- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Discus i akvastabil markii 530l (side 20)
Discus i akvastabil markii 530l (side 20)
Jeg er ikke helt fornøyd når det gjelder plantevekst. Har kjøpt FE test og funnet ut at jeg har alt for lite jern i vannet. Har nå tilsatt Ferrogan både fast og flytende. Leste at den i fast form trenger 14dg. på å løse seg opp, kjøpte derfor også flytende for å få prosessen igang umiddelbart , håper det hjelper så det blir fart i sakene.....
Når det gjelder CO2 anlegget og PH kontrollen funker det helt fint , det er jeg meget fornøyd med. Selv om planteveksten som sakt ikke er helt på topp ennå har den endret seg drastisk fra hva det var tidligere hvor det meste av plantevekst var som 0 å regne...
Når det gjelder CO2 anlegget og PH kontrollen funker det helt fint , det er jeg meget fornøyd med. Selv om planteveksten som sakt ikke er helt på topp ennå har den endret seg drastisk fra hva det var tidligere hvor det meste av plantevekst var som 0 å regne...
Postet 19.02.14 kl 17:16
Spennende lesning! Det ble lesing av hele tråden i kveld i stedet for husarbeid, hehe... Er vannløs for tida, men bærer på en liten drøm om en 500l med et discus par i, når minstemann blir stor nok til ikke å knerte akvarium... Så jeg satser på at du holder skrivelysten oppe, fint å ha noe å følge med på og kunne spørre. Må fundere og lære meg nok til å rigge opp en sump og handle discus når den tid kommer!
Postet 19.02.14 kl 22:24
Takker for hyggelig kommentar Babelfish, får selv også håpe at skrivelysten holder. Det er ikke ofte en får noe respons her inne, så en føler mange ganger at en sitter å skriver for seg selv.
Der er helt tydelig at jeg har hatt alt for lite jern i karet, har nå hatt Ferrogan jerngranulat i siste kammer i sumpen ca. et halvt rør. Som jeg har skrevet tidligere bruker det en stund på å løse seg opp så jeg har kjøpt Ferrogan dråper også. Hadde i 24 dråper igår (Det står 2 dråper daglig på 50 liter vann ) Målte etterpå, det var ikke mye utslag, såvidt rosa altså under 0,1 mg.......
Idag måtte jeg ha i "gode" 70 dråper for å komme opp i underkant av 0,25 mg. Jeg kan jo ikke holde på med det hver dag, i så tilfelle kommer det fort oppi godt over 100 kr uka i Ferrogan om jeg skal holde jerninnholdet i vannet nogenlunde nivå.
Hva gjør dere andre som har akvarie på 500 L ++ og en del planter?
Mener å huske fra sist jeg holdt på med akvarie, at jeg gravde ned en jernbolt i grusen, målte aldri verdiene den gang så jeg vet ikke hvor mye virkning den hadde. Funderer nå på å legge noen jernbiter i sumpen for å se om det kan ha noen posetiv effekt.
Kan hvertfall ikke helt se at det kan gjøre noe galt eller?
Håper på litt respons og helst erfaringer og tips fra folk som har prøvd...........
Der er helt tydelig at jeg har hatt alt for lite jern i karet, har nå hatt Ferrogan jerngranulat i siste kammer i sumpen ca. et halvt rør. Som jeg har skrevet tidligere bruker det en stund på å løse seg opp så jeg har kjøpt Ferrogan dråper også. Hadde i 24 dråper igår (Det står 2 dråper daglig på 50 liter vann ) Målte etterpå, det var ikke mye utslag, såvidt rosa altså under 0,1 mg.......
Idag måtte jeg ha i "gode" 70 dråper for å komme opp i underkant av 0,25 mg. Jeg kan jo ikke holde på med det hver dag, i så tilfelle kommer det fort oppi godt over 100 kr uka i Ferrogan om jeg skal holde jerninnholdet i vannet nogenlunde nivå.
Hva gjør dere andre som har akvarie på 500 L ++ og en del planter?
Mener å huske fra sist jeg holdt på med akvarie, at jeg gravde ned en jernbolt i grusen, målte aldri verdiene den gang så jeg vet ikke hvor mye virkning den hadde. Funderer nå på å legge noen jernbiter i sumpen for å se om det kan ha noen posetiv effekt.
Kan hvertfall ikke helt se at det kan gjøre noe galt eller?
Håper på litt respons og helst erfaringer og tips fra folk som har prøvd...........
Postet 20.02.14 kl 14:38
Endret: 20.02.14 kl 14:42
De som selger PMDD, har også jernchelat med mikronæring.
Se feks pmdd.se
Dette er rimelig og drøyt i bruk.
Min erfaring er at det lett blir mye alger hvis jernnivået blir for høyt.
Derfor har jeg målt meg frem til ca den mengden som forbrukes på et døgn. Jeg tilsetter da ca det som går med, daglig. Eller hvertfall tre fire ganger i uka.
Man forer jo likevel, så en kan helle i en skvett jern også.
Jeg har ikke forsøkt med jern i sumpen, men det er mulig det er en bedre løsning, om en får dosert nogenlunde riktig.
Se feks pmdd.se
Dette er rimelig og drøyt i bruk.
Min erfaring er at det lett blir mye alger hvis jernnivået blir for høyt.
Derfor har jeg målt meg frem til ca den mengden som forbrukes på et døgn. Jeg tilsetter da ca det som går med, daglig. Eller hvertfall tre fire ganger i uka.
Man forer jo likevel, så en kan helle i en skvett jern også.
Jeg har ikke forsøkt med jern i sumpen, men det er mulig det er en bedre løsning, om en får dosert nogenlunde riktig.
Postet 20.02.14 kl 23:53
Da jeg skulle legge meg igår var jeg en tur nedom akvariet for å sjekke. Jeg så til min store forbauselse at vannet var litt hvitaktig/blakket?????
HVA?????
Har jeg hatt i alt for mye Ferrogan nå da???
Jeg målte jo gang etter gang etterhvert som jeg hadde i flere og flere dråper for å oppnå passe jerninnhold i vannet…….
Det……. at jeg måtte opp i over 70 dråper før jeg nådde en verdi på 0,25 mg. syntes jeg riktignok var ganske merkelig, men at det nå skulle være så høy konsentrasjon at vannet skulle bli uklart var likevel for meg helt uforståelig……….
Dette er hva som står om Ferrogan:
Den granulerte utgaven av Ferrogan brukes til langvarig tilførsel av jern til planter med høyt forbruk. Bland granulaten i grusen og den løses sakte opp i løpet av 14 dager og sikrer planten kontinuerlig tilgang på jern.
Ferrogan er flytende høykonsentrert jernkompleks sammensatt for lett opptak av plantene. Dosering som beskrevet på pakningen.
OBS. hvis det oppstår uklart vann ved tilsetting av Ferrogan, da er Co2 tilførslen for høy eller vannet for alkalisk.
Som jeg fortalte over måtte jeg tilsette ganske stor mengde Ferrogan i karet,for å oppnå en verdi på 0,25mg….
NÅ var jeg ganske sikker på det hadde blitt alt for mye og det derfor hadde oppstått en kjemisk reaksjon…….men neida???
Når jeg måler viser det utslag på fargekoden som tilsier en verdi, som kansje er litt i overkant av 0,25mg.?????
KH er på 5 og PH på 6,8 Disse verdiene er etter hva jeg har forstått ganske så idielle for å ha riktig CO2 mengde, jerninnhold og en fatastisk planteveskt.
Selvfølelig når lysforhold også er på plass…
Nå skjønte jeg inngenting……..Klokka var over 24.00 og jeg skulle egentlig bare en tur ned for å se om det var fred og fordraglighet og om Discusen hadde "lagt" seg for kvelden….
Da jeg lukket opp skapet og fikk på lyset der sumpen står, oppdaget jeg sannsynligvis årsaken.
Vannet randt over fra første kammer i sumpen, filteret var altså gått tett …..
Da var det bare å sette igang med bøtte og vann, jeg kunne jo ikke la det stå sånn til neste dag….
Skal si det var mye dritt som hadde samlet seg i løpet av et års tid…
(Godt en er hjemme og oppdager slikt umiddelbart …)
De som har fulgt tråden vet at dette er første Akvarie jeg har med sump, jeg var derfor ikke sikker på hvor lang tid det ville gå før sumpen måtte "renses" ….
Etter min mening fungerer sumpen bedre jo lengere tid den får stå urørt, jeg trodde også jeg litt etter litt ville merke at vannet gikk tregere igjennom systemet. Hadde derfor bestemt meg for å ikke røre i filteret før jeg evt. måtte. Hvor lang tid det ville ta hadde jeg som sakt ikke peiling på og jeg var ganske sikker på det ville skje gradvis……..
Nå skjedde det ikke gradvis, ihvertfall ikke på en måte slik at jeg merket det.
Tiden var nå inne. Det var ingen annen utvei enn å sette igang å få gjort jobben, som heldigvis kunn tok meg en snau time…..
Til morgenen idag er fortsatt vannet grått/blakket noe som vel absolutt er forståelig. Det er spennende nå å se hvor lang tid det tar, før vannet er krystallklart og om Ferrogan tilsettningen har innvirkning på plantelivet slik det står i skriften……..
HVA?????
Har jeg hatt i alt for mye Ferrogan nå da???
Jeg målte jo gang etter gang etterhvert som jeg hadde i flere og flere dråper for å oppnå passe jerninnhold i vannet…….
Det……. at jeg måtte opp i over 70 dråper før jeg nådde en verdi på 0,25 mg. syntes jeg riktignok var ganske merkelig, men at det nå skulle være så høy konsentrasjon at vannet skulle bli uklart var likevel for meg helt uforståelig……….
Dette er hva som står om Ferrogan:
Den granulerte utgaven av Ferrogan brukes til langvarig tilførsel av jern til planter med høyt forbruk. Bland granulaten i grusen og den løses sakte opp i løpet av 14 dager og sikrer planten kontinuerlig tilgang på jern.
Ferrogan er flytende høykonsentrert jernkompleks sammensatt for lett opptak av plantene. Dosering som beskrevet på pakningen.
OBS. hvis det oppstår uklart vann ved tilsetting av Ferrogan, da er Co2 tilførslen for høy eller vannet for alkalisk.
Som jeg fortalte over måtte jeg tilsette ganske stor mengde Ferrogan i karet,for å oppnå en verdi på 0,25mg….
NÅ var jeg ganske sikker på det hadde blitt alt for mye og det derfor hadde oppstått en kjemisk reaksjon…….men neida???
Når jeg måler viser det utslag på fargekoden som tilsier en verdi, som kansje er litt i overkant av 0,25mg.?????
KH er på 5 og PH på 6,8 Disse verdiene er etter hva jeg har forstått ganske så idielle for å ha riktig CO2 mengde, jerninnhold og en fatastisk planteveskt.
Selvfølelig når lysforhold også er på plass…
Nå skjønte jeg inngenting……..Klokka var over 24.00 og jeg skulle egentlig bare en tur ned for å se om det var fred og fordraglighet og om Discusen hadde "lagt" seg for kvelden….
Da jeg lukket opp skapet og fikk på lyset der sumpen står, oppdaget jeg sannsynligvis årsaken.
Vannet randt over fra første kammer i sumpen, filteret var altså gått tett …..
Da var det bare å sette igang med bøtte og vann, jeg kunne jo ikke la det stå sånn til neste dag….
Skal si det var mye dritt som hadde samlet seg i løpet av et års tid…
(Godt en er hjemme og oppdager slikt umiddelbart …)
De som har fulgt tråden vet at dette er første Akvarie jeg har med sump, jeg var derfor ikke sikker på hvor lang tid det ville gå før sumpen måtte "renses" ….
Etter min mening fungerer sumpen bedre jo lengere tid den får stå urørt, jeg trodde også jeg litt etter litt ville merke at vannet gikk tregere igjennom systemet. Hadde derfor bestemt meg for å ikke røre i filteret før jeg evt. måtte. Hvor lang tid det ville ta hadde jeg som sakt ikke peiling på og jeg var ganske sikker på det ville skje gradvis……..
Nå skjedde det ikke gradvis, ihvertfall ikke på en måte slik at jeg merket det.
Tiden var nå inne. Det var ingen annen utvei enn å sette igang å få gjort jobben, som heldigvis kunn tok meg en snau time…..
Til morgenen idag er fortsatt vannet grått/blakket noe som vel absolutt er forståelig. Det er spennende nå å se hvor lang tid det tar, før vannet er krystallklart og om Ferrogan tilsettningen har innvirkning på plantelivet slik det står i skriften……..
Postet 21.02.14 kl 10:55
Endret: 22.02.14 kl 09:47
Postet 22.02.14 kl 09:32
Endret: 22.02.14 kl 09:33
Postet 22.02.14 kl 09:38
Veldig spennende tråd.Utrolig Flott fisk og kar.. Har selv ett Akvastabil Move 576L i kjelleren. Eller dvs kjeller er ferdig til nytt kar som kommer i morgen. Er bare møbel å sump der nå.
kvittet meg med en 240 liter for to uker siden.
Fisken fra 240 liter har levd i sumpen i to uker da jeg har støpt nytt gulv og pusset opp akvarierom.
Jeg har erfaring med plantekar men ikke discus. Lurer veldig på å prøve en gjeng med discus når karet er innkjørt. Jeg trodde også jeg var ferdig med akvarium inntil i fjor sommer.
Hvordan blir det med makronæringa i karet ditt når du kjører den phillips maskinen din ? fjerner den makronæring helt ? i såfall vil dette gi dårligere vekst. At alger forsvinner helt når du kjører den gjør at jeg lurer.
Selv kjører jeg næring etter EI metoden mot pmdd tidligere. Tom Barr er en stor kilde til kunnskap.
kvittet meg med en 240 liter for to uker siden.
Fisken fra 240 liter har levd i sumpen i to uker da jeg har støpt nytt gulv og pusset opp akvarierom.
Jeg har erfaring med plantekar men ikke discus. Lurer veldig på å prøve en gjeng med discus når karet er innkjørt. Jeg trodde også jeg var ferdig med akvarium inntil i fjor sommer.
Hvordan blir det med makronæringa i karet ditt når du kjører den phillips maskinen din ? fjerner den makronæring helt ? i såfall vil dette gi dårligere vekst. At alger forsvinner helt når du kjører den gjør at jeg lurer.
Selv kjører jeg næring etter EI metoden mot pmdd tidligere. Tom Barr er en stor kilde til kunnskap.
Postet 26.02.14 kl 00:02
Endret: 26.02.14 kl 00:24
Hei sonic!
Takk for hyggelige ord ang. Fisk,karet og tråden. Når det gjelder Philips purifieren og hvor mye den fjerner av microstoffer så vet jeg rett og slett ikke.
Det kan godt hende at sumpen som nå er skikkelig innkjørt er et tilstrekkelig filter, purifieren har helt klart begrenset algeveksten, men absolutt ikke fjernet den helt.
Nå ser det ut som plantene kommer seg/får en kraftigere vekst når jeg har begynt å tilsette jern. Planen er å montere en doseringspumpe for å gi en daglig tilsettning av Happy Life Ferro. Webzoo tar litt i overkant av kr.600 for 5L det er jo å leve med i forhold til prisen som er på Ferrogan 160-70 kr. for 30ml syntes jeg er rått......
Jeg forer fortsatt relativt mye samtidig som jeg har i overkant av stor fisk, tør derfor ikke helt å kutte ut purifieren ennå. Når jeg får tynnet ut i rekkene og discusen er blitt ennå litt større. Kan hende purifieren kan kobles helt ut evt. Koble til et tidsur så purifieren kun er på noen timer om natta......
Næring etter EI metoden? Dette er noe som er helt nytt for meg, er derfor veldig takknemlig for innspill og forslag, så jeg ikke setter igang med noe som etterhvert er bortkastet. Skal leite på nettet å se hva jeg finner ut, dersom noen kan legge inn linker i denne tråden til gode sider er jeg som sakt takknemlig......
Takk for hyggelige ord ang. Fisk,karet og tråden. Når det gjelder Philips purifieren og hvor mye den fjerner av microstoffer så vet jeg rett og slett ikke.
Det kan godt hende at sumpen som nå er skikkelig innkjørt er et tilstrekkelig filter, purifieren har helt klart begrenset algeveksten, men absolutt ikke fjernet den helt.
Nå ser det ut som plantene kommer seg/får en kraftigere vekst når jeg har begynt å tilsette jern. Planen er å montere en doseringspumpe for å gi en daglig tilsettning av Happy Life Ferro. Webzoo tar litt i overkant av kr.600 for 5L det er jo å leve med i forhold til prisen som er på Ferrogan 160-70 kr. for 30ml syntes jeg er rått......
Jeg forer fortsatt relativt mye samtidig som jeg har i overkant av stor fisk, tør derfor ikke helt å kutte ut purifieren ennå. Når jeg får tynnet ut i rekkene og discusen er blitt ennå litt større. Kan hende purifieren kan kobles helt ut evt. Koble til et tidsur så purifieren kun er på noen timer om natta......
Næring etter EI metoden? Dette er noe som er helt nytt for meg, er derfor veldig takknemlig for innspill og forslag, så jeg ikke setter igang med noe som etterhvert er bortkastet. Skal leite på nettet å se hva jeg finner ut, dersom noen kan legge inn linker i denne tråden til gode sider er jeg som sakt takknemlig......
Postet 26.02.14 kl 16:50
Endret: 26.02.14 kl 22:51
Hei,
Dette er en tilnærming til god plantevekst. Noen får det til med å tilsette en klype av næring x og en klunk med næring y. For meg fungerte dette dårlig over tid og en mer teknisk tilnærming har fungert bra. Det er ikke sikkert dette er løsningen for deg. Jeg har to flasker med næring som tilsettes men blander innholdet selv.
Først litt om hvordan plantevekst fungerer mht co2 og lys. du har jo allerede co2 men uansett intressant
http://www.tropica.com/en/tropica-abc/basic-knowledge/co2-and-light.aspx
Så litt om EI, forklart på to måter:
http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=517945
http://www.barrreport.com/showthread.php/62-The-Estimative-Index-of-Dosing-or-No-Need-for-Test-Kits
Dette er en tilnærming til god plantevekst. Noen får det til med å tilsette en klype av næring x og en klunk med næring y. For meg fungerte dette dårlig over tid og en mer teknisk tilnærming har fungert bra. Det er ikke sikkert dette er løsningen for deg. Jeg har to flasker med næring som tilsettes men blander innholdet selv.
Først litt om hvordan plantevekst fungerer mht co2 og lys. du har jo allerede co2 men uansett intressant
http://www.tropica.com/en/tropica-abc/basic-knowledge/co2-and-light.aspx
Så litt om EI, forklart på to måter:
http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=517945
http://www.barrreport.com/showthread.php/62-The-Estimative-Index-of-Dosing-or-No-Need-for-Test-Kits
Postet 27.02.14 kl 08:16
Postet 27.02.14 kl 12:38
Postet 27.02.14 kl 15:59
Endret: 27.02.14 kl 17:49
Dette er klippet fra en artikkel skreve av Rasmus Horup om UV og Ozon:
Ozons virkning.
Ozon er som nævnt ustabilt, og vil ved given lejlighed afgive et iltatom, d.v.s. ozon er oxiderende. Der er mange andre stoffer som er oxiderende men i forskellige grad, og faktisk er der kun et stof som er kraftigere oxiderende end ozon og det er fluor. På en liste over oxidationspotentiale, d.v.s. oxiderende egenskab, står fluor altså øverst fulgt af ozon, og listen kan læses på den måde, at et stof A som står højere på listen end et andet stof B kan oxidere B. Ozon kan således teoretisk oxidere alt andet end fluor, men der er mange stoffer som på grund af deres molekyleopbygning slet ikke kan oxideres, hverken af fluor eller ozon.
Mange organiske stoffer kan dog oxideres, og det er på grund af dette at ozon kan virke steriliserende, idet ozon kan oxidere organiske stoffer i cellemembranen hos en mikroorganisme, så cellens stofskifte ødelægges og cellen dør. Ozon angriber altså cellens overflade, og i modsætning til UV-lys kan ozon ikke skygges bort, d.v.s. ozon kan også sterilisere vand med høj turbiditet, hvis blot man bruger nok ozon.
Ozon skelner nemlig ikke mellem stofferne der giver ophav til turbiditeten i vandet, men vil oxidere alt der kan oxideres. Hvis vandet turbiditet skyldes f.eks. dødt oxiderbart stof vil der forbruges meget ozon på dette stof, d.v.s. der skal tilsættes meget ozon for at være sikker på at også levende mikroorganismer i vandet oxideres.
Den steriliserende effekt af ozon kan medføre samme positive effekter i et havebassin som UV-lys, både store og små positive virkninger afhængig af driftsituationen, men ozon kan også virke negativt. Ved høje koncentrationer af ozon i bassinerne, vil fisk/skaldyr/planter blive oxideret, og det vil primært gå ud over væv på gæller, finner og andet tyndt væv. Dette medfører dårlig trivsel hos dyrene , og kan føre til nedsat ædelyst eventuelt død.
Bruges der ozon til desinfektion, og restozon i en høj koncentration ledes til bassinerne, vil dyrene mistrives , og derfor må man bruge en eller anden form for fjernelse af restozon fra vandet (f.eks. gennem UV-anlæg eller aktivt kulfilter), før man leder det til bassinerne.
Ud over at kunne sterilisere vandet, giver ozon yderligere den fordel, at mange organiske stoffer i vandet oxideres til andre kemiske forbindelser. Dette kan bl.a. medføre en forøget bionedbrydelighed af det organiske stof, som lettere nedbrydes i en biologisk filter. En anden effekt er, at ozonbehandlingen kan føre til dannelsen af mikroflokkulat i vandfasen, d.v.s. opløst organisk stof kan udfældes og fra filtreres.
Endelig opnår man ved brug af ozon til sterilisering af vand den fordel fremfor UV-lys, at der også opnås en steriliserende effekt i rørsystemer, idet ozonens steriliserende effekt ikke er stedbundet som det er tilfældet med UV-lyset.
Sammenhængen mellem ozonbehandling af vand og dræbende effekt på diverse fiskepatogener er endnu ikke tilstrækkeligt kendt. Der findes lidt litteratur om ozonkoncentration i relation til dræbende effekt på visse fiskepatogener. Generelt er effekten af ozonbehandlingen afhængig af ozonkoncentration i vandet, og behandlingstiden, således at en meget høj ozonkoncentration i gasfasen ( > 100.000 ppm), vil give en tilsvarende høj ozonkoncentration i vandet, hvorved behandlingstiden bliver kort. Omvendt kan en lang behandlingtid nedsætte kravet til ozonkoncentration, men man skal ikke forvente at kunne sterilisere vand med en ozonkoncentration i gasfasen mindre end ca. 10.000 ppm.
Ozon har yderligere en egenskab som med fordel kan udnyttes til havebassiner. P.g.a. ozonmolekylets evne til afgive et iltatom (O-), vil en ozonbehandling af vand med ammoniak, medføre at ammoniakken iltes først til nitrit (NO2) og videre til nitrat (NO3). Fordelen ved dette er, at fiskene kun kan tåle meget lave koncentrationer ammoniak i vandet , men væsentligt højere koncentrationer af nitrat. I en vintersituation vil den naturlige bakterielle omsætning af ammoniak i havebassinet være meget lav, p.g.a. bakteriernes nedkøling, og dækkes bassinet yderligere med is, kan man risikere høje koncentrationer af ammoniak i vandet, hvilket kan føre til fiskedød.
En ganske svag ozonbehandling af vandet gennem vinteren vil hindre dette, og tilsættes ozonet via en luftpumpe, vil man samtidigt holde vandets iltindhold passende højt, og holde en åbning fri i isen, så man kan følge lidt med i hvad der sker i bassinet.
Hvordan bør ozon bruges ?
Der er delte meninger om hvordan ozon bør bruges i akvakultur generelt. Nogle mener at man bør udnytte ozons desinficerende virkning fuldt ud, mens andre mener at man kun bør bruge ozon til oxidation af dødt organisk stof, d.v.s. som supplement til et biologiske filter.
Det min helt klare opfattelse, at man her bør bruge ozon som supplement til et biologisk filter, og at ozonet bør være produceret ud fra luft i et lysozonanlæg. Dette mener jeg, fordi man med denne brug af ozon, aldrig kommer til at påføre fiskene for meget ozon, d.v.s. metoden kræver et minimum af styring og tils
For at summere omkring brugen af ozon i forbindelse med havebassiner, mener jeg at man primært bør bruge ozonet som supplement til et biologisk filter, og ikke til desinfektion, der bedre løses med UV lys. Dette mener jeg fordi brug af ozon til desinfektion kræver en relativ avanceret styring af ozontilsætningen, idet metoden indebærer en risiko for overdosering af ozon.
Alle erfaringer viser således, at jo mere simpelt og robust et renseanlæg opbygges, jo mindre er risikoen for uheld, fiskedød og dårlig økonomi.
Desuden kan ozonbehandling med fordel bruges om vinteren, da dette kan hindre fiskedød p.g.a. ammoniak og lave iltindhold.
Ozons virkning.
Ozon er som nævnt ustabilt, og vil ved given lejlighed afgive et iltatom, d.v.s. ozon er oxiderende. Der er mange andre stoffer som er oxiderende men i forskellige grad, og faktisk er der kun et stof som er kraftigere oxiderende end ozon og det er fluor. På en liste over oxidationspotentiale, d.v.s. oxiderende egenskab, står fluor altså øverst fulgt af ozon, og listen kan læses på den måde, at et stof A som står højere på listen end et andet stof B kan oxidere B. Ozon kan således teoretisk oxidere alt andet end fluor, men der er mange stoffer som på grund af deres molekyleopbygning slet ikke kan oxideres, hverken af fluor eller ozon.
Mange organiske stoffer kan dog oxideres, og det er på grund af dette at ozon kan virke steriliserende, idet ozon kan oxidere organiske stoffer i cellemembranen hos en mikroorganisme, så cellens stofskifte ødelægges og cellen dør. Ozon angriber altså cellens overflade, og i modsætning til UV-lys kan ozon ikke skygges bort, d.v.s. ozon kan også sterilisere vand med høj turbiditet, hvis blot man bruger nok ozon.
Ozon skelner nemlig ikke mellem stofferne der giver ophav til turbiditeten i vandet, men vil oxidere alt der kan oxideres. Hvis vandet turbiditet skyldes f.eks. dødt oxiderbart stof vil der forbruges meget ozon på dette stof, d.v.s. der skal tilsættes meget ozon for at være sikker på at også levende mikroorganismer i vandet oxideres.
Den steriliserende effekt af ozon kan medføre samme positive effekter i et havebassin som UV-lys, både store og små positive virkninger afhængig af driftsituationen, men ozon kan også virke negativt. Ved høje koncentrationer af ozon i bassinerne, vil fisk/skaldyr/planter blive oxideret, og det vil primært gå ud over væv på gæller, finner og andet tyndt væv. Dette medfører dårlig trivsel hos dyrene , og kan føre til nedsat ædelyst eventuelt død.
Bruges der ozon til desinfektion, og restozon i en høj koncentration ledes til bassinerne, vil dyrene mistrives , og derfor må man bruge en eller anden form for fjernelse af restozon fra vandet (f.eks. gennem UV-anlæg eller aktivt kulfilter), før man leder det til bassinerne.
Ud over at kunne sterilisere vandet, giver ozon yderligere den fordel, at mange organiske stoffer i vandet oxideres til andre kemiske forbindelser. Dette kan bl.a. medføre en forøget bionedbrydelighed af det organiske stof, som lettere nedbrydes i en biologisk filter. En anden effekt er, at ozonbehandlingen kan føre til dannelsen af mikroflokkulat i vandfasen, d.v.s. opløst organisk stof kan udfældes og fra filtreres.
Endelig opnår man ved brug af ozon til sterilisering af vand den fordel fremfor UV-lys, at der også opnås en steriliserende effekt i rørsystemer, idet ozonens steriliserende effekt ikke er stedbundet som det er tilfældet med UV-lyset.
Sammenhængen mellem ozonbehandling af vand og dræbende effekt på diverse fiskepatogener er endnu ikke tilstrækkeligt kendt. Der findes lidt litteratur om ozonkoncentration i relation til dræbende effekt på visse fiskepatogener. Generelt er effekten af ozonbehandlingen afhængig af ozonkoncentration i vandet, og behandlingstiden, således at en meget høj ozonkoncentration i gasfasen ( > 100.000 ppm), vil give en tilsvarende høj ozonkoncentration i vandet, hvorved behandlingstiden bliver kort. Omvendt kan en lang behandlingtid nedsætte kravet til ozonkoncentration, men man skal ikke forvente at kunne sterilisere vand med en ozonkoncentration i gasfasen mindre end ca. 10.000 ppm.
Ozon har yderligere en egenskab som med fordel kan udnyttes til havebassiner. P.g.a. ozonmolekylets evne til afgive et iltatom (O-), vil en ozonbehandling af vand med ammoniak, medføre at ammoniakken iltes først til nitrit (NO2) og videre til nitrat (NO3). Fordelen ved dette er, at fiskene kun kan tåle meget lave koncentrationer ammoniak i vandet , men væsentligt højere koncentrationer af nitrat. I en vintersituation vil den naturlige bakterielle omsætning af ammoniak i havebassinet være meget lav, p.g.a. bakteriernes nedkøling, og dækkes bassinet yderligere med is, kan man risikere høje koncentrationer af ammoniak i vandet, hvilket kan føre til fiskedød.
En ganske svag ozonbehandling af vandet gennem vinteren vil hindre dette, og tilsættes ozonet via en luftpumpe, vil man samtidigt holde vandets iltindhold passende højt, og holde en åbning fri i isen, så man kan følge lidt med i hvad der sker i bassinet.
Hvordan bør ozon bruges ?
Der er delte meninger om hvordan ozon bør bruges i akvakultur generelt. Nogle mener at man bør udnytte ozons desinficerende virkning fuldt ud, mens andre mener at man kun bør bruge ozon til oxidation af dødt organisk stof, d.v.s. som supplement til et biologiske filter.
Det min helt klare opfattelse, at man her bør bruge ozon som supplement til et biologisk filter, og at ozonet bør være produceret ud fra luft i et lysozonanlæg. Dette mener jeg, fordi man med denne brug af ozon, aldrig kommer til at påføre fiskene for meget ozon, d.v.s. metoden kræver et minimum af styring og tils
For at summere omkring brugen af ozon i forbindelse med havebassiner, mener jeg at man primært bør bruge ozonet som supplement til et biologisk filter, og ikke til desinfektion, der bedre løses med UV lys. Dette mener jeg fordi brug af ozon til desinfektion kræver en relativ avanceret styring af ozontilsætningen, idet metoden indebærer en risiko for overdosering af ozon.
Alle erfaringer viser således, at jo mere simpelt og robust et renseanlæg opbygges, jo mindre er risikoen for uheld, fiskedød og dårlig økonomi.
Desuden kan ozonbehandling med fordel bruges om vinteren, da dette kan hindre fiskedød p.g.a. ammoniak og lave iltindhold.
Postet 27.02.14 kl 16:19
Jeg har som du ser sonic leitet litt når det gjelder ozon tilførsel og innvirkning på akvarieplanter. Ut fra artikkelen jeg har linket til under går det tydelig fram at akvarieplanter har meget godt av ozon mens lyset er på og trives dårlig eller at det direkte er skadelig for planter med ozon når lyset er av.
Jeg har etter å ha lest artikkelen satt inn tidsur på Philips purifieren…….
Takk for tipset, det blir spennende å se om det skjer forandring og om det har vært kilden til mine problemer med å få til en skikkelig plantevekst......
Jeg har etter å ha lest artikkelen satt inn tidsur på Philips purifieren…….
Takk for tipset, det blir spennende å se om det skjer forandring og om det har vært kilden til mine problemer med å få til en skikkelig plantevekst......
Postet 27.02.14 kl 16:55
Endret: 27.02.14 kl 19:37
Postet 01.03.14 kl 14:47
Endret: 01.03.14 kl 14:49
Postet 01.03.14 kl 15:25
Endret: 01.03.14 kl 15:27
Finn-Erik HelbergJeg har som du ser sonic leitet litt når det gjelder ozon tilførsel og innvirkning på akvarieplanter. Ut fra artikkelen jeg har linket til under går det tydelig fram at akvarieplanter har meget godt av ozon mens lyset er på og trives dårlig eller at det direkte er skadelig for planter med ozon når lyset er av. Jeg har etter å ha lest artikkelen satt inn tidsur på Philips purifieren……. Takk for tipset, det blir spennende å se om det skjer forandring og om det har vært kilden til mine problemer med å få til en skikkelig plantevekst...... [URLBLOCK1]
Intressant lesning. Håper det går veien.
Postet 02.03.14 kl 00:57
Postet 02.03.14 kl 14:04
Endret: 02.03.14 kl 14:06
Postet 17.03.14 kl 18:46
Endret: 17.03.14 kl 18:48
Postet 17.03.14 kl 19:13