Liv's vannverden (side 20)

Har alltid hatt et anstrengt forhold til guppyer, men er jo morsomt å se yngel vokse opp

Grattla med rekene, så gøy!!! Masse lykke til!
jo takk, da jeg hadde guppy (...og en hel drøss andre fisk..) i 30 litern min for ca 10-12 år siden, ba jeg nesten de fiskene om å slutte å yngle så fælt.. :p pene å se på, men yngler jo værre enn kaniner og pestsnegler :p

og takk, håper jeg får dem til =D so far so good, for å si det sånn
Hehe begynner å ane konturene av det problemet ja.... men lar dem gå med større fisk så blir det passe mye svinn
Ryddesjau
Fikk ånden over meg og flytta fisk i stor stil her. Hadde 4 kar med ymse fisk som nå er samla etter biotop. 128 literen i stua har blitt Asia, 110 literen på akvarierommet har blitt Sør-Amerika, og de som er små nok til å gå med reker i 54 literen og resten havna i 96-en. Puh! Glemte selvsagt knurreguramiene fra 110-en så får fiske opp dem i morgen.
Nye bilder
er lagt inn på akvariene mine og har oppdatert innholdet.
Karene dine er så fine! Dessuten så missunner jeg deg en god del av fiskene
Takk Det var kjempehyggelig å høre!

Begynner vel egentlig å ha de fleste fiskene jeg har sikla på nå (skulle bare mangle med 6 kar og 4 rekekar )

Var gøy å få samla Asia fiskene og få dem i stua istedenfor de dumme guppyene, mye mer spennende å følge med i det karet der nå. Karet er rett foran der jeg som regel sitter med lapen så god utsikt herfra

Ble gledelig overraska da jeg tømte 54-en for fisk, samtlige stjernedanioer, dverg rasbora og pygme gurami var i god form Stjernene koser seg med god plass nå, ser mye mer til dem - de har lagt sin elsk på en rot midt i akvariet - i 54-en var de stort sett under en rot bakerst så jeg så dem nesten ikke.
Guppyer ikke så dumme som de ser ut?
Ble overraska over guppyene i dag da jeg satte opp fiskefelle for å få tak i knurreguramiene. De svømte inn og ut av fiskefella som de aldri skulle gjort noe annet. De fleste fisk har jo problemer med å komme seg ut igjen derfra. (Brusflaskefelle)
Har samme erfaringen med stjernene. Etter at de kom i større kar så ser jeg dem fremme og i aktivitet hele tiden. Var lite frafall hos meg også så de er nok temmelig hardføre tross den beskjedne størrelsen.

At guppyer er smartere enn andre fisk vil nok komme som en overraskelse på mange ;D
Kanskje det rett og slett er motsatt, at de er så lite glupe at de ikke svømmer langs veggene for å finne veien ut.
Må være noe sånt hehe, kan ikke si jeg har mistenkt guppyer for å være spesielt smarte.

De fiskefellene er forresten geniale for å unngå å tømme akvariet for å få ut vanskelige fisk. Med røde myggis inni er det få som klarer å stå imot gitt ;-D
Planer og mer planer
Ikke før har jeg flytta rundt og gjort om og samla alle asiatiske fiskene i 128 literen før neste plan melder seg. (En utrolig forbedring, nå skuer jeg kampfisker, guramier og stjernedanio når jeg sitter ved pc-en istedenfor teite guppyer )

Har nå sjekka habitat for alle plantene mine, og planlegger å flytte rundt og få mer riktige biotoper.

Neste prosjekt blir å gjøre om ene 180 literen til Afrika biotiop, lett blandings med fisker som kan ha ca. nøytral PH og ikke for høy GH. Frem til nå hatt 3 sør-amerika i stua og det blir jo litt ensformig. Lampeøye killiene, lyrehale killiene og rødstripet rødhaletannkarpe skal over og planlegger å kjøpe noen afrikanske ciklider. Lyst på N. transvestitus igjen og veldig lyst på munnrugere. Alltid ønsket meg en munnruger art, så nå passer det kanskje med kar. Må gjøre litt mer research både på fisk og planter som kan passe.

Prosjekter er gøy, gøy, gøy. Kommer nok (heldigvis) aldri til å bli ferdig.
Ominnredning planter
Nå har jeg ominnreda planter etter verdensdel, og resultatet ble jammen bra. ville ellers aldri vurdert å ha kun lotuser og anubias nana i et kar, men det ble veldig spennende kontrast.

1. Bilde 180 liter som skal bli Afrika biotop
2. Bilde 128 liter som er Asia biotop (ja... vet at akkurat den vallisneriaen er Australsk, men det får gå)
3. Bilde som er Sør-Amerika biotop (men jeg nekter å flytte lotusene)
4. Bilde som er Sør-Amerika biotop
5. Bilde som er Blanding, men kun med Asia planter (skal prøve å ta eget bilde av de lyrataene da de er kjempeflotte blitt og jeg ser det mangler bilde i basen her)
Slenger med et av lyrataen, men det er nok ikke godt nok for basen.

Det ble kjempebra etter omorganiseringen! Kan forresten trøste deg med at akkurat Nymphea lotus kan brukes både i afrika-, asia- og søramerika-biotop. Den er naturlig forekommende de to første stedene og vokser forvillet mange steder i søramerika
Det var godt å høre Og så later jeg som om vallisene mine er asiatiske så er alt bra Flyteplantene mine er også planter som vokser over alt. Så nå er det store spørsmålet hva jeg skal ha i Afrika, steike lyst på noe munnrugende
Blir spennende å se hva du ender opp med i afrika, da. Mitt afrika-kar er også bestillt, men det har en litt mer beskjeden størrelse så jeg har ikke så mye å velge i. Det blir uansett killi så jeg behøver jo ikke så stort
Det er 3 arter som skal over fra 96 literen:
- Lampeøyekilliene (har to voksne og 7 yngel)
- Lyrehale killiene
- Rødstripet rødhaletannkarpe

Og så har jeg kikka på flere interessante:

Thomasi
Grønntetra
og ev transer som jeg har hatt tidligere dersom jeg ikke finner en fredelig munnruger

Skal se om jeg finner noen maller fra Afrika også
syns spesiellt de tre første karene ble veldig fine
killier er en fin fisk, aldri sett dem i butikken her... men litt synd at mange av dem bare lever ett år..
Takk for det De to nederste står på akvarierommet og bærer nok litt preg av å bli "restekar" fra stuekarene

Ingen av de killiene jeg har nå lever bare et år. Oslo Zoo har tatt inn en del killi nå, nydelige fisker.
Thomasi var en søt og ikke helt vanlig ciklide, men ingen munnruger da slik som feks denne
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap