Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 200)

Rådasand er noe de aller fleste zoobutikker fører ja. Tror faktisk ikke jeg har vært innom en eneste zoobutikk som ikke har Rådasand i sortimentet sitt. Men akkurat den korn str. jeg nevner hender det man må bestille, de har det ikke inne på lager i butikken sin. Her lokalt hos meg tar det kun noen få dager før jeg har sanda.

Synes det er vanskelig å anbefale noen bestemte arter, for det er jo liten vits å sitte her og ramse opp noen du ikke får tak i Sjekk utvalget av Corydoras der du bor, og se om du finner noen du liker.
Det kan se ut som jeg får tak i Corydoras Adolfoi og Corydoras sp Black.

Hva mener du om dette ?
Kjetil Hagen
Det kan se ut som jeg får tak i Corydoras Adolfoi og Corydoras sp Black. Hva mener du om dette ?


Supert Har begge artene selv, og de er soleklare favoritter
Fytterakker'n, nå er jeg sliten!
180 literen var solgt, og i går var alle fiskene fanget inn og omplassert i andre kar. Nå stod tømming av vann og sand, samt uante mengder slam for tur...! Alle fiskene unntatt en, må jeg fortelle. Det var en igjen, bak bakgrunnen!

Da jeg var ferdig, så det ut som om en dårlig hengsla mudderpram hadde skranglet gjennom her!
Først kunne jeg endelig sette meg ned og slappe av for kvelden.

Akvariet ble hentet i halv sju tiden. Et meget hyggelig møte med en hyggelig akvarist og den nesten voksne sønnen hans Da de var reist måtte jeg ta fatt på den lite hyggelige oppgaven ; rengjøringen av rommene der mudderprammen (jeg) hadde kjørt.... Skjønner ikke at jeg har greid å skvette så mye rundt meg overalt. Jeg brukte jo slange for det meste!? Mye iallefall...

Jeg har altså tilbragt hele dagen med å tømme 180 literen for mudder, sand og slam, og et prosjekt til:
å få tak i den Corydoras sp. Black fisken som har bodd bak den innvendige bakgrunnen i omtrent hele sitt liv. Jeg har trodd den var dau for mange, mange måneder siden. Men det var den såvisst ikke. Jeg trodde knapt mine egne øyne da jeg så den for noen dager siden fra et sideblikk inn i karet fra ene kortenden. Da var tilfeldigvis fisken rett ved sideglasset så den var mulig å se i halvmørket.

Det var vanvittige mengder slam og mudder bak bakgrunnen. Dette måtte slamsuges ut, nytt vann fylles på for å få mer og slamsuge ut, om igjen. Det lå noen svampbiter igjen på bunnen også, og jeg måtte til med armen for å pelle opp. Det var ikke enkelt, for bakgrunnen var trykket maks inntil bakveggen for å stjele mindre plass på fremsiden.... og plutselig kilte albuen min seg dønn fast. Og der stod jeg fast, midt på blanke formiddagen, og lurte på hvor tørst jeg ville bli i timene før mannen min kom hjem fra jobb og reddet meg :p Men heldigvis, med en kraftanstrengelse kom jeg meg løs ved å dra armen mot siden. Har ikke fått blåmerke engang (ikke enda iallefall) hehe

Alt mudderet og sølet... ubeskrivelig. Det var mudder oppetter veggene, på gulvet og i vasken på badet, på badebenken og ved dusjsluket, rundt do... var det ikke et eneste sted jeg ikke hadde vært og sølt?
Nå er jeg endelig ferdig med å vaske opp sølet etter meg

Her er den stakkars Corydoras sp. Black som har bodd bak bakgrunnen så lenge. Den er lysere enn de andre, og det gjør at man veldig tydelig ser hvem slekta er De er jo en fargevariant av Corydoras schultzei, og det ser man godt her. Jeg antar at den mørkner etterhvert som den har oppholdt seg lengre tid i lyset.
En gang mens jeg holdt på å slamsuge ut alt mudderet bak der, merket jeg plutselig et lite nøkk og slangen stanset å suge. Jeg løftet den litt opp for å se hva det var.... og der hang fisken med trynet inn i slangen! Jeg strakte meg lynsnart frem for å gripe den, men for sent ..... den datt ned i slammet igjen.
Men jeg fikk tak i den på slutten, trengte den inn i et hjørne der armen min fikk plass til å komme ned og så med et lynraskt grep fikk jeg tak i den med bare med hånden og fingrene. Den sprellet som en gærning, ville visst være igjen i slammet sitt, men den ble båret bort og sluppet ut sammen med gruppen i 85 literen.



Frem fra mørket - pussig utseende "ring" rundt hodet etter sugetaket på slangen :p
[External Image]


Tomrom! Her skal den nye reolen stå med to 120 cm lange kar!
[External Image]
Dere får unnskylde at jeg blir litt sentimental i dag...

På denne datoen for nøyaktig 9 år siden, klokka 19 på kvelden, fikk jeg akkurat beskjed om at jeg var i ferd med å føde mitt første og eneste barn, og jeg var nøyaktig 8 mnd på vei den dagen. Jeg hadde ikke en eneste rie i magen, men litt vondt i ryggen hadde jeg. Så vi ble ganske overrasket :p

Kun 1½ time etter at vi fikk beskjeden om at full fødsel var i gang, var jeg blitt mamma til verdens skjønneste lille gutt. Han var litt liten så klart, født en hel måned for tidlig, men han veide 2830 gram og var 47 cm lang. Lett match hele greia, jeg felte ikke en tåre og sa ikke engang "Au" underveis Mannen min var mere stresset og oppskjørtet enn jeg

Det første jeg tenkte da babyen ble lagt på magen min, var :
"Jeg gleder meg til å bli kjent med deg, gutten min!"

Rart hva de søte små gjør med følelsene våre...
Du var heldig som hadde en lett fødsel selv om han kom en mnd for tidlig.

Ingenting kan beskrive den følelsen når man får se ungen for første gang. Uansett om det er første, andre eller tredje barn. Regner med det blir like spesielt nå når jeg får min fjerde om kun kort tid. Kunne godt tenkt meg en fødsel som din denne gangen
Men det blir vel neppe slik...
Takk for svaret
Jeg blir alltid litt småsentimental 22. april, ja
Det er noe man aldri glemmer, det er sant.
Taina
Rart hva de søte små gjør med følelsene våre... Du var heldig som hadde en lett fødsel selv om han kom en mnd for tidlig. Ingenting kan beskrive den følelsen når man får se ungen for første gang. Uansett om det er første, andre eller tredje barn. Regner med det blir like spesielt nå når jeg får min fjerde om kun kort tid. Kunne godt tenkt meg en fødsel som din denne gangen ;) Men det blir vel neppe slik...
Får gratulere mor og barn på bursdagen :

Gratulerer med dagen
frosken
Får gratulere mor og barn på bursdagen : [B]Gratulerer med dagen :-)[/B]


Takk for det. Bursdagsbarnet er selvfølgelig i seng, men han er en glad gutt om dagen, han har håvet inn cash til bursdagen i år. Han skal spare til noe STORT, sier han Hva nå det enn måtte være, hehe
Hei

Lurte på en liten ting, jeg hentet 11 stk corydoras black.Jeg har lagt merke til at flesteparten er helt svarte med mørke røde finner, men det er noen av disse som ikke er helt svarte men en blanding av svart og mørke blå.De har samme fargene på finnene.
Er dette normalt ?
Hm, det vet jeg sannelig ikke. Ingen av mine C. Black har noe som kan kalles mørkeblått synes jeg. Mørke brunsvarte med rødlige finner er mine.
Har ikke noe annet sammenligningsgrunnlag, ettersom denne varianten ikke akkurat sees for ofte
Har du mulighet til å få tatt noen bilder?
120 cm akvariene kommer i morgen :)
Jepp, nå er det bekreftet - endelig kommer de!
De to nye 120 cm lange akvariene mine og reolen kommer i morgen formiddag - altså fredag!
Det gleder jeg meg til! Reolen blir nok ikke montert før mannen min kommer hjem på kvelden. O, utålmodige sjel - jeg ville helst hatt alt oppe en time etter leveransen... men nå er det iallefall rett rundt hjørnet

Jeg har forsøkt å ringe den lokale zoobutikken jeg pleier å bestille sand hos mange ganger den siste uka, men de tar visst aldri telefonen lenger! Jeg begynte å ringe lørdag, og har ringt og ringt. Siden jeg ikke fikk svar før onsdag, får jeg ikke levert sanden samme uke som jeg hadde håpet (de får varer på fredager, bestiller på onsdager). Så når (hvis) jeg får svar på tlf snart, så får jeg uansett ikke sanden før neste uke. Men det er vel greit, det er en del ting jeg skal gjøre og må skaffe før akvariene kan innredes og startes opp.

Jeg tenkte å ha HMF filter i disse to, og vi har faktisk forsøkt å lage flere glasslister til det allerede... Vi (mannen min og jeg) har jo lagd flere sett allerede til andre akvarier, og det har gått helt fint, det. Vi har fått det til før.
Men da vi satt en kveld her om forleden og skulle lage et par nye sett med glasslister, så gikk alt bare galt! Glasset knuste feil, hele tiden, gang på gang. Jeg tror vi brukte 4 dekkglass, og ingen glasslister ble hele. Alle forsøkene endte med at glasset sprakk på feil sted. Utrolig merkelig, siden vi gjorde det på akkurat samme måte som de forrige gangene vi lagde. Så jeg fikk altså ikke noen glasslister ut av det, men vi skal gjøre et nytt forsøk på noe annet glass jeg har i boden på baksiden av huset. Men jeg går snart tom for dekkglass å prøve på her :p
Jeg har to powerheader og svarte svampmatter allerede, og sillikontuber også, så nå er det bare glasslistene det står på

Jeg kan bruke de to nye akvariene til mellomlagring og lufting av vann til vannbytter så lenge - kjekt å slippe de tønnene utover hele gulvet en liten stund



Glass
Skjering av glass kan bli lettere ved at man bruker terpentin der hvor man skal skjære (før man skjærer)og at man banker litt fra under siden på glasset når du legger det ut over bordkanten. Bare som ett lite tips hvis du ikke har prøvd dette.
Terpentin? Hm, det må jeg be mannen min kjøpe. Men hva er det egentlig terpentinen gjør, forresten?

Takk for tipsene Bjørn, skal forsøke det du nevner om å banke fra undersiden også

Hvis dette skjærer seg igjen når vi forsøker, så får jeg bestille fra glassmester. Har sendt en email til en lokal glassmester og venter på svar ang. pris der. Blir vel å bestille noen sett når jeg først bestiller, slik at jeg har noen liggende.
mona o
Hm, det vet jeg sannelig ikke. Ingen av mine C. Black har noe som kan kalles mørkeblått synes jeg. Mørke brunsvarte med rødlige finner er mine. Har ikke noe annet sammenligningsgrunnlag, ettersom denne varianten ikke akkurat sees for ofte :-) Har du mulighet til å få tatt noen bilder?


Har ikke godt nok fotoutstyr til å få med disse detaljene, men etter å ha studert disse litt nøyere har du nok rett de er mer brune enn blå og alle har rødlige finner
Terpentin
Terpentin er nesten det samme som wihtsprit men den er utvinnet av furu og er et rent naturprodukt det er det glasmestere bruker. Tror du får kjøpt det i små og store flasker. Har du ikke en byggvare butikk i nerheten får du den også der de selger hobby maling.
Ingen fare, det er noe mannen min kan ta med hjem fra jobben Han jobber på byggvarehus. Så jeg bare ringer når det er noe jeg trenger fra et byggvarehus og "bestiller" - så får jeg det alltid levert hjem samme dag
*hehe*

Men viktig: hvordan får jeg fjernet alle spor og rester av terpentin? Disse glasslistene skal jo silikoneres i et akvarium, så det er svært viktig at spor av det middelet er borte.

Bjørn i Kvelde
Terpentin er nesten det samme som wihtsprit men den er utvinnet av furu og er et rent naturprodukt det er det glasmestere bruker. Tror du får kjøpt det i små og store flasker. Har du ikke en byggvare butikk i nerheten får du den også der de selger hobby maling.
C. black yngel - opptelling
Jeg og øyemål.... det suuuuger! Snakker om å bomme totalt på antall!
Og jeg ber herved offentlig mine voksne, vakre Corydoras sp. Black om unnskyldning. Dere er ikke så udugelige amatører når det kommer til egg tross alt! Beklager at jeg sa det - jeg skal aldri si det mer. Dere har herved bevist at dere kan dette leksopplegget skikkelig!

Jeg har nå i formiddag begynt pirkejobben med å overføre C. Black yngelen fra plastkaret og over i en 19 liter med litt sand på bunnen. Det brukes pipette til denne jobben, og man fanger inn èn etter èn og løfter dem over. Da er det jo en glimrende sjanse til å få en viss oversikt over antallet yngel samtidig...

Det første jeg gjorde, var å sette 19 literen foran plastkaret, og så tappet jeg ut noe vann fra plastkaret og over i 19 literen. Så løftet jeg forsiktig hele mosekladden over i 19 literen. Da den kom ned i vannet, føyk det yngel som piler ut av den i alle retninger. Æsj, de fikk jeg jo ikke telt da!

Men jeg tok fatt på den møysommelige jobben med å fange dem inn med pipette.
Akkurat nå har jeg tatt en pause, for jeg fikk så vondt i ene armen, så jeg tok meg noen minutter før jeg må fortsette. Det yrer av yngel i plastkaret enda... ojoj. Og jeg som allerede har tallet 65 på skriveblokka....! (ikke medregnet de som var i mosen, kun de jeg foreløbig har flyttet med pipette....og det er flere igjen i plastkaret å telle enda...)
Dette vil sannsynligvis antyde at det totale antallet må være over 100.
De jeg flytter kan jeg telle, men de som var i mosen som ble flyttet over aner jeg ikke antallet på.

Eksakt antall for tellingen kommer senere.

Her sitter jeg på gulvet og jobber med overflyttinga
[External Image]

Hei

Jeg lurte på om det en eller annen plass i tråden din du har noen innlegg som omhandler oppdrett av cory.Jeg kunne jo begynne å lete, men tråen din er så lang derfor spør jeg.
Antall c. black yngel
Jeg er ferdig med opptellingen av Corydoras sp. Black yngelen....

Jeg talte 107 stk ! + 20 egg ca. Jeg la noen nye egg oppi til de forrige her om dagen, og det ser ut som de begynner å klekke nå. Jeg tror det uansett er safe å anslå antallet til minst 120 stk (inkl de som var i mosen) klekte yngel. De som ble flyttet over som egg regner jeg ikke med (enda).

Dette var langt mer enn jeg trodde!

Nå lever de herrens glade dager på sandbunn, massevis av mose og et smakelig måltid på mikroorm fortæres i dette øyeblikk

Jeg har forresten fått svar fra den lokae glassmesteren nå, og prisen på HMF glasslister var ikke avskrekkende. Så da bestiller jeg like gjerne ferdige der, kuttet proffesjonelt etter mål og med pussede kanter
10 stk koster 250 kr. Det kan jeg leve med




PS! til Kjetil:
Det du spør etter står både litt her og litt der, jeg har ikke noen oversikt dessverre Det hender jeg skriver om det, og det hender noen spør og får svar her i tråden. Du har sikkert sett denne artikkelen jeg skrev i 2006 allerede?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap