- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Smått och stort (side 20)
Smått och stort (side 20)
Postet 28.08.08 kl 19:17
Pseudocrenilabrus multicolor victoriae
Var lite sent ute med kameran idag.
Pseudocrenilabrus multicolor victoriae lekte men jag han inte fota.
Enda foto jag fick var en liten flirt!Ser man riktigt noga på fotot kan man se ett mini tugg.
mvh Kjell
Pseudocrenilabrus multicolor victoriae lekte men jag han inte fota.
Enda foto jag fick var en liten flirt!Ser man riktigt noga på fotot kan man se ett mini tugg.
mvh Kjell
Postet 03.09.08 kl 21:20
Postet 03.09.08 kl 21:55
Man kan ju säga att Viktoriaciklider har ungefär samma yngelvård som Malawi det är inte stor skillnad iallafall.De ruvar äggen i bara 12-13 dagar och har en efter ruvningstid på ca 7 dagar.De är ju ganska små ännu ca 4-5cm så kullen blir nog väldigt liten om honan fullför tugget.
Det sker ju ganska ofta att fisk misslyckas med den första leken.
Det finns lite att läsa här för den som är intresserad
mvh Kjell
Det sker ju ganska ofta att fisk misslyckas med den första leken.
Det finns lite att läsa här för den som är intresserad
mvh Kjell
Postet 04.09.08 kl 09:14
Det ser ut som jag får en nya alfa hanne i 400 liters akvariumet med Paralabidochromis sp. "rock kribensis" Entebbe har haft lite gruff några dagar nu men än så länge klarar Alfa hannen sig.
inte nog med han måste hålla de andra från samma art i schack så har han Haplochromis sp thick skin hannen att tampas med oxå.
Måste säga det att det är lugnt i detta akvariumet utom vid lek som det är nu.
Både h.sp.Thick skin och p.rock kribensis" leker nu flera honor tuggar
3 hannar som är på väg att göra upp..
Alfa hannen
Synd att blixten kom i vägen på detta foto
Det är de 2 alfa hannarna som gör upp thick skin till vänster och Rock Kribensisen till höger.
mvh Kjell
inte nog med han måste hålla de andra från samma art i schack så har han Haplochromis sp thick skin hannen att tampas med oxå.
Måste säga det att det är lugnt i detta akvariumet utom vid lek som det är nu.
Både h.sp.Thick skin och p.rock kribensis" leker nu flera honor tuggar
3 hannar som är på väg att göra upp..
Alfa hannen
Synd att blixten kom i vägen på detta foto
Det är de 2 alfa hannarna som gör upp thick skin till vänster och Rock Kribensisen till höger.
mvh Kjell
Postet 04.09.08 kl 16:33
Det simmar ju inte bara Viktoriaciklider här utan det finns Malawiciklider här oxå.
Har ju ett akvarium på 375 liter som jag har 2 arter malawi.
Det är Pseudotropheus Williamsi Blue Lips Makonde och Melanochromis labrosus .
De har ju båda lite speciellt utsende.
Kan ju visa några foto när Melanochromis labrosus är på jagt efter föda och man kan se lite av dess naturliga betende när den söker föda i sprickorna i bakgrunden.
Väldigt intressant att följa.De säger ju det att en del arter som har stora läppar i naturen inte får lika stora i akvarium.Men kanske de som använder sina läppar aktivt kanske får det ??
Ja det får tiden avgöra.Skall börja mata de med lite levande föda oxå så kanske dafnierna och andra vatten insekter gömmer sig i sprickorna .Så de kan suga ut de.ja ja hoppas kan man.
Här är lite bilder från idag.
mvh Kjell
Har ju ett akvarium på 375 liter som jag har 2 arter malawi.
Det är Pseudotropheus Williamsi Blue Lips Makonde och Melanochromis labrosus .
De har ju båda lite speciellt utsende.
Kan ju visa några foto när Melanochromis labrosus är på jagt efter föda och man kan se lite av dess naturliga betende när den söker föda i sprickorna i bakgrunden.
Väldigt intressant att följa.De säger ju det att en del arter som har stora läppar i naturen inte får lika stora i akvarium.Men kanske de som använder sina läppar aktivt kanske får det ??
Ja det får tiden avgöra.Skall börja mata de med lite levande föda oxå så kanske dafnierna och andra vatten insekter gömmer sig i sprickorna .Så de kan suga ut de.ja ja hoppas kan man.
Här är lite bilder från idag.
mvh Kjell
Postet 04.09.08 kl 18:57
Postet 04.09.08 kl 19:02
Å såååå nydelige. Kjell jeg må spørre om noe. Nå er 270 litern fylt med vann og jeg skal la det stå og godgjøre seg en mnd tid. Hvilke malawi anbefaler du til en nybegynner. De må gå sammen med scalarer og sebraciklider tror jeg hvis jeg ikke ombestemmer meg. Golden nuggetten min og kjempe eplesneglene skal ihvertfall over i det karet for det er for lite det jeg nå har til dem. Det er så forferdelig mange arter og vanskelige navn at jeg må ha alt inn med teskje.
Postet 04.09.08 kl 20:09
Postet 04.09.08 kl 20:14
Postet 04.09.08 kl 20:20
Postet 04.09.08 kl 20:43
Postet 05.09.08 kl 00:41
Postet 05.09.08 kl 05:44
Postet 05.09.08 kl 09:03
Endret: 05.09.08 kl 09:04
Idag har jag lärt något nytt.
Pratade idag med Benny som hade ett inlägg här igår.
Han visade att Paralabidochromis sp. "red fin piebald" har Kaleidescape på ögonen.
Kaleidescape är prickat runt i ögat, prickar runt iris som Paralabidochromis sp. "red fin piebald" har.Har ej sett detta på några andra fiskar.
SE fisken på linken
Ser oxå att jag lagt fel link på det förra inlägget dvs den 3dje linken fel art......
mvh Kjell
Pratade idag med Benny som hade ett inlägg här igår.
Han visade att Paralabidochromis sp. "red fin piebald" har Kaleidescape på ögonen.
Kaleidescape är prickat runt i ögat, prickar runt iris som Paralabidochromis sp. "red fin piebald" har.Har ej sett detta på några andra fiskar.
SE fisken på linken
Ser oxå att jag lagt fel link på det förra inlägget dvs den 3dje linken fel art......
mvh Kjell
Postet 05.09.08 kl 12:36
Postet 06.09.08 kl 06:57
Postet 06.09.08 kl 08:46
Postet 07.09.08 kl 08:00
Postet 07.09.08 kl 10:11
Postet 07.09.08 kl 19:54