Mine akvarium (side 20)

Leste noe helt forferdelig om lys da jeg skulle skifte rør, og bestemte meg egentlig bare for å gjøre meg opp min egen mening basert på det jeg hadde lest og så holde kjeft om saken fordi jeg ikke kan forklare det jeg har lest og godtatt med høyrehjernen.

Det er noe med lumen og to forskjellige fluxer og noen luxer og noen fryktelige tabeller og ting fysikere muligens fatter. Kelvin er bare fargetemperatur, de andre tingene sier noe om styrke, en flux vi ser og en annen flux plantene også liker (Jeg finner ikke opp dette her altså - lover!). Biltema, Jula, hr Ohlson og disse her har ikke stort å varte opp med sammenlignet med planterør i styrke, som altså ikke er kelvin vi er så opptatt av fordi den er så himla enkel og grei.

Og nå forstår du sikkert hvorfor jeg like godt kunne holdt kjeft med meg når jeg ikke kan forklare meg ordentlig som alminnelig godt oppdratte folk. Spanderer i alle fall noen kroner til på sterkere rør i fargen jeg liker fordi jeg er så sykt opptatt av alt annet enn fisken
Haha! Ja jeg husker jeg var og tittet på diverse skalaer og alt mulig rart når tiden nærmest seg for de første lysrørene som skulle byttes. Da fra hva nå enn Juwel hadde satt inn til hva jeg måtte kjøpe selv. Det beste for meg hadde vært å finne tilsvarende de "superbra" lysrørene, men i en annen prisklasse. Det må jo være noe absolutt uakseptabelt med for eks 600,- for et lysrør...uansett hvor god de er? Mitt gnier-sinn ala onkel Skrue får seg ikke til å kjøpe lysrør i den prisklassen. 100 - 200 pr stk hadde vært høvelig OK, om de hadde vært såpass gode at plantene hadde mesket seg skikkelig. Biltema-lysene er jo forsåvidt OK men jeg merker jo at når sola står på som verst så bøyer plantene seg etter sollyset, uansett om lyset står på eller ikke! Makan
Ja nei altså - jeg er ikke helt fullstendig uten hemninger jeg heller, det får være grenser for moro. Men kanskje du har sjekket på feil sted? Aquamanias tar ikke ublu priser synes jeg, Webzoo enda billigere på andre merker. [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908300+*+908301+*+908302+*+908303+*+908304+*+908305&t=temartic_e&userid=Ij121TjTddueSH0tonrhj5LRmvWpPB0mBLu]Dennerle-rør[/URL] fra Aquaristikshop ligger også omtrent på samme nivå, tror det var Mona O som anbefalte dem en gang...

Dahls Dyrerike driver heller ikke med landeveisrøveri, de har side på Facebook og sender sikkert gjerne. Nettbutikken er fortsatt ikke oppe og går tror jeg...
Haha åja se DER ja! Det var jo absolutt gode priser! Disse 18watts skal jeg absolutt prøve på 110literen. Nå har jeg akkurat byttet lysrør men tror nok de blir bestilt i aller nærmeste framtid. Kjenner jeg blir litt gira, hahaha!

De lysrørene jeg vurderer å sette på 54literen er da kanskje erm, 35 cm? type T5, 8watts.. 827 kelvin? (farge ihvertfall) De er ganske tynne, små lysrør. Vet ikke om dette er noe jeg får tak i med mer farge? Nå er det mest bare vasspest, cryptocoryne og javabregne/anubias som er i 54literen så det er ikke mye kresne planter heller da.

ups her er foresten infoen om lysrørene i de små-armaturene:

fargekode: 827. Sokkel: G5. 230 V. 2700 K. Ø 16 mm.
Grapejuice
Haha åja se DER ja! Det var jo absolutt gode priser! Disse 18watts skal jeg absolutt prøve på 110literen. Nå har jeg akkurat byttet lysrør men tror nok de blir bestilt i aller nærmeste framtid. Kjenner jeg blir litt gira, hahaha! :D De lysrørene jeg vurderer å sette på 54literen er da kanskje erm, 35 cm? type T5, 8watts.. 827 kelvin? (farge ihvertfall) De er ganske tynne, små lysrør. Vet ikke om dette er noe jeg får tak i med mer farge? Nå er det mest bare vasspest, cryptocoryne og javabregne/anubias som er i 54literen så det er ikke mye kresne planter heller da. :) ups her er foresten infoen om lysrørene i de små-armaturene: fargekode: 827. Sokkel: G5. 230 V. 2700 K. Ø 16 mm.




Nå er jeg fersk her på forumet men.

Fargekode 827 der 27 står for temperatureren i lyset ( varmt eller kaldt lys) dvs K2700 Tallet 8 gjengir kort fortalt hvor realistisk fargene opplyst av rørert gjengis. 2 er dårlig og 9 er 10 tomler opp når det gjelder fargegjengivning.
9 Er brukt i utsillings og butikker som ønsker at fargene på produktet skal gjengis så ekte som mulig i feks dagslys.

Oi, Rolf, det visste jeg ikke! Det var snedig informasjon. Takk!
Du leter med andre ord etter 965. Fant ingen T5 18W 965 med G5-sokkel men det betyr ikke at det ikke finnes, når du er såpass spesifikk kan en vanlig lampeforretning sikkert bestille
Nå er jo disse smålysrørene i det originale armaturet bare 8 watt da også. Jeg bruker 18watts til 110literen (der jeg skal prøve life glo neste gang) og foreløpig til 54literen hvor jeg har våtromsarmaturet stående..men det er som sagt veldig klossete og bråker ekstremt når jeg løftet og holder på med det, så jeg vurderer å bytte tilbake til de små lysrørene på 8watt.
Modern og kjæresten hennes er nede i Oppland/Brandbu/Toten og forsåvidt ser de etter et akvarie på 80 - 100 liter til meg! Skal da isåfall bytte ut 54literen på soverommet, slik at dronningrasboraene har et større sted å svømme på. Har nå mine tvil på at de finner noe, men jeg er jo kronisk skeptisk uansett haha Hadde ihvertfall vært supert med et kar med størrelse på her på soverommet. Har målt leca-blokkene og fra ytterpunkt til ytterpunkt er det ca 70 cm kom jeg fram til. Så et åp ca 100 liter burde kunne stå støtt der ihvertfall.

Jeg har litt noia over at det skal være "for tungt" - ser for meg at dette knirkete gamle huset skal falle i staver - derfor tør jeg ikke drømme om mer enn 100 liter i stua. Ser for meg at hele golvet blir bøyd av noe tyngre, haha.. Lite sannsynlig men bedre føre var :p

Så har jeg bestilt to life glo lysrør, heh heh heh ! Kunne ikke dy meg.

Bare noen tilfeldige bilder av 110literen slik den ser ut nå:

[External Image]

Slik står den i stua vår.. (og ja brune vegger!)

[External Image]
Er en stund siden jeg har oppdatert, har ikke skjedd så forferdelig mye. To av rekene mine er gravide, hohåi! Og den enslige kileflekken ser litt skral ut, men han spiser og flotter seg så jeg regner med det er bare alderdommen som tar han litt igjen.

uuansett, idag har jeg sett en stor snegle i reke-karet...som jeg ikke er helt sikker på!
Regner med det bare er en litt stor pestsnegle/damsnegle, eller en faktisk "stor damsnegle" men hva den kommer fra vet jeg ikke.

Den driver bare å leker seg på bak-glasset så jeg får ikke så godt bilde.

Men det merkeligste med denne sneglen er at skallet på det fremste pariet, ser helt vanlig "pestsnegle"-farget ut, men der snurren starter, er det en slags rød stripe rundt, hvor etterpå skallet skifter mønster. Og sneglen er helt HVIT! Foruten om på "haletippen" der er det ei svart stripe tror jeg.

Skal prøve å få tak i flere bilder etterhvert.

Ellers er jeg på utkikk etter 80 - 100 liter å bytte ut 54literen på rommet med... og jeg leter etter greiner istede for røtter..ugh, finner aldri noe!

I tillegg sliter jeg med penselalger igjen, i både 110literen og 54literen...hadde pirket litt i filterene på begge, og da ble det litt "storm" en stund, noe jeg vet blusser opp alt av penselalger her, bleehh. Har fått bort mesteparten i 110literen, må se hvor mye jeg orker i 54literen idag. Har også nå en skikkelig udeilig forkjølelse! Eurgh!

110literen kom seg veldig etter storsjauen igår da jeg plukket vekk mesteparten av penselalgene. Det er noen i histen og pisten, men jeg er ikke så spesielt redd alger at det gjør noe. Jeg bare hater når de setter seg på glasset! Der hører de ikke hjemme!

Idag hadde jeg vannbytte i 54literen, noen dager forsinket. Jeg har byttet ut to av røttene, eller jeg tror jeg tok ut tre stk? og satte inn to litt mindre. Jeg blir så uinspirert av det karet i det siste, det er bare så masse småting som irriterer meg. jeg har sååå lyst på et på mellom 80 - 100 liter. Eneste grunn til at jeg ikke vil ha større er fordi jeg vil ha innvendig pumpe, haha! Syns disse utvendige ser litt skumle ut. Jeg har lyst på en sånn litt "retro" Eheim-boks (Eheim 2010) (men skal man kjøpe kan man jo likesågreit slå til på en Eheim aquaball 130) jeg syns den boks-utforminga ser så anonym ut, og det ser ut som det er plass til utrolig mye filtermateriale inni den! Så nja, jeg vet ikke helt.

Men først må jeg jo få tak i et billig akvarie!! SUKK. Åsså vil jeg ha slike snirklete greiner og sånt istede for tykke røtter. Jeg har tenkt ut at med de letteste typene, vil jeg kunne skru fast magneter kanskje, og lime på en magnetisk plate på bak-glasset. Så kan de i teorien sitte "fast" uten å flyte, men samtidig kan jeg plukke de vekk greit, eller bare flytte de. Hmm. Eller med sugekopper da såklart. Kanskje enklere.

Men det er jo så himla vanskelig å få tak i snirklete greiner, ala vrihassel!! uten å måtte betale hinsides! :\ har lyst å prøve einer-greiner, men å finne tilfeldige daue einerbusker liggende er vel ikke rent enkelt. Argh!!

Her er ihvertfall et bilde av 110literen etter litt luking og herjing igår!
[External Image]

Og vinkeltetraene mine! Har enda ikke fått tak i flere fisk, buuuu!

[External Image]

Sugekopper er helt klart enklere ja; festet med syrefaste skruer...
Syrefaste skruer kan brukes til å lage redmoor-røtter for en snill penge også, de fleste butikker tar kilopris, og i bunnen av kassa ligger alle de snirklete grenene som har brukket av i kampens hete. Det blir ikke mange gram. Frem med kreativitet, drill, skruer, skrujern, sugekopp av Eheimkvalitet og vips!

Koker dem litt da, de har voldsom oppdrift fordi de er så lette, vil jo helst ha dem litt sånn lekkert nedover utover. Skruekaoset skjuler jeg med en javadusk av noe slag...
ååh, det har jeg ikke tenkt på, at det kanskje ligger avbrukne deler! men så har jeg ikke vært i dyrebutikken på ukesvis, om ikke måneder! får håpe de har redmoor!
pust, pes, pust pes! jeg får kanskje kjøpt et brukt 160liters akvarium i starten av oktober, o' glede! Men de visste ikke målene, så jeg prøver febrilsk å finne ut av det! Kunne jo vært litt kjekt om det faktisk fikk plass her.. :-o
Esj! Ingen avbrukne greier eller noe som helst på dyrebutikken! Absolutt ingen! Ikke slike type røtter engang, bare sånne store tykke ...mopani ellernoe? Hmrff. Kanskje jeg må bare finne noe ute i naturen? Huff! Jeg tror jeg må ta en titt på et tre femti meter unna her, jeg tror det har ramlet over etter at bakken ga etter for en stund siden. Om jeg ikke tar helt feil så har det ligget med føttene i lufta sikkert to år snart. Må vel kunne regnes som dødt snart? Skal ta litt bilder og sjekke opp om det kanskje kan brukes. Bah!
Akkurat nå står mine første brød til for-heving, så da tillater jeg meg å lage ei "ønskeliste" her til det nye akvariet. Jeg ser nå at jeg ikke lengre har 19 dronningrasbora! Men kanskje 15 eller 16, hmm..

Den enslige kileflekken min tok kveld for noen dager siden, men jeg fant ingen levninger.

Jeg tror de andre har blitt borte sånn smått. Åh, ja jeg hadde en som hadde litt bøy i ryggen, så jeg vet det er en som døde for leeeng siden. Ellers har jeg mistanke om at en muligens har hoppet ut ved vannbytte. Husker at det var en gang noe som spratt så himmelhøyt, men jeg var brennsikker på at det bare var en vanndråpe. Jeg og katta lette der landingspunktet var men vi fant ingenting. Kanskje det fatisk var en liten fisk?

Ellers er det sikkert litt tap her og der men jeg har aldri funnet noen! :O

uuuuansett, jeg driver å drømmer litt om rødmunnstetra i min framtidige 160liter.. men jeg har jo lovet megselv å bare ha bittesmåfisk! Hadde jo litt lyst på smykketetra.. Argh.

Foreløpig ser det slik ut:

110liter:
har:
Vinkeltetra (ca 10 stk)
Otocinclus (3 stk)
ønsker:
Ildetra, eller muligens boraras merah e.l (20 - 25 stk)
og kanskje to til otocinclus.

160 liter (ikke fått enda)
har:
Dronningrasbora (ca 15 stk)
Ønsker
smykketetra eller noe annet smått, eller muligens rødmunnstetra (10 - 15 stk minst)
Flere Dronningrasbora, ønsker en stor stim på kanskje 30 - 40stk om ikke mer. Alt ettersom hva filteret vil tåle.


Etter vannbytte i 110literen igår fikk jeg ei algeoppblomstring av en eller annen grunn. Bare kaldt vann + kokende vann for å jevne temperaturen, og litt sånn eikebarkekstrakt. Virket som det var sånne hvite trådalger som hadde blusset opp Måtte knipe masse planter.

I tillegg har pumpa fusket en del i de siste dagene. Dvs den hoster luftbobler i ett sett! Men jeg slo den av og "staket" litt med filterboksen og nå ser det ut til at den har sluttet.

Gleder meg til pakke fra Aquamanias, har nemlig bestilt næring og sånne ting. Så kanskje det blir futt i plantene i 110literen igjen.

Så skal jeg til plantasjen og se etter vrihassel senere idag. Argh.
(så har jeg jo kjempelyst på en bitteliten corydoras-art, for eks corydoras hastatus men jeg har jo lovet megselv å slutte med corydoras for jeg tar jo livet av de bestandig. men de er så skjønne!!)
Fortsatt 129,- for en ussel kvist på Plantasjen. Sukk! I tillegg sto de under "trollhassel" men med det latinske navnet til vrihassel? Hmrf.
Jeg kjøpte to lange kvister med vrihassel i blomsterbutikken i dag, 70,- pr stk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap