Elins lille hjørne (side 20)

Jaja, mobilkamera og sol ute gir ikke akkurat perfekte bilder. Skal prøve å ta noen bedre senere i dag når det ikke er sol ute. Men - poster de jeg har likevel.

1. Karet hvor c. metae går sammen med p. gertrudae

2. Sykt dårlig bilde av en gertrudae-hanne. De står jo aldri stille, og et mobilkamera er rett og slett ikke godt nok.

Dette er karet øverst til venstre i reolen

[External Image]

[External Image]
Så er det karet i midten til venstre.

Her går mine kjære c. weitzmani sammen med en flokk CRS reker.

1. Hele karet

2. Forsøk på nærbilde av disse nyyydelige coryene

[External Image]

[External Image]
Neste kar ut er plassert nederst til venstre, og her er mine c. paleatus sammen med en skokk kirsebærreker.

1. hele karet

2. en paleatus ute på vift

[External Image]

[External Image]
Dette karet er plassert øverst til høyre i reolen, og er foreløpig bebodd av en gjeng venusfisk. Nydelige! før eller senere vil de inngå samboerskap med en eller annen coryart

1. hele karet

2. forsøk på å ta nærbilde av fisk som ikke står rolig i et sekund :p

[External Image]

[External Image]
Bilde 1: Dette karet er plassert i midten til høyre. Her bor det en liten flokk biereker. Flere biereker ventes en gang i oktober (håper jeg), pluss at egentlig er dette karet reservert c. atropersonatus

Bilde 2 og 3: Dette er det siste karet i reolen, plassering nederst til høyre. Her flyttet 8 stykk corydoras sp. "gold stripe" inn i dag. Det hersker litt usikker rundt dette med gold stripe :p Bildene viser ikke hele sannheten. På noen synes stripen bedre enn det som vises på bildene, men det er ikke tilfelle på andre.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Det som ikke synes på bildet er at de som faktisk har tydelig stripe så går den langs hele kroppen. på bilde 3 vises ikke det så godt. Skal sitte vakt og se om jeg får tatt noen fler
Til slutt er det et par bilder av 110-literne som står på stua. Disse står på en hjemmelaget "reol" som holder to av de tre 110-literne jeg har.

Bilde 1: Karet som står øverst. Hre går en trio apistogramma cacatuoides sammen med en stim smykketetra. Prøvde å ta nærbilde av de, men må visst vaske glasset først (*kremt*).

Bilde 2: Karet som står nederst. Her går 8 C140 og koser seg sammen med de stakkars to endlersene som overlevde innvollsorm angrepet. Det viste seg at innvollsormen tok knekken på mange endlers Men, det viktigste er at alle sykdomstegn er borte nå! Skriver denne tragedien på kontoen for "en erfaring rikere"...

Disse bildene er mest preget av sola, siden de står siden av vinduet...

[External Image]

[External Image]
3 bilder av de nye coryene. To hvor stripen synes forholdsvis godt, og et av en med mye mindre stripe.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
ElinH
Så er det karet i midten til venstre. Her går mine kjære c. weitzmani sammen med en flokk CRS reker. 1. Hele karet 2. Forsøk på nærbilde av disse nyyydelige coryene :D

ÅÅÅÅÅÅ, så fine!! Jeg ønsker de så utrolig, men de er ikke lett å få fatt i her i Bergen...
Karene dine er flotte, Elin! Skikkelig moro å se på bildene.

Når det gjelder de goldstripe-coryene så ligner de veldig på mine C. aeneus, solgt som C. schulzei, synes jeg. Legger ved et par bilder så du får se og sammenligne.
Anen: Ja jeg vet. Denne coryen er definitivt blant mine topp 3 favoritter (denne og atropersonatus kniver om førsteplassen sammen med c. black)

Astrid:
Tusen takk! Det var jammen litt av en ros fra ei som virkelig kan innredning! Jeg er ikke 100% fornøyd med alle karene, det ble litt snaut med planter her og der. Samt røtter. Men for det første skriker lommeboka etter nåde, og for det andre er det lenge siden jeg snublet over skikkelig fine røtter.

Ang. dine cory... vanskelig å si. Synes dine ser mer langstrakte ut i kroppsform, men det kan være at bildet lyver litt. Disse jeg kjøpte var oppført i fiskelista som gold stripe, og skulle jeg ha betalt 125 per stykk burde det jammen ikke være noe tvil. Jeg ba de bestille, men holdt lav profil der i dag fordi jeg ville studere de først. Syntes kanskje ikke at stripa var tydelig nok på alle til å være sikker, og da var 45 kr per stykk en mer riktig pris egentlig. Om det "bare" er vanlig aeneus mener jeg. Hadde jo vært moro om de var gold stripe, men det er vel for bra til å være mulig :p

Skal få studert noen bilder her på forumet samt på nettet og se litt hva jeg finner. De jeg har med mest tydelige stripe kan godt være gold stripe. Men det som "bekymrer" er at ikke alle har like tydelig stripe.
Noen bilder til av weitzmani

Og et dårlig bilde av det som skal forestille C140 - bak noen planter. De er ikke akkurat fotogene disse flotte coryene
Våknet i dag tidlig og fant ut at i dag er dagen for vannbytter og noe luking/algefjerning på glassene. Får disse grønne prikkene på frontglasset og de er ikke akkurat nydelige å se på :p

Lyset kom på for en time siden, og jeg tok en rask sjekk av alle karene. kom til paleatusene og så noe på frontglasset. "Jippi! EGG! De har endelig begynt igjen"

En nærmere titt avslørte en helt alminnelig pestsnegle. Hehehehe!! Ønsketenkningen tok visst litt av, ja.

Paleatusene har ikke lekt siden juni. Etter det fikk de besøk av kuhliiål i påvente av reolen og få satt istand asiakaret slik jeg vil. Nå håper jeg at å være alene (med noen reker) i et kar vil kickstarte de igjen. Planen i dag er et vannbytte med vann som er kjøligere enn vannet i karet. Pluss at jeg skal kjøre filtrene opp på max sirkulasjon. Har ikke det til vanlig pga rekene, men nå får de bare søke dekning i mosedotten et par dager :p

Samme med metae. De er fullvoksne og det er da egentlig ingenting i veien for at de skulle leke (bortsett fra at jeg ikke klarer å skille kjønn :p).
Det er godt mulig at c. metae er en veldig vanlig cory, men det er faktisk en av mine favoritter. De har så flott, kompakt kroppsform! Akkurat som en liten bulldoser med barter
Skulle gjerne hatt noen metae småtroll her
Nå er jeg snart ferdig med alle vannbyttene. Merker jo at det har kommet 4 kar til å bytte vann på, selv om det er små mengder.

Før vannbyttene tok jeg for sikkerhets skyld NO2 test i de 3 karene som bare har kickstartede filter. Mye tyder på at jeg prøvde å være "for" rask når jeg kickstartet de forrige helg. Et ørlite utslag på nitritt-testen. Ikke helt orange, bare ikke så gul som jeg vil ha tetratesten.

Dermed var det ikke annet å gjøre enn å kickstarte igjen. Nå vet ikke jeg om dette kommer til å sparke meg bak, men. Jeg pleier å kickstarte ved å vri opp den nye svampen i en bøtte med gugg fra et innkjørt filter. Denne gangen gjorde jeg det annerledes.

Tappet litt vann fra et kar, og åpnet det ene utvendige filteret. Skviste de to øverste svampene godt opp (og urk - masse gugge, ja!). Deretter tok jeg rundt en halvliter av gugge-vannet i et litersmål, og tømte rett i de nye filtrene uten å stoppe disse. Holdt bare det nye filteret vannrett i vannskorpa, og tømte hele gugget rett i filteret. Nå er vannet grumsete, men jeg håper at det klarner opp og har gitt mye bakterier rett i svampen. At det havnet mye gugge svampen er det i hvert fall ikke tvil om. Ny nitrittmåling i morra

Mens jeg har holdt på har jeg tømt den 54-literen jeg har på soverommet for sand. Fylt det 2/3 full med delvis nytt vann og delvist vann fra asiakaret. Har satt inn et luftdrevet lite filter og skal flytte dvergguramiene hit. Håpet er et skumrede og søte små om en stund. Tiden viser om det går
På tide å vise bildet av asia-karet. Måtte bare få luket litt (et helt litersmål med pistia er kassert! Den dekket nå hele overflaten og ga ikke mye lys til plantene under).

Bilde1: hele karet

[External Image]

Bilde2: Høyre side. kokosnøtta er et tilbud til kuhliiålene, men de foretrekker å sno seg rundt vallisneriaen :p

[External Image]

Bilde3: venstre side

[External Image]
Til slutt måtte jeg ta et dårlig bilde av mitt BB kar. Det er igjen noen få korn biltemasand, men det forsvinner ved neste vannbytte. Satte ned et par potter med sand og planter slik at det ikke skulle være helt nakent for dvergguramiene.

[External Image]

Her er dvergguramihannen. Nydelig fisk håper på mange mini-dverger snart.
[External Image]

Tilslutt forsøk på å ta bilde av pakistanbotian. Nesten umulig uten skikkelig kamera - disse er i full fart hele tiden. Kankje jeg får tatt et bilde når de sover en dag. DA ligger de hvert fall rolig :p
[External Image]
Har visst fått litt fotodilla :p synes liksom at bildene blir akseptable - tatt i betraktning at det er et skarve mobilkamera som blir brukt.

Knipset ved fóring nå

[External Image]

[External Image]

Og endelig et halvgodt bilde av C140

[External Image]
Og de to siste også

[External Image]

[External Image]
Morsomt med bilder. Synes også bildene er bra til å være mobilkamera. Bruker du noen form for bildebehandling etterpå?
Nei, ikke utover at jeg kan beskjære dem litt. Ellers ingenting. Jeg er faktisk positivt overrasket det er tross alt en mobil, liksom hehe.

Skal jo få kamera på jobben, derfor har jeg ikke kjøpt et eget. Nå blir vel det riktig nok et kompaktkamera av ukjent merke... så om det ikke tar spesielt gode bilder er det mulig jeg kjøper et eget etterhvert. Men akkurat nå får jeg vente å se hvordan jobb-kameraet blir

Glemte å si:
dette mobilkamerate bør jo egentlig være ganske bra. Det er på hele 5 megapixler, og har faktisk makrofunksjon (som er den jeg bruker). Men likevel, det er fortsatt en mobil. Det store problemet med kameraet er at det er dårlig på ting som er i bevegelse - og det er jo fisk hele tiden. Det er også et problem med akvarielyset. Men, bedre enn ingenting
Her har jeg for eksempel lekt meg litt med det siste bildet ditt. Ved å beskjære originalen så hadde sikkert resultatet blitt enda bedre. Her har jeg brukt IrfanView som du kan laste ned gratis

Brukte mobilen en del selv før jeg kjøpte meg kamera og bildene er helt ok synes jeg.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap