Tante Astrid´s undervannsverden (side 20)

Det var et fantastisk bilde
Tusen takk, Liv! Likte det så godt at jeg sparte det til fotokonken, men det var nok for uskarpt til å bli tatt ut. Prøver igjen en annen gang
Utrolig vanskelig å ta gode bilder, stor respekt for alle som får det til.
Øve, øve jevnt og trutt. . . og så håper jeg at jeg får råd til noe ekstra fotolys etterhvert. Vil helst ta bildene uten blitz og da blir de enten for mørke eller for uskarpe for meg når jeg bare har akvarielyset å stole på.
Blitz er ekstremt vanskelig og fargene blir feil. Må nok bare øve ja som du sier. En ting er det tekniske men så står jo aldri de fiskene i ro heller :-P Håpløse Jaja, utfordringer skal man h a.
Drev på en god del med å fotografere katter da jeg holdt på med avl og utstilling for noen år tilbake. Kan bare fortelle deg at å prestere å få 6 viltre siameserkattunger til å sitte stille lenge nok til at jeg fikk et bra bilde var vel så vanskelig. Helst skulle de jo se samme veien også. Mange bilder ble det og den gangen med et vanlig speilrefleks.

Nå i den digitale tidsalder så slipper man ihvertfall den utgiften og skulle en flue sette seg på linsen akkurat i det blinkskuddet ble tatt så kan den lett retusjeres bort. Den gangen ble det mye bortkastet film før jeg lærte meg innstillingene skikkelig også. Det koster heldigvis ikke noe å gjøre masse tabber med digitalkamera.
Det tror jeg på Syns det er vanskelig nok å få til et blinkskudd av min ene katt jeg Avataren min ble ganske morsom da- fikk fange henne med et av sine mer arrogante ansiktsuttrykk

Digitalt kamera er et virkelig fremskritt. Tenk all den filmen go fremkalling som ble sløst bort tidligere. Nesten utrolig å tenke på, særlig når en prøver å fotografere fisk (sikkert ennå verre med katter) sletter jo godt over halvparten og kanskje 1-2 av 50 er blinkskudd.
Det er galskap det vi driver med! Det er helt sikkert! Å dra på dyrebutikken når man strengt tatt ikke har råd til å kjøpe mer fisk, falle for en, eller i dette tilfelle seks, vite at man har plass i akvariet, ikke ha selvkontroll overhode og så kjøpe de! Galskap, men jeg har nå likevel 6 nye corydoraser, kjøpt som schulzei, under innkopping akkurat nå ;D
Har sluppet de ut i karet nå. De er utrolig fine og veldig store i forhold til trilineatusene. Vakre er de! Her et lite glimt av de før de havnet i karet. Skal ta noen bilder når de har roet seg og farget ut. Gliser fra øre til øre her jeg sitter

[External Image]
Hva var vel livet uten litt galskap? Gleder meg til å se bilder.



[External Image]
Av og til er det rett og slett deilig å tenke tilbake på en strand ved solnedgangen når sanda er rødlig og luften varm.

[External Image]
Eller å ligge på stranda om dagen og kjenne hvordan varmen mykner både kropp og sjel selv om det er overskyet.

[External Image]
Vel, denne stranda ligger egentlig som en liten rest til tørk på toppen av karet etter at resten havnet nedi. Er lov å dagdrømme vel
Her er forresten et par bilder av den ene schultzeien. Den tok seg en liten pause fra surfingen i strømmen langs bakveggen. De har holdt på nesten uten stans i hele dag. De er ganske store synes jeg. Et par stykker må være rundt 8 cm og mye større enn trillene. De vises godt i karet ihvertfall og jeg angrer absolutt ikke på kjøpet. Nydelige fisk, bildene yter de ikke rettferdighet

[External Image]

[External Image]
[External Image]
Er det forresten noen som husker disse tustene? Det var alt som var igjen av Hydrocotyle leucocephala i januar etter at varmekuren hadde tatt knekken på de.

[External Image]
Sakte, men sikkert så har de vokst tilbake og jeg har tatt nye avleggere og plantet på nytt etterhvert som de har kommet seg. Slik ser de ut i dag

De nye coryene kan forresten skimtes svømmende langs bakveggen.
Oi de jeg hadde likte seg ikke særlig, ble bare dekt med et grønt lag alger, så ga de bort. De trives bedre der de er nå. Så jeg tror du må grønne fingre jeg.
Jeg har funnet ut at jeg skal holde meg unna dyrebutikker en stund. Er så farlig mange fine fristelser.
Prøver å spare til nytt kar, sånn at jeg kan innrede og kose meg. Men akkurat nå er det krukka som er øverst på lista.
Huff fisk koster masse penger altså, en må lissom bestandig ha noe mer og større og sånn osv.
Skal egentlig ikke klage på prisen på fisk, jeg. De lever jo lenge. Har fremdeles mange av de fiskene jeg startet opp med for tre år siden, både tetraene, øksefiskene og noen av mallene. Dessuten brukes det veldig lite penger på andre ting nå i og med at jeg stort sett må holde meg hjemme. De fineste fiskene behøver heller ikke bli de dyreste og motsatt. Er for eksempel veldig glad i skjørtetetraene mine og de var månedens fisk da jeg kjøpte de; 53,50 tilsammen for alle 6

Hydrocotylene får litt alger etterhvert, men de bladene fjerner jeg bare. Har egentlig ikke grønne fingre, men har funnet ut at som med alt annet så hjelper det med kunnskap. Har lest meg til litt grønnfarge kan du si

Følger med på krukkeprosjektet ditt. Kjempespennende å se hvordan det blir til slutt. Har ikke uteområde lenger så jeg er litt misunnelig. Får kose meg med mine undervannshager isteden.
Ja det står for tiden litt stille, vet lissom ikke helt hvordan jeg skal få tid til alt, jobber utrolig mye for tiden og rekker derfor nesten aldri butikker eller orker ikke. Det å bestille over nett er jeg litt skeptisk til, det med å ikke se det før det er her og da oxo betalt, hmmm skeptisk
Ringte med en arbbedrift i et fengsel om de kunne tenke seg prosjektet med å gjøre krukken fiskevennlig å sette inn hyller/terasser jeg kan ha sump planter i, men fikk avslag
Lønn imorgen, se hvor mye det er igjen der jeg kan bruke. Er et akvarie til 500,- på 250 liter i rubikkene her på af, men mye styr med kjøring og slikt. Så vil helst slippe det, men veldig lyst på. Trenger jo ikke det tredelte lenger og blir vel bare stygt om jeg skal fjerne veggene, så ja vet ikke helt.
Planene er der, bare pengene og tida det står på. Ordner seg til jul er vel mitt ordtak akkurat nå.
Disse nye pansermallene oppfører seg helt merkelig rundt fôringstid. De henger altså rett opp og ned i vannoverflaten og støvsuger etter de flytende restene av flakfôret. Øksefiskene ser forundret på denne merkelige inntrengeren. Ikke mye bunnfisker det der, nei, og de holder på lenge. Smaskelyder lager de også.

Ellers så er de fremdeles i nyinnflytter-modus. Dvs at de sjelden er nede på bunnen, men jager opp og ned langs sidene og i strømmen langs bakveggen. Blir nesten stresset av de jeg, men er bare glad jeg får se på dem og at de ikke gjemmer seg bort. Fiiine
Hehe hvis det er en trøst så holder både habrosuser og sterbaier på med "nyinnflyttet modus" i karet mitt ennå, tett fulgt av ildtetraene Men spise i vannskorpa har de ennå til gode gitt. Du må få tatt bilde av dem Nydelige fisker forresten!
Mulig det bare var fordi de ikke hadde fått så mye mat på en stund for de har sluttet med vannskorpesurfingen nå. Roet seg litt ellers også selv om jeg synes de er litt vel hypre. Blir litt stresset av sånne fisk som aldri er i ro.

Dessverre så fant jeg en av de død i dag. Har sett at den ene har vært hyppig oppe etter luft så det spørs om det var noe galt ved den fra starten av. Kunne ikke se andre symptomer enn at den var litt opprevet og rød rundt gjellen på ene siden. Mulig den har blitt klemt eller noe under transporten. Kan også se at et par av de andre har noe som ligner "slitemerker" på sidene. Akkurat som om de har ligget tett i posen og skjellene har blitt slitt der de har ligget inntil hverandre. Gjellene likedan. Som om de har hektet seg fast og fått en bitteliten brett ytterst. De som er igjen ser som sagt veldig aktive ut ellers så jeg håper ikke flere går i vei.

Fjernet for en tid siden co2-brettet og begynte å kjøre den rett i den utvendige pumpa. Nå synes jeg kanskje det virker som om pumpen får litt for mye problemer med dette så jeg regner med å fjerne det igjen i morgen og fortsette uten co2 i karet. Plantene trives jo greit i rekecocktailen også så jeg regner med at det ikke vil by på problemer for de. Det jeg må tilpasse nå er kh slik at ph-en ikke fyker i være når co2 forsvinner. Skal prøve å få det til på best mulig vis i morgen i forbindelse med vannbytte. Må vel måle og følge med en del nå til å begynne med.
Da var det bare fem øksefisk igjen. Fant en av de på bunnen i dag. Umulig å si hva som kan ha skjedd; den hadde ihvertfall ingen symptomer. Har ikke tenkt å få panikk og koble det til den døde pansermallen. Øksefiskene er nemlig to- og et halvt år gamle så jeg regner med at de begynner å nærme seg maksalder. Så fremt ikke flere fisker bestemmer seg for å ta kvelden så går jeg ut fra at det var et tilfeldig sammenfall at den strøk med nå.

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap