Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 203)

85 literen med 9 unge Corydoras reynoldsi ser ut til å ha begynt å stabilisere seg. Det var litt brunalger og sånn i en periode men nå er det borte og alt ser bedre ut Akvariet har vært i drift i 2 måneder nå.


Jeg spekulerte en stund på det at akvariet var så åpent i toppen. Det så ikke ut som Coryene likte det helt. Det så ut som de følte seg like utsatt som en padde på en rullebane :p
De trengte altså litt skygge eller noe som skjermet litt ovenfra. Jeg hadde lite lyst å slenge oppi flyteplanter, for de ville bare stjele alt lyset fra dvergsverdplantene på bunnen og føre til at de visnet eller mistrivdes. Jeg hadde et krav. Det måtte være noe som lignet dvergsverdplantenes blader; smale, lysegrønne, relativt korte. Fant ut at jeg ville bruke en stilkplante jeg ikke vet navnet på, og som jeg faktisk ikke husker hvor jeg har fra engang. Tror jeg fikk den i posten en gang av noen, men husker ikke når og hvem. Tror det var i høst en gang. Uansett, den har grodd bra i et par av de andre karene mine, så jeg tok 4 avleggere til C. reynoldsi karet.

Har lenge tenkt å ta noen bra nærbilder av den for å få den identifisert, men har bare ikke kommet så langt :p Jeg vet jeg har sett navnet på den en gang før, den er populær blant planteakvarister tror jeg. Den har ganske tykk og kraftig stilk, og bladene er sagtaggete og svært smale. Veldig dekorativ!

Den passet iallefall best inn av de alternativene jeg hadde.


[External Image]
I dag har jeg skjært til og tilpasset de sorte svampmattene som skal stå i begge 168 literne.
Jeg hadde en svampmatte på 40 x 40 x 10, så den ble skåret i to like 5 cm tykke matter og så tilpasset karene.

HMF glasslistene ble plassert 17-18 cm ut fra hjørnet i disse karene, og svampmattens endelige mål ble da 34 cm høyde x 30 cm bredde. Tykkelsen på svampen er 5 cm.

Nå har forresten Aquamanias nettopp vært her og levert en pen stim med
Nannostomus eques (en tetra-art) til meg De har jeg ønsket meg lenge, kult! De er bare så utrolig fine! Alle Nannostomus-artene er det forresten, de er mine yndlingstetraer. Høyt på ønskelista er en ny stim med Nannostomus mortenthaleri... men de er ikke akkurat noe man snubler over hver dag. Dyre er de også. Stimfisk, og en hundrelapp pr stk... det blir fort dyrt.

Bilder av tetraene kommer når de har fått hentet seg inn etter transport og nytt akvarium. I tillegg har jeg fått en ny forsyning av røde mygglarver. Supert, for det gikk jeg tom for før helga. Nå blir det mygglarve-fest på fiskene i kveld!

Bildet:
Svampmatte ferdig på plass i begge kar.
Hull til slangen fra powerhead'en bak matten er ikke skjært ut enda. Det venter jeg med til det er fyllt opp med vann og jeg ser riktig vannstand i karet. Da sikter jeg inn hvor slangen skal komme ut.


[External Image]
Tok noen kjappe bilder 2 minutter etter at den nye Nannostomus eques stimen slapp ut av akklimatiseringskassa Jeg bestilte 25 stk., så det er en pen stim. Kunne sikkert hatt dobbelt så mange, så fine som de er!

Nannostomus er virkelig nyyydelige tetraer! N. eques har så fascinerende utseende og atferd. Munnen minner om den lille, spisse trutmunnen sjøhester har. De står på skrå i vannet, med hodet høyere enn halen. De ser bare helt fantastisk fine ut. Men jeg tror de er ganske skjøre av seg. Da jeg stakk håven i akklimatiseringsboksen for å begynne og ta dem over i akvariet, var det en som bare rullet rundt tvert og fløt opp med buken i været! Spontan selvdauing...:-/ Den ligger der enda. Jeg tenkte kanskje den bare var besvimt, men den ser meget død ut.

Det er nok best å stresse disse minst mulig og la dem få ro fremover. De er plassert i den øverste 160 literen, sammen med en gjeng Corydoras. Jeg hadde ikke noe eget karantenekar til disse, så det må bli et sjansespill. Men, bortsett fra den som skvatt seg selv til døde, så ser de fine ut. De kommer til å farge nydelig ut i dagene som kommer!

[External Image]

[External Image]

[External Image]


fine er de, men mine kan være ganske kranglete seg imellom. men nå har jeg jo bare 6 igjen da.. eller, jeg skal ha 6, men ser sjelden mer enn 5.. mine pleier å stå stille innimellom plantene, unntatt ved foringstid eller når en av hannene bestemmer seg for å kjeppjage noen. de er ikke akkurat noen evigsvømmende stimfisk :p

de skifter også farge og mønster om natta dine ser ut til å ha farget ut allerede forresten
mona o
Svampmatte ferdig på plass i begge kar. Hull til slangen fra powerhead'en bak matten er ikke skjært ut enda. Det venter jeg med til det er fyllt opp med vann og jeg ser riktig vannstand i karet. Da sikter jeg inn hvor slangen skal komme ut.


Hvilken type powerhead bruker du?
GK
Hvilken type powerhead bruker du?

JBL ProFlow Mini 600 Den finnes i ProFlow Mini 400 også, og den modellen har jeg også brukt i mindre kar. Men i 168 og 160 literne har jeg brukt modell 600.
Mitt krav er at powerhead'en skal ha justerbar vannstrøm! Og det har disse


malla100
hei mona.o har et spm til deg hvordan tror du det vill gå og ha corydoras paleatus.i et kar som det er 29 grader i har L333 derav den høye tempen.eller bør jeg bare la de vere i det karet som de er i.. har du erfaring med høy temp på corydoras. .takk for svar


Jeg tror ikke det er så bra å ha dem i den høye temperaturen over lengre tid. Kortvarig kan gå an, men ikke året rundt.
Hvis du trenger en Corydoras til et kar som har såpass høy temperatur, velg Corydoras sterbai Den både tåler og trives med det, og er derfor et selvskrevent valg blant f.eks. diskus-akvarister som har høy temp.
Nannostomus eques
"Tok noen kjappe bilder 2 minutter etter at den nye Nannostomus eques stimen slapp ut av akklimatiseringskassa Jeg bestilte 25 stk., så det er en pen stim. Kunne sikkert hatt dobbelt så mange, så fine som de er"

- De var fine, så de før de ble kjørt hjem til deg
Ja, de er råfine og utrolig fascinerende Jeg fôret dem litt med avskallede artemiaegg i går kveld, og var ganske spent på om disse viltfangede tetraene ville ta det. Og det gjorde de De liker nok best mat som er temmelig smått og som i tillegg finnes i overflaten. De er som skapt for nettopp dette, med sine skråstilte posisjoner og oppovervendte lille munn.

Nydelige er de, jeg tror jeg har fått enda en Nannostomus-favoritt!
Nå har jeg bare fryktelig lyst på en stor stim med N. mortenthaleri også....
Nyydelige fisker! Jeg tittet inn på sidene til Aquamanias, og for en fantastisk pris det er på dem! *SIKLE!* Jeg blir stadig vekk imponert over hvor lave priser han har!
de spiser det meste som serveres har jeg inntrykk av. er det for stort, hindrer det dem ikke i å prøve... (altså de napper i tablettene jeg hiver oppi til coryene i samme kar før de når bunnen) så kresne er de ikke. det må bare være smått nok
Da jeg puslet med noe i 98 literen med Corydoras adolfoi idag, skremte jeg opp en skokk med små yngel som har klart seg på egenhånd i karet Det er sååå koselig å se! Jeg talte fort over de jeg kunne se på èn gang, og det var 8 stk! Så kult! Akkurat hva jeg håpet på da jeg innredet karet til C. adfolfoi-gruppen; å legge til rette for at småtroll klarer seg på egenhånd og finner gjemmesteder mens de er små. Det er nok flere enn de jeg greide å telle ute i det åpne, gjemt rundt om i mose, planter og under eikeløv, og det er supert

Gruppen med C. adolfoi har tydeligvis kommet i gjenge igjen nå. Det er slutt på ubefruktede egg i haugevis, nå er 9 av 10 egg befruktet. Flinke er de også til å la dem være i fred Ser ikke ut til at de spiser noen. De legger egg ofte, men få i slengen.
Så morsomt å oppdage slike nydelige småtasser

Har du eikeløv i de fleste corydoraskara?

Er det noen coryer du ikke anbefaler dette til? Og i så fall hvorfor?
Har lest at noen ikke vil bruke det. Men skjønner ikke helt hvorfor. Kanskje det har noe med oversikt å gjøre???
mona o
Da jeg puslet med noe i 98 literen med Corydoras adolfoi idag, skremte jeg opp en skokk med små yngel som har klart seg på egenhånd i karet :) Det er sååå koselig å se! Jeg talte fort over de jeg kunne se på èn gang, og det var [B]8[/B] stk!


En liten rettelse. Jeg slapp nettopp oppi en Sera Viformo (fôrtablett) og da kunne jeg etterpå telle 16 stk som flokket seg rundt maten
Taina
Er det noen coryer du ikke anbefaler dette til? Og i så fall hvorfor? Har lest at noen ikke vil bruke det. Men skjønner ikke helt hvorfor. Kanskje det har noe med oversikt å gjøre???


Jeg bruker det overalt. Har ingen betenkeligheter med det. Har enda tilgode å merke noen som helst negativ effekt av det - heller bare positive
Det er muligens ikke så ideellt å ha eikeløv i et kar der man har problemer av et eller annet slag, eller hvis man ønsker å ha full oversikt av en eller annen bestemt grunn. Evt frafall er jo da vanskeligere å se, siden de skjuler seg under løvet. Men jeg pleier å gi mine Corydoras-yngel et eikeløv eller to allerede fra starten av, da de helt klart blir mindre stresset om de har noe å skjule seg under.

Mange Corydoras-arter elsker også å legge eggene sine under eller eikeløvet som ligger strødd over bunnen. Det samme gjelder f.eks. en del Apistogramma-arter (dvergciklider). Mine Corydoras adolfoi dekorerer eikeløvet med egg hele tiden ser jeg, på undersiden.

Jeg hadde følt at karene mine ble "nakne" uten dette eikeløvet Jeg tror det gir vannet akkurat den rette "smaken" for en hel del sør-amerikanske fiskearter fra jungelområdene.
Har noe eikeløv liggende. Skal ta å putte oppi til de forskjellige coryene. Kan jo begynne med 1-2 i hvert kar og evt øke etterhvert

Hatt problemer med lav ph i et av kara (av en eller annen grunn..?), bør kanskje ikke putte eikeløv oppi der... Eller påvirker det ikke ph så så mye?
Et par eikeløv utgjør nok ingen ph forskjell. Jeg har problemer med å måle noen forskjell i alle fall, fra før og etter at jeg har hatt en stor neve eikeløv i et kar
I dag er en sånn dag jeg egentlig ikke burde være på nett. Jeg er grinete og har migrene for tredje dag på rad. Det er søren ta flere migrenedager enn dager uten for tiden. Hele denne våren har vært brutal i så måte, bare migrene på migrene. Og de kommer gjerne i slike tre dagers intervaller.
Jeg forsøkte å få sove et par timer her tidligere i dag, jeg sover vanligvis aldri på dagtid etter at jeg først har stått opp. Men jeg ville prøve. Fikk ikke sove heller, men det var da godt å hvile hodet og øynene en stund. Bare lukke øynene og ikke gruble over noe, bare la tankene flyte.

Dette er grunnen til at jeg nå ikke står på huet i dusjen og vasker akvariesand. Mannen min hentet de bestilte sandsekkene etter jobb i dag, så nå står det 75 kg Rådasand med riktig korn str her. Forhåpentligvis varer det en stund :p Jeg vet ikke helt hvor mye som går med til de to 120 cm lange 168 liters karene. De har jo en del større bunnareal enn 160 literne med standardmål 100 x 40. Jeg må bla bakover i tråden for å sjekke hvor mye sand det egentlig gikk med pr kar på de to, for jeg tror jeg nevnte det, men det var noe i retning av 20 kg tror jeg. Eller var det mindre? Huet funker ikke i dag. Uansett, jeg kan sikkert regne med en sekk pr kar, og da har jeg en til overs som jeg kan ha i reserve. Dukker alltids opp et eller annet før eller siden, noe som settes opp på nytt e.l. og da trengs det sand.

Det ser ut til at magefølelsen min på disse nye tetraene, Nannostomus eques, kan stemme. De er ganske skjøre tror jeg, og ømfindtlige for stress osv. De trenger nok ro og fred. Siden jeg fikk dem har 3 stk dødd. Bare *piff*... uten å se dårlig ut på forhånd. En døde jo allerede før jeg fikk dem over i akvariet bare fordi jeg stakk håven nedi akklimatiseringstanken (et plast-kar), og to har dødd etterpå. Den ene lå på bunnen i går, den andre fløt i overflaten i dag da jeg slo på lysene. Jeg synes det var litt rart, ja, at rekene flokka seg så fælt rundt i toppen av den ene planta.... hm. De satt og hadde fest på den daue kroppen. De er neimen ikke seine når det gjelder slikt. De kravler over det som dauer i samme øyeblikk som det trekker sitt siste gjelledrag. Noen ganger er de der før det også :p Akvariets gribbeflokk, det er rekene det.



kjipt at du er syk... Gleder med til du får satt opp karene

God bedring
2½ time etter mitt lille irritasjonsutbrudd med noen småsure oppgulp tidligere i kveld, og jeg har allerede veldig dårlig samvittighet :p Hehe! Bedre humør nå - hehe

Har sittet og redigert noen bilder jeg tok tidligere i dag, og her kommer det omsider noen bilder av
Corydoras oiapoquensis yngelen som popper frem som paddehatter i den nederste 160 literen. Det er en fin gjeng der nå, men de er som foreldrene; skvetter inn i mørket bakerst i karet hver gang jeg gjør noen hokus-pokus bevegelser foran akvariet med kameraet Nå satte jeg meg ned og ventet litt, og klarte å lure til meg noen halvbra bilder av noen yngel. Det er mange gjemmesteder i karet. Det liker fiskene, men det er ikke så bra for bildeknipsing. Sjelden å få tatt noen blinkskudd der. Det er stort sett alltid noe midt i skuddlinjen, enten det er mose, pestsnegler på glasset, en rotkvist eller noe annet som sperrer fritt innsyn mot fisken jeg vil ha bilder av.

De er bare så utrolig søte i denne alderen! Til å spise opp!

[External Image]

*gulp!* Hun så oss, gutter!
(legg merke til hvordan det ser ut som fisken stivner helt ("freeze!") og står dønn stille fordi den vet den er sett hehe)
[External Image]


[External Image]
Åh, de er så fine!! Ekstrem siklefaktor på de småttisene der
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap