Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 201)

Tro det eller ei, denne har jeg ikke fått med meg.Trodde jeg hadde lest det meste i din tråd.Takk for tipset, jeg får sette meg ned i ro og mak og kose meg med masse interesant lesing.
Opprettet like så godt en akvarieprofil på den lille 19 literen som nå huser flokken med Corydoras sp. Black yngel. Bare et enkelt bilde der enda da :p

[External Image]
funderer på å lage hmf filter på en 375'er selv, og har glassmester til nabo med jobben.. hva slags dimensjoner bruker du på disse listene? og jeg antar at man bare silikonerer dem fast i glassveggen? og mens jeg likevel spør og graver, hvilken tykkelse på matta burde jeg ha? er jo ganske store hopp fra 5 - 10 -20 cm tykkelse.. men ser nok 5cm'ern som uaktuell :p
Da må du nesten høre med andre, er jeg redd. Jeg er fremdeles nybegynner på dette med HMF filter, og kun til mindre kar enn det du har. Formatene du trenger har jeg dessverre ingen anelse om, Sanne Hva du bør velge av mattetykkelser osv vet jeg ikke.

Mine glasslister skal inn i akvarier som er bare 35 cm høye, og da har jeg valgt glasslister med 34 cm høyde, og 4½ cm bredde.
Terpentin
mona o
Ingen fare, det er noe mannen min kan ta med hjem fra jobben ;) Han jobber på byggvarehus. Så jeg bare ringer når det er noe jeg trenger fra et byggvarehus og "bestiller" - så får jeg det alltid levert hjem samme dag :-) *hehe* Men viktig: hvordan får jeg fjernet alle spor og rester av terpentin? Disse glasslistene skal jo silikoneres i et akvarium, så det er svært viktig at spor av det middelet er borte. [QUOTE=Bjørn i Kvelde]Terpentin er nesten det samme som wihtsprit men den er utvinnet av furu og er et rent naturprodukt det er det glasmestere bruker. Tror du får kjøpt det i små og store flasker. Har du ikke en byggvare butikk i nerheten får du den også der de selger hobby maling.


Terpentin fjerner du lett med rødsprit. Hvis du ikke vil ha skarpe kanter på glaset slik at du ikke ikke kutter deg på det sliper du det med sandpapir for metall korning 180 bruk gjerne slipemaskin men da må du tilsette litt vann på glasset. Da vil du få en fin finis med runne kanter. Lykke til
Jeg har bestillt dem hos glassmester istedet

Har fremdeles fullt av småkutt (vonde) på fingrene etter mitt siste egenforsøk, så jeg orker ikke prøve selv en gang til... :p
De to 120 cm lange akvariene er kommet!
Yippi!!!
Nå har Webzoo nettopp vært her og levert bestillingen min:
2 x 168 litere etter mine skreddersydde mål 120 x 40 x 35 cm
+ en reol i svart porsarør til de to karene

Fytterakker'n som jeg gleder meg til å få opp disse! De var bare helt rrrrrrrrrå!


[External Image]

Pakken med porsarør-reolen ses nede til høyre i hjørnet
[External Image]
Kan tenke meg at det klør i fingrene nå ja, altid morro med noe nytt.
Dette regner jeg med blir et flott oppsett, gleder oss til nye bilder.
Lurte på en liten ting, i dine oppvekstkar for Corydoras yngel blander du forskjellige eller er det bare en type ?
Kjetil Hagen
Kan tenke meg at det klør i fingrene nå ja, altid morro med noe nytt. Dette regner jeg med blir et flott oppsett, gleder oss til nye bilder.


Jeg har egentlig ikke så mye innredningsplaner for disse to nye 168 literne, siden minst ett av dem skal brukes til Corydoras Green Laser i oppvekst De vil jo trenge større plass etterhvert, begge kullene (de går i hver sin 98 liter nå), så det er ikke noe problem å få fyllt opp disse to nye karene. Og de er såpass mange så....

Etterhvert som de Green Laserne flytter hjemmefra, begynner jeg sikkert å tenke mer innredning og kreativitet, akkurat nå har jeg i grunnen ikke store planer for innredning. Bare at jeg vil bruke planten Echindorus uruguayensis i minst ett av dem - det har blitt min nye yndlings-sverdplante!

Kjetil Hagen
Lurte på en liten ting, i dine oppvekstkar for Corydoras yngel blander du forskjellige eller er det bare en type ?


Noen ganger gjør jeg det, andre ganger ikke. Kommer litt an på.

Blander helst ikke veldig små med større yngel, ettersom de store har lett for å støvsuge i seg all maten før de minste tør å komme frem eller får somlet seg til "matfatet". Som veldig små bruker de ofte litt tid på å komme seg dit De får jo bedre vekst om de slipper å konkurrere med større fisk om maten.

Men jeg har et 85 liters kar som jeg kaller "Barnehagen", og der har jeg ca 30-35 C. metae yngel, 8 stk Green Laser yngel og et eller to yngel av C. oiapoquensis. Det er en lett blanding der, med andre ord
C. metae er forresten den mest tregtvoksende arten jeg har vært borti


^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Ang. montering av reolen i dag:
Litt lettere panikk en stund her, siden det manglet 2 stk fireveis-porsaknuter i esken! :-0 Ånei!
Men så kom jeg på at bak huset, under et takutspring, har det stått et porsabord med understell i minst ett år nå. Beregnet for en 54 liter jeg hadde en gang for et par år siden. Det var fullt av støv, barnåler og edderkoppspinn, men også fullt av DELER som kunne brukes

Så jeg monterte den nye reolen så langt det gikk i dag, inntil jeg kom til den høyden der det manglet to slike fireveis'ere. Da måtte jeg gå løs på det gamle porsabordet, og fytte-h...for en jobb og for et slit det var! Hammer og gummiklubbe, alle slags mulige lure triks.... og til slutt greide jeg faktisk å få løs to slike knuter. Endelig!
Disse ble raskt montert inn på den nye reolen og den kunne så fullføres helt.
Nå står den fiks ferdig på terrassen bak huset. Og jeg er ikke så rent lite stolt altså! Dette er første gang jeg har montert en sånn helt alene, og også første gang jeg har hatt behov for å demontere en gammel porsa-ting! Bra jeg fikk det til iallefall... men jeg får nok svi for det, kjenner venstre arm og skulder nå er i ferd med å kødde seg til skikkelig.

Men jeg skal male de to mdf-platene i dag også, i svart, de skal ligge under akvariene (med en sånn akva-pad matte i mellom).

Alt skulle jo helst vært ferdig IDAG når det gjelder sånt

Takk for tilbakemeldingen, her ser det ut for at en må handle litt fler kar.
Men det blir ikke ennå, nå får en se hvordan det går med mine grupper av Corydoras først.Artemia pruduktene ble bestilt i går, så er jeg klar hvist noe skulle skje.

Flink er du også, godt jobba med reolen gleder meg til bilder
Her er mitt verk!

Må ha hjelp til å bære den inn etterpå, og mannen min er ikke hjemme før i seks-tiden i dag, så det må vente litt. (den rose-buen jeg hadde i hagen før ligger slengt i bakgrunnen hvis noen lurte på hva det var for noe...hehe)

Har malt 2 av de mdf-platene som skal ligge der nå. Den tredje og nederste til hylleplate har jeg ikke enda, men gubben har den med hjem i kveld. Jeg glemte jo at jeg trengte 3 stk, ikke bare 2, da jeg "bestilte" de 2 første platene av han.

På bildet ser man nede til venstre noe av det 54-liters porsabordet jeg rappet deler fra :p Gudskjelov at jeg hadde det liggende. Hadde blitt småsprø om jeg måtte vente på posten med å bli ferdig, for å få de to manglende delene
Jeg ødela i prosessen med å få løs porsarør-deler det ene toppbordet på den nybygde, store plantekassen i tre i bakgrunnen. Spørs hva gubben sier til dette da...hehe.

[External Image]

Dette blir jo bare knall, gratulerer
Jeg må si at jeg er ganske imponert over kvaliteten på bildene du legger ut, hva slags utstyr bruker du og redigerer du bildene før de legges ut ?
Kjetil Hagen
Jeg må si at jeg er ganske imponert over kvaliteten på bildene du legger ut, hva slags utstyr bruker du og redigerer du bildene før de legges ut ?


Canon EOS 400D, som er et digitalt speilreflekskamera. Det gjør underverker med bildekvaliteten, sett i forhold til selv de beste digitale kameraene. Speilrefleks er altså tingen.

Nå har jeg forresten "blitt avslørt" av gubben, han så at jeg hadde ødelagt den nye plantekassa da han gikk bak huset for å hente noe istad... Heldigvis bare fliret han og sa at han skulle likt å se meg i aksjon, sånn som jeg tydeligvis må ha dæljet løs og herjet for å få løs porsa-deler... Han bare bytter det som ble ødelagt med ny plank. Sånn - jeg er tilgitt!

Har fått malt alle tre mdf-platene også, men malingen er seig enda og kan ikke håndteres. Mens jeg venter, har jeg montert begge lysarmaturene på akvariene (med lysrørene i) for å se hvordan det tok seg ut. Stiiiilig! Men den ene armaturen ble jeg engstelig for.. den hadde fått en smell under transport, og hadde en liten bulk/knekk inn. Men heldigvis passet armaturet enda, det er "innbakt" ørlittegranne slingringsmonn mht passformen på toppen av et helglass-kar. Det var skuffende, men det virker som det skal og det syns ikke så veldig godt. Dette er første gang jeg har opplevd transportskade på disse Woha-armaturene fra Tyskland, så det er ikke så ille. Jeg har 7 stk fra før, og hadde ytterligere 3 stk tidligere (tilhørende kar som er solgt), og jeg har aldri opplevd dette før. De pakker stort sett veldig, veldig godt.

Uansett, det passet likevel og alt er bra Det var stillig å se akvariene med lyset på.... til og med mannen min synes de var tøffe, så lange og smale.

Noe spesiell linse du bruker når du tar bilde i karet ?

Å du håpet på at han ikke ville merke at du hadde skadet kassa ja, flott han tok det fint
Helt i starten av denne tråden nevner jeg at jeg ønsket meg 120 cm lange og lave akvarier. Det er over 2 år siden. Så du kan trygt si jeg har gledet meg lenge til å endelig få disse to i hus

Nå er de forresten ferdig montert. Malingen var ikke helt knusktørr, vi fikk litt flekker på hender og fingre, men pytt-pytt. Platene akvariene skal stå på ble lagt inn i reolen, og akva-padene (type "liggeunderlags-matter") ble lagt oppå, og så akvariene. Til slutt armaturene
Det er perfekt høyde for meg med to akvarier i høyden, det gjør at jeg klarer å putte fôr oppi uten å strekke meg på tå eller stå på noe. Veldig behagelig og praktisk

Nå er jeg så sliten at jeg nesten griner, så noe mer har jeg ikke tenkt å foreta meg i dag. Blir tidlig kveld på meg i dag, gitt... :p
Glassene er "dekorert" og griset til med feite hånd- og fingeravtrykk, men det orker jeg ikke pusse nå. Tar det når akvariene skal fylles med vann.

Den bokhylla som har så snodig plassering står der bare midlertidig, hehe, hadde ikke noe annet sted å sette alt sammen for øyeblikket. Det skal skreddersys en bokhylle til alt stæsjet senere, som passer inn i hjørnet mellom reolen og veggen til høyre. Den hylleplaten som skal ligge helt nederst i reolen er ikke klar enda, den var litt for klissete av fuktig maling. Der kan jeg få stuet unna en del ting & tang også, forresten (som jo var hele planen med å ha en hylle der i utgangspunket).

[External Image]
Litt misunnelig JA, flott reol
Åh fy flate, Mona! Det der var bare lekkert altså. Rett og slett.

Må jo være den perfekte fasongen! De to der blir en pryd for øyet!
ElinH
Åh fy flate, Mona! Det der var bare lekkert altså. Rett og slett. :-D Må jo være den perfekte fasongen! De to der blir en pryd for øyet!


Kjetil Hagen
Litt misunnelig JA, flott reol


Takk, takk! Det føles litt merkelig å måtte dreie på hodet for å få med seg hele lengden på et akvarium! Hehe! Det er virkelig herlig å endelig ha dem på plass! Det lukter splitter nytt og fersk silikon av dem. Og for et kraftig og tykt glass, det var virkelig solide saker.

Det tok lenger enn først antydet fra Webzoo før disse akvariene endelig kom, det ble sagt ca 2 ukers leveringstid. Men leverandører av akvarier tar vel spesialbestillinger innimellom når de har tid, har jeg hørt, og har de da mye å gjøre så blir bestillinger på spesialmål-akvarier liggende i bunken og vente. Standardakvariene lages først.
Men etter 5 uker er de endelig her, altså. Nå må jeg bare komme meg inn til Oslo en dag til uka og se etter røtter! Jeg krysser fingrene for at jeg finner noen fine. Mannen min skulle helst ha blitt med, for tunge trerøtter er ganske uhåndterlig å frakte med seg på tog og buss hjem igjen... :p Men han jobber jo på dagtid og det er vanskelig å tilpasse åpningstider på zoobutikkene osv. Om jeg ikke husker helt feil, har han fridag til fredag neste uke, så da kanskje vi kan dra en tur...
Forresten, for de som vil vite det, sjefen på Webzoo er litt av en kjekkas, hehe:p
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap