Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 20)

er i ferd med og sette opp et større kar, så da får jeg legge litt bedre til rette med skjuleplasser.
For en stund siden kjøpte jeg noen nye mangroverøtter av Aquamanias. Alle unntatt en er blitt brukt, men denne siste, et ganske stort beist på en meter omtrent, hadde jeg planer for. Den skulle oppi den øverste 168 literen, artskaret med Corydoras Green Laser, og det karet er jo 120 cm langt.
Der var det bare redmoor-røtter, og jeg syns egentlig det gir litt for spinkelt skjulested for Coryene. Mangroverøtter funker egentlig best.

En solid lengde måtte til på mangroverota, skulle den monne litt oppi der, slik at det ikke bare ble en "rotklump" i et hjørne :p
Kunne selvsagt valgt to kortere røtter og lagt dem sammen, men de har en tendens til å "skli ut av fasong", så jeg ville helst ha èn lang rot. Formen er veldig viktig når jeg velger røtter, for jeg tenker alltid "vil Coryene kunne skjule seg under den?" når jeg ser en mangroverot Det er selvsagt også litt estetisk sans med i bildet når jeg velger røtter, men som oftest vinner Corydorasene. Jeg vil aller helst at de får det de trenger for å være fornøyde og trives

Denne rota var lang og bueformet. Den ble selvfølgelig lagt så den buer oppover, og da skaper det en perfekt, flott plass under rota til at Coryene kan ligge og kule'n i skyggen - akkurat slik de liker. Hadde ikke engang sluppet taket i rota da den skulle oppi, før Coryene stormet under den. De ble med andre ord veldig fornøyde

Før jeg brukte rota tok jeg den med ut i dusjen og skrubbet vekk løs flis og rusk/bøss, noe det var MYE av på den... Deretter var det tilbake til akvarierommet, der jeg klatret opp på gardintrappa og tok så ut redmoor-røttene. Rev av javamosen på dem for den skulle jeg beholde, og flyttet litt planter noe fremover for å få plass til den nye rota. Javamosen ble dyttet nedpå den nye rota, der den etterhvert vil bre seg og feste seg sånn løselig på egenhånd. Hektet den fast i noen små trefliser på rota, så den ligger stødig nok og driver ikke avgårde.
Det ble et salig rør og mye grums i karet av alt dette, men det ble lagt samtidig med et vannbytte, så i dag er vannet klart og fint igjen.


Det fremkommer ikke så godt på bildet hvilken form rota har, det er litt mørkt og skyggelagt bakerst. Men den er altså så lang at den når helt bort til forbi Blyxa japonica plantene, både på venstre og høyre side (den strå-aktige planten foran).

[External Image]
Så fint det ble med den nye rota du har fått tak i Kjenner det klør i fingerene etter å innrede i karene våres på nytt. Finnes ikke noe mer morsomt enn å planlegge hvordan man skal innrede ett kar.
Mona!
Det var en NYYDELIG rot! Karet ble jo kjempeflott med den også!
Kaiomann
jeg har 6 stk Corydoras loxozonus gående i mitt 125l kar de er veldig skye og ligger alltid under bladene på sverdplanten lengst bak i karet. kommer jeg inn på rommet forsvinner de inn der og når jeg mater må jeg gå ut eller sitte musestille for og se dem ellers forsvinner de. er lox'ene sånn ? hva kan være problemet.

Størrelsen på gruppa kan også ha innvirkning. Jeg vet ikke hvor vare loxoer er på dette, men enkelte coryer er mer avhengige av en stor stim enn andre. De blir gjerne mye mer sky når det er få i gruppa, enn om de har en større stim rundt seg. Men igjen, jeg vet ikke hvor viktig dette er for loxoer, skjønt jeg har inntrykk av at loxoer er av typen som stimer mye sammen.
Sure fjes er medfødt hos dette søskenparet

Egentlig et skikkelig dårlig bilde, ikke så veldig skarpt og med masse støvkorn og vannflekker på glasset over hele bildet. Men støvet kan fjernes, prikk for prikk, i bildebearbeidingen.
Når jeg krympet bildet så det blir lite nok til å kunne lastes opp her, forsvinner dessverre mye av detaljene og den store hengegeipen ble ikke så tydelig på dem.
Men det er vel likevel tydelig at surt oppsyn ligger i denne familien? :p Hehe

Jeg var litt uheldig med artemiaen i går, da jeg skulle høste dagens måltid var det ikke noe å finne. Det så helt dødt ut. Det må ha blitt for varmt i klekkebeholderen igjen. Uansett så fikk ikke Betta-yngelen noe levende artemia i går, og måtte nøye seg med microorm. Og det spiser de ikke like villig som artemia. Jeg kunne ikke se noen tjukke og fine mager etter mikroorm-spising. Jeg mater normalt en gang om dagen, men i går ga jeg to, siden de så ut til å spise så lite første gangen. Så ikke ut til å gå like bra med det fôret, det virker som det synker for fort for dem. De følger ikke etter maten når den synker, men holder seg i overflaten. Og er det tomt der, så er måltidet over for dem, ser det ut til. Fordelen med BBS er jo at den svømmer mot lyset, og derfor lettere holder seg der oppe betta-ynglene helst vil spise.
Så jeg var litt urolig da jeg slo på lysene i dag og bare kunne se EN eneste Betta yngel... hjelp! Men etterhvert så jeg flere som dukket opp, og da jeg ga artemia var det full fest Da så jeg normalt antall synlig, minst en 8-10 stk på likt.

Betta channoides yngel
[External Image]
Corydoras reynoldsi er en nydelig, liten art. Men ojoj, så sky! Jeg ser dem hver dag, men alltid delvis i skjul blant planter, og de skynder seg vekk så fort de kan. Men når jeg fôrer, så drister de seg frem likevel, selv om jeg er i nærheten. Bare jeg ikke veiver for mye med arma eller slamrer fælt med gardintrappa, så går det bra.

I dag hadde jeg slengt oppi en fôrtablett til dem. De er noen små frøkener, disse her, småspiste og småkresne. De bruker laaang tid på å få i seg maten jeg gir, enda jeg gir så lite (siden jeg vet det). En stund etterpå hadde jeg glemt at jeg hadde fôret der, og gikk brått rett opp på gardintrappa så hodet mitt plutselig befant seg face-to-face med denne paralyserte lille skapningen på bildet Det så egentlig ut som den ikke helt trodde sine egne øyne, å bli tatt på fersken ute i det åpne på den måten, det var litt av en overraskelse....for oss begge. Den ble så redd at fargen bare rant av den, den ble spøkelseshvit og frøys. Rørte ikke et gjellelokk, lå som paralysert og stirret stivt på meg for å avvente mitt neste trekk ("Hvis jeg ikke rører meg, så ser hun meg ikke" taktikken). Jeg på min side, fyrte av kameraet flere ganger. Fisken rørte seg fremdeles ikke.
Men så... den bare måtte blunke! Hehe Og det fikk jeg på bilde, det også.

*gisp!*
[External Image]

Der måtte den blunke
[External Image]

Hvis-jeg-ikke-rører-meg-så-ser-hun-meg-ikke taktikken.
[External Image]
den ser ganske så forskrekka ut ja, nesten komisk hvor utrykksfulle de er til tider :p
mona o
Sure fjes er medfødt hos dette søskenparet :) Egentlig et skikkelig dårlig bilde [I]Betta channoides yngel[/I] [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_100127114140_1.jpg[/img]


Om bildet er dårlig eller ikke synes jeg ikke er vesentlig her. Bilde får frem det du beskriver og jeg gliste godt. Ser ur som de har spist sure føtter :p

P.S. Noen poster siden. Den store treroten gjorde seg skikkelig godt i akvariet.

Har du fått mailen min ?
Tøøøft bilde av noen sure tryner

Mvh Per
Har svart på emailen din, Per
Vannbilder
Vil bare hente frem vannbildene jeg tok i fjor og postet i den gamle delen av tråden (Del 1), og ha dem her også (det var det midterste bildet jeg deltok i fotokonkurransen med, men nå husker jeg ikke plasseringen det fikk)


[External Image]

[External Image]

[External Image]

Og en link jeg vil spare, til et bilde av blomstrende Echinodorus urugayensis
Bilde 1 digger jeg. I'm a new born underwater alien hærlig bilde

Mvh Per
mail mottatt og takk vi snakkes snart
Æsj, idag våknet jeg med tidenes hodepine. Blir så sinnsykt gretten av det. Derfor poster jeg bare dette innlegget og logger av, ikke bra å være på forum når man er sååå sur

Corydoras adolfoi - mine yndlinger! Leker og legger egg flittig, minst et par ganger i uka. Massevis av ungfisk og yngel i 98 liters karet deres, må snart ta ut en haug.

Her er noen bilder fra i går.









Noen egg på ruta - med sandkorn klistret på som pynt :p
[External Image]


En av de unge hannene som var med på leken. Hunnen som la egg er i bakgrunnen der.
[External Image]


En liten gruppe av alle de ungfiskene som har vokst opp på egenhånd her.
[External Image]
Nydelige adolfoier.
Gleder meg til mine starter sin lek.
Ungdommene har av og til formasjonsoppvisning med opp og ned glassruten. Gøy å se på.

God bedring.

Espen
Stor respekt
Skulle vært hos Mona og henta fisk i dag, men noe kom i veien. Fikk så mail om at ho "angra" seg da hun syntes de var for små/unge ennå til å selges.
Bøyer meg i støvet for en slik omtake for fiskene

Mvh Per
PS vi snakkes senere
Her er bilder fra tidligere i dag, tatt før jeg fikk meldingen fra "bustetrollet" om at det ikke ble noe henting i dag likevel.
Og det var like greit, fant jeg ut, for jeg syns ærlig talt at fiskene er for små og for unge til å flytte hjemmefra enda. Kall meg pyse eller hva du vil, men jeg er sær, sånn er det bare, når det kommer til dette å selge oppdrettet. Klarer ikke å skille meg av med "Corydoras-babyer", de må være på størrelse med og alder med "unge voksne".
Jeg hadde tenkt å selge disse nå, for jeg så faktisk mindre yngel til salgs i butikk for litt siden av akkurat samme arten. Da tenkte jeg at "Kanskje jeg er litt for pysete", og bestemte meg for å manne meg opp og selge dem nå.

Men når det kom til stykket, greide jeg det altså ikke likevel :p *hønemor* Uff, det er nesten litt flaut. Men sånn er det, og jeg har funnet ut at akvariehold og fiskehold, det gjør jeg på MIN måte og hva som føles riktig for meg.

Det var egentlig litt godt å komme frem til den konklusjonen. Det føles riktig "i magen"!
Så nå svømmer de 19 unge omkring sammen med sine foreldre

Det var egentlig 23 stk i 45 literen, men 4 av dem ble cullet ut og avlivet. De holdt ikke mål kvalitetsmessig, og hadde et temmelig merkelig utseende. Ryggen er visst den store Akilleshælen til disse svarte Corydorasene.

Tellebilde og måle-bilder
.
Satte dem i en naken plast-tank på et håndkle, og skjøv tommestokken innunder plastkaret for å få målt dem.
Som man ser på målebildene, så hadde det jo egentlig vært helt ok å selge nå, for 2½ til 3 cm er fullstendig normal størrelse å selge Corydoras oppdrett på. For alle andre som ikke er så bløthjertet som meg altså :p

[External Image]


[External Image]

Tellebilde - 19 stk igjen etter cullingen
[External Image]

Skratter@Bustetrollet
Som sagt Mona jeg har full forståelse og respekt for dine tanker og omsorg for "barna dine"
MVH Per
Jeg har aldri lagt merke til det før, men når jeg ser dem slik ovenfra, ligner de jo faktisk ganske mye på L-maller! De har forresten en herlig rødlig farge på enkelte av finnene.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap