Ane sine akvarier (side 20)

hjelper for hals og, var syk selv i dag tok en fribol og det var over.
Heisan, hvordan går det med deg? Ingenting er værre enn å måtte på jobb når man fortjener å ligge langt under dynen for å samle krefter og bli frisk!

Så du har bestemt deg for å bli corymamma igjen, ja Hvor mange tror du du klarer å klekke denne gangen? Nyter synet av mine små adolfoier hver gang de bestemmer seg for å titte frem, men tror jeg skal tenke ut et smart oppsett av karet så de er synlige samtidig som de ikke føler seg beglodd og blir stressa -vil jo gjerne se de små rakkarene, men sånn det er nå gjør de seg virkelig kostbare!

Bare "den stygge andungen" i karet, den enslige paleatus-yngelen som vokste opp svinser rundt og viser seg frem. Synes adolfoiene burde lære en ting eller to av h*n!

God bedring da, håper du er kjapt på beina igjen!
Jeg har fått klekket 9 stk nå, men 3 av de virker litt svake... Jeg plukket ut 15 egg til i dag, men det er utrolig mye vanskeligere å få tak i eggene i dette karet enn det de gikk i før.

Jeg skal legge meg nå for jeg skal opp kl 4.45 i morgen.
Alt flørter og leker hos meg for tiden og jeg har ikke flere kar!!!

Både sterbai, melini og A.hongsloi i 400 literen er skikkelig giret, men siden dette er et typisk selskapskar er det nesten håpløst å prøve på oppdrett oppi her.... Det er litt frustrerende det hele!

Men men adolfoiene legger egg litt hele tiden også, men jeg har bare to bakker så det blir litt vanskelig å ha for mange egg med ulike aldre sammen med yngelen. Jeg skal prøve å finne på noe lurt over helgen... Jeg har store planer om å pakke inn alt av julegaver og slik på lørdag, lage fine hauger og begynne utdelingen allerede. I år har jeg vært sååå flink og kjempestolt av meg selv Det betyr at i neste uke er det sikkert tid for å fundere litt på akveriefronten. Fikk beskjed om at pakken min fra webzoo var kommet til postkontoret og der ligger også silikonen som skal brukes til isoporbakgrunnene, så da er det er liiiiite håp om at jeg kanskje kan begynne å rydde opp på akvarie-loftet mitt!
I går måtte jeg plukke ut de 3 ynglene som jeg trodde var litt svake, de klarte ikke strabasene. To egg forsvant også ut siden de var helt overgrodd av mugg, så nå er det 6 friske yngel og ca 10 befruktete egg på plass i plastkaret. I dag er det faktisk en gyllen mulighet for at jeg kommer meg innom posten på vei hjem fra jobb.

I går var jeg litt opptatt, hadde gradering på jujitsuen og klarte faktisk å få nytt blått belte, veldig fornøyd med det! Selv om jeg hostet opp slimkuler etterpå og trodde jeg skulle dø da jeg tok på meg buksen i dag, så var det veldig okei.
Jeg har fått yngel på apistogrammaene!!! Hva gjør jeg nå?

Jeg har aldri fått apistoer til før, og nå går de i et selskapskar for himmels navn. Skal jeg la yngelen være i karet eller prøve å suge de ut med heverten? De er dødssøte og fritsvømmende og mange! Jeg har gitt mammaen et lite lys som skal stå på om natten slik at hun kan passe på yngelen sin, men vet ikke om det er så lurt eller hva?

Nå blir det seriøs forumsøking i en liten time før leggetid.
Gratulerer med yngel!

Mine apisto macmasteri fyller 6 uker i dag. Jeg klarer ikke å se at antallet har minket mye på disse 6 ukene, men noe frafall er vel naturlig. De er vanskelig å telle

Uansett, mine går sammen med foreldrene enda. Siden jeg har coryyngel har jeg klekket artemia i ukesvis, så mine apisto barn har fått en dæsj artemia hver kveld. Innimellom mikroorm istedet. Har bare fóret en gang om dagen, faktisk.

Vil tro at avskallede artemiaegg vil fungere også, hvert fall om du rister det ut i litt vann og sprøyter det ned over yngelen.

Mine var kanskje en 2-3 uker når jeg så at de også begynte å spise "støv" fra meitemarksticksene foreldrene får innimellom. De ser mye mer villige ut til å smake på dødt fór enn coryyngel, muligens fordi de ser foreldrene spise det? Frossenfór som bosmider vil de sikkert snart kunne ta også (må bare komme over "sandkorn størrelse" først.

Ellers... i starten var det mor som passet på, og hannen var forvist til snaue tredjedelen av karet. PÅ et eller annet tidspunkt snudde dette seg, og nå er det hannen som passer yngelen, mens mor er henvist til et hjørne. Det er full skilsmisse, og mor blir brutalt jaget med en gang han ser henne. Vurderer faktisk å ta henne ut så hun slipper stresset... Men yngelen blir godt passet på foreløpig hvert fall.
Utrolig morsomt med fisk som har yngelpleie!

Kan jo legge til at mine går i en 54 liter sammen med en liten stim Tanichthys micagemmae (dverg venusfisk)
Jippi! Grattis!

Ikke lett å vite hva du skal gjøre her - det er jo alltid morro å se foreldrene fø opp ungene sine, så det må jo være fristende å la de bli i karet. Et lite nattlys er nok uansett bra, ja. Klarer de å finne nok mat i 400-literen, tror du? Når jeg har hatt yngel på små ciklider i det største karet mitt har jeg pleid å henge en tynn slange ned i karet like ved der yngelen pleier å spise, og helle ned microorm, avskallet artemia ol gjennom den, så de får mest mulig. At du har levende artemia er jo perfekt!

Kanskje du kan forsøke å kidnappe noen av yngelen og fø de opp sammen med coryyngelen?

Håper noen klarer seg, kanskje en kan ende opp i 180-literen min sammen med hongsloi-kjekkasen som går der?

Dette blir spennende! -Og nå som de først har fått frem yngel er jo sjansen for at det skjer igjen stor selv om det skulle gå galt denne gangen...

Hvor gamle er de tror du? Spiser de enda?
Gratulerer med yngel!
Alltid gøy med småttiser i akvariet Har svart deg på tråden min. Vet ikke om du blir så mye klokere av det men.... Masse lykke til! Håper det kommer bilder etter hvert
Takk for lykkeønskninger alle sammen! Gjengen er blitt noe mindre siden i går, så jeg tror kanskje ikke disse har store mulighetene. Men det ser ut som om mamma er ganske så flink for hun stikker av med yngelen med en gang jeg kommer i nærheten av karet... Det er veldig synd at hun har valgt det mest eksponerte hjørnet i karet til base da...

Jeg driver å sprøyter nyklekket artemia ned til de og mater alle andre fisker på andre siden av karet. Tror egentlig dette er litteblitte dødfødt prosjekt, men nå er jeg i alle fall fast bestemt på at det er hongsloiene som får det siste ledige karet når det blir ferdig!
Høres fornuftig ut. De fleste apisto er ikke født gode foreldre, så da får de øvd seg litt nå Lykke til, kanskje en eller to klarer å holde seg unna. Har du en mosedott eller en tett finbladet plante så kan det være et godt gjemmested for dem (og inneholde mat)
Jeg er altså helt håpløs! Jeg mener det! Det er bare ikke mulig... men jeg klarte det nå likevel... jeg kom hjem med flere coryer...

Og det var ikke engang en som sto på listen min... 6 stk concolor har nå flyttet inn til adolfoiene :-S Jeg klarte bare ikke la være. Sist gang de hadde de i butikken angret jeg som en hund fordi jeg ikke kjøpte dem... Jaja, sånn kan det gå.

Nå har jeg tatt er skikkelig vannbytte i alle karene (minus 400l siden mammaen fremdeles ser ut til å ha noen babyer igjen) og atter en gang vurderer jeg å kvitte meg med L-mallene. Jeg ser de jo aldri og gud bedre meg som de griser... Kunne hatt coryer der i steden for... Vel, jeg må uansett planlegge alle endringer nøye for tiden. Jeg er enda ikke helt frisk og det resulterer i at alle større omveltninger MÅ vente.
Grattis med småttis! Det er ikke et helt dødfødt prosjekt, bare for å gi deg litt håp. Jeg har et palettpar (ikke apistoer, riktignok, men dog cichlider), og de greier å få fram enkelte barn, selv om de går i kar med svært sultne og raske denisonibarber (som jeg er temmelig sikker på er grunnen til at det ikke vokser opp ancistrusbarn hos meg) og en apisto. Grunnen til at de greier å få fram enkelte barn (1-2 pr. kull. 3 er rekorden, tror jeg) er at jeg har en plante med et helt fantastisk rotsystem i akvariet, og barna kan gjemme seg unna der, både mens de ennå blir voktet av foreldrene, og også etter at foreldrene har avvist dem (men likevel er små nok til å bli spist av denisoniene). Vel, det er en grunn til: palettene mine er svært gode foreldre, særlig fruen i huset. Hun er så aggressiv at hun etterhvert også jager mannen bort fra ungeflokken, og det er ikke så vanlig hos paletter - de deler jo på ungepasset.

Concolor er en meget pen cory. Jeg har selv 6 stk. av disse. De er ganske sky her hos meg, men jeg tror nok at du kommer til å få mye glede av dem. Fiiin fisk!
Mammaen er en ganske så streng ser det ut som, barna får ikke wiggle for langt bort før hun er å henter dem. Hun har fremdeles 10 barn igjen og jeg synes dette er super fantastisk å se på. Jeg blir så veldig fasinert.
Inger Anne
Concolor er en meget pen cory. Jeg har selv 6 stk. av disse. De er ganske sky her hos meg, men jeg tror nok at du kommer til å få mye glede av dem. Fiiin fisk!

Uffda, enda en sky cory... Jaja, jeg falt litt for den i mine tidlige dager som akvarist, men valgte da å ikke kjøpe de. Noe som jeg angret bittert på, så nå måtte jeg ta igjen De bor jo med adolfoiene og de er jo ikke videre sosiale de heller. Men men jeg ville jo ha de
At de er sky hos meg, betyr ikke at de behøver å være sky hos deg. Jeg har sett at slikt kan variere fra gruppe til gruppe. Hvordan concolor er sånn generelt, vet jeg faktisk ikke. Jeg vet bare at mine ikke viser seg så ofte, selv om de har blitt litt mindre nervøse i det minste. Det kommer trolig av at de lever i det samme karet som trillene og duplicareusene, og i det karet har jeg i perioder vært nedi med hendene og lett etter egg daglig. Fiskene i karet er langt mindre sky nå enn de var tidligere. De tør til og med å være framme mens jeg roter i karet! Vel, det er med unntak av concolorene, da. Men duplicareusene og trillene har lært seg til at hendene mine er dagligdagse og ufarlige ting.
Concoloren er en helt nydelig cory. Kan trøste deg med at jeg har hatt en gruppe og de var ikke spesielt sky
Takk takk, det hjelper litt. Jeg har tatt en litt skummel avgjørelse i dag, siden det er juleferie og jeg ikke skal være hjemme på lenge så slapp jeg cory barna tilbake til foreldrene. Jeg er fremdeles ikke helt frisk og alt vannbyttestyret er for tungt. Apistobarna spiser i allefall artemia så det tyter etter og mamma har fremdeles 10 stk i gruppen sin... Kanskje hun ikke er så dårlig mor likevel
Grattis med nye coryer ,veldig fine
Du skulle forresten sett sp.black i dag ,de har lagt egg an mass
Argel... Nå som jeg hadde tatt slike fine bilder av mamma apisto og barna (tror jeg kanskje ble i fokus) og flere bilder av den nye bakgrunnen som jeg holder på å lage så finner kamerat ut at NEI! det vil ikke ha mere batteri igjen når jeg skal legge over på pcen.... Ikke vet jeg hvor min kjære har lagt laderen heller så da får jeg vel bare vente til morgen med å legge ut da.

Jeg så hele 3 krystallreker i karet til adolfoiene og concolorene i dag! Og jeg som trodde de var borte vekk alle sammen Jeg har bestemt meg for hurtigfiksen i karene også. Så jeg satt inn den ene UVpumpen jeg hadde til coryene siden jeg har vært litt misfornøyd med sirkulasjonen i dette karet. Jeg blir da bare å lage et hjørnefilter til å begynne med, i karet som skal bli apistogramma kar. Det viste seg å være mye vanskeligere å kutte glass og lage hjørne enn jeg hadde tenkt... Ikke uvanlig at jeg biter over litt mer enn jeg klarer å tygge, men jeg skal nok få det til... til slutt
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap