- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Inger Annes akvarieprosjekt (side 20)
Inger Annes akvarieprosjekt (side 20)
Jeg bruker Aquaristikshop. Jeg kan ikke se at de har Wardleys, men de har ellers et meget godt utvalg til gode priser. Det har blitt hovedbutikken min, mer enn norske butikker, faktisk. At de har flotte priser på og ekstrautstyr til Eheim er ikke akkurat noe som trekker ned heller...
Postet 19.10.10 kl 00:40
Postet 19.10.10 kl 10:04
Postet 19.10.10 kl 11:22
Postet 19.10.10 kl 15:37
For å få et inntrykk av prisene, kan du få se bestillingen min:
2 X Eheim slangeklemme
2 X 110g Hikari Sinking Wafers
1 liter JBL NovoTab
4000 tabletter TetraTabiMin
1 liter Tetra WaferMix
Hobby artemiaklekker
Eheim compact 1000 (pumpe)
2 X termometer
Eheim Diffusor
Eheim utblåsrør
500 ml Sera Aqutan
Dette koster meg i underkant av 1700,-, transport og mva. inkludert.
Til sammenligning så kommer samme mengde NovoTab, TabiMin og WaferMix, pluss Eheimpumpa på ca. 1550,- hos Webzoo. Og så kommer de andre tingene samt transport i tillegg.
2 X Eheim slangeklemme
2 X 110g Hikari Sinking Wafers
1 liter JBL NovoTab
4000 tabletter TetraTabiMin
1 liter Tetra WaferMix
Hobby artemiaklekker
Eheim compact 1000 (pumpe)
2 X termometer
Eheim Diffusor
Eheim utblåsrør
500 ml Sera Aqutan
Dette koster meg i underkant av 1700,-, transport og mva. inkludert.
Til sammenligning så kommer samme mengde NovoTab, TabiMin og WaferMix, pluss Eheimpumpa på ca. 1550,- hos Webzoo. Og så kommer de andre tingene samt transport i tillegg.
Postet 19.10.10 kl 17:22
Postet 19.10.10 kl 18:46
Jeg tror jammen atroene mine fant seg tid til å klistre opp noen egg i går kveld. I hvert fall fant jeg 3 ferske egg i karet deres. Jeg regner med at resten ligger godt gjemt i javamosen. Atroer legger egg kun i javamosen her hos meg.
Jeg har fått flyttet litt på hula til Bart. Ikke mye, men sånn at de nå i hvertfall ikke peker mot hverandre. Det ser ut til å ha dempet gemyttene noe. Ikke helt, men mye. Akkurat nå ligger de to kamphanene i hver sin hule, og det har de gjort store deler av dagen.
Jeg har fått flyttet litt på hula til Bart. Ikke mye, men sånn at de nå i hvertfall ikke peker mot hverandre. Det ser ut til å ha dempet gemyttene noe. Ikke helt, men mye. Akkurat nå ligger de to kamphanene i hver sin hule, og det har de gjort store deler av dagen.
Postet 20.10.10 kl 17:01
Da var Aragamax (substrat) og noen PVC-fittings i hus, så nå mangler bare levende stein (og en liten slangebit), og så er jeg i gang med saltvann! OK, det må litt jobb til også. Faktisk ganske mye jobb til. Først må jeg tette det akvariet som jeg ennå ikke har gjort noe med etter lekkasjen. Deretter blir det stor omflytting av x antall coryarter, for å få frigjort akvariet som skal bli til saltvannskar. Jeg har heller ennå ikke laget avrenningsboksen. Jeg har nå alt jeg trenger til å lage den, men det må altså litt jobb til også. Rett og slett litt ordentlig mekking. Jeg får håpe det går bra i første forsøk, for jeg har ikke noen backupdeler om noe skulle ryke underveis. Flyttingen av coryene må synkroniseres med oppsettet av saltvannskaret. For karet som kulefisken som skal over i saltvann bor i i dag, må tømmes helt, rengjøres grundig, og så settes opp på nytt, for å kunne huse noen av coryene som skal flyttes fra det som blir saltvannskaret. Men det blir faktisk en stund til uansett. Det kommer til å ta tid til jeg får råd til å kjøpe levende stein. Og jeg kommer ikke særlig langt uten. ;-D
Postet 20.10.10 kl 23:20
Postet 20.10.10 kl 23:31
Å sette på en varmeovn nr. 2 på samme kurs som varmeovn nr.1 og nesten alle akvariene mine, fungerer heller dårlig. Det er ganske kaldt hos meg i påvente av installasjon av varmepumpe, så jeg kan tenke meg at alle varmekolber står og går. To varmeovner på full guffe i tillegg blir litt i overkant mye... Jeg trenger vel ikke å nevne at sikringen gikk.
Enkelte kvelder har man lyst til å droppe akvariestell. Men jeg har et lite triks i ermet. Jeg bestemmer meg for å bytte vann på bare ett akvarium. Det er fort gjort, og krever ikke mye energi...sier jeg til meg selv. Og når jeg først er i gang, er det mye lettere å ta flere.
Det har blitt mye fredeligere hos ancistrusene etter at jeg flyttet litt på den ene hula. I to dager har de to hannene ligget i ro i hver sin hule. Men i kveld har Bart byttet hule igjen. Jeg tror ikke han blir der lenge, for han trives tydeligvis ikke der. De gangene han har prøvd den hula, har han flyttet ut igjen temmelig kjapt. Bartesnoppen ser ut til å pusse og romstere i kveld, så det kan jo bety at han tenker på litt damebesøk snart. Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men det er ingen andre fisker jeg nyter å følge med på som ancistrusene mine. Jeg har 40-50 forskjellige fiskearter her, og jeg liker altså best å se på livet hos mine svært så vanlige ancistruser. Men så har de jammen godt med personlighet også! Og så var det jo meg og småhissige fisker da. Og det hjelper også godt på at de har barter. Hva er det som gjør bartefisker så sjarmerende? Jeg får bare så lyst til å gi dem et kyss midt på truten!
Enkelte kvelder har man lyst til å droppe akvariestell. Men jeg har et lite triks i ermet. Jeg bestemmer meg for å bytte vann på bare ett akvarium. Det er fort gjort, og krever ikke mye energi...sier jeg til meg selv. Og når jeg først er i gang, er det mye lettere å ta flere.
Det har blitt mye fredeligere hos ancistrusene etter at jeg flyttet litt på den ene hula. I to dager har de to hannene ligget i ro i hver sin hule. Men i kveld har Bart byttet hule igjen. Jeg tror ikke han blir der lenge, for han trives tydeligvis ikke der. De gangene han har prøvd den hula, har han flyttet ut igjen temmelig kjapt. Bartesnoppen ser ut til å pusse og romstere i kveld, så det kan jo bety at han tenker på litt damebesøk snart. Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men det er ingen andre fisker jeg nyter å følge med på som ancistrusene mine. Jeg har 40-50 forskjellige fiskearter her, og jeg liker altså best å se på livet hos mine svært så vanlige ancistruser. Men så har de jammen godt med personlighet også! Og så var det jo meg og småhissige fisker da. Og det hjelper også godt på at de har barter. Hva er det som gjør bartefisker så sjarmerende? Jeg får bare så lyst til å gi dem et kyss midt på truten!
Postet 22.10.10 kl 23:18
Hei Inger Anne
Var innom AF for å oppdatere akvarielisten min (solgte en reol i dag) og fant ut at jeg ville se om det hadde skjedd noe nytt i tråden din
Skriver for å "legge igjen et spor" til deg, så du ser jeg har vært her
Wardley Shrimp Pellets, linken er til en stor boks (900 gram) hos Amazon.com. De har mer enn bare bøker der Ca 100 norske kroner for den store boksen, det går under tollgrensen også det. Så kun porto kommer i tillegg.
Var innom AF for å oppdatere akvarielisten min (solgte en reol i dag) og fant ut at jeg ville se om det hadde skjedd noe nytt i tråden din
Skriver for å "legge igjen et spor" til deg, så du ser jeg har vært her
Geir KristiansenHvilken butikk bruker du? Kjenner at jeg får litt angst da jeg nå er godt nede i den siste boksen med Wardleys rekepelets.
Wardley Shrimp Pellets, linken er til en stor boks (900 gram) hos Amazon.com. De har mer enn bare bøker der Ca 100 norske kroner for den store boksen, det går under tollgrensen også det. Så kun porto kommer i tillegg.
Postet 23.10.10 kl 11:52
Endret: 23.10.10 kl 11:54
Postet 23.10.10 kl 11:56
Når det gjelder tørrfôr til coryene, er det en type som i særklasse faller mest i smak: TetraTips. Det er det eneste som kan konkurrere med frossenfôr når det gjelder popularitet (unntaket her er multiene, som av en eller annen merkelig grunn ikke synes det er noe stas i det hele tatt). Jeg har nettopp nå sluppet en liten håndfull ned til superne og C-140, og det er litt av et syn! De har greid å trykke nesten samtlige tabletter på høykant mot glassruta, og så står de i halvsirkel nesten oppå hverandre for å komme til. Hver millimeter av plass rundt tablettene er fylt av store coryer! Jeg tviler på at jeg får tatt bilde av det, da de ikke liker at jeg trykker et kamera opp i trynet deres.
Det er forresten morsomt å se hvor godt C-140 trives sammen med superne. De lever jo altfor trangt for tiden, da jeg ennå ikke har somlet meg til å reparere akvariet som sprang lekk. Med en stor C-140-stim sammen med en stor super-stim, blir det mange store coryer (en virkelig superstim, hehehe). Og det synes C-140 er veldig kjekt. De har virkelig funnet trygghet i stimen. De er tydeligvis en art som er avhengig av å ha mange individer rundt seg. Alene har de vært veldig sky. Jeg tror alle som har hatt C-140 har erfart det. Men sammen med superne er de nesten like lite sky som "vanlige" coryer. De er littegranne mer sky en superne, men ikke veldig mye mer. Dermed har jeg altså en eneste diger stim av store coryer som jeg får se hele tiden. Det kommer til å skjære meg i hjertet når jeg blir nødt til å splitte opp stimen igjen. Jeg kan bare ikke la dem fortsette å bo sammen, da det er så altfor lite plass til dem. Det går bare i en kort periode. Og jeg har ikke noe større kar å flytte dem til. Hadde jeg hatt det, skulle jeg latt superne, C-140, CW-06 og nesegrevene få bo sammen. Jeg tror det hadde vært storveis for dem alle sammen. Alle artene ligner på hverandre (C-140 ligner minst, men de har jo godtatt superne som gode kamerater, så de er tydeligvis ikke så nøye på det), så jeg tror de hadde hatt det godt sammen. Ulempen er selvsagt hvis de skulle finne på å leke. Jeg vil ikke ha noen krysninger. Men sjansen for å få de tre svært like artene (CW-06, superne og nesegrevene) til å leke, er vel minimal, selv om superne mine hadde hatt svært godt av det. De er gode og runde damene der! C-140-damene har forøvrig fortsatt ikke kvittet seg med lasten sin. Men det trengs å gjøres snart. De har hengemage, enkelte av damene der!
Det er forresten morsomt å se hvor godt C-140 trives sammen med superne. De lever jo altfor trangt for tiden, da jeg ennå ikke har somlet meg til å reparere akvariet som sprang lekk. Med en stor C-140-stim sammen med en stor super-stim, blir det mange store coryer (en virkelig superstim, hehehe). Og det synes C-140 er veldig kjekt. De har virkelig funnet trygghet i stimen. De er tydeligvis en art som er avhengig av å ha mange individer rundt seg. Alene har de vært veldig sky. Jeg tror alle som har hatt C-140 har erfart det. Men sammen med superne er de nesten like lite sky som "vanlige" coryer. De er littegranne mer sky en superne, men ikke veldig mye mer. Dermed har jeg altså en eneste diger stim av store coryer som jeg får se hele tiden. Det kommer til å skjære meg i hjertet når jeg blir nødt til å splitte opp stimen igjen. Jeg kan bare ikke la dem fortsette å bo sammen, da det er så altfor lite plass til dem. Det går bare i en kort periode. Og jeg har ikke noe større kar å flytte dem til. Hadde jeg hatt det, skulle jeg latt superne, C-140, CW-06 og nesegrevene få bo sammen. Jeg tror det hadde vært storveis for dem alle sammen. Alle artene ligner på hverandre (C-140 ligner minst, men de har jo godtatt superne som gode kamerater, så de er tydeligvis ikke så nøye på det), så jeg tror de hadde hatt det godt sammen. Ulempen er selvsagt hvis de skulle finne på å leke. Jeg vil ikke ha noen krysninger. Men sjansen for å få de tre svært like artene (CW-06, superne og nesegrevene) til å leke, er vel minimal, selv om superne mine hadde hatt svært godt av det. De er gode og runde damene der! C-140-damene har forøvrig fortsatt ikke kvittet seg med lasten sin. Men det trengs å gjøres snart. De har hengemage, enkelte av damene der!
Postet 25.10.10 kl 15:54
Postet 25.10.10 kl 18:15
Postet 25.10.10 kl 19:00
Endret: 25.10.10 kl 19:02
Jeg kjøper dem hos Aquaristikshop, ja. Men jeg vet at de hadde dem hos Webzoo tidligere. Om de har dem fortsatt, vet jeg ikke. Skal du ha stor boks, får du ikke tak i dem her i Norge, såvidt jeg vet.
Nå er jeg veldig, veldig lei meg. Jeg har hatt noen fryktelige dager i går og i dag. Jeg fikk noen dårlige nyheter i går, og det har kjørt meg helt i bånn. Og det er da uhell skjer. Jeg skulle nettopp bytte vann på duplicareusyngelene jeg har stående på kjøkkenet. Vannbyttet gikk som det skulle, og jeg satte plastikktanken deres på plass på kjøkkenbenken igjen. Hva som så skjedde, vet jeg ikke, annet enn at jeg plutselig hørte et brak bak meg. Hele yngeltanken hadde ramlet ned fra kjøkkenbenken, og stod nå på hodet, og flere liter vann fløt utover gulvet. Men vannet var min minste bekymring. Småtassene mine! De er ikke store kroppene, og å finne dem igjen på et gulv med ujevne, brune fliser med mørke fuger ville ikke bli lett. I tillegg hadde de havnet i en haug av tomflasker. Og enda vanskeligere ville det bli å få dem opp derfra uten å skade dem. Jeg greide å finne igjen ca. halvparten av dem før jeg ga opp. Ikke hadde jeg noe vann til dem heller. Jeg tok bittelitt av drittvannet jeg hadde tømt ut ved vannbytte. Der står de nå, mens en liten isboks med noen flere cm. vann står til oppvarming ved siden av. Ved siden av det står det tomme plastikkaret med enda mer vann til oppvarming. De som har overlevd må altså stige i gradene i dag. Jeg håper de ikke har tatt for mye skade av lufteturen og deretter det å bli plukket opp fra gulvet.
Nå er jeg veldig, veldig lei meg. Jeg har hatt noen fryktelige dager i går og i dag. Jeg fikk noen dårlige nyheter i går, og det har kjørt meg helt i bånn. Og det er da uhell skjer. Jeg skulle nettopp bytte vann på duplicareusyngelene jeg har stående på kjøkkenet. Vannbyttet gikk som det skulle, og jeg satte plastikktanken deres på plass på kjøkkenbenken igjen. Hva som så skjedde, vet jeg ikke, annet enn at jeg plutselig hørte et brak bak meg. Hele yngeltanken hadde ramlet ned fra kjøkkenbenken, og stod nå på hodet, og flere liter vann fløt utover gulvet. Men vannet var min minste bekymring. Småtassene mine! De er ikke store kroppene, og å finne dem igjen på et gulv med ujevne, brune fliser med mørke fuger ville ikke bli lett. I tillegg hadde de havnet i en haug av tomflasker. Og enda vanskeligere ville det bli å få dem opp derfra uten å skade dem. Jeg greide å finne igjen ca. halvparten av dem før jeg ga opp. Ikke hadde jeg noe vann til dem heller. Jeg tok bittelitt av drittvannet jeg hadde tømt ut ved vannbytte. Der står de nå, mens en liten isboks med noen flere cm. vann står til oppvarming ved siden av. Ved siden av det står det tomme plastikkaret med enda mer vann til oppvarming. De som har overlevd må altså stige i gradene i dag. Jeg håper de ikke har tatt for mye skade av lufteturen og deretter det å bli plukket opp fra gulvet.
Postet 26.10.10 kl 13:38
Postet 26.10.10 kl 14:45
Postet 26.10.10 kl 14:51
De er i hvert fall i live ennå, og har fått flytte over til en isboks med litt rent vann i. Snart skal de få flytte tilbake til karet sitt, men med veldig lite vann ennå. Jeg har prioritert å få klart vannet fortest mulig (i stedet for mye vann - jeg bruker temperaturen i rommet til å få riktig temperatur på vannet - da vet jeg at temperaturen blir helt lik), og så får jeg heller etterfylle litt utover kvelden. Det verste med det hele er tanken på småtassene jeg ikke fant. Jeg visste at de lå et eller annet sted og døde...
Jeg får trøste meg med litt bilder i stedet.
Her er Askimskogen med sine herlige barter. Man skjønner hvorfor han har fått navnet han har fått:
Noen bør snart renske litt opp i snegler...
Et av mine elskede nesegrev:
Jeg får trøste meg med litt bilder i stedet.
Her er Askimskogen med sine herlige barter. Man skjønner hvorfor han har fått navnet han har fått:
Noen bør snart renske litt opp i snegler...
Et av mine elskede nesegrev:
Postet 26.10.10 kl 16:57
Endret: 26.10.10 kl 16:59
Postet 26.10.10 kl 17:02
Endret: 26.10.10 kl 17:04