Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 206)

Jeg er virkelig glad jeg kjøpte meg disse nye tetraene; Nannostomus eques.
De er råfine! Og så spesielle der de står som stive pinner på skrå og forsøker å etterligne en kvist De spiser heldigvis det de får servert uten å nøle. Det går i avskallede artemiaegg og røde mygglarver. Uheldigvis har jeg mistet enda en, det var nr 6.

[External Image]

[External Image]


Og for å matche navnet deres har jeg et bilde av Corydoras eques også.
Et par av dem som ligger og deler siste sladder
[External Image]



Helt enig med deg Mona, N.equesene er noen fasinerende fisker! Får håpe du ikke mister flere nå... Og et lite tips til deg som har microorm: mine elsker det!
mona o
Jeg er virkelig glad jeg kjøpte meg disse nye tetraene; [I]Nannostomus eques[/I].

Flotte fisker (og bilder!), Mona!

Nannostomus eques er den av Nannostomus'ene som sies å ha minst variasjon i utseende i forhold til størrelsen på utbredelsesområdet. Den finnes jo over et enormt område; fra nedre del av Rio Ucayali i Peru, i store deler av Brasil, i Guyana-landene og i nesten hele Rio Orinoco-området i Venezuela.

Den varianten du har skiller seg imidlertid utseendemessig klart fra de jeg har; det sikksakk-formede mørke sidebåndet med prikker under hos dine, er helt annerledes enn på mine, som er fra Peru:

[External Image]

Det hadde vært veldig interessant å vite hvor dine er fanget.
Fikk du noen lokasjon fra Aquamanias, eller vet du i det minste hvilket land de ble importert fra?

mine penner ser ut som mona sine, men de er kjøpt på tropehagen, altså kommer de fra imazo... mine forandre faktisk mønster og farge om natten også... de blir hvite med brune flekker på
Hei Tom
Hyggelig å se deg her

Jeg fikk ingen lokasjon, men de kom på Aquamanias siste utenlandsbestilling fra Colombia.
Jeg ser nå på forsiden av nettsiden hans at han planlegger en ny viltfanget sending, men denne gang fra Brasil og han skriver at også der vil det bli bestilt inn N. eques.

Jeg kjenner en litt sånn samle-mani etter Nannostomus melde seg... Får bare lyst på fler og fler arter, jo flere jeg ser. De blir bare mer og mer interessante og fredelige som de er med sine små munner, er de ypperlig selskapsfisk i øvre vannlag i Corydoras-kar.

Men den neste jeg skal ha meg må bli en ny stim av N. mortenthaleri. Jeg synes de er så fantastisk vakre! Dessverre fikk jeg lære på den harde måten hvor viktig det er å holde disse i lav nok ph. Jeg er overbevist om at dette var årsaken til at jeg mistet så mange, en etter en over tid. Jeg har kun èn igjen av de 10, og det er en hann. Han går sammen med N. marginatus, så han har noe selskap iallefall :-/

Skaffer jeg dem igjen, skal jeg ha dem i mye surere vann og prøve torvfiltrering.
Sanne
mine penner ser ut som mona sine, men de er kjøpt på tropehagen, altså kommer de fra imazo... mine forandre faktisk mønster og farge om natten også... de blir hvite med brune flekker på

Hele Nannostomus-slekten er kjent nettopp for å ha et natt-utseende som er helt annerledes enn det mønsteret de viser om dagen. Dette antas bl.a. å være et viktig kamuflasjefortrinn i forhold til nattaktive predatorer/rovfisk.
Det eneste unntak innenfor slekten er Nannostomus espei, den viser et typisk nattmønster om dagen også:

[External Image]


mona o
...Jeg fikk ingen lokasjon, men de kom på Aquamanias siste utenlandsbestilling fra Colombia.

Takk for opplysningen, Mona. Veldig interessant dette. Det er ikke vanlig å få denne arten fra Colombia, men Orinoco-vassdraget er jo stort, og inkluderer også mange områder i østlige Colombia. I tillegg forekommer jo handel med fisk over landegrensene, så selv om de eksporteres fra Colombia, kan de godt være fanget over grensen til Venezuela.

mona o
Jeg kjenner en litt sånn samle-mani etter Nannostomus melde seg... :-)

Du er ikke den eneste; manien har allerede kommet hit. Her ser du hvilke arter jeg har p.t.. Og flere er på vei.....

mona o
Men den neste jeg skal ha meg må bli en ny stim av N. mortenthaleri. Jeg synes de er så fantastisk vakre! Dessverre fikk jeg lære på den harde måten hvor viktig det er å holde disse i lav nok ph. Jeg er overbevist om at dette var årsaken til at jeg mistet så mange, en etter en over tid. Jeg har kun èn igjen av de 10, og det er en hann. Han går sammen med N. marginatus, så han har noe selskap iallefall :-/ Skaffer jeg dem igjen, skal jeg ha dem i mye surere vann og prøve torvfiltrering.

Da vil du i tilfellet holde dem slik jeg gjør (noe som medfører en god del yngel for tiden).
Det rare er at fra flere andre land rapporterer folk om vellykket hold og oppdrett av Nannostomus mortenthaleri i pH på 6 - 6,5, mens jeg ikke får særlig med yngel når pH kryper opp på 6-tallet.


Jeg ser du har et kar du kaller Ostehullet, nå kan ikke jeg måle meg med ditt men et lite har jeg.
Tom C
[QUOTE=mona o] Jeg kjenner en litt sånn samle-mani etter Nannostomus melde seg... :-)

Du er ikke den eneste; manien har allerede kommet hit.

Nannomania!!!
Jeg kjemper hardt for å la være å kjøpe flere nannoarter.

Jeg ser at du, Tom, har både N. digrammus og cf. digrammus. Jeg antar at cf. digrammus er fra sist gang den var å få på Dyrego OC. Er det åpenbare forskjeller på cf i forhold til de som er bankers?
Sand på plass i 168 literne
Denne helgen har jeg brukt til å få fyllt begge de to nye 168 literne med både sand og vann. Ikke at det skjer så mye filtermessig sett når det ikke finnes noen biologisk belastning å snakke om, men det er i det minste sand på plass i dem nå og filterutblåset er tilpasset og plassert. Pumpene er satt i gang på begge karene.
Det er gått med en del sand! Jeg kjøpte 3 sekker à 25 kg, og jeg har bare 10 kg igjen i en av sekkene Det betyr at det har gått med 65 kg sand til innredning av disse to karene, og det er ikke spesielt tykt med sand der heller. Jeg liker det best sånn. Men delt på to gir altså de 65 kiloene 32 - 33 kg sand pr akvarium med bunnarealmål 120 x 40 cm. Noe fratrekk for hjørnet der HMF filteret står.

Det nederste fikk litt påfyll av mer sand, det var for lite der fra før. Det øverste (som ikke hadde noe) måtte jeg vaske alt sammen til - det gjorde jeg i går og i dag. Snakk om slit! Vaske så mange kilo med sand tar på rygg og armer, gitt

Jeg har planter til det ene liggende, men det er liten vits å plante dem før jeg har fått tak i trerøtter. Form og størrelse på trerøttene avgjør hvor de skal stå, og hvor i karet plantene så passer inn i bildet etterpå. Lurer på å bare legge plantene oppi det ene karet slik at de i det minste får lys. De har hatt bøtteopphold ganske lenge allerede. Flyttet dem til et plastkar med Arcadia Arcpod over, men det er temmelig beskjedent lys så de trenger mer for å ikke krepere i ventetiden. Så det kunne vært en lur idè å få lagt dem oppi det ene karet her i det minste.


Hva skal egentlig bo i disse karene?

Det har jeg ikke helt 100% sikker på, men jeg vet at Corydoras sp. Green Laser skal i det ene iallefall. De får tilbringe resten av oppveksten sin her hos meg i et av de karene. Og da blir det ikke noen voldsom innredning med masse mikkmakk, det bare vanskeliggjør innfanging av dem igjen senere når de skal selges. Oversiktlig og relativt åpent, men samtidig med planter og skjulesteder for Coryene vil det bli. Fin-innredning får komme senere når Green Laserne flytter hjemmefra.

Det andre 168 L karet tenkte jeg gruppen min med C. weitzmani skulle få låne en stund. Det 98 L karet de går i pr i dag har vært i drift i 3 år, og det blir verre og verre og holde ph oppe. I tillegg er hele bakgrunnen dekket av en grønn, vaiende algematte. Det skulle vært gjort om totalt og satt opp på nytt. For å få ut trerota, må akvariet tømmes og løftes ut av reolen også, ellers kommer ikke trerota opp. Ikke plass i mellom i reolen. Så tanken var da å fange inn alle Weitzmani'ene, plukke ut de 15 voksne jeg har, og skille ut resten av ungfiskene som har vokst opp der på egenhånd. Vet ikke hvor mange det er snakk om, men de ungfiskene som måtte befinne seg der skal selges uansett.
Etter en total omgjøring fra begynnelsen av i 98 literen deres, kan de få flytte tilbake. Men i mellomtiden kunne de altså få låne den ene 168 literen, og få med seg Eheim tønnefilteret dit. Det betyr at de egentlig bare kan flytte inn når som helst.


Tom C
Takk for opplysningen, Mona. Veldig interessant dette. Det er ikke vanlig å få denne arten fra Colombia, men Orinoco-vassdraget er jo stort, og inkluderer også mange områder i østlige Colombia. I tillegg forekommer jo handel med fisk over landegrensene, så selv om de eksporteres fra Colombia, kan de godt være fanget over grensen til Venezuela.

Det tror jeg også. Forrige gang jeg kjøpte viltfanget fisk fra Aquamanias, kom sendingen fra et land, men fiskene stammet fra to andre land (Brasil og French Guiana)


Tom C
Du er ikke den eneste; manien har allerede kommet hit. [URLBLOCK1]. Og flere er på vei.....

Oj, det var litt av en sikle-liste
Hvilke nye art(-er) er det du har på gang?

mona o
Men den neste jeg skal ha meg må bli en ny stim av N. mortenthaleri.

Tom C
Da vil du i tilfellet holde dem slik jeg gjør (noe som medfører en god del yngel for tiden). Det rare er at fra flere andre land rapporterer folk om vellykket hold og oppdrett av [I]Nannostomus mortenthaleri[/I] i pH på 6 - 6,5, mens jeg ikke får særlig med yngel når pH kryper opp på 6-tallet.


Det du nevner med ph skal jeg huske! Takk

Dretter du yngelen separat da, eller lar du fiskene ordne seg selv i et meget tett beplantet kar? Slik at yngelen vokser opp på egenhånd?
Det hadde vært utrolig interessant om du hadde laget en liten artikkel for oss, ang. oppdrett av denne Nannostomus-slekten Jeg vet at jeg hadde iallefall lagret den under "Favoritter"!
N. mortenthaleri er bare utrolig flotte fisker,har siklet etter de i flere år men ikke fått tak i dessverre


Men en helt annen ting : Gratulerer så masse med dagen Mona
o_O Det visste jeg egentlig... noen dager før meg

Gratulerer så masse med dagen Mona!

ps. jeg stemmer i ang. artikkel om oppdrett av Nannostomus...
Gratulerer med dagen Mona!
Takk for det alle sammen

Jeg fyllte egentlig 30.... igjen ! :p
Dagen er heldigvis overstått - det er noen år siden jeg synes bursdager var kult, hehe
Nannostomus cf. digrammus & n.mortenthaleri
Humunukuapuaa
.....Jeg ser at du, Tom, har både N. digrammus og cf. digrammus. Jeg antar at cf. digrammus er fra sist gang den var å få på Dyrego OC. Er det åpenbare forskjeller på cf i forhold til de som er bankers?

Nannostomus cf. digrammus, hunn øverst (kort analfinne) og hann nederst (lang analfinne):

[External Image]

Originalbeskrivelsen
[B][I]Nannostomus digrammus [/I](Fowler 1913):[/B] DIAGNOSIS.—Primary horizontal stripe always, and secondary usually, well developed. Tertiary horizontal stripe absent. Nocturnal oblique bands present, permanent blotches absent. Adipose fin always present. Snout in eye 1.1 to 1.3. Total number of vertebrae 34 or 35. Anal fin of male elongate, reaching caudal fin when adpressed to body. Caudal fin with 10 rays terminating in dorsal lobe and 9 rays in ventral lobe ……Primary black horizontal stripe continuous onto ventral lobe of caudal fin, spreading over above half to three-fourths of extent of about 8 fin rays. [B]Kilde:[/B] [I]A Revision of the South American Fishes of the Genus Nannostomus Günther (Family Lebiasinidae) Stanley H. Weitzman and J. Stanley Cobb • 1975 Smithsonian contributions to zoology • Number 186[/I]

Den avbildede fisken skiller seg ut originalen ved:

1) Originalen: "Tertiary horizontal stripe absent.". Altså skal det ikke synes noen tredje horisontale stripe langs buken (nederst). Den avbildede fisken viser en ganske klar (tredje) stripe langs buken.

2) Originalen: "Primary black horizontal stripe continuous onto ventral lobe of caudal fin,.....". Den sorte stripen midt på kroppent fortsette ut i halefinnen på originalfisken.
Den avbildede fisken har ikke tydelig en slik forlengelse av primærstripen.

Derfor er dette en Nannostomus cf. digrammus, og ikke en original Nannostomus digrammus.

mona o
........Oj, det var litt av en sikle-liste :-) Hvilke nye art(-er) er det du har på gang?

Gode muligheter for at Nannostomus harrisoni og Nannostomus anduzei finner veien til mine kar snart.

mona o
Dretter du yngelen separat da, eller lar du fiskene ordne seg selv i et meget tett beplantet kar? Slik at yngelen vokser opp på egenhånd? Det hadde vært utrolig interessant om du hadde laget en liten artikkel for oss, ang. oppdrett av denne Nannostomus-slekten :-) Jeg vet at jeg hadde iallefall lagret den under "Favoritter"! :-)

Nannostomus mortenthaleri lever i et kar sammen med Apistogramma elizabethae. Karet har et tykt lag med flyteplanter. Blant disse leker Nannostomus'ene stadig, og det dukker opp yngel i lite eller større antall med gjevne mellomrom:

[External Image]

[External Image]

Artikkelen får eventuelt vente til jeg har tid og lyst, og ikke minst til jeg har fått litt mer erfaring i planlagte, arrangerte oppdrett av flere arter.

P.S. Gratulerer med vel overstått, unge dame!

Lek og egglegging på Corydoras reynoldsi :-)
I dag fikk jeg meg en aldri så liten overraskelse... på en ny art jeg ikke har hatt lek og egglegging på før! Tidligere i formiddag så jeg at det virket som lekstendenser i 85 literen
med 9 Corydoras reynoldsi. Men jeg tenkte at "Nei, det blir vel ikke til noe, de er jo så unge enda!".

Men nå nettopp kom jeg inn på akvarierommet og da så jeg plutselig et par fisk i T-posisjonen! Jeg ble stående og følge med, og jaggu meg svømte den vesle hunnen avgårde med et egg klemt i mellom bukfinnene etterpå! Ojsann! Jeg løp for å hente kameraet, men oppdaget fort at dette likte de ikke. Hunnen fikk ikke ro til å legge egget fra seg, hver gang blitzen gikk av så skvatt hun i skjul. Så det var bare å pelle seg vekk og håpe at i det minste et av bildene jeg rakk å ta ville vise seg og være brukbare.

Dette er det bildet der man kan se egget hun holder. Det ble bare dette som var tydelig nok til at man kan se det.

Yippi!! Dette er jo fantastisk! Jeg regnet aldri i verden med å se noe slikt som dette på små og unge fisk, og ikke så snart etter innkjøp.
Jeg sjekket vannbytte-blokka mi, og den viser at de fikk et vannbytte i dette karet både på torsdag og på fredag. På fredag renset jeg også pumpen (powerhead bak svampmatte i hmf) så det ble en markant økning av sirkulasjonen.
Jeg holder meg unna så jeg ikke skal forstyrre dem, snek bare med meg en bitteliten vannprøve først. Jeg krysser nå fingrene for at de viser seg å IKKE være eggrøvere....Men å plukke egg nå underveis er nok uaktuelt, de er altfor sky og lettskremte. Så det må vente. Ser ut som det muligens blir yngelpass på meg likevel i sommer da... :p (jeg som har lovet meg selv å ikke plukke flere egg samme hva etter Corydoras Black pga sommeren står for døra).

Vannverdiene i dag er "pretty straight forward":
Temperatur : 23½ °C
GH og KH: 1 - 2
PH: 7.0

Man kan såvidt skimte egget, dessverre kom det et planteblad midt i veien for fri sikt på bildet.
[External Image]

Forstørrelse av "aktuelt sted" på samme bilde
[External Image]
Så utrolig morsomt, Mona! Helt fantastisk

Gratulerer! Får håpe du klarer å plukke noen egg, for disse kan vel ikke ignoreres!
Du verden ,det må man si ,synes også de så ganske små ut på bilder du har tatt av de tidligere. Men de kan lurer oss disse coryene
Håper de har vært flinke så mange er befruktet, lykke til med de Mona.
Air conditioner montert!!
Endelig! Etter å ha eid den siden i fjor, har jeg endelig, endelig fått MONTERT min Air Conditioner maskin!

Mannen min bråbestemte seg i dag for at i dag var dagen det skulle gjøres. Dermed satte vi i gang.
Men hva gjør man når snekkerne eller byggmesterne som bygde dette huset (Block Watne masseproduksjon) ikke har fulgt vanlige regler for bygging? Det skal være 60 cm mellom stenderne i en vegg. Men det var det ikke her! Det var plutselig en ekstra der, og vi rakk søren meg å bore to hull (med drill) før vi fant ut av det. Veggen selv ble tegnet på med tusj for å merke av der hullet til utløpsrøret skulle gå. Så det ser temmelig rart ut nå, men vi fikser det senere med fugemasse (sparkel) og maling.
Vi fikk det heldigvis riktig til slutt, og A/C maskinen er nå ferdig innstilt, med klokke og mitt temperaturvalg. Nå skal den holde temperaturen i rommet på 24°C. Det ser veldig bra ut! Nå kunne jeg endelig koble vekk og ta bort luftavfukteren jeg hittil har brukt. Nå blåser nemlig den varme og fuktige luften rett ut i friluft. Det er gitter-rist lagt på enden av røret (innil veggen) før luften går ut gjennom flippflapp-luke på utsiden av bygget. Var ute og sjekket, og flippflappene reiste seg som de skulle for å slippe varmluft ut når A/C maskinen blåser inne

Ah! Dette er ubeskrivelig deilig! Ikke noe mere overopphetet akvarierom, der jeg sliter med å holde temperaturen i akvariene nede! Nå vil det være akkurat som jeg vil - og det rett før sommern setter inn Ikke noe mere problemer med sommervarme akvarier.

Supert!


Her er den! Ferdig montert og i drift.
(den hvite maskinen som står til høyre i bildet ved døren, er den gamle luftavfukteren - på vei ut, hehe)
[External Image]

Innstilt temperatur på 24°C og klokke vises i displayet
[External Image]

Utenfor på veggen
[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap