- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden (side 20)
Leifs verden (side 20)
Useriøs akvarist fordi du ønsker å bytte arter i akvariumene dine?Eller useriøs av annen grunn?
Det er nå alltid sånn da i oppstarten at en ønsker flest arter da utvalget er enormt,til en finner ut hva en vil satse på.Og nå har du tatt et valg,nemlig corydoras.
De fiskene jeg har kjøpt/byttet med deg har hver gang vært flotte fisk i topp kondisjon,med null i frafall/dødsfall i etterkant.
Uansett om det er noe "mønsterbarn", svigermors drøm, eller noen drømmepartner som etterlyses her,så er vel ikke dette rette forumet for det.Men hvem som passer i alle kategoriene,skulle jeg likt å vite..
Det er nå alltid sånn da i oppstarten at en ønsker flest arter da utvalget er enormt,til en finner ut hva en vil satse på.Og nå har du tatt et valg,nemlig corydoras.
De fiskene jeg har kjøpt/byttet med deg har hver gang vært flotte fisk i topp kondisjon,med null i frafall/dødsfall i etterkant.
Uansett om det er noe "mønsterbarn", svigermors drøm, eller noen drømmepartner som etterlyses her,så er vel ikke dette rette forumet for det.Men hvem som passer i alle kategoriene,skulle jeg likt å vite..
Postet 01.12.08 kl 07:55
froskenUseriøs akvarist fordi du ønsker å bytte arter i akvariumene dine?Eller useriøs av annen grunn? Det er nå alltid sånn da i oppstarten at en ønsker flest arter da utvalget er enormt,til en finner ut hva en vil satse på.Og nå har du tatt et valg,nemlig corydoras. De fiskene jeg har kjøpt/byttet med deg har hver gang vært flotte fisk i topp kondisjon,med null i frafall/dødsfall i etterkant. Uansett om det er noe "mønsterbarn", svigermors drøm, eller noen drømmepartner som etterlyses her,så er vel ikke dette rette forumet for det.Men hvem som passer i alle kategoriene,skulle jeg likt å vite..
Skal ikke gå videre innpå denne saken Frosken men takke for hyggelige tilbakemeldinger. Tror og håper fisken her ikke lider noen nød. Har noen ganger fått høre at jeg kan være litt for nøye og at en omtrent kan drikke vannet i karrene her. Ser på den "anklagen" som positiv. Føler derfor at siste tiden med bandasje på hånden og noe redusert at jeg ikke har fulgt opp slik jeg har gjort hele tiden. Men onsdag tar jeg stingene og innen få dager hper jeg å kunne tilby den gode gamle servicen for fiskene mine. Jeg har iallefall hatt god tid på meg til å studere fisk, leik og tenke litt forandringer. Slik som å ha corydoras Aeneus i 375L her. Ellers litt svimeslått om dagen grunnet magesmerter, men etter en tur hos legen i dag og resept med hjem håper jeg det retter seg kjapt. Atter en gang Frosken, takk for hyggelig tilbakemelding
Leif
Postet 01.12.08 kl 22:45
Postet 01.12.08 kl 23:01
Takk for det Frosken. Stingene skal taes senere i DAG.
Min syke, syke, syke ide har begynt å få sitt utfall.... I dag flyttet 33 Corydoras Aeneus inn i 375L her i stua. Di storkoser seg og svirrer rundt slik coryer skal gjøre. Med halve hode boret ned i sanden er di et artig syn. Ca 50% er fra det 3.kullet jeg fikk fra dem da jeg startet gruppen med 6 stk. Litt senere i uken kommer 25 stykker til av ungdyr. Da et antallet oppi nær 60 og antydet at et passende antall ville være et sted mellom 50 og 100. Får se hvor mye mer det "fyller" når di andre kommer senere i uka. Da får jeg ta en avgjørelse på om det skal inn enda noen til. I så fall vil det bli noen kjønnsmodne individer. Har ellers gitt bort det resterende jeg skulle bli av med. Ciklider, barber, scalarer, golden, Heros og litt annet småtteri, så tre karr er tømt i dag. Jeg tok til tanken at dette skulle være et artskarr (375L), men det blir ikke helt det likevel. Ancistrus er for meg et must i et så stort karr og har derfor hentet opp 2+2 ancistrus albino på 5-6 cm. Ancistrus av den vanlige typen har jeg stort sett bare yngel av akkurat nå. Men regner med at di 4 albinoene gjør jobben dem er "satt til". Aeneusene svirrer rundt i karret nå som om dem skulle være i leik. Di er livlige, skjønne og ser ut som den nye "store" plassen er betraktlig bedre enn tilværelser i 54Litere. Flytting av corydoras til nye karr resulterer ofte med leik og egglegging, av erfaring. Så en skal ikke se bortifra at det blir det i løpet av et par dager. Jeg er glad og fornøyd, både for fisken og resultatet
Min syke, syke, syke ide har begynt å få sitt utfall.... I dag flyttet 33 Corydoras Aeneus inn i 375L her i stua. Di storkoser seg og svirrer rundt slik coryer skal gjøre. Med halve hode boret ned i sanden er di et artig syn. Ca 50% er fra det 3.kullet jeg fikk fra dem da jeg startet gruppen med 6 stk. Litt senere i uken kommer 25 stykker til av ungdyr. Da et antallet oppi nær 60 og antydet at et passende antall ville være et sted mellom 50 og 100. Får se hvor mye mer det "fyller" når di andre kommer senere i uka. Da får jeg ta en avgjørelse på om det skal inn enda noen til. I så fall vil det bli noen kjønnsmodne individer. Har ellers gitt bort det resterende jeg skulle bli av med. Ciklider, barber, scalarer, golden, Heros og litt annet småtteri, så tre karr er tømt i dag. Jeg tok til tanken at dette skulle være et artskarr (375L), men det blir ikke helt det likevel. Ancistrus er for meg et must i et så stort karr og har derfor hentet opp 2+2 ancistrus albino på 5-6 cm. Ancistrus av den vanlige typen har jeg stort sett bare yngel av akkurat nå. Men regner med at di 4 albinoene gjør jobben dem er "satt til". Aeneusene svirrer rundt i karret nå som om dem skulle være i leik. Di er livlige, skjønne og ser ut som den nye "store" plassen er betraktlig bedre enn tilværelser i 54Litere. Flytting av corydoras til nye karr resulterer ofte med leik og egglegging, av erfaring. Så en skal ikke se bortifra at det blir det i løpet av et par dager. Jeg er glad og fornøyd, både for fisken og resultatet
Postet 03.12.08 kl 03:01
Kunnskapen og erfaringen med mine corydoras slo til som jeg skrev i siste innlegget mitt. Det ble eggplukking på meg før jeg reiste for å ta stingene i fingeren i dag, og enda mer egg når jeg kom hjem. Tok ikke ut alt, men ca 100 tenker jeg. Har erfart at det kan bli litt vel mye egg så en må begrense uttaket. Skal en ta ut alt egg, må en belage seg på å ha egen klekke fabrikk. Di neste 25 som skal oppi karret blir hentet i morgen og regner med at det blir et skjønt syn å se alle disse aeneusen i karret sammen. Har byttet ut litt planter og satt inn enda mer. Noen vil kanskje si det ble litt FOR MYE planter og at det ser litt kaotisk ut. Må vel si meg litt enig i det og må rydde opp litt og omplante litt om noen dager når bandasjen fjernes for godt på høyre hånden min. Gikk greit å ta stingene i dag og skal bli godt å bli kvitt bandasjen i slutten av uka. Skal legge inn noen bilder fra karret litt senere
Postet 03.12.08 kl 18:11
Postet 03.12.08 kl 18:17
Postet 03.12.08 kl 18:26
Inaktiv bruker
bilde bilder bilder leeeeeif:P
Postet 03.12.08 kl 18:31
Postet 03.12.08 kl 19:05
Inaktiv bruker
oooOOOoooo litt av et syn å se det gamle karet mitt, den gamle rota mi, å en så flott innredning du må regne med god plantevekst leif, husk at det er stappa 4 planterør inni lystoppen
Postet 03.12.08 kl 19:06
Postet 03.12.08 kl 19:14
Postet 03.12.08 kl 19:14
Endret: 03.12.08 kl 19:16
Postet 03.12.08 kl 19:16
Postet 03.12.08 kl 19:18
Postet 03.12.08 kl 19:30
Postet 03.12.08 kl 19:54
Lissi87Bare hyggelig vennen=) Så fine corryer du har Leif=) Er ganske mesunnelig ja, men bare vent, snart har jeg også en stor gruppe corry i 248literen;);)
Ja dem er søte, disse skjønne skapningene. Hvilken type har du tenkt deg? Aeneusen er den enkleste etter min erfaring og er ganske hardfør i forhold til mange andre. Albinoene er iallefall skjøre for for store vannbytter med bare kaldt vann. Dem dauer av sjokket.... ;- =(
Runder nå 400 innlegg i denne tråden, og det er gøy å se tilbake i tråden. Måtte det her for noen dager siden da jeg drev å fylte ut oppdretts skjemaer som jeg skal ha med meg på klubben i morgen. At det skulle utvikle seg så mye og bli så gøy hadde jeg ikke forestilt meg, men jo... det er gøy
Postet 03.12.08 kl 20:08
Postet 03.12.08 kl 20:42
Inaktiv bruker
ååja, jeg gleder meg til i morra leif hehe, flott karret ditt har blitt
å til frosken, jeg som hadde gleda meg til å treffe deg igjen i morra å greier-.-
å til frosken, jeg som hadde gleda meg til å treffe deg igjen i morra å greier-.-
Postet 03.12.08 kl 20:49
Endret: 03.12.08 kl 20:56
loffa[QUOTE=Lissi87]Bare hyggelig vennen=) Så fine corryer du har Leif=) Er ganske mesunnelig ja, men bare vent, snart har jeg også en stor gruppe corry i 248literen;);)
Ja dem er søte, disse skjønne skapningene. Hvilken type har du tenkt deg? Aeneusen er den enkleste etter min erfaring og er ganske hardfør i forhold til mange andre. Albinoene er iallefall skjøre for for store vannbytter med bare kaldt vann. Dem dauer av sjokket.... ;- =(
Runder nå 400 innlegg i denne tråden, og det er gøy å se tilbake i tråden. Måtte det her for noen dager siden da jeg drev å fylte ut oppdretts skjemaer som jeg skal ha med meg på klubben i morgen. At det skulle utvikle seg så mye og bli så gøy hadde jeg ikke forestilt meg, men jo... det er gøy
Jeg tenkte faktisk på Aeneus eller Schwartzi, har jo 1 schwartzi fra før og 2 som ble kjøpt som leopard cory for 2-3 år siden, så har egentlig ikke helt bestemt meg nei.. tenkte litt på om jeg kanskje skulle utvide med de corry typene jeg allerede har, men må nesten se hva butikken har inne av arter når jeg skal kjøpe.. Så det blir nesten som en liten overaskelse til meg selv også:P hehe.
Postet 03.12.08 kl 20:55