Leifs verden, del 2 (side 20)

Rapportene fra Tom C. viser forholdene Apistoramma lever under:
[URL=Fiskefangst i Amazonas: rapport fra Angamos, Río Yavari / Río Galvez 2010][/URL].

De andre rapportene han har på hjemmesiden sin gir mye info om hvordan disse fiskene bør ha det.Felles for svært mange er pH fra 4 og oppover til 5 -5,5 og meget bløtt vann.

Tom bruker mye torvfiltrert vann ved vannbytte, men såvidt jeg har oppfattet ham, er han ikke i nærheten av de vannbyttene du har funnet på Dwarfcichlid.com.

Tror du kommer langt med de vanlige 25% ukentlig. Men som Mona sier, mange apistoer krever surt vann. Tom bruker helt ned på 4,2 til noen, det er det laveste han får ved torvfiltrering.

Selv bruker jeg en kombinasjon av torbfiltrert vann og eikeekstrakt, mest fordi jeg ikke har fått rigget til et skikkelig filtreringssystem ennå. Vær forøvrig forsiktig med å blande, slik jeg gjør, bland utenfor karet og mål pH før du heller det i karet. PH kan droppe voldsomt mye. To av artene jeg fikk går nå i pH 4,5 -5 og et av parene har nå ukegamle yngel.
går også å bruke eikeblader for å få ned pH litt.
Lav pH gjør også at de blir mindre mottakelige for sykdom mm da en del bakterier ikke trives i så lav pH.
Før i kveld fikk jeg mitt bilde nr 5 i basen, Apistogramma Commbrae. Det var ingen bilder av denne tidligere, så det er kun det ene bildet som er der. Leste på Tom C sine sider også før i kveld at denne Commbrae apistoen ikke er særlig mye å se på det private markedet. Derfor er det litt gøy å ha noen av disse.

Har fått sortert ut litt fisk som jeg skal ha med meg på auksjon senere i dag, og satt de i små kar. De får holde ut de få timene, selv om de ikke lider noen nød. I den andre 160L er det nå kun leiksgruppa med ancistrus samt to bettaer. Mulig jeg tar med disse også på auksjon, om det blir plass i esken.

Den første 160L er det kun Apisto. Commbrae og Borellii.

Må snart se å få startet på de 4 første 128L som skal inn i reolen. De skal pusses ned, lakkes og få nye glass, så det er litt arbeid med dem.

1. commbrae bildet som kom i basen
2. ble en del cory yngel likevel... Leiksgruppen selges på auksjon i dag(deles i 2)
3. 3 stk apistogramma borellii
Var ikke i seng før 03.30 og var oppe igjen fuglen skeit i dag. Fisk etc til auksjon er pakket og klart. Mon tro om det blir solg noen Apistogramma i dag=)

Skal ut å sette opp skilt, pakke fisk for klubben og være med å levere ut objekter som blir solgt i dag. Litt hektisk dag, men tror det blir kjempe gøy. Gleder meg iallefall veldig til denne dagen =)
Plussmedlem
Blir sikkert en super auksjon, ja! Og så mange fine coryarter.. fyttikatta, hadde jeg bare hatt mere penger! :P

Vel, jeg går uansett ikke tomhendt hjem jeg, da

Jeg har forresten sovet dårlig i natt pga. jeg gledet meg så fælt.. har våkna mange ganger i natt, og da har jeg hengt meg opp i auksjonen. Jeg trodde jeg var på auksjon, og da var jeg halv-våken. Haha
Dagen i dag har vært som en evig lang opptur. Auksjon i Drammen hvor to nye apistotyper kommer inn i "samlingen". VF par med Biteniata og 6 yngler av Pebas.

Biteniataene er skjønne, selv skremt i en pose, og gjett om jeg gleder meg til at klimatiseringen er ferdig og de har farget ut =)

Ny opptur kommer på radioen på vei hjem: Chelsea - Liverpool 0 - 1 og foræderen TORRES taes av banen før fulltid. Ingen god kamp for han, hehe.

Siste oppturen så langt i dag: Bartebust er i sitt gamle ess igjen og ligger på ny på egg :=)

Kan dette bli bedre folkens......
Da er det bare å glede seg til bilder av bitaeniataene.

Ps: Se bildet i avataren min
gratulerer så mye med nye fisker leif...
er morro å følge med på tråden din...
Inaktiv bruker
så morsomt med nye fisker å aksjon, skulle vert på det jeg også.
Vi er nok flere som har sovet dårlig i natt, jeg har vert oppe hele natten å ventet på valper, resultatat ble 2 men den ene fikk hull i magen å alle tarmenegle ut av valpen i løse lufta. så den døde, en sterk hanne igjen. denne har det bra ihvertfall.
scalarene mine begynner å nappe etter de andre, den har kløvd rygg finnen.
MVH Kristian.
Takk for koselig auksjon i dag.. Jeg TROR jeg så deg der, men jaggu ikke sikker. .Ikke så tydelig bilde du har i profilen din.. hehe Jeg fikk i hvertfall litt flyteplanter som jeg kom dit for, og kameraten min fikk seg et par maller.. Så da er vi fornøyde
ohr
Da er det bare å glede seg til bilder av bitaeniataene. Ps: Se bildet i avataren min ;-)



Litt vanskelig å se bilde ditt da det er så lite, men jeg er overlykkelig for å ha skaffet meg dette VF paret. Tok noen bilder rett etter klimatiseringen, men regner med at iallefall hannen farger enda mer ut. Har er bare skjønn =) Se bilde 1. Kommer flere etter hvert.

Enda en opptur kom når jeg skulle gå over alle karene her etter klimatiseringen på apistoene. I karet med Borellii og Commbrae er det ting på gang. Utgraving av sand fra hula tyder vel på at ting kanskje vil skje der også, men vet ikke hvem av dem som holder på der. Et par planter sperrer for innsikten i hula

Så lurer jeg på en ting.... Kjøpte en filtermatte på 50x50 cm og 50mm tykk på auksjon i dag. Tenkte da straks at dette ville være en flott dele skiller for den ene 160L. Hvordan feste denne i midten av karet? Skal jeg kappe den på nøyaktig mål (40x40cm) eller skal jeg legge til 1-2 cm for å få den litt trang? Bør jeg feste den på noen måte i for og bakkant, evnt med hva? Bør den på noen måte stives opp?

Wilma77
Takk for koselig auksjon i dag.. Jeg TROR jeg så deg der, men jaggu ikke sikker. .Ikke så tydelig bilde du har i profilen din.. hehe ;) Jeg fikk i hvertfall litt flyteplanter som jeg kom dit for, og kameraten min fikk seg et par maller.. Så da er vi fornøyde :)



Jeg var han tynne (skranglete) med blondt lyst kort hår og med Reklame t-shirt fra klubben som fløy rundt med de objektene som ble solgt. Det ble solgt mye BILLIG fisk om en sammenligner prisene på auksjonene i Oslo. Mye faktisk flaut billig......

Ohr
Jeg tenkte jeg skulle høre med deg hva du gav for ditt par evnt trio. Tenkte jeg skulle sammenligne det med hva jeg måtte gi for mitt par. Jeg gav for to fisk, det jeg på forhånd trodde jeg måtte gi for en. Ettersom dette er en så flott apisto. Men vet ikke om de er så skjeldne? Mine er viltfanget
Gleder meg til fler bilder av bitaeniataene Leif, for detta var flott fisk! Er alltid gøy med auksjon
Pål
Jeg ga vel mellom 50 og 80 kroner pr stk for mine, gjennom "kompis" opplegg fra grossist. Dessverre kom det 15 stk hanner så det hele endte svært dårlig Ingen av butikkene tok de inn i etterkant heller. Det var svært trist den dagen de endelig klarte å ta livet av hverandre.......
Prisene vil variere voldsomt etter tilgang og etterspørsel, det er jo en godt kjent art og ingen nyhet i så måte så når de er tilgjengelige er de vel "moderat" priset.
Det er hvertfall en usedvanlig flotte fisker og jeg skal ha disse igjen ved første anledning.
Min erfaring er at disse krever skikkelig surt vann for å bli fine og at de begynner å sture eller dø med en gang vannkvaliteten ikke er optimal. Dette kan selvsagt ha sammenheng med at mine ble svekket av sår etter slåsskamper, men jeg tror helst de er litt sarte.

Avataren er den flotteste av hannene jeg hadde som absolutt var en av de fineste fiskene jeg har sett, ever. Skal se om jeg finner orginalfotoet senere.

Deling med blåfiltermatte:
Er du pedant limer du inn glasslister som en "skal" gjøre til HMF hjørne både på sidene og under. Da kan du enkelt ta den inn og ut etter behov og det er idiotsikkert at det ikke kommer fisk gjennom.
Er du en slask som meg klipper du til med et par centimeters margin og presser den på plass. Husk å grave ut sanda på begge sider så den kommer helt ned i karet ellers kan apistoene grave seg under. Forøvrig har apistoer klart å formere seg gjennom nettingdeler i akvarie. Da la hunnen eggene på nettingen slik at hannen kunne befrukte de fra andre siden, hvem sa at fisk er dumme? Tviler på at det går gjennom en filtermatte dog.
Gratulerer med enda flere apistogramma typer Loffa, gleder meg til bilder


Jeg så i et innlegg fra 2009, tror jeg det var at du hadde bestillt 15 stk. Men trist når det da kommer bare hanner. Når jeg la inn bud på mine var jeg usikker på om det kom flere par. Det kom et til noe senere som gikk for 200 tror jeg, mine gav jeg 260 for. Ingen pris etter min mening på så flott fisk. Håper jeg bare får det til.

Forklaringen din om matta, tilsvarer hva jeg hadde i tankene.

Tilbake til karet med borellii og commbrae.... Der skal jeg si det er farge prakt, leik og noe jaging og graving.... Når jeg kom hjem satte jeg ned to kokkosnøtter til, som jeg kjøpte på auksjon.

Innen to timer etter det begynner det jaggu å graves i den hula OGSÅ. Se bilder

Bilde 3 viser hva jeg mener med fargeprakt. Prakt er kanskje litt hardt tatt i, men har ikke sett disse i leiksfarger tidligere.
Tror rekkefølgen på bilde 3 er som følger fra høyre: Borelli hann, borelli hue og bakerst commbrae hue. Iallefall for meg et vakkert skue..............
I går solgte jeg det jeg hadde igjen av levendefødere og cory, og lettet en del på plass i karene. Et par typer ny apisto kom som nevnt i hus. Men jeg glemte vel å nevne at et par med sverddragere også ble med hit til Hof. Var ikke meningen å ha levendefødere.

Men jeg hadde enfordel på auksjonen i går ettersom jeg var en av de som leverte ut objekter som ble solgt. Sverddrager paret kom ganske så sent i auksjonen og var noe av det flotteste av denne type fisk jeg har sett. Så da måtte jeg bare ha det.

Hannen er en del mindre enn hua og har et sort flott sverd og en fargerik kropp. Hadde vært flott å kunne drette og spre denne farge kombinasjonen videre.

Legger ved noen bilder av dem
Skal legge ut noen flere bilder av apistogrammaene jeg kjøpte i går, men kommer først her med oppdatering på 160L med commbrae og borellii.

Som jeg nevnte ser det ut som det er to huler det graves i.... Den til venstre har jeg ikke sett aktivitet i, i dag, men den til høyre er det Commrae hue som har okkupert.

Jeg synes det ser ut som det ligger egg i grusen i den hula!!!, men jeg tar nok feil. Hun putter "det" i munn og spytter det ut igjen. Kan ellers ikke se egg i veggene på hula. Er nok bare ønskedrømmer.

Så de etterlengte bildene av de herlige......

Hua synes jeg ser litt tynn ut, men skal ikke stå på maten her i huset. Hun skal fetes opp. Vet ikke om denne hua er stor nok til å være kjønnsmoden. Hun er ganske liten i forhold til hannen ser dere. Må lese mere spesifikt om denne
Och det är inte nu man ska komma med kommentaren att den där honan nog ser ut som en ung och undertryckt hanne...
...så därför gör jag det inte heller!:-p
Lycka till! Bitaeniata var en av dröm-apistogrammorna en gång i tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap