Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 208)

Grattis med egg Mona ,dette blir spennende Håper du får det til (og det gjør du nok)
mona o
Her er et av to bilder der C. eques la seg så fint på rad og rekke :-) [img]http://akvaforum.no/images/aquarium/11069_080317122633.jpg[/img]

Jeg fikk fire panda på rad!

[External Image]
mona o
Sannsynligvis har du sett på bildene på [URLBLOCK1]:) For nei, Coryene ligger normalt ikke linjet opp sånn ved frontglasset ;) Det var nok jeg som hadde flaks og så dem ligge sånn og fikk hentet kameraet for å ta bilde av det.


mine corydoras (aldolfoi) ligger veldig ofte på rekke og rad etter glasset. De bytter litt på plasseringen og svømmer litt sammen med kardinalene også faller de tilbake på plass. Om det er normalt aner jeg ikke men mine liker det ihvertfall^^

EDIT: det var egentlig et litt freaky bilde så jeg:P
Morsom adferd



mine corydoras (aldolfoi) ligger veldig ofte på rekke og rad etter glasset. De bytter litt på plasseringen og svømmer litt sammen med kardinalene også faller de tilbake på plass. Om det er normalt aner jeg ikke men mine liker det ihvertfall^^

EDIT: det var egentlig et litt freaky bilde så jeg:P

Hehe, adolfoi zombies
Usj, den ene lokale zoobutikken ringte og hadde dårlig nytt. De lovet å forsøke og få tak i store mangroverøtter for meg, siden jeg stadig er innom der og ser etter røtter. Har kjøpt veldig mange røtter der gjennom tidene, for det er noe de har vært gode på - flotte trerøtter til en veldig bra pris!

Men, det gikk visst ikke så bra å skaffe nå. Han fikk ikke tak i via sin nye leverandør, ikke til en pris han syns var akseptabel. Denne butikken har tidligere hatt en veldig flott leverandør som har levert røtter til veldig brukbare priser (150 kr for en relativt stor rot!), men nå hadde visst denne leverandøren sluttet med det, og den nye enten hadde ikke - eller hadde til hårreisende priser (500-600 kr for en stor trerot). Det var ikke sjefen i butikken villig til å ta inn, for det ble for dyrt for kundene. Forståelig nok.

*sukk* Da må jeg bare vente da, med å få tak i trerøtter til de to nye karene. Jeg er utålmodig nå!! Men jeg har sjekket bankkontoen, og den er ganske skrapa. Jeg pleier ikke å bli blakk før lønning, men denne mnd har jeg visst greid å bruke mer enn vanlig. Skjønner ikke på hva!
Eller jo...når jeg tenker meg om her jeg sitter, hehe Jeg betalte jo ca 1300 til Aquamanias på fisk og sånt for litt siden, pluss en regning på nesten samme beløp til Webzoo. Så tilsammen forsvant det jo noen kroner på akvariehobby-relaterte ting der... :p (det oppklarer saken)

Jeg skulle egentlig på zoobutikk-tur med den ene broren min i går, men da jeg sjekket kontoen først så oppdaget jeg plutselig småpenga som stod igjen der... så da måtte jeg bare si fra til brutter'n at turen måtte utsettes en ukes tid. Men neste uke skal jeg ut på mangrove-ekspedisjon, og forhåpentligvis får jeg tak i noen knallfine trerøtter da. Og kan endelig få begynt innredningen av de to nye akvariene på "ordentlig".



Kaiamor
[QUOTE=mona o]Sannsynligvis har du sett på bildene på [URLBLOCK1]:) For nei, Coryene ligger normalt ikke linjet opp sånn ved frontglasset ;) Det var nok jeg som hadde flaks og så dem ligge sånn og fikk hentet kameraet for å ta bilde av det.


mine corydoras (aldolfoi) ligger veldig ofte på rekke og rad etter glasset. De bytter litt på plasseringen og svømmer litt sammen med kardinalene også faller de tilbake på plass. Om det er normalt aner jeg ikke men mine liker det ihvertfall^^

EDIT: det var egentlig et litt freaky bilde så jeg:P

Mine aldolfoi og sterbai pleier også å legge seg på rekke på denne måten
Corydoras sp. Black yngelen
Det går veldig fint med Corydoras sp. Black yngelen jeg har i en 19 liter, stappet med javamose og et tynt lag med sand. De har et luftpumpe-drevet filter av typen JBL Tek Air.

Tok noen bilder av dem nå nettopp. Det var nettopp blitt fôret der, så de samlet seg rundt der jeg hadde sprøytet ut microormene. Og nå fant jeg 3 stk "aliens" i karet (jeg trodde det bare var 2) og det er 99% sikkert Corydoras metae yngel. Fraktet dit som egg i mosen da jeg satte opp karet, jeg mener å huske at jeg tok den store mosekladden fra karet med C. metae da.

De ser ut til å enten være eldre enn C. Black yngelen, eller så vokser de fortere enn dem som art. Men jeg kjenner C. metae, de er noe av de tregeste mht vekst som jeg har vært borti, så årsaken er sannsynligvis at de er eldre. Tjuvstart.
Hvis jeg ikke husker feil, så samlet jeg egg ved to forskjellige egglegginger
hos Corydoras sp. Black, så det er to ulike aldere på kullene her på dem. Men det var snakk om bare noen dagers forskjell, en uke kanskje (husker ikke helt) så det er ikke store forskjellen på dem.

Microorm i magen
[External Image]

[External Image]

[External Image]

3 stk C. metae yngel blant de sorte Merket av med piler. Den ene er litt vanskelig å se, ligger med fjeset mot kameraet.
[External Image]
Du er heldig som har corydoras sp. black yngel
Lurer på om hvor mange egg de pleier å legge av gangen?
Lille Havfruen
Du er heldig som har corydoras sp. black yngel :) Lurer på om hvor mange egg de pleier å legge av gangen?


Mellom 50 og 100 tipper jeg. De kan legge ganske mange. Jeg tok bare de jeg kunne se lett, jeg leitet ikke gjennom karet for å plukke eggene på disse to kullene. Og da jeg hadde opptelling ved flytting av dem til 19 literen, telte jeg over 100. Tror det var ca 120 jeg kom frem til.
Her er et bilde til fra samme foto-sesjon med Corydoras sp. Black.
På dette bildet kan man se hvor store (små) ynglene egentlig er, ved å sammenligne med den CRS reka som er medlem av vaktmestergjengen. Har vel 4-5 reker oppi der, for noen må jo ta seg av mosen.

[External Image]
Plukking av egg
Jeg har ventet helt til i dag med å plukke eggene hos C. reynoldsi. Eggleggingen fant sted på mandag 11/5, så dette er fjerde dagen og nå begynner de å se så klekkeklare ut at jeg fant det best å ta dem. Jeg saumfarte hele karet, tror jeg stod i tre kvarter og lette under omtrent hvert eneste blad for å finne egg. Men de har visst lagt en ganske gjennomsnittlig mengde, jfr. den posten jeg skrev her om dagen, om det jeg fant av info på den tyske nettsiden om C. reynoldsi og oppdrett.

Jeg fikk totalt samlet inn 10 egg, og jeg fant i tillegg 2 kritthvite og ubefruktede egg. Altså 12 egg tilsammen som jeg kunne se de har lagt. Ikke store kullet gitt (ikke rart de er sjeldne i handelen).

Disse eggene ser veldig klekkeklare ut Se plommesekken til yngelen inni egget.

[External Image]

[External Image]
Jeg drev og lurte litt på hvordan jeg skulle gjøre dette med de 10 C. reynoldsi eggene... skulle jeg virkelig sette i gang med eget yngelkar og greier for bare 10 stk? Jeg kjente egentlig at jeg ikke hadde spesielt lyst til såpass mye jobb for såpass få yngel... :p Ikke nå rett før sommeren.
Jeg bestemte meg for å ta den lettvindte løsningen, og la dem få leve sitt eget liv og klekke i mosen i 19 literen, sammen med den store gjengen svarte yngel. Må nok øke på vannbyttene der snart, for nå er de blitt synlige på litt avstand
Det kan hende det ikke går så bra med C. reynoldsi-eggene i 19 literen, men det kan også hende det går strålende! Tiden vil vise, for nå ser jeg dem ikke lenger - eggene dalte ned i mosehavet og forsvant ut av syne og mer ser jeg ikke til dem på noen uker tenker jeg
mona o
[QUOTE=Lille Havfruen]Du er heldig som har corydoras sp. black yngel :) Lurer på om hvor mange egg de pleier å legge av gangen?


Mellom 50 og 100 tipper jeg. De kan legge ganske mange. Jeg tok bare de jeg kunne se lett, jeg leitet ikke gjennom karet for å plukke eggene på disse to kullene. Og da jeg hadde opptelling ved flytting av dem til 19 literen, telte jeg over 100. Tror det var ca 120 jeg kom frem til.
Oi! Det var en del, hvor stor er gruppen din?
Lille Havfruen
Du er heldig som har corydoras sp. black yngel :) Lurer på om hvor mange egg de pleier å legge av gangen?


mona o
Mellom 50 og 100 tipper jeg. De kan legge ganske mange.


Lille Havfruen
Oi! Det var en del, hvor stor er gruppen din?


Jeg er ikke helt sikker, men ca 20 stk. Glemte å telle da jeg hadde sjansen og tømte 180 literen der de var før.
To stk er forresten ungfisk som er resultat av 5 egg jeg fant i fjor en gang. Da drev jo hunnene mest å peiset ut egg alene, uten en hann som deltok, og det blir det jo ikke barn av Men tydeligvis har hannen vært innom èn gang, for 5 egg så befruktet ut.
To fisk i gruppen med C. black er altså resultatet av 5 egg som var befruktet da, så de er vel ca 20 tilsammen i gruppa.
Hei
Skal sette inn filtermatte som holdes fast av glasslister.
Lurer på hvordan de holdes fast når silikonen tørker?
frosken
Hei Skal sette inn filtermatte som holdes fast av glasslister. Lurer på hvordan de holdes fast når silikonen tørker?


Jeg er litt usikker på om jeg skjønte spørsmålet ditt? Hvordan de holdes fast...? Det er jo det glasslistene er til. De holder svampmatten på plass, de er ikke til pynt, hehe Svampmatten står i en bue og dermed er matten i spenn, og den klemmer seg selv fast mot glasslistene.
Jeg har ventet et døgn på at silikonfugene skal herde og tørke, og så har jeg klemt svampmatten på plass.

Her ser du et bilde ovenfra. Ikke bry deg om pila med cm-målet, jeg bare tok et bilde jeg har postet tidligere i tråden

[External Image]
Formulerer meg på nytt:

Det er glass listene som skal festes i akvariumet,hvordan gjøres det ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap