Anders' akvarierom [NR. 1] (side 20)

Plussmedlem
Dette har vært en dag fra helvete for å si det rett ut. Har vel aldri hatt sånn uflaks i hele min akvariekarriere. Nå er jeg sur, gretten og forbanna. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å ha sånn uflaks. Og alt på grunn av det jæv** filteret. IGJEN!
(Det er snakk om det utvendige Eheim-filteret til 230 literen)

Klokka var vel halv fem eller noe sånt, jeg husker ikke klokkeslett, alt er bare surr. Filteret piplet det vel ikke vann ut av, og innsugsrøret lå i sanden da sugekoppen hadde løsnet. Filteret hadde nok dratt til seg en del sand, og det var ingen tvil om at jeg måtte ta det opp og rense det. Så det satt jeg jo i gang med med en gang. Tok bøttefilteret med alt av slanger opp i dusjen. Der renset jeg det. Og når jeg var ferdig, og hadde puttet filtermaterialet oppi igjen, hadde jeg glemt å legge nedi risten i bunnen. Ut med alt igjen. Men dette var jo bare en knøttliten bagatell.
Så bar det ned for å få startet det. Fylte filteret med vann, samme med slangene. Brukte vannslangen (fra kjøkkenkrana) til å gjøre dette, tok bare slangen på innsuget og fyllte filter og slanger. Faren min var også med, da det ofte er greit å være to om sånne ting.
Så skulle vi starte filteret... men det funket jo ikke? Vi prøvde flere ganger å fylle det på nytt med vann og starte det, men nei, etter alt som var mulig å prøve, risting for å få ut luft, ja, ALT som vi kunne prøve, det nyttet ikke. Det gikk ikke. Jeg var så sinna at jeg holdte på å smelle hele filteret i veggen, men det hadde ikke gjort saken bedre.
Jeg var nesten på gråten av sinne og fortvilelse i dag, for sånne ting er så fryktelig irriterende. Og hva skulle jeg gjøre med fisken hvis ting ikke ville fungere? Så for meg det verste, med at alle fiskene jeg hadde der måtte selges... i utgangspunktet har jeg ikke råd til noe nytt filter i det hele tatt.
Filteret ble åpnet (lokket der motoren er), men feilen var ikke lett å finne. Men plutselig kom det en idè fra hodet mitt, som lyn fra klar himmel;
"Kanskje Torjus har et filter på lur jeg kan låne?"
Torjus er en fyr jeg kjenner godt som også driver med akvarium, så jeg ringte han og han hadde et filter. Helt maken til det jeg har hadde han. Så vi smelte bort til han og hentet det. Filteret var ikke tømt engang, det hadde stått en stund uten å ha vært i drift...

Filteret kom hjem, det, men jeg trengte jo egentlig bare lokket. Vi fant nemlig ut av feilen rett før vi dro. En del var slitt og må byttes ut.
Så ettersom det lånte filteret fortsatt hadde noe vann i seg og det ville bli noe griseri, gikk jeg ned i kjelleren for å ta av lokket. Jeg var lettet og glad for å ha fått lånt noe jeg kunne bruke som midlertidig løsning. Filteret var pakket inn i 3 bæreposer, og når jeg skulle få av den siste filteret stod i, tok jeg tak i utblås-slangen og tok og løftet filteret opp fra gulvet i den (ja, fikk med slanger på også), og skulle dra av den siste posen.
- Da falt filteret med et smell i betonggulvet, og brunt, illeluktende vann rant ut. Jeg hadde knust hele bøtta på et filter jeg hadde lånt.

Nå går imidlertid filteret, men jeg er gretten og sur... for jeg må jo erstatte det. Men altså, at det går an!? Det siste var virkelig krona på verket. Herregud. Tenk å klare å ødelegge et filter jeg har lånt, etter få minutter? Ikke hadde jeg en god dag før alt styret heller.
Og det er MYE detaljer her jeg ikke har tatt med også, for det har virkelig vært en dag med bare fæle ting som har hendt.
Trøsteklem kommer herved fra Trøndelag...
Huffda Anders, jeg føler med deg altså! Sånne filterstanser får virkelig stressnivået til å stige skyhøyt! Også ergelsen over å ødelegge noe man har lånt...! (men husk at man kan kjøpe alt som reservedeler billigere enn et komplett filter, inkl en tom filtertønne)

Kan jeg spørre hvilken filtermodell av Eheims filtere dette var? De pleier jo å være greie, de fleste av dem men vi har jo noen (u)hederlige unntak....! :p

Trøstetanker er oversendt!
Plussmedlem
Hvis det er noen trøst så mistet jeg 25 salgsklare Super Red-yngel i går. Glemte flaskefella så de døde av oksygenmangel inni der.
Forøvrig så gikk en pose med 4 like store yngel for 650.- på auksjonen i Moss i helga....
Trøsteklem fra Hobøl også. Ikke noe hjelp i, men du får en likevel.

Det filteret har jo plaget deg noe så aldeles, så kanskje du får forskudd på julegave? Da kan kompisen få helt filter med reservedeler, og du en frisk og ny start. Det synes jeg egentlig du ærlig har fortjent...
Plussmedlem
Tusen takk, alle sammen, er jo fantastisk hyggelig med litt omtanke i litt vel stressende situasjoner Setter utrolig pris på det.

Filteret er vel Eheim Classic 2213. Så man kan få kjøpt bare bøtter? Var det det du mente, Mona? Det er jo den jeg har ødelagt, og det kunne jo vært kjekt å få tak i det, i stedet for et splitter nytt filter å betale Nå er jo ikke Classic så dyre, men dyrt nok for meg akkurat for tiden...

Milo, huffameg! Det var ikke noe trøst i det, for jeg blir helt trist på dine vegne. Men jeg sender en god trøsteklem tilbake... jeg kan bare tenke meg selv å miste 25 Corydoras i en sånn situasjon der man glemmer seg bort. Tragisk og fælt, men ikke noe å gjøre med... føler med deg!




Plussmedlem
Linda W
Trøsteklem fra Hobøl også. Ikke noe hjelp i, men du får en likevel. Det filteret har jo plaget deg noe så aldeles, så kanskje du får forskudd på julegave? Da kan kompisen få helt filter med reservedeler, og du en frisk og ny start. Det synes jeg egentlig du ærlig har fortjent...


En trøsteklem hjelper mer enn du tror

Vet ikke helt hva du mente med det andre der, men filteret må erstattes, men vet ikke helt hvordan jeg gjør det enda. Kanskje jeg kan få tak i en sånn bøtte? Hvis ikke får jeg kjøpe et nytt. Har medfølelse fra foreldrene mine også, og de har vel sagt de skal sponse meg
Anders Kaste
Vet ikke helt hva du mente med det andre der, men filteret må erstattes


Jeg mente at kameraten din får et helt og fungerende filter av de to du har som bare virkelr sånn halvveis, og du får et helt nytt til jul på forskudd. Så slipper foreldrene dine å tenke på at du ligger våken om natten ;o)
Anders Kaste
Filteret er vel Eheim Classic 2213. Så man kan få kjøpt bare bøtter? Var det det du mente, Mona?

Ja, det var det jeg mente Du er nok ikke den første i verden som har knust en filterbøtte, og Eheim (seriøs filterprodusent som de er) leverer jo alt som reservedeler

Her er en link til 2213 sin reservedels-side hos Aquaristikshop. Der ser du en tegning av alle reserve-delene til det filteret MED nummer.
Dette er altså link til en tysk nettbutikk, men reservedelenes nummer er internasjonalt Dvs at du kan bare ta delenummeret til filterbøtta (7273010) og oppgi det til en hvilken som helst butikk som selger Eheim (Webzoo f.eks., eller vanlig zoobutikk) og be dem bestille det delenummeret for deg. Alle butikker som fører EHeim som merke, skal kunne bestille reservedelene også, spesielt hvis du står der og GIR DEM delenummeret i tillegg

PS! I Aquaristikshop sin nettbutikk koster den filterbøtta bare 164,- kroner til mod.2213 Det vil si at den sklir tollfritt og momsfritt gjennom tollen.... Spør faren din om han vil ta frem kredittkortet sitt og kjøpe den for deg der Det eneste som kommer i tillegg er da portoen. Varer under grensen på 200 kr er momsfritt
Huff, for en dag du hadde
Håper ting går seg til, og du har herved fått en trøsteklem fra Tromsø også.

Plussmedlem
mona o
[QUOTE=Anders Kaste] PS! I Aquaristikshop sin nettbutikk koster den filterbøtta bare [B]164,- kroner[/B] til mod.2213 :-)

Det var ekstremt billig! Den skal jeg nok få bestilt...

Lisa S: Takk til deg også
Tror ikke jeg har skrevet noen ord i tråden din før, selv om jeg har lest innlegg nå og da :o) I går leste jeg igjennom nesten hele tråden, og jeg er imponert over hvor mye kunnskap du har opparbeidet i såpass ung alder ! Blir neste litt sur på foreldrene dine som ikke støtter mer opp for at du kan få utfolde deg mer, men så bra at du holder på å planlegge en ny reol :o)

Kjenner igjen det med litt trege foreldre fra da jeg var på din alder. Jeg hadde fullstendig hestedille, og fikk etter mye mas egen hest da jeg var 15 år. Yey :o) Har i ettertid utdannet meg innenfor landbruk, og bl.a. spesialisert meg på hov og klauv. Bare slå det i bordet til dine foreldre, du lærer kjempemasse igjennom hobbyen din som du senere kan bruke i en utdannelse og jobb.

Jeg håper du beholder gløden din for corydoras i mange mange år :o)

Ang. den filterbøtten, så kan det hende at det er rimeligere å bestille igjennom Webzoo, da portoen fra Tyskland er en det høyere enn i Norge. Jeg har akkurat bestilt noen deler til en Eheim2028, og det ble rimeligere totalt å bestille fra Webzoo.
Plussmedlem
Tusen takk for kjempehyggelig hilsen, cara79 Det er så utrolig fint å få høre at noen følger med på det jeg sitter og skriver! Og ja, det er nok mange som kjenner seg igjen i foreldre som ikke er like begeistret som en selv!

Jeg får se hvor jeg bestiller filterbøtte fra, men får vel bestille snart. Blir jo ikke kjempe-pris uansett
Plussmedlem
Nå har jeg så godt som gitt opp å få svar fra Webzoo. Jeg sendte vel e-posten søndag, men intet svar. Det er litt spesielt syntes jeg.

Men jeg gir meg ikke. Da får jeg sende en ny! Dessuten glemte jeg i forrige mail å oppgi lengden jeg vil ha på bena på reolen, og at jeg vil ha den i svart. Så får vel sende en ny og legge til dette. Men de kunne jo absolutt svart da, og sagt at jeg hadde glemt å oppgi hvilken lengde jeg vil ha på bena.
Å kontakte webzoo på mail er som regel en tålmodighetsprøve...
Prøv telefon. Men ikke forvent å få svar umiddelbart.

Forøvrig er jeg fornøyd med sjappa.
Plussmedlem
Har handlet mye av akvarieutstyret mitt fra Webzoo jeg også, og er veldig fornøyd Så der kommer jeg nok til å fortsette å handle fra også. Filtere, varmekolber og sånne ting kjøper jeg aldri i butikk, det er så mye billigere på nett.

Men tror uansett jeg sender en ny email... jeg glemte jo et par ting, så da er det like greit. Men nå har jeg ingen hast heller, for det blir uansett LENGE til bestilling!
Plussmedlem
Filteret jeg låner fungerer fantastisk bra. Vannet er klart og fint, og det er lenge siden det har vært så flott. Det må jeg innrømme Ikke var det noe problem å få startet det i går, heller! Og det var det beste, ellers...! Det jeg er mer bekymret for er om filterbakteriene klarte seg gjennom alle de rundene. Her må jeg følge med!

Men må bestille ny filter-bøtte til han jeg har lånt det av. Han vet det ikke selv enda at det har blitt knust, riktignok. Men han har jo ikke behov for å vite det heller, så jeg sier det til han neste gang jeg snakker med han, OG jeg har bestilt ny bøtte. Heldigvis er denne mannen en snill og tolmodig "ikke-noe-stress-sjel" :p


Forresten, hvis noen kan svare meg på dette:
Hvis jeg bestiller en ny bøtte, hva vil den inneholde? Kommer kurver og sånt med...?
Plussmedlem
Svardplanter er noe som virkelig vokser her, og alt jeg har har vært her siden de var små tuster :p Den i 230 literen, blant annet, er stor nå!

Legger ut et bilde av akvariet. Og sverdplanten er faktisk en del større enn det ser ut til på bildet. Tror jeg må få en ny sverdplante oppi her, for det kan bli for stort også

[External Image]
Planter er noe du virkelig får til!
Plussmedlem
Emil Engø
Planter er noe du virkelig får til!


Takk for det, da Det vokser iallefall, men vet ikke hvorfor :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap