Anders' vannverden (side 20)

Grattis med nye ,flotte coryer Andres,skjønner godt at det kjennes ut som om du er i paradis . Det er litt spesielt når en får ynglingsfiskene sine i hus
Inaktiv bruker
hei.
jeg skulle gjerne vert på en auksjon jeg også, kanskje finne noen billige discus eller corydoras adolfoi som står høyere en høyest på lista.
Blir morsomt å se hva du putter inn i 230 literen hvis gullfiskene skal bort.
Dette er spennende!!
Mvh Kristian.
Plussmedlem
Det gikk mye fin discus der, både litt små og litt større Og jeg fikk jo tak i adolfoi da! De er utroolig vakre! Det er vel Adolfoi og Green laser som er mine absolutte yndlinger. Har i dag 4 arter, ikke så mange, men har ikke plass til så mange fler med de akvariene som er her nå Det vil si, ikke mens jeg har gullfisk. 1 art skal jo nesten sikkert også ut snart, Corydoras panda, legger de vel ut for salg når det har gått en stund og jeg er fullstendig sikker på at de er friske. Selger selvfølgelig ikke fisk av dårlig kvalitet!

Hvis jeg "klarer" å få ut gullfiskene, blir det uansett Sør-Amerikansk for det meste av fisk. Det blir vel å romme plass til litt annet enn Corydoras, som litt tetraer, eller kanskje et Ciklide-par? Masse planter av ulike slag selvsagt! Interessen for akvarieplanter er økende. Klarte imidlertid i dag å luke ut littegrann flyteplanter fra den ene 98 literen jeg har så sinnsykt mye av de i. Javamosen under var egentlig ikke fin.. ikke så rart, der var det ganske dunkel belysning!

En Corydoras-art jeg har utrolig lyst på er Weitzmani. De er utrolig flotte! Så det er et stort ønske nå. Mange andre også, men det er en art jeg virkelig kunne tenke meg. Var å få tak i på auksjonen, men prisen gikk litt for høyt for meg etterhvert. Var nære på å få tak i de, men som jeg kan huske, var det noen som bydde høyere akkurat i siste sekund før jeg fikk dem

ENDRET: Har forresten oppdatert noen akvarieprofil-bilder
Plussmedlem
Legger bare ut noen få bilder Mange er justert en del med lysstyrke og sånt, for å få frem fargene bedre. På noen bilder er det også redigert mye.. Når jeg lager bildet mørkt, blir det grønne på Green laserne vist veldig godt.

Mange av bilden jeg har tatt ble skikkelig dårlige, hvertfall av adolfoiene. Men dere har her prov på at jeg har dem, da! Får prøve å ta bedre bilder av de herlighetene også

Plussmedlem
La ut et helt feil bilde av adolfoiene.. det var verre enn det jeg skulle legge ut!! Prøver på nytt
Så fine akvariene dine har blitt Anders. Adolfoiene la forresten egg kvelden før vi pakket dem ned til auksjonen
Plussmedlem
Kult! Jeg har sett de har vært litt i farta. De går i en Ph på ca. 6,5. Jeg har de jo ikke i artskar da, de går midlertidig sammen med Orange laser til det blir et ledig kar her. Tenker å selge pandaene når det har gått en tid.

Fullgte forresten "salt-tipset" ditt til Corydoras panda, Rita, og virket heldigvis ikke som om de reagerte særlig negativt
Inaktiv bruker
hei.
aaah, så flotte coryer du fikk deg. nei, nå fkk jeg enda mere lyst på dem da....
tenkte jeg skulle ha noen C.adolfoi i scalare karret. Om du med knust hjerte selger dine gullfisk, vill jeg anbefale deg scalarer. jeg har 5 i min 300 liter å holder på å skaffe meg 5 til. disse skal vel også vere veldig lette å få yngel på. når de starter legger de gjerne annenhver uke. (sikkert andre som vet dette bedre enn meg...)

Mvh Kristian
Plussmedlem
Sorry, dobbeltpost, da gjelder neste innlegg
Plussmedlem
Scalarer er fine de, altså, skal ikke si noe imot det! Men av en eller annen grunn er det ting som frister mer. Men hvem vet? Er jo noe å vurdere!

Ja, det er ett eller annet spesielt med adolfoi. Alle har lyst på dem!
Plussmedlem
En liten oppdatering når det gjelder de nye fiskene, bare

Alle ser ut til å ha det flott! Er aktivitet i karene her om dagen, så er litt spent på om det "plutselig" kan dukke opp noe. Til og med Orange laser har vært i farta nå, sammen med Adolfoi Så kanskje det kommer noen egg her? Green laserne er også aktive om dagen, hvertfall til tider. Green laser har jeg skikkelig lyst til å drette! Så jeg får bare krysse fingrene her nå fremover

Alt av nye fisk lever da, det skrev jeg vel ikke, men det gjør de altså, og ser ut til å trives. Det er bra
Godt å høre at fiskene har det bra.
Vi krysser fingre og tær for at det snart blir oppdrett på deg
Kjempe fine fisker du har fått deg!
Idag har jeg kjøpt en 240 Liter, gleder meg til få fisk oppi der. Den tiden der karet blir innkjørt går ekstra sakte -.-
Plussmedlem
Yess!! corydoras-egg, endelig! :-)
Jeg gikk inn på rommet mitt ende istad for å slå på lysene i akvariene. Jeg skvatt da jeg så det; glasset i den midterste 98 literen hadde egg på seg!

Herremann. Jeg vet ikke hva jeg skal si, men jeg er helt i 100 nå! Jeg tror det er Corydoras Orange Laser, men det kan være adolfoi også. Jeg har ikke peiling. Det var rundt 55 egg på glasset som jeg har telt, omtrent. Jeg tror jeg så en ganske rognstill hunne hos de oransje, men vet jo aldri da

Jeg tror jeg får plukke de, jeg har jo så lyst til å drette de opp! Jeg har ikke artemiaklekkeri eller noe, men har jo litt yngelfôr heldigvis her da. Jeg får ty til avskallede artemiaegg
Et annet problem er at jeg vet ikke om jeg har en varmekolbe som passer til det ene plastkaret, og hvertfall ikke det andre! Hmm, hva gjør jeg? Kanskje jeg må bestille en på Webzoo, en liten varmekolbe.

Ph'n er på ca. 6,5 og noe lavere enn i de fleste andre akvariene her. Vet ikke helt hvorfor.

Nå vet jeg at jeg faktisk duger til Cory-oppdrett! Hvertfall til å få de i lek...

Legger ved et par dårlige bilder som bevis
Så gøy Anders, da har du litt å drive med fremover Hvis det er de oransje som har lekt så er vel ynglene bittesmå, kanskje du skulle hatt microorm som startfór til dem.
For å spare varmekolbeinnkjøp kan du feste klekkeboksen inne i akvariet med en algeskrapemagnet, da holder den samme temperatur som i karret
Inaktiv bruker
Hei Anders, jeg må si jeg ble happy lykkelig på dine veine. du er sååå heldig, ja, foresten Gratulerer med cory egg! får tro det er adolfoi.. de er så flotte!!! jeg blir kjempeinteressert i å følge deg videre her nå!!! Morsomt å pøve å finne ut hvilken type de er også da!!! ))
MVH Kristian!!!
Plussmedlem
Da har jeg plukket en del egg, litt frustrerende kunne det være har jeg lært!

Jeg ødela nok noen egg, var litt klønete i starten. Etterhvert gikk det bedre, men dessverre var det enkelte egg som falt på bunnen i klekkeboksen og var vanskelige å feste igjen. Menmen, det går vel greit allikevel

Klekkeboksen jeg bruker er det plastkaret jeg har jeg tenkte jeg skulle bruke til yngelen, kanskje egentlig et litt dumt valg. Men jeg hadde ikke så mange valg, da
Skulle så gjerne foret med microorm, men har jo ingen kultur Hmm.. jeg får noe å tenke på nå. Det bør jo være greit å få tak i, men vi kan vel ikke kjøre så langt for å hente en microormkultur vil jeg tro heller.

Varmekolben gikk fint i yngelkaret, så det var ikke noe problem Heldigvis.. stillt inn på 22 grader.

Åh, det blir spennende det her! Håper jeg har ødelagt minimalt med egg! Håper jeg lykkes litt nå da, med mitt aller første opdrett jeg kommer til å satse skikkelig på! Det dumme er vel at noen egg datt på bunnen i klekkekaret

Kom gjerne med gode tips. Dumt jeg ikke har en microormkultur.
Og ja, blir veldig spennende å se art! Jeg vurderer nå å tømme litt av vannet fra akvariet i midten og opp til grønningene som har vært litt dorske for tiden, så kanskje de også får litt lyst til å leke!
Hvis du søker på mikroorm (med k) så får du noen treff i annonser, og kanskje du kan avtale med postkontoret at pakken hentes der så de ikke fryser ihjel under transporten.
Inaktiv bruker
jeg så nettopp mikroorm kultur tillsalg på rubrikk! det kostet 25 kr for startkultur,men da må du vel gjøre alt selv. jeg hadde tenkt å bestille bare for å øve meg en gang før det eventuelt blir yngel på en ellerannen art. så så jeg en annonse med 70 kr eller noe for mikroorm kultur som var ferdig lagd å klar til å brukes...
ellers har jeg ikke mange tips å komme med å de vet du sikkert allerede.
Plussmedlem
Det kan nok hende jeg bestiller en kultur etterhvert, altså. Det kan nok være kjekt å ha, vil jo prøve å drive litt med oppdrett framover

Men en stor problemstilling har dukket opp for meg, dessverre. Jeg skulle tenkt før jeg plukket egg, men jeg var dum og tenkte ikke på det. Men, vi skal på hytta i vinterferien! Den starter til helga. Så, ja. nå har jeg rundt 50 egg i en beholder. De klekker jo innen noen dager. Så etter å ha plukket egg og jeg skulle sette i gang med litt andre ting, kom jeg på det; vi skal jo på hytta! Da var ingenting moro lenger, og jeg klarte nesten ikke å tenke. Hytta er eldgammel, ikke innlagt vann, bare strøm og liten. Ikke store mulighetene for vannbytte! Så, hva gjør jeg nå? Det vil bli sinnsykt tungvindt å ha med alt av egg og utstyr på hytta, det går nesten ikke. Jeg tenker på alt; fôring, vannbytter, passe på alt osv.. huffameg! Jeg føler meg fryktelig tett i pappen akkurat nå. Jeg skulle aldri plukket eggene, det kommer sikkert fler likevel! Og jeg vil jo helst ikke slippe de ut i karet igjen, men kanskje det er den beste løsningen.

Jeg har ingen som kan passe på eggene for meg heller, ingen her i familien er akvarister, og kjenner ingen som er det i nærheten som kan ta seg av de heller. Shit.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap