Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 20)

Åh, nå ble jeg glad! Fant jo noe rart og oppspist for noen dager siden etter et uforklarlig hopp i pH. I dag fant jeg hannen, han står under en rot og passer på bobler stakkars. De boblene kan det jo ikke være all verden i, men vokter, det gjør han. Så at de hadde igjen et par-tre av samme art, så det er mulig å erstatte madammen. Men først må jeg finne ut hvorfor pH steg så brått. Hardt vann i Hobøl, det må vi lære oss å leve med, for når kommunalt vann er på plass skal vi ikke dra til Spydeberg etter akvarievann!

Hei så du skrev noe om hjemmelaget mineralstein i innlegg nr 376(?).
Hvordan gjør man det??
Sitter å lurer på disse rekene da...får jo aldri bestemt meg for rød eller blå...eller begge??
Mineralstein
Lene Byholt
Hei så du skrev noe om hjemmelaget mineralstein i innlegg nr 376(?). Hvordan gjør man det?? Sitter å lurer på disse rekene da...får jo aldri bestemt meg for rød eller blå...eller begge??:)


Skal du ha røde og blå må de vel komme fra hver sin familie i det minste, har forsøkt å blande gult og rødt av Neocaridina-arten, ikke spesielt vellykket. Men veldig spesielt :o)

Mineralsteinen inneholder nok ikke alt man trenger hvis man holder seg med kravstore biereker eller noe, men til mine Sakura og noen snegler går det bra, de skifter skall og vokser og har seg. Magnesium er bra for planteveksten også. Har lest så øyet ble stort og vått, blandet og klint noe fryktelig, og nå er det testet ut i karene her.

En advarsel; blandingen brukes også til å øke GH, så bruk små biter og følg nøye med! En sukkerbitstor klump i 54 liter gir ikke rare utslaget, og bruker en uke eller to på å løse seg opp.

Så da kan jeg jo dele oppskriften:

- 80% Alabastgips fra Panduro, varenr 045115, kalsiumdelen av "steinen"

- 20% Magnesiumsulfatheptahydrat MnSO4, (også kalt epsom salt, men her er det mye rart å få kjøpt så det er viktig at det er til innvortes bruk, og ikke tilsatt duftoljer og ting! Kan bestilles på enkelte apotek.)

- Vann

Løser opp 0,5 dl "salt" i 1,25 dl vann, tilsetter 2 dl gips, og så blir det stress. For dette tørker før man vet ordet av det, og blir hardt som bein. Så for meg at det kunne rulles til kuler, det har man slett ikke tid til, så nå lager jeg velling og heller i isterningsform. Men da blir terningene for store til småkarene, så jeg fant noen silikonformer i festlig vårgrønt, der terningene blir staver. Stavene stikker jeg hull i med en kjekk liten rørepinne til kaffe før gipsen er helt tørr, slik at hver i teorien skal kunne brekkes i fire biter.

Det gjenstår enda å se om teorien holder i praksis. Man må i alle fall ikke forsøke å ta ut stavene før de er helt tørre, det har jeg testet, og har veldig mye gipsrusk her. For selv om gipsen tørker ufattelig raskt i friluft, tar det minst et døgn eller to i formen. Når jeg ser kjøkkenbenken kjenner jeg akkurat nå at prisen på mineralstein kanskje ikke var så avskrekkende likevel ;o)
Spennende prosjekt! Men kunne du tenke deg å selge noen, slik at en kunne prøvd de ut før en evt setter igang et storprosjekt selv? Trenger å øke Gh i et kar til grønn-reker og eplesnegler, så da ville nok disse vært utmerket...
Linda & Ove
Når jeg ser kjøkkenbenken kjenner jeg akkurat nå at prisen på mineralstein kanskje ikke var så avskrekkende likevel ;o)


Bilder? Hehe... ;P
Klart det, mailer deg når "ut-av-formen"-gåten er løst. Det må jo være mulig uten klin! Bare artig om en til tester i annet oppsett, litt høyere GH er greit, men den skal jo ikke tippe helt over heller. Vi henter vann fra så mange steder at jeg ikke kan være helt sikker på hva som gjør hva. Målet var å få reker trygt gjennom skallskift og flotte sneglehus, det er nådd. Dessuten kommer dette magnesiumpulveret i så stor boks at jeg tror jeg har nok til minst ett liv til :o)
Vil gjerne kjøpe og prøve disse steinene jeg og om du gidder å sende ?
Høres veldig spennende ut
Sølvi Gullaksen
Vil gjerne kjøpe og prøve disse steinene jeg og om du gidder å sende ? Høres veldig spennende ut :)


Klart jeg kan! Nå må jeg jo uansett løse gåten med innpakking uten at porto tar livet av oss, og dere får sånn nogenlunde hele staver i posten. Er kreativ, har brevvekt og kjellern full av saker og ting, så det lar seg sikkert løse :o)
Supert ,gi meg et ord når du har funnet ut av det
Smartpost Linda! Utrolig hva man klarer å presse inn i de konvoluttene (har lært det av ei på posten) ;D

Det går fint bare du får igjen konvoluttet på et vis, og masse tape er helt ok...
Det hørtes ut som en omstendelig prosess! Tør ikke tenke på hvordan mitt lille kjøkken vil se ut etter den...
Lurte på Kirsebær i ett kar og Blue Pearl i ett annet kar...Men først må jeg finne ut om det går an å sende reker midtvinters...ser for meg at det kan bli ett vår-prosjekt...Har lyst til å begynne med Sakura eller Kirsebær og ta det derfra!
Skriver oppskriften inn i akvarie-boka mi så har jeg den hvertfall til den dagen jeg trenger den

Tusen takk for at du delte den!!

Enig i at du må legge ut noen bilder av dette...det hørtes ut som det komplette kaos mens det sto på
Forholdsvis dyr måte å sende på ,bedre å sende i melkekartonger . Hvis steinene pakkes i silkepapir og deretter avispapir eller etter annet og så i melkekartong så bør det være god nok pakking. da slipper en også unna volumtilegget

Kan vel egentlig også sendes i boblekonvolutt hvis de pakkes i beskyttende emballasje først ?
Takk til dere begge to, flinke jenter som samarbeider løser alt! Smartpost kostet 14 kroner pr konvolutt, minste størrelsen var 11X22 cm, da burde det være plass til 150 gram "stein" med all verdens støtabsorbering, melkekartong var jo en strålende ide! Ideen min med "knekkespor" gjør dem litt gebrekkelige nemlig, men jeg tror det er verd strevet, skyhøy GH er vel ikke nødvendigvis bra. Nå gjelder det bare å få det hele tørt...

HvemErJeg etterlyser bilder, husfar fikk akutte smerter i ordenssansen av gipsbestøvning og klin, så bildet er arrangert i ettertid trygt unna alle trusler om landsforviselse. Vår sønn på 11 ble så forskrekket at da vi kom hjem etter en liten tur i butikken var huset støvsugd, og fire skiver brunostmat med syltetøyhjerte på sto klar til oss. Aldri så galt at det ikke er godt for noe :o)


[External Image]
Mosedotter og lurvete plen
Det var da svært. Får ikke alltid til alt jeg vil i akvariene, men javamose, det kan jeg. Hadde tre dotter hengende på slangefeste med sugekopp i Spesialiteten, og "litt" luking ga en velfylt 10-litersbøtte i overskudd! Den ene dotten var spesielt artig, Riccia har valgt seg den som hvilested, og vokst til et enormt flak. Flott kontrast til den mørke mosen, så jeg plukket ut det to andre krokene og delte Riccia-mosen i to. Veldig fint for fisken, de har funnet seg til rette under moseplattformene.

Det blir voksne porsjoner til salgs på auksjonene, for det vokser i de to andre karene også. Helt algefri mose, det er fordelen med reker, har rosinhender etter snegle- og bøssutplukking. Fortsetter i morgen...

Dro opp Echinodorusplenen mens jeg først var i røskehjørnet, den har blitt så altfor tett. Det syntes rekene var en slett handling, de virrer rundt og stirrer anklagende ut i evigheten. Det vokser seg til igjen. Og som vanlig ble det Pandafest.

I morgen er det Juwelens tur, vi kom i skade for å pådra oss to sverddragere fra Dyrego' i Töcksfors. De går i karantene, og ser så friske og fine ut at de skal få flytte inn nokså snart. Rar hanne, nesten hvit med svarte finner og sort bart. Forsøkte å antyde at det muligens blir krig med så mange herrer og så få damer, men antydningen falt på stengrunn. Hannen falt på gulvet, så han fikk vi gratis, de hadde en dame som lignet på de som ble spist, derfor to. Håpet er at den nye herren plager den vakre sorte og hvite fruen som får gå i fred, rart det der, det ser ut som om herrene foretrekker damer som ligner på dem selv! Antagelig derfor det blir så lite blanding mellom Platy og Sverddrager nå når vi har hanner av begge arter...
Skrekk og gru, jeg har myrdet en panda!
Stakkars liten. Så i dag at plasseringen av kreamikkring med Limnophila hadde gått litt fort for seg, den sto tuklete til. Da jeg dro den opp, fulgte en helt død panda med, jeg har rett og slett presset den dypt ned i sanda! Helt sikker dødsårsak for en gangs skyld, den hadde ringformet bloduttredelse på siden, men noe så helt fryktelig! Er jo så forsiktig fordi de er så interessert i alt jeg gjør, men absolutt kke forsiktig nok. Håper det gikk fort!

Resten av gruppa svinser rundt som vanlig, men jeg har lyst til å utvide den, for det er god plass til større gjeng av så liten fisk. Får lete litt rundt, denne arten er det i det minste ikke så vanskelig å få tak i.

I Juwelen har den lille salvatoris-mannen omsider oppdaget at han har dame, så den sorte enke og hennes "knight in shining armour" har vimset vakker runddans i flere timer, de kler hverandre egentlig. Det betyr nok at det ikke er spesielt smart å flytte resten av salvatorisen over, for dette blir det antagelig blandingsbarn av. Uten at jeg ser den helt store krisa, Poecilia sphenops er nok ikke den reneste rasen i verden fra før, damen har perlemorskinn på buken.

Usj. Fortjener egentlig ikke te, men tror jeg tusler ut og trekker en trøstekopp likevel :o(
Trøstekopp med te må nok til nå ja...

Må si jeg er veldig redd for å skade/drepe noen jeg også, når jeg styrer rundt i karene. Og spesielt redd er jeg for kuhliiene! Hadde helt panikk etter at Juwelen ble Ungdomsklubben, for da så jeg ikke en eneste en på lenge etterpå... Men jeg tror de er like hele alle :/
Uff og huff! Det må ha vært ille å oppdage hva som hadde hendt med den stakkars pandaen!
Drakk tre trøstekopper te, bakte kringle og dro på klubbmøte. Dit kom selvfølgelig Thor fra reise med spennende levendefødere og planter ingen har sett før, klarte å stå over plantene, og kom hjem med tre Limia perugiae. Som selvfølgelig kan krysse seg med andre fra familien Poecilidae som vi har i nesten alle kar, det spurte jeg om og fikk ja på, men økte det motstandskraften mot sprell levende fisk med vakkert metallskjær? På ingen som helst måte. Sukk. Tanken var å plukke ut enken med ridder fra Juwelen, da ble far streng, ett kar må man ha fisk som synes i, synes han, som ikke finner mine bleke skjønnheter spesielt tiltrekkende. Sukk. Godt jeg klarte å holde meg da de vakre med det vanskelige navnet som sluttet på decemmaculatus (decem=10, maculatus=besudlet med, eller flekker, gøy med språk og gøy med ny kunnskap) kom for salg, noe litt mindre og yndig med lillaskjær og ti streker. Sukk. En gang blir det reol med en myriade 54-litere, så man kan falle for fristelser stadig vekk og fortsatt ha plass....

Sigmund fikk i alle fall med seg Javamosen, og det er mulig å dytte de tre nyinnkjøpene inn i Lykkelandet så lenge. Hvordan i all verden skal jeg helt på egenhånd komme meg gjennom en storauksjon, når jeg ikke engang klarer å unngå kjøp på en klubbauksjon med 7 objekter hvorav ett er mitt eget?

Moro da, med ny og ikke helt vanlig fisk :o)
Hurraaaa! jeg fant panda! og veien dit! og hjem igjen!
Kan ikke tenke meg noe i hele verden som er tristere enn trist Corydoras panda. Har nesten ikke sett dem etter den ulykksalige plantingen min, og da er det bare en ting å gjøre. Rase rundt i vinternatten med lapp fra gule sider som fører en stakkar med dårlig nattsyn på viotta fordi GPS-en ikke ante at det var en vei så langt inn i skogen og gule sider ikke visste at det lå en snøhaug i veien der veien skulle ha gått, og hente ti til. Ikke langt unna, hyggelig prat, vakker katt, og hjem med isboks.

Den isboksen syntes de var usedvanlig stusselig, men på ekte pandavis var de sjokkert over å flyttes over i tilvenningsboks i omtrent to sekunder, for oppi der var det jo sand! Som man kan barte i, hvis man har! Og bobler! Hele tiden! Skulle ikke forundre meg om det var egg på glasset i morgen. Og da har jeg i så fall ingen unnskyldning og må lese corytråder. Gleder meg veldig til å få dem på plass...

For trist panda, det er trist, det :o)
Åh, så gøy! Gratulerer med flere skjønne ;D

Gleder meg til bilder...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Søyland
Reklame for plussmedlemskap