Mine akvarier og sånt (side 20)

Hei! Kjempefin akvarietråd med bilder! Har ikke kommet over denne før nå

Men lurer litt på det med salat, agurk og slikt. Koker du noe av det før du putter det oppi?

Mvh
Takk

Agurk puttes oppi fersk, for den er så myk at de klarer å spise den. Salat og spinat fryses før de puttes oppi, for de har problemer med å spise den rå. Bruker hermetiske erter innimellom også, og da bare fjerner jeg skallet ved å klemme forsiktig på dem.
Testet nettopp vannet i den nye 22 literen for ammoniakk, nitritt og nitrat, og fikk jammen 0.25 ppm på ammoniakk, mens de andre var på 0.

Da jeg startet opp karet hadde det stått med vann i flere dager for å teste at det var tett, så da regnet jeg med at alt klor hadde fordampet. Etter at jeg hadde puttet oppi sand kom jeg plutselig på at jeg hadde jo ikke festet bakgrunnen. Så jeg tømte karet slik at jeg kunne snu det. Etter at bakgrunnen var på kickstartet jeg filteret vha et annet filter, og deretter fylte jeg karet med vann igjen. Og det var her jeg gjorde en aldri så liten feil... Jeg tenkte nemlig at 'jeg gidder ikke å putte vannforbedringsmiddel i hver bøtte når det ikke er noe levende i karet, behandler heller hele karet etter jeg har fylt det' og så sagt så gjort. Feilen var jo seff at filteret var da fullt av bakterier, og fikk klorbehandling, noe jeg ikke innså før etterpå. Oops.

Og det kan jo da forklare hvorfor kickstartingen ikke virket denne gangen. Så da er det bare å kickstarte filteret på nytt. Ingen av sneglene ser ut til å lide noen nød, de spiser som bare det

Jeg har forresten bestemt at dette karet skal brukes som avlskar for killiene. Skal putte en oppdrettmopp oppi, deretter hive et par killier over, la dem være der 24 timer, og deretter flytte dem tilbake igjen. Så er det bare å sanke egg Ikke fordi jeg vil ha yngel, men jeg vil jo helst ikke at bestanden min skal dø ut, og da må jeg tåle å ha yngel...
Mvjnz
Testet nettopp vannet i den nye 22 literen for ammoniakk, nitritt og nitrat, og fikk jammen 0.25 ppm på ammoniakk, mens de andre var på 0.


Dette kjenner jeg igjen. Har selv tilgode å få 0 utslag på ammonium. Selv om det påståes at denne verdien skal være på 0. De få gangene jeg har testet for NH3/Nh4 har verdien alltid vært på 0,25, samtidig som No2 har vært 0.

Unntaket har kun vært i kar som står til innkjøring. Der er Nh3/Nh4 altfor ofte desverre på 0

Åh? Jeg har aldri fått utslag på ammoniakk før jeg Men jeg testet ikke under oppstart av 90 literen og 15 literen, for jeg hadde ikke tester på den tiden. Men jeg kickstartet killikaret på samme måte, og testet noen dager senere for å sjekke at det hadde virket, og fikk da 0 på både ammoniakk og nitritt.

Litt snodig at din aldri er 0.. :/
Mvjnz
Litt snodig at din aldri er 0.. :/


Det synes jeg også De første gangene jeg testet dette ble jeg veldig stressa. Men siden jeg ikke har hatt noen problemer så har jeg slått meg til ro med saken. Nå skal det sies at jeg er veldig flink med vannbytter, så det kan jo ha noe med saken å gjøre

EDIT: du har ikke nødvendigvis ammoniakk. Det kan også være ammonium. Og det er ikke farlig i det hele tatt.
Hvis fiskene har det bra er det nok ikke noe å bekymre seg for nei

Ammonium er hvis pH er under 7 og ammoniakk hvis den er over 7? Mener å ha hørt det, og min pH er 7.8 så det er nok ammoniakk ja...

Men sneglebabyene ser ikke til å lide noen nød. Jeg har nå kickstartet filteret på nytt så skal teste igjen i morgen eller dagen etter, og se hva resultatet blir da
Mvjnz
Ammonium er hvis pH er under 7 og ammoniakk hvis den er over 7? Mener å ha hørt det, og min pH er 7.8 så det er nok ammoniakk ja...


Det er "tommelfingerregelen", ja. Men jeg har lest så mye om dette i det siste, hvor det påståes at dette er avhengig av langt flere variabler enn PH. Så hvem vet?

Uansett, satser på at sneglene dine får det strålende
Tok noen bilder av sneglene som klekket 14. september. De er 5 uker gamle på søndag, og har blitt kjempestore! De var 3 mm da de klekket, og nå er skallet 6 mm og kroppen enda større. Ser mange interessante fargevarianter også.

De 'standard' gylne med lys kropp og gult/gyllent skall, så har vi de som ser ut som de har lysegult skall, men det er vanskelig å si for de var i en litt dårlig posisjon og jeg fikk ikke tatt bilde. (Håper på noen ekstra lyse for de skal defintivt avles videre på.)

Så har vi de som ser ut som moren, med lys kropp og brunt skall, som jeg ikke har lagt merke til før. Så har vi alle de med blå kropp og antydning til striper. Jeg var bekymret for sistnevnte, fordi prikkene forsvant men ingen tegn til striper, så jeg trodde skallene skulle bli ensfarget brune, men etter nærmere inspeksjon og makrobilder ser jeg nå at den nye skallveksten ser ut til å ha striper
Fyren som skulle selge meg smaragdinaer hadde ikke særlig mange hunner, så han kunne ikke selge meg et par, men jeg fant noen som bor her i byen som vil selge meg et par for $30 (150 kr)

Så da må jeg bare få igang 48 literen så kan jeg reise og hente dem

Den er nesten klar uansett. Jeg fikk typen til å spraye de hvite hjørnene svarte, noe som ser mye bedre ut, og siden han holdt på likevel sprayet han også hele baksiden svart, noe som sparer meg for å måtte sette på svart kontaktpapir, noe jeg ikke er flink til.

Så da må jeg bare vaske litt mer sand og kjøpe noen planter, så er det klart Er ikke mange planter jeg trenger, jeg har en vallisneria som har avleggere, noen ukjente planter som kan trimmes i 90 literen og vasspest i 15 literen som jeg kan putte oppi.

Faktisk nå som jeg tenker over det kanskje jeg ikke trenger å kjøpe planter i det hele tatt.... Får se nærmere på det i morgen og se hvordan det blir seendes ut. Er veldig greit å ha noen etablerte kar jeg kan stjele fra Da blir nye kar nesten gratis
Fant denne vesle sneglen da jeg luket planter i dammen i dag.

Jeg har aldri puttet snegler i dammen, så jeg lurer veldig på hvor denne kommer fra. Litt imponerende at den har funnet dammen, siden nærmeste elv og naturlig dam er flere hundre meter herfra.

Og da er jeg glad for at jeg aldri puttet eplesnegler i dammen, for da hadde de nok klart å spre seg på en eller annen måte..

Hvis noen vet hvaslags snegle det er og har en teori om hvordan den havnet i dammen min så syng ut.
Kanskje lurt å poste bildene også

Jeg syns det ligner vanlig posthorn snegle...
Jeg lurte på om det kunne være det, og ble enda sikrere da jeg sjekket litt på nettet
Har fått i gang 48 literen i dag. Dvs jeg hev oppi litt planter i går, men i dag satte jeg inn filteret, litt flere planter, noen sandsnegler, og jeg flyttet over en del blå sneglebabyer fra killikaret.

Har bestemt at jeg ikke vil ha snegler i killikaret. Der har jeg nemlig hygrophila polysperma, en av mine favorittplanter, og den er ikke spesielt forenlig med snegler.

Jeg hadde ikke så mye planter å putte oppi som jeg håpet/trodde, og karet er derfor et litt stusselig syn. Når plantene vokser seg til litt og/eller jeg får kjøpt noen flere blir det bedre.

Skal ta bilder i kveld, for det er for lyst nå til å få tatt bilder.

Jeg har friskmeldt dammen min. Det ble aldri til at jeg behandlet den for hvitprikk, for jeg ville vente til jeg så hvitprikk på en av fiskene. Det gjorde jeg aldri, og det er nå ca 2 uker siden jeg avlivet den syke gullfisken, og de gjenværende fiskene virker helt friske.

Jeg trodde at dersom man fikk et utbrudd av hvitprikk *måtte* man behandle det på en eller annen måte, ellers ville før eller senere *alle* fisker i dammen/karet bli syke. Men det stemmer altså ikke. Noen sa kanskje alle parasittene satt på den døde gullfisken, og det ikke var noen i det frittsvømmende stadiet, og kanskje det er derfor ingen andre har blitt syke.

Friskmeldt er den hvertfall, og jeg har så smått turt å bruke samme utstyr i dammen som de andre karene uten at noen andre har blitt syke.

Det er gode nyheter, for da kan jeg kjøpe et par nye gullfisker. Men kjøper ikke fra den samme butikken igjen. Joda, de har de billigste gullfiskene, men man får også tilsvarende kvalitet.
Tok noen bilder av de nye karene. La meg påpeke igjen at dette er absolutt ikke noe endelig oppsett. Jeg har bare hevet oppi noen planter bare for å få dem i gang.

Det største har ikke noen egen lyskilde så det ble ikke noe bra bilde. Lysrøret som fulgte med da jeg kjøpte karet virker ikke, så jeg må kjøpe nytt i nær fremtid.

Tok også noen bilder av sneglene som klekket for noen dager siden i den nye 22 literen.

Glemte å nevne det før i dag, men de blå babyene som klekket for 5 uker siden ser ut til å bli veldig mørke. De er nesten svarte... Vet ikke om det er den endelige fargen eller om de skal skifte nyanse/farge noen ganger til før de er utvokste..
Kikket i mappen over usorterte bilder og fant et par som viser de mørke sneglene.

Det første er ikke noe særlig, men det viser fargene. Den i forgrunnen er en anelse lysere enn den bak, og begge har blå kropp.
Kan ikke si jeg er fornøyd med filtrene som fulgte med de nye karene. De er identiske, Aqua One, og pumper 450 l/t. Litt kraftig for 22 literen, men greit nok.

Problemet er at sugekoppene er helt utslitte, dvs filteret henger kun etter ledningen. Og de henger seff på skrå, slik at de hviler mot kortsiden av karet, og med dekkglass blir det noe voldsom during dagen lang.

Det går heller ikke an å justere utblåset, siden det ikke fulgte med noen ekstradeler, og sanden i hjørnet i begge karene er blåst bort, til tross for at jeg har plassert planter rett foran utblåset på begge to.

Skulle likt å ha en spraybar (husker ikke norsk navn) slik at strålen kan settes rett i overflaten. Vet ikke om de kan kjøpes separat, men det er vel uansett ikke noen vits i å kjøpe ekstrautstyr til filter jeg helst vil hive og erstatte raskest mulig.

Tror det var typen som foreslo å erstatte sugekoppene med borrelås her en dag...

Kikket på lys til 48 literen i dag, og fant denne.

Har også lyst til å feste et lysrør over de to små karene. Men så var det disse pengene da *sukk* Får se om jeg finner noe å selge på ebay...
har nylig selv kjøpt et filter på 300l/t.
navnet på filtret er micra ser lite ut og kostet bare 199 kr
På K-mart selger de innvendige filter i mange forskjellige størrelser for $15 (75 kr) så akkurat det er overkommelig.

Men det er 2 filter (=$30) 2 sett med lys (=$180) og smaragdkampfiskene (=$30), og da baller det på seg.

Er fiskene som blir prioritert i første omgang, så få jeg begynne å spare til det andre.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap