Elins vannvittige vannverden (side 20)

Jeg fant cory-egg i 325 literen! Vel to var hele og resten var bare rester etter egg. Enten er de ett eller så er de klekket. Restene av eggene var brune og de hang bak på et termometer. Fikk brochis splendens i karet i går, og ellers går det corydoras black og corydoras arcuatus i. De jeg har sett som har vært i lek er arcuatusene, men jeg har ingen anelse om hvem som la egga. Tok de to hele og la i en hov, men tror ikke så mye på at de skal klekke. Morsomt er det uansett. Skal følge nøye med på coryene i det karet ja.
Det var masse fin oppdatering altså, så fine reolkar du har. Våre står fortsatt tomme de. Har fått et 400l rammekar også, men alt skal resilikoneres før det blir fylt i noe vann..
Og så store bujurquinaene dine er blitt, helt like foreldrene jo.
Herosen vår mistet selvfølgelig yngelen, på søndag var de borte dessverre.
Idag mistet vi en av discusene, vet ikke om det var han eller ho, i det ene leksparet vårt. buuhu.. Den ene katta hoppet fra vinduskarmen og ned på karet.. og discusen ble skremt ihjel.. Også det paret som har lagt mest egg da
Kondolerer med discusen igjen Tangloppa. Fryktelig trist når slikt skjer
Her er ett bilde av Lasiancistrus tentaculatus L092
[External Image]

Ellers hadde jeg hyggelig besøk i går, fikk vist frem fiskene og skravlet litt. Takk for besøket Tangloppa, her tangloppen og tangloppene hehe.
I går fikk jeg ett kjempetilbud om å få bringt noen fisker til Arendal. Takk Per og Frans! Jeg benyttet sjangsen og kjøpte meg ny drageål Pluss at jeg fikk en ny corydoras, noen villguppy og noen rødkurvciklider fra Rune. Kurvciklidene er til Anja, men de bor hos meg frem til jeg får dem til henne. Takk for flotte fisk.

Corydorasen gikk alene hos Rune og vi trodde det kanskje var en c.adolfoi, men det viste seg at det er en c.metae
[External Image]

Om det er noen inærheten som har en stim med metae som trenger en ny send meg en email. Jeg har nemlig bare denne ene og ikke nok kar til en ny corydoras stim.

Drageålen er litt sjenert selv om jeg har sett den i dag. Den tittet fram, men i det jeg hadde funnet kameraet var den borte igjen. Skal se om det blir bilder av den, men vet av erfaring at disse fiskene er nattaktive og dvs lite bilder. Jeg skulle jo ha drageålen i 540 literen, men så når den kom i hus fant jeg ut at den er altfor liten enda. Min gamle var jo 30 cm lang og 5 i diameter. Denne er 10-12 lang og 1com i diameter. Ville ikke at den skulle bli oscar føde. Men uansett drev jeg på og ommøblerte i oscarkaret og skjønte ikke hvorfor min lille ancistrus var slik klegg etter den ene rota. Men i dag så jeg jo hvorfor:

[External Image]

[External Image]

Villguppyen var pen, den er fra Peru. Skal forsøke å ta bilder av den når vannet har klarnet opp. Litt uklart der etter vannbytte. Må huske å spørre Rune etter lokaliteten (heter det lokalitet eller lokalisjon?)

Her er dagens bilder av alenemamman og noen unger
[External Image]

Ellers tullet jeg litt på pjattetråden: om at jeg hadde en uhøytidlig konkurranse. Gjett hvem av disse to guppyene som føder først!

[External Image]

Eller

[External Image]

Vinneren skulle få en eller to yngel, men tror jeg må trekke tilbake det tilbudet for jeg ser ikke for meg å kjøre til huttiheiti med guppyer. Selv om disse damene som er utstillingsguppyer sikkert får noen småttiser som er verdt turen.

Her er bilder av en av de siste gjenværende krystallrekene mine. Har nok tatt livet av kolonien min med nitritt :s. Så ikke at det lå for og råtnet bak javamosen. Merket det bare ved at 2 reker døde. Masse vannbytte og situasjonen kom under kontroll, men rekene slet. Tilslutt var det så få igjen at jeg bestemte meg for å flytte dem til sterbai karet.

[External Image]

[External Image]

Prøvde å få svar på om hva kjønn disse bolivianske sommerfuglciklidene er og har vel skjønt at de er hoer. Har da tre hoer. Noen som har en hann til meg?

[External Image]

[External Image]

Ellers ett siste bilde for i dag (tror jeg). Dette er av apistogramma borelli dama mi som jeg lurer på om har noe på gang i kokosnøtt hula

[External Image]

I dag fant jeg ut at sebradanio eggene har klekket. Hadde 4 voksne individer i en 12 liters balje med innkjørt bittelite innvendig filter, i 2 døgn. Nå i dag telte jeg 48 yngler hengende på glasset. Har helt i 1 halvliters glass med infusorier laget av en liten bit inntørka banan som stod i 2 døgn og godgjorde seg. Er ikke helt sikker på at jeg gjorde rett i å helle i hele skiten, men gjort er gjort. Tenkte å fore disse bittesmå med liquidfry 1 for eggleggende fisk frem til de er store nok til å ete artemia. Klekket jo 4 stykker (sikkert flere, men jeg dumpet mosen oppi ett anna kar) som lever i beste velgående i pygmaeus karet. De eggene dem kom fra ble lagt i fødenett i forelderenes kar.

Ellers skulle jeg vært på styremøte i aoak, men må nok se meg nødt til å ta det med ro her heime. Skuffet frem hus og bil og er helt gåen nå..
Elin Pedersen
Ellers tullet jeg litt på pjattetråden: om at jeg hadde en uhøytidlig konkurranse. Gjett hvem av disse to guppyene som føder først! http://i243.photobucket.com/albums/ff55/elinped/fisk/fisker/bsommer.jpg[/IMG]

Du kan da ikke nevne pjattetråden uten å reklamere med adressen dit??!! Sjekk signaturen min.
Hi hi jeg hadde link når jeg nevnte tråden, men så fjernet jeg den for jeg ble så nervøs for det store presset av folk som sikkert kom til å velte innom? Skal linke igjen jeg og håpe at det kommer noen innom. Er jo bare gøy det!
Dersom du har humor nok til å holde motet oppe på en horde på to-tre mennesker til, så synes jeg du kan gjøre det
Der var våroppryddingen i karene over (tror jeg). Har solgt 30 ancistrus og har mange igjen hehe. Har solgt 26 sterbai og har noen igjen, men de får bli. Stakkars sterbaikaret ble ribbet for planter og røtter i går. Rakk ikke plante og stelle det fint til igjen så alt flyter rundt fritt. Må ned å fikse, men vurderer å ha mye mindre planter i og se hvordan det går.

Var møte i AOAK i går, trivelig som alltid. Kjøpte meg en stor ciklide sak fordi ingen andre ville ha den? Hehe vet ikke hva den er, men foreløpig er den grå og stressa så det nytter ikke ta bilder og få id på den. Skal prøve seinere. Om den klarer seg.

Ancistrusen i 540 har ikke flere egg igjen å passe, så den kan vel flytte til Laget en dag snart. Skal jo få dame der hehe.
Apistogramma bitaeniata yngelen er 5 uker til mandag Ser ut til at alle vokser og er der enda.
ElinP
Ancistrusen i 540 har ikke flere egg igjen å passe, så den kan vel flytte til Laget en dag snart. Skal jo få dame der hehe.

En? Den skal få to damer her altså [External Image] hehe...

Har du fått bilde av cikliden snart eller? spennende

Ps, har du endra navn?
Endra navn ja. Syns det ble så langt med elin pedersen..

To damer da blir han glad

Har ikke tatt bilder av den stakkars fisken for den er helt grå og ser ikke ut til å trivest noe særlig. Vil vente til den har roa seg ned slik at man kanskje kan se hva det er.
I dag kjøpte jeg meg 5 stykker av den nydelige Iriatherina Werneri (dragefinne) og mens jeg akklimatiserte dem tok jeg bilder av min ukjente fisk og laget til ett lite artemiaklekkeri. Artemiaklekkeriet skal få små 10 watts varmekolber i etterhvert.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Her er ett bilde av det stakkars 128 liters akvariet som nesten ble tatt helt fra hverandre i går..

[External Image]
Stilig klekkeri. Hvordan gjør du det når du skal forsyne deg av artemiaen?
Har ei kjempe sprøyte som jeg suger opp artemiaen med. Kjøpte den på apoteket. Så setter jeg sila eller kaffefilteret oppi toppen på brusflaska og spyler vannet tilbake til flaska.
Hvordan skiller du de klekte artemiaene fra egg/eggeskall? Hvis du gjør det?
Det har jeg også lurt litt på... Jeg har artemie sil, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få gitt fiskene levende fôr og ikke eggeskall/egg....
Anen
Det har jeg også lurt litt på... Jeg har artemie sil, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få gitt fiskene levende fôr og ikke eggeskall/egg....

Prøvd med å lys/lommelykt som du lyser på et sted, og så suge dem opp med sprøyte/pipette når de samler seg der? For så å skylle og sile dem?
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap