
Tenk så genialt å slippe ballen ut vinduet... Hun ville jo ha deg til å løpe etter, selvfølgelig ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap