Leifs verden, del 2 (side 204)

Ble litt apisto på auksjonen sist søndag
Litt av det andre som ble med hjem
Karet på røyke rommet
Par scalarer og nannostomus beckfordi gruppe
De ville tydeligvis ikke slette meg så da fortsetter jeg litt til.

Er en del yngler av apistogramma for tiden

Apistogramma sp Nadelstreifen
Apistogramma Cacatuoides Nanay
Apistogramma panduro. Yngler over det meste av karet. Stakkars mor.
Apistogramma barlowi
Apistogramma sp Schwarzkehl
Apistogramma allpahuayo
Apistogramma baenschi
Apistogramma agassizii Anori
Apistogramma ortegai egg

Tror jeg fikk med det meste der. Har også wrigglers på en annen art (neste innlegg)
Nye scalare egg har begynt å klekke og foreldrene har begynt å flytte dem ned fra plante bladet til rota. Når det er klekket er de der med en gank og flytter. Artig å se.

På ene bildet ser en faktisk at en av de ynglene fra forrige kullet er borte å hilser på =)
Alltid gøy å se ei apistogramma barlowi hue munnruge
Hvem kan med hånden på hjerte si at apistogramma bitaeniata er en nyyyyydelig apisto art.... Milde å jeg har forelsket meg i dette paret som fprøvrig er fra Corrientes, Peru
Desverre fant jeg min apistogramma ortegai hans kone på bunn, død, i dag når jeg hadde vannbytter. Det er jo da jævlig kjipt at jeg ikke har flere igjen av avkommene deres. Men men alt har en ende.

Han får gå i karet alene en stund fremover så får jeg se om jeg får tak i ei hue.
Apistogramma sp Nadelstreifen med yngler
Apistogramma sp Schwarzkehl med yngler
Scalare wrigglere er straks fritt svømmende. En dag eller to til kanskje
hvor mange liter med løv samlet du?
Har funnet meg en plass med masse eiketrær i Trondheim. Så neste høst blir det å samle inn. Har igjen endel fra det jeg samlet inn for noen år siden.

Espen
Black_Flys
hvor mange liter med løv samlet du? Har funnet meg en plass med masse eiketrær i Trondheim. Så neste høst blir det å samle inn. Har igjen endel fra det jeg samlet inn for noen år siden. Espen

Har hatt problemer med nedbør siste par mnd og derfor mye kliss. Har en halv søple sekk noe jeg tror blir i snaueste laget når en har 35 kar oppe å går. Dvs det er noen få kar jeg ikke har eike blader i, slik som scalare karene. Blir nok å kanskje se om en får kjøpt noe mer av andre når det lir på. Driver å tørker det jeg har, og når rusket er luket ut er det kanskje 1/3 sekk igjen
ja mye jobb for lite utbytte, men økologisk da. hehe
Black_Flys
ja mye jobb for lite utbytte, men økologisk da. hehe

Selv synes jeg utbytte med eikeblader er større enn mange tror. Sikker på at Tom C kunne forklart dette bedre og lengre enn hva jeg kommer med her.

1. Senker pH bitte litt
2. Yngler finner micro organismer de spiser
3. U-unnværlige gjemme plasser for yngler
4. Fin plass for huer å legge egg under

Dette er sikkert bare noen få av mange en kan putte på ei liste for godt utbytte av eikeblader. Tørker det opp litt og blir litt mildere før snøen kommer skal jeg nok ut på "slang" =)
Scalare ynglene vrimler rundt i karet bare et par dager fritt svømmede gamle. Er helt sjukt å se den svermen de danner
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap