Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 202)

Nå har jeg testfyllt det nederste av de to 168 literne. Og det var tett :p
Skal tørke over bunnen på det øverste og få vekk alt støv og rusk, så skal det også testfylles. Men jeg venter med det øverste til i morgen. Vil se an det nederste en dag først.

Jeg fyllte først 8-9 cm vann i og ventet en stund og sjekket etter lekkasjer og piplende vann, før jeg fyllte det helt opp. Jeg glemmer nemlig ikke den gangen jeg hadde kjøpt en helt ny 160 liter Aqualine, og ikke brydde meg om sånt tøv med testfylling... bare fyllte det med sand og vann og gikk og la meg. Neste morgen var det rent ut en bekk utover stuegulvet, som vi plasket rett uti da vi stod opp neste morgen. Da var det bare å bråtømme karet så fort som mulig, og tørke opp vannsølet. Heldigvis var det en bitteliten lekkasje bare, det hadde bare dryppet littegrann natten gjennom, ikke rent ut store mengder.

Men det lærte meg en verdifull lekse, og det er å følge med det første døgnet med vann i et nytt akvarium

Det dogger en del på glasset enda, det er iskaldt vann som holdt bare 10°C rett fra krana. Varmekolbene har jobbet det opp til 13°C nå, og det stiger jevnt og trutt.

Det er virkelig uvant å komme inn på akvarierommet nå og se en så stor reol der... Det tar litt tid å venne seg til endringer.



[External Image]
Skal du bare ha Corydoras gående i disse karene ?
Om så hvilken type ?
Kjetil Hagen
Skal du bare ha Corydoras gående i disse karene ? Om så hvilken type ?


Blir stort sett Corydoras, ja Mulig en stim med tetraer i også, men jeg har i grunnen ikke lagt noen bestemte planer. Det jeg imidlertid vet er at jeg i en periode kommer til å ha C. Green Laser i oppveksten her. Stort bunnareal gjør at dette passer perfekt til det
Gruppen med Corydoras sp. Black som ble satt inn i 85 literen kalt "Ostehullet", ser ut til å ha det som plommen i egget. De legger ihvertfall egg, flere ganger i uka I dag hadde de dekorert termometeret også. En ny type digitalt termometer, som er litt mer... "Kaste-et-blikk-og-se-uten-briller-hva-temperaturen-er" vennlige Kjøpte 3 -4 stk av dem her hos Aquaristikshop, og det er deilig å kunne sjekke tempen uten å måtte ta på seg briller eller måtte gå kloss inntil glasset for å lese av den smale stripen et analogt termometer viser. De er kanskje litt vel synlige, men jeg må nesten ha termometer og sjekke jevnlig her på mitt akvarierom. Det blir fort fryktelig varmt, så jeg liker å ha oversikten og kontroll på det. Men nå er det vel ikke så lenge til jeg kan sparke gubben i gang med å montere Air Condition anlegget mitt! Jeg gleder meg! Nå er det varmt nok ute til at det er ok å lage hull i veggen. Snøføyka står ikke inn i rommet nå, iallefall Her har det vært 18°C i skyggen på dagen i dag.
[External Image]

I kveld, når sola gikk ned, gikk jeg inn igjen for da ble det kjølig ute. Var dessuten ferdig med det jeg skulle gjøre.
Oppdaget noe snodig i dag. L144 hannen har tuppet ut en hel haug med egg! Det har han ikke gjort før - lurer på om det var et uhell? Eller hva skjedde egentlig? Det var så merkelig at det lå to store klumper med egg på to vidt forskjellige steder i akvariet, pluss en del enkeltegg spredd her og der. NOEN har kvitta seg med et helt lass med egg iallefall... kanskje begge hunnene fikk sneket seg til å lagt egg, og så likte han ikke det siste uinviterte egglasset og feide ut alt sammen i forsøket på å bli kvitt det siste bare? Den ene eggklumpen ser ut til å enten ha blitt spist på, eller være mye ubefruktede egg. Ikke alle så gule ut. Ser egentlig ut som alle fiskene bare overser disse eggklasene, de må vel smake rart da :p Jeg tok dem ut i et litersmål, skal kaste dem i do om ingen frivillige vil eksperimentere litt og betale porto for å få dem tilsendt pr post

Eggklump ved frontglasset
[External Image]

Eggklump bakerst i karet
[External Image]

C. reynoldsi
Nå har jeg testfyllt den øverste 168 literen også, og begge to holder vann, for å si det på den måten De er bare så kule, disse akvariene! Jeg gleder meg sinnsykt til å få dem i drift. Foreløbig bruker jeg dem til å mellomlagre og lufte vann til vannbytter.

Det er ikke så ofte jeg legger ut bilder av Corydoras reynoldsi. Grunnen til det er at de stikker av så fort kameraet (eller jeg) dukker opp foran akvariet :p De står øverst i en reol, og jeg er nødt til å klatre opp på en krakk og stå på den når jeg skal ta bilder. Så fort jeg tårner opp foran karet så stikker de og gjemmer seg bak planter eller trerota. Veldig synd, for dette er en så utrolig fin Corydoras! Skulle likt å poste bilder av dem mye oftere, for en vakker ting kan jo ikke vises frem for ofte
Etter vannbyttet i dag tok jeg kameraet og bestemte meg for å ta bilder uansett om det ble av halvveis bortgjemte fisk eller ei. Det første bildet rakk jeg å ta av en hel fisk, resten ble av halvveis skjulte C. reynoldsi

Første bildet
[External Image]

Typisk positur å se C. reynoldsi i, halvveis skjult:
[External Image]

Ooops! Hun så meg!
[External Image]

Sandsnegler?
Bruker du sandsnegler i dine kar? Du har vel kun kar med rådasand som er velegnet til corydoras. Alle dine cory har lange fine barter og trives.

Har prøvd sand i en 43 liter. Ikke sikker på størrelsen, litt lysebrun.
Her fikk en liten gruppe på 6 buet pansermaller sin heim. De trivdes ikke. Bartene er slitt og det samme er bukfinnene! Nesten umulig å se hvilket kjønn de er ut fra finnene. Flere har dødd. Har ikke sandsnegler, roter i sanden ved hvert delvannsbytte for å få vekk skitt og unngå bakterievekst.

Er det slik pga karet er for lite, eller gjør jeg noe feil?
Pr i dag har jeg kun 2 cory igjen her. Den ene har misdannet halefinne. Tror ikke den gror ut igjen.
De andre beboerne her er: en ancistrus hann i puberteten, en korallplaty og en palett dame. Ikke overbefolket akkurat.

Forresten så har ancistrushannen en forkjærlighet for å jakte på corydoras. Han tar sats og jager dem veggimellom.

Veldig i tvil. Om jeg bytter over til rådasand 0,4 - 0,8 mm (som jeg ser du bruker og anbefaler) - bør jeg ha sandsnegler?
Aha nå skjønner jeg hvorfor jeg liker C. reynoldsi så godt, de minner om C. habrosus, bare at tegningene er annerledes. Men kroppsformen og fargene er helt like. Dessuten synes jeg de har litt samme blikket ;D
RuthA e Bakk
Bruker du sandsnegler i dine kar? Du har vel kun kar med rådasand som er velegnet til corydoras. Alle dine cory har lange fine barter og trives. Har prøvd sand i en 43 liter. Ikke sikker på størrelsen, litt lysebrun. Her fikk en liten gruppe på 6 buet pansermaller sin heim. De trivdes ikke. Bartene er slitt og det samme er bukfinnene! Nesten umulig å se hvilket kjønn de er ut fra finnene. Flere har dødd. Har ikke sandsnegler, roter i sanden ved hvert delvannsbytte for å få vekk skitt og unngå bakterievekst. Er det slik pga karet er for lite, eller gjør jeg noe feil? Pr i dag har jeg kun 2 cory igjen her. Den ene har misdannet halefinne. Tror ikke den gror ut igjen. De andre beboerne her er: en ancistrus hann i puberteten, en korallplaty og en palett dame. Ikke overbefolket akkurat. Forresten så har ancistrushannen en forkjærlighet for å jakte på corydoras. Han tar sats og jager dem veggimellom. Veldig i tvil. Om jeg bytter over til rådasand 0,4 - 0,8 mm (som jeg ser du bruker og anbefaler) - bør jeg ha sandsnegler?


Hei Ruth

Det første som slår meg, er at sanden du har brukt kan ha vært noe galt med. F.eks. kan den ha vært for finkornet, slik at det ble som et tett "lokk" som ikke oksygenrikt vann kommer nedi. Husker du om det var Rådasand, eller var det noe annet? Hvor kjøpte du den?
Da du satte inn Corydorasene, var de nyinnkjøpte eller hadde du hatt dem en stund i et annet kar? Lurte bare på om det kan ha vært tilfeldig at sykdom på nyinnkjøpt fisk kan ha oppstått i samme karet som du bestemte deg for å prøve sand i for første gang Hvilken art Corydoras er det snakk om, og var de veldig små eller unge da du kjøpte dem?

Alle mine kar har Rådasand, men kun 2 har sandsnegler. Og de var ikke invitert dit, for å si det sånn. De har kommet inn i karene via javamose som jeg har tatt fra et kar og flyttet til et annet. Bittebittesmå sandsneglebabyer kryper ofte opp i mosen for å spise om natta, og slik har de da kommet seg fra et kar til et annet. Det eneste karet jeg hadde de sneglene i er forlengst solgt, men da hadde de allerede smuglet seg inn i to nye kar som blindpassasjerer.
Sand og Corydoras gjør at jeg ikke helt ser det store behovet for sandsnegler. Men sant skal sies; det er klart at sandsneglene gjør en fin oppryddingsjobb, de spiser alt som havner på bunnen så lenge det er dødt. En død fisk på bunnen blir dratt under sanden på snaue 20 minutter av sneglene, og så spiser de opp rubb og stubb i skjul av mørket nede i sanden.
Men problemet er jo at sandsneglene blir så uhorvelig mange.... det kryyyyr av dem innen kort tid. Uansett, det blir ikke forurenset i et kar med sandsnegler.

Jeg roter aldri i sanden. Det overlater jeg til Corydorasene. Nå har ikke jeg spesielt tjukke lag med sand i mine kar, men jeg har egentlig ikke målt. Det holder å ha såpass at man får plantet de plantene man vil ha der, slik at de greier å slå røtter. Stort mer enn det trengs ikke. Skal jeg tippe, vil jeg si ca 3 cm sand. Og det greier Coryene å rote gjennom. Godt nok iallefall!

Ancistrus og Corydoras går ikke alltid så godt sammen ettersom de gjerne foretrekker samme type skjulesteder, i skyggen under trerøtter o.l. Dersom utvalget gode plasser er lite og de tvinges til å dele på de samme skjulestedene, så er det Ancistrusen som vinner fordi den er territoriell og aggressiv. Det er ikke Corydoras. De taper, og jages ut. Dessverre har de ikke noe begrep om territorier overhodet, og skjønner bare ikke at de er uvelkomne, så de fyker forskremte ut, tar en U-sving og forter seg tilbake igjen for å gjemme seg..... rett i løvens hule. Blir tingene ordentlig tilspisset, kan Ancistrusen i verste fall suge seg fast på dem og lage sugeskader på kjøttet eller huden deres.
I et såpass lite akvarium som du har dem i, ville jeg ganske enkelt ikke plassert dem sammen. Det blir for lite plass etter mitt syn. Corydorasene vil hele tiden jages vekk av Ancistrusen, spesielt om det er en hann. Og det blir verre jo eldre Ancistrusen blir, for det er da territoriell atferd øker.

Jeg har kun Ancistrus i et kar jeg, og det er L144. De har jeg hatt i det største karet mitt hele tiden, 180 L, for å unngå at det jeg beskriver ovenfor. Så langt har de greid å skade 2 Corydoras likevel Når jeg får i gang mine to nye 168 litere, skal Ancistrusene være igjen i en 85 liter, mens de store nye karene blir Ancistrus-frie.

Som algespisere bruker jeg reker. Store kolonier av reker Harmløse små puslere, som jobber utrettelig med å pille i seg alle tegn til smårusk og alger Artige krabater! Jeg har enten Røde krystallreker eller kirsebærreker. Begge to er kjempegode på alger.
C. black yngel - oppdatering
Det ser ut til å gå riktig bra med Corydoras Black-yngelen jeg har i 19 literen, med en diger kladd javamose i, samt et stort catappaløv å gjemme seg under. Løvet er favorittplassen å oppholde seg, så det er der jeg fôrer hver dag. Microorm er det menyen består av foreløbig.
Det er to ulike kull her, jeg tror det er rundt en ukes forskjell på de eggene jeg la oppi til klekking. Det er derfor det er så mange, godt over 100 yngel.

Her er noen bilder tatt i dag. Corydoras sp. Black yngel er nok de letteste å kjenne igjen blant Cory-yngel, siden de er mørkebrune allerede fra starten av

[External Image]

[External Image]

Den til høyre ser man tydelig at magen er stinn av de hvite microormene
[External Image]


Hovedkvarteret - der alle som er noe samles!
[External Image]
Siste bilde til innlegget ovenfor.
Så søte små

Og jeg er like imponert som alltid over bildene dine!

Våre c.black viser ingen tegn til å leke... selv om et par stk av dem er sprekkferdige..
Jeg var i tenkeboksen en god stund ang. hva jeg skulle gjøre med bakgrunner i disse to nye 168 literne som er 120 cm lange. Skulle jeg gjøre som i 160 literne; kjøpe Juwel Rock innv. bakgrunner og lage HMF filterhjørnet av det samtidig? Eller spare penger og plass innvendig i karene ved å male bakglasset svart utvendig? Jeg valgte det siste og bestemte meg ikveld.

Så, denne kvelden har jeg syslet med maling. Det har blitt mye malearbeid i det siste, både til akvariehobbyen og hagehobbyen.

Den nye reolen med de to nye akvariene i ble forsiktig dratt ut fra veggen, litt på skrå, slik at jeg kunne komme meg bak den og male bakglasset svart (mens de står i reolen). Orket ikke løfte dem ut og ned :p Det gikk helt fint, to strøk er nå tatt (den tørker veldig fort, denne akrylmalingen) og i morgen skal glasslistene til HMF filterne hentes hos glassmester. 25 kr pr stk, det var en pris jeg kan leve med. Det blir en femtilapp i glassarbeid pr kar. Svamp-mattene fra Unimati var heller ikke dyre, og en powerhead har en grei innkjøpspris den også. Alt i alt blir det en rimelig men enormt bra filterløsning


Reolen er dratt ut fra veggen
[External Image]


Ferdig!
[External Image]
Karamell
Karamell er like smellvakker enda Han har flyttet inn hos Corydoras metae-gruppen min, sammen med 8 C. sterbai. Mine C. sterbai er en sær gjeng, de legger bare egg et par-tre ganger i året, og da etter en flytting. Nå er de flyttet på igjen, etter at 180 literen ble solgt, og jeg ser de er i smålek omtrent hver dag. Tror imidlertid de spiser eggene sine like fort som de legges. De legger egg på en helt annen måte enn C. metae, for Metae har alltid lagt eggene sine et og et hos meg. Alltid og uten unntak. Nå har jeg funnet egg i små klynger. Men borte blir de.

Det var imidlertid ikke det jeg tenkte å nevne nå. Jeg er nemlig småbekymret for Karamell. Etter svulst-utviklingen på min forrige kampfisk, blir jeg en smule småbekymret når jeg ser at Karamell har en litt unormal og svak "bump" som buler litt opp under huden på bakkroppen. Den synes bare fra den ene siden, og den er ikke så stor at den fremkommer tydelig på bilder. Har forsøkt å ta gode bilder fra rett vinkel, men det går ikke. Den blir nesten helt borte på bilder, men jeg ser den godt i virkeligheten ettersom den er noe lysere av farge enn kroppsfargen. Jeg holder det nøye under oppsikt, og jeg kommer til å bli sprø om denne kampfisken også rammes av svulst.

Jeg har prøvd å peke ut stedet den svake "bumpen" under skinnet er med en pil på et av bildene.
Han er så utrolig vakker, jeg håper jeg får beholde ham i flere år og at han dør av elde.

Alle disse tre bildene er tatt fra den siden "bumpen" er synlig ved haleroten.


[External Image]

[External Image]

[External Image]

Dette øverste bildet er av C. sterbai hunnen som fløt som en kork for en tid tilbake siden Hun er så fin!
Hun er lett å kjenne igjen, både pga størrelsen (hun er nest størst av hele gruppen) men også fordi en av bartene hennes på ene siden er splittet i en Y ytterst (har alltid vært sånn).
[External Image]

En hann
[External Image]

Her er frøken Splittbart igjen
[External Image]
Nydelige fisker, Mona. Jeg har forresten også minst en sterbai-dame som har "splittbart".
Respons på sandbunn, corydoras og sandsnegler eller reker
Jeg sitter og nikker. Du har nok at du har rett i mange av tankene dine i forhold til mitt opplegg med sandbunn i 43 litern.
Jeg har helt sikkert for fin sand. Vet ikke om det er rådasand. Kjøpte en liten pose på den lokale Zoobutikken for en tid siden. Var veldig i tvil. Syntes at den så finkornet ut, og litt lysebrun? Skal rådasand være sånn?
Tenker å bytte den ut med rådasand - og da til den størrelsen du anbefaler 0,4 - 0,8mm. Det er nye drivere på Zoobutikken, og de er veldig villig til å bestille inn det en ønsker.

Jeg kjøpte inn bue pansermaller noenlunde samtidig som jeg ordnet sand i dette akvariet. Det er en tid tilbake nå, men bue pansermallene har alltid vært i dette akvariet. Dette har gått over noen måneder.

Har en annen flott han i 250 litern som heter Bartesam. Det ikke aktuelt å bytte han ut, da han har vært veldig produktiv med den forrige fruen. Har vært noe helt annet om dette var en dame, for damen ble utslitt og døde av for mye elskov..... tror jeg.

Det er sikkert for liten plass til både cory og ancistrus. De vil under samme rota og i den samme kokosnøtta. Kjenner meg igjen når du beskriver corydoras i en U-sving og tilbake til ny jaging. Ancistrusen var så liten i starten, men en ungdom i brunst vil nok ha mer plass. Håpet på at det var en dame, men bartene sier sitt.

Har faktisk allerede for ca en måned siden starta med å bygge opp koloni med kirsebær reker i 30 litern. Kjøpte 4 kirsebærreker og sist jeg talte var det kommet opp i 14-15 stk ekstra! Kan jo bruke noen av disse.

Får se om jeg kan ta en omvelting i morgen etter at kaillen kommer hjem med bilen. (kink i rygg etter raking i påska). Tror nok at Zoobutikken tar inn ancistrus gutten.

Du har gitt meg mange nyttige innspill. Hadde egentlig ikke tenkt over at ancistrusen ikke burde være her! Det er godt å få hjelp til å sortere tankene.

PS. Er så misunnelig på de nye karene dine. Sikler..... Beundrer alle dine prosjekter. Du er jo proff!
I dag har jeg oppdaget noe nytt :p
Det ene er at innvendige mål ikke er det samme som utvendige mål i et akvarium. Og det andre er at det er lurt å måle dette før man setter i gang og bestiller seg glasslister til å lage HMF filter av. Hehe
I de to nye 168 literne skilte det en hel cm på ytre og indre mål. Jeg trodde jeg hadde god klaring ved å bestille glasslister med 34 cm høyde til akvarier som er 35 cm høye. Men niks... innvendig var de 34 cm!

Da jeg første gang satte en glasslist nedi karet for å se for meg og tenke ut plasseringen, oppdaget jeg at de buttet i dryppkanten (for kondens) på armaturets ramme. Auda! Men heldigvis, det fantes løsning selv om det medførte en del merarbeid: dette løste jeg ved å bruke samme metode som jeg bruker når jeg skal fjerne det nedre hjørnet på glasslisten, det som vender mot silikonfugen i bunnen av karet. For at glasslisten skal ligge kloss inntil glasset må hjørnet bort, og det tar vi enkelt med en avbitertang, rett og slett. Deretter må det files og pusses en halv evighet med sandpapir. Dette gjorde jeg både oppe og nede på glasslistene, og dermed skled de fint inntil glasset og buttet ikke i hverken silikonfuge eller dryppkant.

Når jeg gjør denne typen arbeid helt på egenhånd, blir det alltid en vanvittig mengde SØL med silikonen. Jeg fatter ikke hvordan mannen min greier å klemme ut så jevne og tjukke, fine silikonstriper av de tubene - og det med èn hånd! Jeg må bruke begge hender og skvise av all min kraft. Da snirkler det seg ut en liten silikonstripe i saaakte tempo. Puh! For et slit! Og når det da i tillegg skulle gjøres på tilsammen 4 glasslister, pga to akvarier, så tok det sin tid. Har vel holdt på helt siden i formiddag. Ting går sakte med meg, siden jeg må legge inn hyppige hvilepauser for vonde sener og muskler i armer og skuldre.

Men omsider, langt om lenge... jeg er ferdig! En del kladder med silikon havnet litt her og der, og kontrollmålinger måtte jeg gjøre både fem og seks og sju ganger for småjusteringer av posisjonen på listene. Det var lettest å montere HMF glasslistene på kortside-glasset i karet, for der kunne jeg tegne markørstreker med svart tusj på utsiden av glasset og plassere etter det. Men bakglasset hadde jeg jo allerede malt svart, så der var det ikke mulig å tegne på hjelpestreker :p (de ville jo ikke kunne sees)

Med mye slit ble det imidlertid ferdig til slutt.
Nå står det og tørker og herder.

Jeg har bestilt sand, men siden det var meningen å hente fredag fikk jeg ikke det siden det er stengt i dag (1. mai fredag). Så det må jeg vente til uka med, å få mannen min til å hente sanden. Jeg hadde uansett ikke kunnet få sandsekkene i hus i dag, siden jeg er alene hjemme til i morgen kveld. Mann og barn kjørte avgårde på tur idag morges til Hedmark (tror jeg det var) på overnattingstur.

Nå lurer jeg på om jeg skal sette på en DVD film og stappe i meg litt sjokolade....



det var en liten oppvekker det. må huske på å måle innvendig før jeg skal bestille mine lister, hehe :p men lurer på om jeg skal få dem ferdig kuttet i hjørnet og.. forhåpentligvis blir det ikke så mye dyrere :p

og silikontuber er noe herk. bruker en del i jobbsammenheng, og de tubene vi hadde før var det nesten umulig å få noe utav selv for mannfolk! de nye tubene har både mykere silikon OG slik dings til å sette i enden og skru på slik at tuben blir rullet sammen. synd den ikke passer silikontuben jeg bruker til akvarier...
Sanne
og de tubene vi hadde før var det nesten umulig å få noe utav selv for mannfolk! de nye tubene har både mykere silikon OG slik dings til å sette i enden og skru på slik at tuben blir rullet sammen. synd den ikke passer silikontuben jeg bruker til akvarier...


Jeg vet hva du mener. En sånn liten "metallnøkkel", sånn som man brukte før i tiden til "å skrelle opp" (åpne) bokser med makrell i tomat. Det fulgte med en sånn på den Juwel silikontuben jeg har, men tror du ikke jeg har greid å rote den vekk?? Jeg tenkte at "denne må jeg passe godt på for den var så kjekk!", og så la jeg den sikkert på et super-lurt sted... :p Ikke snakk om at jeg greier å finne den igjen, søren også!
Corydoras høy temp
hei mona.o har et spm til deg hvordan tror du det vill gå og ha corydoras paleatus.i et kar som det er 29 grader i har L333 derav den høye tempen.eller bør jeg bare la de vere i det karet som de er i.. har du erfaring med høy temp på corydoras. .takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap