Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 20)

Bilder av sneglene fra i dag. De vokser utrolig raskt, og ser ut som noen av dem får striper, så kanskje det blir lilla snegler på meg likevel

De blå har nå tydelig lillaskjær, men de vokser ikke så raskt som de rosa. Er nok for mye konkurranse om maten i karet deres, så jeg flyttet noen av dem over i karet der de rosa bor.

Ellers var vi så heldige at vi fikk tilbringe helga med en nydelig liten kattunge. Ei venninne fant 3 kattunger under bilen sin, og gikk dør til dør i nabolaget for å finne eieren uten hell. Til slutt ga hun to av dem til moren sin, og skulle beholde den siste, men det viste seg at hunden hennes ville drepe den. Da tilbød vi oss å ta den med til det som tilsvarer Dyrebeskyttelsen for henne, og hentet den fredag kveld.

Vi beholdt den over helga fordi vi håpte at noen venner av oss ville ha den, men dessverre gikk det ikke slik, og hun ble levert til Dyrebeskyttelsen i dag tidlig. Damene der virket veldig trivelige og puttet henne sammen med noen andre kattunger. Jeg har jobbet som frivillig der, så jeg stoler på dem.

Vi lekte med tanken på å beholde henne, men kom til at 7 katter er nok. Sukk.
Her har jeg zoomet inn slik at man kan se at noen av dem har antydning til striper.
De rosa har alltid striper , det samme med de lilla. Ser du får noen hvite, eller er de bare helt lyse rosa. De lilla er veldig mye mørkere, spesielt munnpartiet vil ha mørke prikker. Det vil du også få se på de blå. Fargen vil bli sterkere jo eldre de blir. Sist så fikk jeg veldig lyse rosa som klekket og tenkte at dette blir det ikke noen rosa av , men jo da de ble bare mørkere og mørkere. Gleder meg til flere bilder fremover. De første mine er nå rundt 1 cm. Ingen klaser av de som har blitt lagt her har ikke vært befruktet. Det er ganske godt gjort., Så hvis du vil ha flere farger neste år så er det bare å ta kontakt.
Jeg har en kjempeklase som jeg tror inneholder 300 snegler hvis den klekker. Har vært spent på om den har vært befruktet men det ser ut til at den er det. Så det blir spennende. Klarer ikke å kaste noen klaser heller vettu og så lenge folk vil ha snegler så er det bedre at andre får glede av dette også.
Den kattungen var jo bare helt utrolig fin....
Oops, mente at de blå har tydelig blåskjær i posten over

Jeg trodde kun de lilla hadde striper og de rosa ikke hadde det. Kanskje det ikke blir lilla på meg likevel da. Men er godt fornøyd med blå, rosa og hvite selvfølgelig

Blir nok ikke tur til Norge neste år, men neste gang jeg er i Norge vil jeg veldig gjerne ha flere snegler Utrolig kult med alle disse forskjellige fargene som dukker opp, mye mer spennende enn å avle på gule og brune slik jeg har gjort tidligere.

Ellers så sitter jeg her og sikler over dette bettaparet.

Veldig fristet, er noe litt annerledes enn de har har hatt før....
Jeg kjøpte likesågodt det bettaparet jeg Fikk en del penger i bursdagspresang i Februar, så regner det som en bursdagspresang til meg selv

Fiskene blir sendt, så jeg mottar dem i morgen.

Jeg har egentlig kun plass til én fisk, så nå må jeg omrokkere litt. Har en 22 liter som ikke har vært i drift på en stund, kanskje jeg skal sette opp den igjen...
Det paret ser jo skikkelig flotte ut da. Og viltfangede? Spennende ;D
De ankom i dag, og akklimatiseres for øyeblikket

Tror ikke de er viltfangede, de er nok den varianten som har blitt avlet selektivt for aggresjon som brukes i de områdene der de fremdeles bruker som kampfisker.

Bilder av Betta coccina i dag Bestemte meg for å sjekke hvor gode macrobilder det nye lommekameraet mitt tar. Ikke så verst synes jeg
Og to til.

Mener det var i juni 2009 at jeg mottok disse. Det betyr at de er rundt 3 år gamle.

Dette karet er helt perfekt for dem, med en stor plante som har vokst helt oppi overflaten. De liker å sitte under bladene i overflaten. Bare synd alle er hanner, ellers hadde det nok blitt yngel på dem....

Skulle jeg valgt en favorittfisk måtte det blitt coccina. De er utrolig nydelige fisker, med interessant adferd.
Tåler de å være flere hanner i et kar? De var nydelige. Du kan ikke skaffe de en eller flere hoer?
Heidi Ingdal
Tåler de å være flere hanner i et kar? De var nydelige. Du kan ikke skaffe de en eller flere hoer?

De viser en del aggresjon mot hverandre, men det går mest i sirkling og stirring. Veldig sjelden at de faktisk napper, og selv da er det veldig lite skade. Som regel gir de seg med litt stirring så finner den ene parten seg et annet hjørne å oppholde seg i

Har 4 hanner sammen, i 40 liter. Hadde 8 opprinnelig. Kunne nok skaffet noen hunner, men i og med at hannene er såpass gamle og karet er såpass lite vet jeg ikke om det er verdt det. Kanskje hunner i karet bare vil forårsake veldig mye aggresjon mellom hannene, og karet er for lite til at det blir oppdrett i en gruppe.

Men når de dør og karet er tomt, kan jeg kjøpe et par. Jeg kjøpte en gruppe på 8 ungfisker fordi jeg håpte at de skulle pare ut og paret kunne puttes i oppdrettskar, men slik gikk det ikke....

Her er noen bilder av plakathunnen som ankom fredag. Hannen har vært ganske sjenert foreløpig, så har ikke sett noe særlig til han. Men jeg synes ofte det er slik at hunnene er modigere enn hannene....
Ja dette med at hunnene er modigere er sant. Det opplever jeg veldig ofte blant mine bettaer. Nå har jeg en lys fin hoe som heter Nusse som driver og jager Erik , en stor flott hanne. Han er veldig passiv og ho er leksklar og ho setter etter han og dunker han i siden for at han skal ta rundt ho men han stikker bare av...Ho gikk tidligere sammen med en ct hanne som var mer enn klar, men da var det ho som ikke ville, så når Erik kom ble ho elt vill...ja ja det er ikke så greit å være kampisk heller...
Hehe, de er artige disse kampfiskene
Jeg har et problem med den ene mikroormkulturen min. Det var fluelarver i den nyeste, så jeg bestemte meg for å starte to nye. Beholderne hadde allerede kulturer i seg, men de var gamle.

Skylte begge beholderne i glovarmt vann som vanlig, og lagde nye kulturer. Overførte orm fra kulturen som hadde larver (æsj!).

Neste dag hadde den ene av de nye masse rosa myggel i seg, og den STINKET. HELE huset stinket. Trodde jeg måtte ha overført sporer eller noe ved uhell, og tømte beholderen og skylte den igjen med glovarmt vann. Startet ny kultur.

Er nå to dager siden, og igjen er den full av rosa myggel som stinker. Hva er det som skjer? Den andre jeg startet er helt fin. Kan ikke tro at det var igjen sporer i beholderen heller, siden jeg har skylt den to ganger med glovarmt vann. Vannet er så varmt at jeg brenner meg på det.

Noen som vet hva som skjer?
Noen sneglebilder som viser hvor rikelig med snegler jeg faktisk har. Og dette er kun ett kar. Har ett til med samme mengde, samt noen få blå i en 40 liter.

Og siste bildet er en søt, blå snegle
Jeg flyttet plakathannen fra 40-literen til en av 60-literne. 40-literen har svart bakgrunn, og da jeg puttet hunnen oppi til han og han ikke brydde seg fordi han så sitt eget speilbilde i bakgrunnen skjønte jeg at noe måtte gjøres. 60-literen han ble flyttet til har ikke bakgrunn, og jeg har sett mer til han de siste par timene enn jeg hadde siden fredag til sammen.

Kom ikke så nær som jeg skulle ønsket, men bildene ble ganske greie

Det siste bildet er en ung splendens som måtte flytte ut av denne 60-literen over i den andre 60-literen, hvor den nå bor sammen med to unge nigeriakilli på omtrent samme størrelse.
Det er så morsomt å se alle de nydelige sneglene dine. Blir nesten litt rørt. Det dukker opp mange farger her nå, grønne, guloransje, grålilla, gråblå, mørkblå, gulrosa, hvite med rosa striper, lilla, rosa , lys rosa..og det som er så interessant er fargen på kroppen. De er så fine. Gleder meg til å legge ut bilde av alle variantene. De er litt små enda.
Kult

Visste ikke at det var mulig med alle de fargene engang. Gleder meg til bilder
Fargene kommer pga kryssing. Noen av de ser ut som det er malt akvarellbilder på de. Men de forandrer seg hele tiden for fargene farger ut først når de er store. Så fargen på kryssede snegler forandre seg hele tiden. Sneglanes liv består av sykluser, og når de er i voksesyklusen og den stopper for å ta en pause så kan skallet som vokser ut få helt andre farger. Jeg har flere rosa som har hatt voksepause og fortsatt å vokse som gul med rosa striper. Så den egentlige fargen får de ikke før de er fullvoksne. De har evnene til å benytte seg av flere farge gen når de har det. Det syns jeg er så spennende for kroppen den får også andre farger.
Jeg husker da jeg først startet med snegler så hadde gul og blå krysset seg og de ble grønne....og de er så fine. Så krysset de grønne seg med lilla og de ble mørk grønne med lilla striper. De er også veldig fine
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap